Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shoot & off-topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Shoot & off-topic

Als we de mogelijkheid afzetten om een reactie te plaatsen, hoe kan je daar dan een foto in dat topic plaatsen
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

My 2 cents :

Je kan een heleboel frustratie vermijden door het juiste middel voor een challenge te gebruiken. Foto's posten en beoordelen in een forum structuur werkt gewoon niet. Ik vind het bv vreselijk om te moeten scrollen door ellenlange topics om een idee te krijgen over de inzendingen. Op dpreview forums lopen al jaaaren challenges (waar ik trouwens ooit met veel voldoening aan heb meegedaan). Wat het best werkt is een opsplitsing tussen discussie over de challenge+beoordeling en de foto's zelf. Dat kan heel eenvoudig door de foto's in een aparte website samen te brengen : geeft een prima overzicht, en per foto kan je eventueel wat commentaar kwijt. Zie bv. de canon challenge van dpreview forum die via pbase hosting werkt : http://www.pbase.com/cslr_challenge. Loopt al jaren als een trein. Het grote voordeel is dat je automatisch een historie opbouwt (mooi overzicht van de voorbije challenges) en zo ook meer community gevoel creeert en betrokkenheid, continuiteit. Ik snap echt niet waarom men het op een andere manier zou willen doen. Zou trouwens ook werken voor de andere foto (showcase) forums. Nu moet ik elk foto topic waarvan ik denk dat het wel eens iets zou kunnen zijn openen voor ik de foto kan zien. Dit is m.i. ook de oorzaak van veel frustratie van nieuwelingen die weinig of geen reacties krijgen : mensen hebben de eerder de neiging om topics van 'bewezen' fotografen aan te klikken omdat de kans daar groter is om iets interessants te zien. Je ziet : het systeem van "kliekjesvorming" wordt op die manier alleen maar gevoed. Als je gewoon een thumbnail overzicht van ingestuurde foto's zou krijgen (zonder verdere informatie) dan laat je de foto primeren op het mannetje erachter. Dus een eerlijker 'exposure' kans voor de elke inzender. Zo, dat moest ik even kwijt
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        My 2 cents :

Je kan een heleboel frustratie vermijden door het juiste middel voor een challenge te gebruiken. Foto's posten en beoordelen in een forum structuur werkt gewoon niet. Ik vind het bv vreselijk om te moeten scrollen door ellenlange topics om een idee te krijgen over de inzendingen.
        Als men morgen een systeem zou vinden waarbij men enkel een foto zou kunnen posten dan zouden er nog altijd een auto posten tussen de bloemetjes om te zien wat dit geeft, gewoon om anders te doen dan wat men vraagt.
        De frustratie komt doordat er altijd mensen zijn die anders moeten doen dan gevraagd ... welk systeem ook.
        Het enige dat werkt is alles controlleren wat iemand doet, zoals in de challenge ... inzendingen eerst laten goedkeuren door een moderator alvorens het zichtbaar wordt maar dan is er altijd iemand de pineut van, zekers als er veel inzendingen zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Of is het jou dan toch enkel te doen om het meest aantal reacties te hebben? Uw record zal nooit iemand breken, je mag er zelfs gerust enkele jaartjes tussenuit.
          de kans dat dit anderen gaat irriteren is dan echter wel bestaande.

+1 !!

Minder geblaat, meer wol! neh!
          En 50 foto's over polders vervelen ook op den duur!
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als men morgen een systeem zou vinden waarbij men enkel een foto zou kunnen posten dan zouden er nog altijd een auto posten tussen de bloemetjes om te zien wat dit geeft, gewoon om anders te doen dan wat men vraagt.
            De frustratie komt doordat er altijd mensen zijn die anders moeten doen dan gevraagd ... welk systeem ook.
            Het enige dat werkt is alles controlleren wat iemand doet, zoals in de challenge ... inzendingen eerst laten goedkeuren door een moderator alvorens het zichtbaar wordt maar dan is er altijd iemand de pineut van, zekers als er veel inzendingen zijn.
            Elk systeem is te saboteren natuurlijk voor iemand met kwade bedoelingen. Het ging mij meer om de opzet van systeem waarbij men mensen in staat stelt "van gedachten te wisselen over specifieke foto's". Het idee is gewoon om de foto centraal te stellen ipv de discussie of de persoonlijke cultus eromheen. Om jouw voorbeeld aan te halen : als iemand een auto post tussen de bloemetjes dan zie je dat direct in de overzicht pagina. Je hoeft daarvoor het topic niet te openen. Je kan het dan gewoon negeren (en dan sterft dit soort praktijken vanzelf uit). Het kan natuurlijk ook een vergissing zijn van iemand. In dat geval staat het de moderator (ja, die blijven we nodig hebben natuurlijk) vrij om het item te verhuizen naar een ander onderdeel.

Met een beetje goede wil krijg je op die manier automatisch meer wol dan blah blah

Om nog even terug te komen op de betrokkenheid bij challenges : zoals gezegd heb ik vroeger ook meegedaan aan dpreview challenges (Minolta forum). Het was gebruikelijk dat de winnaar van een challenge het onderwerp voor de volgende mocht kiezen en ook nog eens als moderator fungeren en de voting bijhouden. Dat hield ook in het klaarmaken van de nieuwe gallery op pbase (volgens een bepaalde leidraad). Mede door de uitstekende ondersteuning van een aantal "anciens" op het forum, werkte dit heel goed.
            Om maar te zeggen : het kan ook anders !
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

Comment

Ik zou het ook logischer gevonden hebben indien er voor de schoot-challenge een gelijkaardig systeem als bij de bd-schallenge gebruikt zou worden. Dan kan je enkel een foto posten, met eventueel wat begeleidend commentaar van de maker, en dan hoeft de puntentelling en commentaar sectie er niet bij. Het probleem van een auto posten in een natuurchallenge kan dan natuurlijk nog altijd, dat kan eenvoudig opgelost worden door regelmatig zulke posts te verwijderen. Met dat systeem ben je dan ook meteen de verwarring kwijt van mag ik nu commentaar leveren of niet... Dan kan er ook een automatische resize gebeuren op te grote foto's, om het allemaal voor de gebruikers wat eenvoudiger te houden. Ik kan mij voorstellen dat er heel wat mensen zijn die shoot zullen lezen, die nog niet zo lang lid zijn van bd, en dus moeite hebben om een foto te posten/geen zin hebben om het reglement te lezen,...
              In technische termen heet dat dan fool-proof maken...

mvg
              Last edited by JvanKnal; 26 april 2009, 15:39.
              Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Het is de bedoeling op termijn de Shoot Challenge op dezelfde manier te laten verlopen als de BD-Challenge.
                Maar de software van de BD-challenge is ondertussen verouderd en het systeem staat ter discussie.

Van zodra de werkgroep challenge, de noden en gebreken in kaart heeft gebracht kan er eventueel gekeken worden naar een ander systeem of eentje op maat laten maken.

In afwachting behelpen we ons zo goed mogelijk op deze manier en rekenen we op de goodwill van onze leden.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                X