Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Elektriciteitsteller

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Elektriciteitsteller

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
    Waar lees jij 20 A , Heb ik nooit geschreven ?? Standaard is het nu toch al 32A
    3 x 32 A (ongeveer 20KW) standaard ? Vergeet dat maar gaauw ! Op een zeldzaam 3x220V net misschien, maar da's zeker een ramp.

Vraag dan toch maar eerst eventjes na welke eenmalige of jaarlijkse factuur daar aan vasthangt. Normaal is rond de 10 KW vermogen standaard zonder meerkost....
    Dat zou zo'n 3 x 15A zijn.
    Tenzij men nu veel goedkoper zou zijn dan vroeger, wat ik ten zeerste betwijfel.

Fabbe, ik lees nu pas dat je "allerlei industriële machines" hebt staan, die je dus nu niet kan gebruiken. Zo'n machines kopen en niet weten of je ze kan gebruiken lijkt me toch bizar.

Maar geen nood, er is helemaal geen probleem. Als je het geld ervoor over hebt kan je gerust 3 x 1000A krijgen.
    Last edited by nete; 3 augustus 2009, 19:18.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
      Waar lees jij 20 A , Heb ik nooit geschreven ?? Standaard is het nu toch al 32A
      Standaard 25 Amp. op een 3X230 volt net, 3X400 volt, daar krijg je standaard 3 X 15 Amp waar je zoals Nete zegt eigenlijk niets mee bent.
      Ik heb hier in de tijd 3 X 400 volt 40 Amp laten aansluiten, (= ongeveer belastbaar tot 27 Kw.) Wat de prijs tegenwoordig is weet ik niet, maar destijds kreeg ik de teller met teco ingesteld op 15 Amp. gratis, per 5 Amp extra, moest ik dan 8.000 Bef. bijbetalen, heeft dus 40.000 Bef. gekost.
      Deze meerkost werd dan bijdrage ter verzwaring van het net genoemd, hoe het nu zit, dat weet ik niet.

Wat ik wel weet, is als er nog een driefasig net op 230 volt voorzien is, dat je een heel goede reden moet hebben om op zo een net drie fasen binnen te krijgen, en dat de maatschapij later bij een eventuele wijziging naar een drie maal 400 volt net niet meer zal tussenkomen in je privékost om eventueel een nulleider te voorzien, wat ze vroeger wel deden.
      Last edited by Guest42; 3 augustus 2009, 19:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Standaard 25 Amp. op een 3X230 volt net, 3X400 volt, daar krijg je standaard 3 X 15 Amp waar je zoals Nete zegt eigenlijk niets mee bent.
        Ik heb hier in de tijd 3 X 400 volt 40 Amp laten aansluiten, (= ongeveer belastbaar tot 27 Kw.) Wat de prijs tegenwoordig is weet ik niet, maar destijds kreeg ik de teller met teco ingesteld op 15 Amp. gratis, per 5 Amp extra, moest ik dan 8.000 Bef. bijbetalen, heeft dus 40.000 Bef. gekost.
        Deze meerkost werd dan bijdrage ter verzwaring van het net genoemd, hoe het nu zit, dat weet ik niet.

