Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Elektriciteitsteller

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe Elektriciteitsteller

Eandis is gisteren bij ons geweest en we moeten onze teller vernieuwen.

Geen probleem alle voorzieningen liggen er, nieuwe zekeringkast, kast voor teller, etc..

Echter de dame die me deze morgen opbelde vroeg me hoeveel vermogen ik nodig heb in mijn kast.

- Iemand een idee wat een gezin van 3 personen nodig heeft? Volgens mij heb ik geen speciale eisen.
    Verwarming en warm water is op gas via de condensatieketel, behalve het klein keukenboilertje, koken doen we met inductie af en toe met de oven. Voor de rest 1 koelkast + een kleine voor drank en 1 diepvries. Behalve de diepvries allemaal klasse A producten.
    Droogkast en wasmachine en een PC die veel opstaat.

- Wat kost een keuring + dubbeltariefteller eigenlijk?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Re: Nieuwe Elektriciteitsteller

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

Geen probleem alle voorzieningen liggen er, nieuwe zekeringkast, kast voor teller, etc..

Echter de dame die me deze morgen opbelde vroeg me hoeveel vermogen ik nodig heb in mijn kast.

- Iemand een idee wat een gezin van 3 personen nodig heeft? Volgens mij heb ik geen speciale eisen.
    Verwarming en warm water is op gas via de condensatieketel, behalve het klein keukenboilertje, koken doen we met inductie af en toe met de oven. Voor de rest 1 koelkast + een kleine voor drank en 1 diepvries. Behalve de diepvries allemaal klasse A producten.

Betreft het hier een vervanging omdat je een verbouwing hebt gedaan? Ik lees dat je een nieuwe zekeringskast hebt etc
    De eerste vraag is: hoe is de zekerskast dan bedraad? Voor een enkelfasig net, driefasig 230V of 3*380+N?
    Dat is al een eerste bepaling om te weten welk geinstalleerd vermogen je nodig hebt. Die info is eigenlijk te verkrijgen van Eandis.

Wat de keuring betreft. Als je inderdaad een uitbreiding hebt gedaan op een bestaande installatie is een keuring verplicht. Hiervoor heb je de schema's nodig (van de zekeringskast) en een distributiescheöa (plan van het huis met waar de stopcontacten, schakelaars etc zitten). De moet dan enkel het nieuwe deel laten keuren maar dat maakt in prijs geen verschil.
    heb je de elec zelf gedaan? Dan even bellen naar een Vincotte (niet de goedkoopste, wel de bekenste) of mocht er een electrien de installatie gedaan hebben kan hij je hierin helpen.

Comment

keuring kost rond de 100 €
      en met 1x 40 A kom je toe
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
        Betreft het hier een vervanging omdat je een verbouwing hebt gedaan? Ik lees dat je een nieuwe zekeringskast hebt etc
        De eerste vraag is: hoe is de zekerskast dan bedraad? Voor een enkelfasig net, driefasig 230V of 3*380+N?
        Dat is al een eerste bepaling om te weten welk geinstalleerd vermogen je nodig hebt. Die info is eigenlijk te verkrijgen van Eandis.

Wat de keuring betreft. Als je inderdaad een uitbreiding hebt gedaan op een bestaande installatie is een keuring verplicht. Hiervoor heb je de schema's nodig (van de zekeringskast) en een distributiescheöa (plan van het huis met waar de stopcontacten, schakelaars etc zitten). De moet dan enkel het nieuwe deel laten keuren maar dat maakt in prijs geen verschil.
        heb je de elec zelf gedaan? Dan even bellen naar een Vincotte (niet de goedkoopste, wel de bekenste) of mocht er een electrien de installatie gedaan hebben kan hij je hierin helpen.

