Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

    Ik vanmorgen vastgesteld dat een weblog (een "seniorenweb-weblog), wiens morele en politieke instelling ik absoluut niet deel, gebruik maakt van één van mijn foto's ... met naamsvermelding.

    Ik heb op mijn site de zogenaamde "Creative Commons"- vermelding staan. Op verschillende punten werd deze overeenkomst geschonden: aan de ene kant verzoekt hij/zij de bezoekers om geld omdat deze weblog zogenaamd niet "van de wind" kan leven (?), tegelijk wekt mijn naamsvermelding op zijn minst de indruk dat ik de foto voor het bewuste stuk heb aangeleverd.
    Vooral dat laatste is meer dan vervelend omdat deze weblog er een sport van maakt om mensen of instellingen tegen de schenen te stampen en/of in diskrediet probeert te brengen ... in dit geval dus mijn opdrachtgever!

    Ik mag maar hopen dat mijn verzoek tot verwijdering van foto én naam enig effect zal hebben. Ik werk met en voor mensen van allerlei kleur/ras/overtuiging waardoor deze hele affaire voor mij, zakelijk en moreel gezien, meer dan onprettig is.

  • #2
    Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

    weinig aan te doen he, ze hebben gedaan wat ze hoorden te doen: naamsvermelding.
    En vermits er geen commercieel gebruik wordt gemaakt van jouw foto.

    Comment


    • #3
      Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

      De CC-licentie lijkt me vrij duidelijk:

      Naamsvermelding. De gebruiker dient bij het werk de door de maker of de licentiegever aangegeven naam te vermelden (maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat zij daarmee instemmen met uw werk of uw gebruik van het werk).

      Als dus de indruk wordt gewekt dat jij het eens bent met het betreffende artikel dan wordt de licentie geschonden en mag de foto niet gebruikt worden.
      about.me/stijnv

      Comment


      • #4
        Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

        Deze website heeft duidelijk het doel om welbepaalde politieke "ideeën" te propageren, als dat dan ook nog samengaat met het feit dat men hier geld vraagt (met vermelding van rekeningnummer!) omdat de weblog zogenaamd niet "van de wind" kan leven ... dan kan je dat "niet commerciële" op zijn minst in twijfel trekken.
        Last edited by Carola; 6 juni 2009, 14:04.

        Comment


        • #5
          Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
          Deze website heeft duidelijk het doel om welbepaalde politieke "ideeën" te propageren, als dat dan ook nog samengaat met het feit dat men hier geld vraagt (met vermelding van rekeningnummer!) omdat de weblog zogenaamd niet "van de wind" kan leven ... dan kan je dat "niet commerciële" op zijn minst in twijfel trekken.
          nou ja...geld vragen omdat men niet van de wind kan leven kan ik me nog wat bij voorstellen, houd nl niet in dat ze ook op winstbejag uit zijn.(neem bv BD)
          de rest van je verhaal heb ik meer moeite mee.
          heb je al contact gehad met die instelling?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            nou ja...geld vragen omdat men niet van de wind kan leven kan ik me nog wat bij voorstellen, houd nl niet in dat ze ook op winstbejag uit zijn.(neem bv BD)
            de rest van je verhaal heb ik meer moeite mee.
            heb je al contact gehad met die instelling?
            grt,bouk.
            Ik heb een mail gestuurd met de vraag om mijn naam en de bijhorende foto te verwijderen, maar ik heb nog geen reactie gehad.
            Voor mij mag ieder zijn mening hebben. Maar het gaat niet op dat je een foto van iemands commerciële website haalt, die persoon zijn naam er vervolgens onder zet en dan een schandaalstukje gaat schrijven over de opdrachtgever van wie je de foto hebt weggepikt!

            Dit is niet opzettelijk gebeurd (daar ga ik toch van uit), maar het is op zijn minst "ondoordacht" te noemen!

            Comment


            • #7
              Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

              Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht

              Dit is niet opzettelijk gebeurd (daar ga ik toch van uit), maar het is op zijn minst "ondoordacht" te noemen!
              ondoordacht is het zeker en hoop dat je een reactie krijgt en dat het een misverstand is.
              al hoe wel het dan ook weer wel een vreemd misverstand is, als het inderdaad blijkt een misverstand te zijn.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                Ik heb een mail gestuurd met de vraag om mijn naam en de bijhorende foto te verwijderen, maar ik heb nog geen reactie gehad.
                Voor mij mag ieder zijn mening hebben. Maar het gaat niet op dat je een foto van iemands commerciële website haalt, die persoon zijn naam er vervolgens onder zet en dan een schandaalstukje gaat schrijven over de opdrachtgever van wie je de foto hebt weggepikt!