Wat ik wel weet, is als er nog een driefasig net op 230 volt voorzien is, dat je een heel goede reden moet hebben om op zo een net drie fasen binnen te krijgen, en dat de maatschapij later bij een eventuele wijziging naar een drie maal 400 volt net niet meer zal tussenkomen in je privékost om eventueel een nulleider te voorzien, wat ze vroeger wel deden.
        Klopt als een bus. Waarom men dat doet ? Als iedereen zo'n 40 A driefasig vraagt en krijgt en ook nog gebruikt vertaalt zich dat in enorme investeringen voor verzwaring van het distributienet. Dus "leert" men de mensen om het verbruik te spreiden waardoor zo'n zwaar vermogen helemaal niet nodig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Klopt als een bus. Waarom men dat doet ? Als iedereen zo'n 40 A driefasig vraagt en krijgt en ook nog gebruikt vertaalt zich dat in enorme investeringen voor verzwaring van het distributienet. Dus "leert" men de mensen om het verbruik te spreiden waardoor zo'n zwaar vermogen helemaal niet nodig is.
          nete, ik ben leek...
          In mijn zekeringkast is de max. sterke van zo'n zekering 20 A.
          Zo zie ik er drie.
          De rest is allemaal 16 A.
          (en een paar van 10A als ik goed heb gekeken)
          Wat kan ik daar uit leren?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ik heb toch helemaal geen reden moeten geven hier , eind vorig jaar een aansluiting gevraagd voor onze nieuwbouw woning en men geeft me simpelweg de vraag gesteld wat ik wilde , monofoasig 40A of driefasig 40A (3x230VAC) , ik heb voor de tweede optie gekozen en dat koste me ongeveer 1000 euro , ik heb zelfs nooit gevraagd wat een monoaansluiting zou kosten...
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              nete, ik ben leek...
              In mijn zekeringkast is de max. sterke van zo'n zekering 20 A.
              Zo zie ik er drie.
              De rest is allemaal 16 A.
              (en een paar van 10A als ik goed heb gekeken)
              Wat kan ik daar uit leren?
              Theo, jij hebt het hier over je eigen verdeelkast van je huisinstallatie, de discussie gaat over de algemene hoofdbeveiliging die de elektriciteitsmaatschappij voorziet.
              Elke stroomkring in uw huis wordt beveiligd door een zekering die verhindert dat er teveel stroom door die draden kan vloeien, waardoor ze zouden kunnen overhitten en... in het slechtste geval brand veroorzaken. Daarom is het levensgevaarlijk zomaar zekeringen te gaan verzwaren als ze te veel springen naar uw goesting. Beter is de oorzaakte zoeken en dat op te lossen.
              Je mag uiteraard niet al die amperages van je eigen zekeringen gaan samentellen om te bepalen wat je zou nodig hebben als hoofdzekering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Ik heb toch helemaal geen reden moeten geven hier , eind vorig jaar een aansluiting gevraagd voor onze nieuwbouw woning en men geeft me simpelweg de vraag gesteld wat ik wilde , monofoasig 40A of driefasig 40A (3x230VAC) , ik heb voor de tweede optie gekozen en dat koste me ongeveer 1000 euro , ik heb zelfs nooit gevraagd wat een monoaansluiting zou kosten...
                Eerste vraag:is het 3 x 230V zonder nulleider of 3 x 230/400V met nulleider. maakt een enorm verschil uit.
                En als je GEEN DRIEFASIGE MOTOREN hebt, heb je waarschijnlijk nutteloos geld "weggesmeten".

Van die "driefasenmanie" zou je soms een punthoofd krijgen.

Comment

Theo, jij hebt het hier over je eigen verdeelkast van je huisinstallatie, de discussie gaat over de algemene hoofdbeveiliging die de elektriciteitsmaatschappij voorziet.
                  Elke stroomkring in uw huis wordt beveiligd door een zekering die verhindert dat er teveel stroom door die draden kan vloeien, waardoor ze zouden kunnen overhitten en... in het slechtste geval brand veroorzaken. Daarom is het levensgevaarlijk zomaar zekeringen te gaan verzwaren als ze te veel springen naar uw goesting. Beter is de oorzaakte zoeken en dat op te lossen.
                  Je mag uiteraard niet al die amperages van je eigen zekeringen gaan samentellen om te bepalen wat je zou nodig hebben als hoofdzekering.
                  Ja maar ok.
                  Dan moet ik op "de gang" gaan kijken.
                  Staat een grote inbouwkast waar alles binnenkomt voor vier appartementen.
                  Met aparte dag- en nachtmeters.