De kabels, stopcontacten en schakelaars zelf gelegd, installatie in de kast door elektricien. Het betreft om een standaard 230V net.
        Ga dan eens beginnen met een distributieschema, kan ik alvast op voorhand maken.
        Het betreft een complete vervanging van alle draden, stopcontacten en zekeringen.
        Huidige zekeringskast loopt nu naar de oude teller, maar die moet nu vervangen worden blijkbaar.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

De kabels, stopcontacten en schakelaars zelf gelegd, installatie in de kast door elektricien. Het betreft om een standaard 230V net.
          Ga dan eens beginnen met een distributieschema, kan ik alvast op voorhand maken.
          Het betreft een complete vervanging van alle draden, stopcontacten en zekeringen.
          Huidige zekeringskast loopt nu naar de oude teller, maar die moet nu vervangen worden blijkbaar.
          Standaard enkel of driefasig? Bij mij thuis is het standaard 3*230 en heb 32A gevraagd (iets meer als Eandis standaard) en mijn broer heeft standaard 2*230V (enfin, Fase + N) en dat in dezelfde gemeente dus even kijken of je kast enkel of driefasig is bedraad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
            keuring kost rond de 100 €
            en met 1x 40 A kom je toe
            TV, kookfornuis, wasmachine en airco of droogkast tegelijk aan en het is gedaan met spelen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              TV, kookfornuis, wasmachine en airco of droogkast tegelijk aan en het is gedaan met spelen.
              Ja maar...nu zitten we nog op een oude teller en die zijn naar 't schijnt maar 30A en we hebben nooit probs.

Nu ja, moeten ook beetje toekomstgericht denken he

Comment

Standaard enkel of driefasig? Bij mij thuis is het standaard 3*230 en heb 32A gevraagd (iets meer als Eandis standaard) en mijn broer heeft standaard 2*230V (enfin, Fase + N) en dat in dezelfde gemeente dus even kijken of je kast enkel of driefasig is bedraad.
                Dat zal dan wel voor de elektricien zijn, zou niet weten hoe ik kan zien of het een 3x230 of 2x230 is...
                Ik zou bijna durven vragen, wat is het beste

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  ik heb hier was en droogkast , koken, 2 fritketels tegelijk frigo, diepvries paar pc 's ale een normaal huishouden denk en heb 40A. heb nog geen problemen gehad
                  en tevens alles zelf gelegd en gedaan en plans getekend allemaal prima verlopen
                  wat ik ook wilde aanhalen 380 of 3x20A. kost meer in jaarlijks abonement
                  heb een zekering kast geplaatst voor 4 rijen zekeringen aansluitkabel xmvb ook nog zelf gedaan van buiten naar binnen.
                  wel opletten met nieuwe aansluiting want die komt normaal nu langs beneden naar binnen (ondergronds) dat kost een 1000€ heb ik wel kunnen voorkomen maar niet overal lukt dat
                  greets
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

Comment

wij hebben hier ook een oude teller, en die heeft 40A, hetgeen ik toch weinig vind. Droogkast en 3 kookplaten, (en nog wat kleinere elektro) op en de hoofdschakelaar knalt eruit.
                    Iedereen meldt enkel de huishoudtoestellen. Vergeet ook niet dat je het gras maait, lampen aanzet, een computer gebruikt, al eens iets moet boren, misschien de hoge druk reiniger, een waterkoker, etc. gebruikt. Alleenstaand geen probleem, maar als je eens teveel tegelijk aan hebt staan...
                    You can trust anyone, just not the little devil inside them...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm

Comment

Dat is nu het mooie aan een driefasig net tov een enkelfasige aansluiting. De stroom kan je (mist goed plannen) mooi verdelen tussen de verschillende fasen. Ik ben er zeker van dat ik in mijn huidige configuratie niet in de knoei kom met mijn 3*230V / 32A (koken, CV en warm water is wel op aardgas).

Mocht de TS een aansluiting 3*380+N hebben dan is ook een 32A meer als voldoende.

PS: niet vergeten een nieuwe kabel te leggen tussen zekerskast en tellerkast he (XVB 4*10mm²). Het type kabel voor de aansluiting zelf moet je navragen bij Eandis want dat verschilt van type aansluiting (ondergrond of bovengronds) alsook van de distributiebeheerder.