                Dit is niet opzettelijk gebeurd (daar ga ik toch van uit), maar het is op zijn minst "ondoordacht" te noemen!
                dus als ik het goed begrijp:

                jij maakt een foto in opdracht, waarvan ik veronderstel dat je ervoor betaald wordt, en vervolgens publiceer je die onder creative commons licentie?
                Da's op zijn minst raar te noemen...

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                  Ik vanmorgen vastgesteld dat een weblog (een "seniorenweb-weblog), wiens morele en politieke instelling ik absoluut niet deel, gebruik maakt van één van mijn foto's ... met naamsvermelding.

                  Ik heb op mijn site de zogenaamde "Creative Commons"- vermelding staan. Op verschillende punten werd deze overeenkomst geschonden: aan de ene kant verzoekt hij/zij de bezoekers om geld omdat deze weblog zogenaamd niet "van de wind" kan leven (?), tegelijk wekt mijn naamsvermelding op zijn minst de indruk dat ik de foto voor het bewuste stuk heb aangeleverd.
                  Vooral dat laatste is meer dan vervelend omdat deze weblog er een sport van maakt om mensen of instellingen tegen de schenen te stampen en/of in diskrediet probeert te brengen ... in dit geval dus mijn opdrachtgever!

                  Ik mag maar hopen dat mijn verzoek tot verwijdering van foto én naam enig effect zal hebben. Ik werk met en voor mensen van allerlei kleur/ras/overtuiging waardoor deze hele affaire voor mij, zakelijk en moreel gezien, meer dan onprettig is.
                  Het enige dat je bekomt door deze commentaar hier zo neer te pennen is aandacht trekken en ervoor zorgen dat iedereen hier uit curiositeit eens gaat kijken.
                  Als je niet in de belangstelling wil staan, schrijf er dan zo weinig mogelijk openbaar over en neem gewoon contact op met die mensen, veel grotere kans dat je een oplossing bekomt dan hier.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Het enige dat je bekomt door deze commentaar hier zo neer te pennen is aandacht trekken en ervoor zorgen dat iedereen hier uit curiositeit eens gaat kijken.
                    Als je niet in de belangstelling wil staan, schrijf er dan zo weinig mogelijk openbaar over en neem gewoon contact op met die mensen, veel grotere kans dat je een oplossing bekomt dan hier.
                    Hartelijk gedankt met uw reactie ... "Als je niet in de belangstelling wil staan", triestig hoor!
                    Denkt ge nu écht dat ik daar op uit was? Hebt gij ergens ook maar ne link van mij gekregen waar ge moet gaan zoeken? Het zegt misschien meer over uzelf dan over mij, nietwaar?!

                    Het enige wat ik wou aangeven is dat hier vaak geneuzeld wordt over het feit dat er geen naamsvermelding werd gedaan ... ik wou met mijn post aangeven dat er ook eens momenten zijn dat ge liever geen naamsvermelding had gezien!

                    Trouwens de zaak is opgelost, foto en naamsvermelding zijn verwijderd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                      Hartelijk gedankt met uw reactie ... "Als je niet in de belangstelling wil staan", triestig hoor!
                      Denkt ge nu écht dat ik daar op uit was? Hebt gij ergens ook maar ne link van mij gekregen waar ge moet gaan zoeken? Het zegt misschien meer over uzelf dan over mij, nietwaar?!

                      Het enige wat ik wou aangeven is dat hier vaak geneuzeld wordt over het feit dat er geen naamsvermelding werd gedaan ... ik wou met mijn post aangeven dat er ook eens momenten zijn dat ge liever geen naamsvermelding had gezien!

                      Trouwens de zaak is opgelost, foto en naamsvermelding zijn verwijderd.
                      Je vraagt raad, je krijgt raad en ge maakt ne mens belachelijk dat de moeite doet u te antwoorden.
                      Ge kunt de boom in!
                      PS als het zo snel opgelost is ... was hert dan wel de moeite om erover te melken?
                      Last edited by VerSeg; 9 juni 2009, 01:59.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Je vraagt raad, je krijgt raad en ge maakt ne mens belachelijk dat de moeite doet u te antwoorden.
                        De kunt de boom in!
                        PS als het zo snel opgelost is ... was hert dan wel de moeite om erover te melken?
                        De boom in? ... Daar is het nog ietsiepietsie te vroeg voor, de kersen kleuren al wel, maar ze zijn nog niet rijp (en de merels zullen toch wel weer eerst zijn )!
                        En wat mijn posts betreft, waar heb ik U om raad gevraagd?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                          Ik wacht op een taalkundige verklaring hier.

                          (anyone? Leonidas?)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht

                            Trouwens de zaak is opgelost, foto en naamsvermelding zijn verwijderd.
                            dat doet me deugd.
                            (maar tis naamvermelding)
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen

                              leuk topicje. eerste actie en kijken hoe het verloopt.
                              dan hulp zoeken lijkt me het meest logische.

                              dit topic was dus voor niks nodig
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X