Heel zelden springt hier een zekering...
                  Last edited by theokus; 3 augustus 2009, 21:27.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Eerste vraag:is het 3 x 230V zonder nulleider of 3 x 230/400V met nulleider. maakt een enorm verschil uit.
                    En als je GEEN DRIEFASIGE MOTOREN hebt, heb je waarschijnlijk nutteloos geld "weggesmeten".

Van die "driefasenmanie" zou je soms een punthoofd krijgen.
                    3X230VAC , en wees gerust, ik weet heel goed wat de verschillen zijn en waarom ik die drie fasen heb , je hoeft echt geen punthoofd te krijgen
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

ik weet heel goed wat de verschillen zijn en waarom ik die drie fasen heb
                      Durf je die "waarom" hier ook posten ? Toch niet omdat "het dan beter verdeeld is" ?

Comment

3X230VAC , en wees gerust, ik weet heel goed wat de verschillen zijn en waarom ik die drie fasen heb , je hoeft echt geen punthoofd te krijgen
                        Als ik dit goed begrijp zit jij daar nog met een net 140/230? Ik dacht dat dat al een tijdje uit de wereld (België) was.

Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Als ik dit goed begrijp zit jij daar nog met een net 140/230? Ik dacht dat dat al een tijdje uit de wereld (België) was.

Mvg.
                          Robert
                          Er zijn nog plaatsen waar de oude transfo's nog steeds in gebruik zijn, maar die worden eerder zeldzaam. Op de meeste plaatsen hebben ze alles al lang omgebouwd omdat er dan een groter vermogen door de kabels kan.

In de Verenigde Staten wordt zelfs nog heel veel met 115V gewerkt, daar hebben ze toch wel een heel dikke bedrading nodig.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Er zijn nog plaatsen waar de oude transfo's nog steeds in gebruik zijn, maar die worden eerder zeldzaam. Op de meeste plaatsen hebben ze alles al lang omgebouwd omdat er dan een groter vermogen door de kabels kan.
                            Als elektricien van opleiding weet ik wel waarom men ooit van 130/220 is overgeschakeld naar 220/380 en nu zelfs naar 230/400 is overgeschakeld. Men heeft zelfs ooit gedacht over het overschakelen naar 380/650.

Ik wist dus echt niet dat er in België nog altijd oude "netten" in gebruik zijn.

Mvg.
                            Robert

PS. België is nog één van die weinige landen waar een aparte aardingsdraad is verplicht.
                            Mvg.
                            Robert

Comment

fffffffffffffff

dddddddddddddddd
                              Last edited by Guest13; 31 augustus 2010, 20:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                                dus al heb je nu 100 stopkontakten staan en je steekt 1 wasmachine in van 2000 watt, en je droogkast ook van 2000 watt, en je hebt honger, en gaat wat fritten bakken met ne fritketel van 2000 watt, met daar een biefstukje bij ( op een elektrische kookplaat van 2000 watt, dan ( met de reststomen in je huis ( telenet modem, klokjes hier en daar, nog een lampje hier en daar, laderkes voor ne gsm) dan kanje vrouw als zij wil stijken al heel den boel plat leggen... omdat je maximaal vermogen dat HEEL je huis mag verbruiken 8800 watt is, en daar kan je niet boven gaan. dus wat betreft je zekeringen van 10 enz... dat is alleen maar om den draad te beveiligen ( je licht is in 1,5mm en je stopkontakten in 2,5mm, en dat is het enige dat je uit jou bord kan opmaken....
                                Wat je mag verbruiken is de zekering die in je teller staat : je max. vermogen.
                                amp x Volt = watt.
                                hopelijk uitgelegd dat je het verstaat ?
                                greetz
                                Dat allemaal tezamen heb ik mijn vrouw nog nooit weten doen.

Mvg.
                                Robert
                                Mvg.
                                Robert

Comment

Working...
                                X