Comment

Dat is nu het mooie aan een driefasig net tov een enkelfasige aansluiting. De stroom kan je (mist goed plannen) mooi verdelen tussen de verschillende fasen. Ik ben er zeker van dat ik in mijn huidige configuratie niet in de knoei kom met mijn 3*230V / 32A (koken, CV en warm water is wel op aardgas).

Mocht de TS een aansluiting 3*380+N hebben dan is ook een 32A meer als voldoende.

PS: niet vergeten een nieuwe kabel te leggen tussen zekerskast en tellerkast he (XVB 4*10mm²). Het type kabel voor de aansluiting zelf moet je navragen bij Eandis want dat verschilt van type aansluiting (ondergrond of bovengronds) alsook van de distributiebeheerder.
                        Die kabels liggen er al allemaal ook de ondergrondse naar buiten. Dit had ik reeds allemaal voorzien toen ik aan het verbouwen was.
                        Soit, morgen komt een elektricien, even horen wat hij zegt. Bedankt voor de tips!

Comment

Hey juppekes

Een jaar of 12 geleden heb ik ook volledige nieuwe elektriciteit gelegd

Ik heb 2-fasig 40A 220V gekregen dus goed voor 8800W

Toen alles in orde was heb ik dat eens uitgetest: alles aangestoken wat ik maar in huis had van elektrische apparaten

Ik zat al aan 11000W en da spel sloeg nog niet af

Ik had eerst 50A gevraagd, maar dat kreeg ik niet in een gewone eengezinswoning

Maar wees gerust 40A op 2fasen 220V krijg je niet zo maar plat
                          Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            Ik had eerst 50A gevraagd, maar dat kreeg ik niet in een gewone eengezinswoning
                            Maar wees gerust 40A op 2fasen 220V krijg je niet zo maar plat
                            Wij hebben hier 60A gekregen verdeeld over drie fasen.
                            Wij kunnen alles aanzetten behalve één ding, wat maakt niet uit maar alles is net één te veel.
                            Dan springt er geen zekering maar direct de teller zelf, dus de hoofdschakelaar.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Dat is dus de eeuwige dooddoener die nergens op slaat. (tenzij je enorme vermogens vraagt en krijgt en betaalt).
                              Beroepshalve kwam ik daar vroeger dagelijks mee in aanraking als vertegenwoordiger van Electrabel (toen het nog een monopolie was een een ondergrondse aansluiting.... zo'n 300 euro kostte ).
                              Ik kan je verzekeren dat je met monofasig 40 of 50A oneindig veel komfortabeler af zijt dan met een driefasige aansluiting van 3 x 380/220 en 20A of een 3x220V met 32A. (Tenzij je driafasige motoren moet doen draaien)

Voorbeeldje van een 3x380/220 met 20A: Je hebt dan 13,2 KW ter beschikking, maar PER fase slechts 4,4 KW. Zet je een wasmachine van 3,5KW aan dan heb je op één van die fasen nog maar 900W over.
                              Met mijn mono van 40A heb ik dan gewoon nog 5,3 KW ter beschikking en met een 50A aansluiting nog 7,5 KW.
                              Bovendien is je installatie veel eenvoudiger, je moet helemaal niks zitten verdelen.

Een driefasig net 3x220V zonder nulleider is helemaal een ramp: als je daar een monofasig apparaat aansluit dan gebruik je steeds 2 van de drie stroomdraden, waardoor die derde eigenlijk ook in de verdrukking komt, want samen met die derde heb je één van de andere twee ook nodig en daar zit al de belasting van dat andere toestel.
                              Ik heb hier de waarden voor 220V gehanteerd (ken ik nog uit het hoofd), met 230V zijn de vermogens gewoon ietsje hoger.

Een monofasige aansluiting met 40 of 50A is dus véél komfortabeler dan een driefasige, tenzij je bij 3x380/220 zo'n 40A of bij 3x220V zo'n 60A vraagt. Ik denk dat je dan toch wel even zal slikken over de kostprijs.
                              Last edited by nete; 16 april 2009, 00:00.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                              X