Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische witloofsector in nood!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belgische witloofsector in nood!!!

Vandaag is ons "nationaal produkt" witloof echt in nood!!!

Hoor terug al het commentaar "die boeren klagen altijd"!
    Tot nu toe vergaderd.... en vanaf morgen wordt een gedeelte gewoonweg uit de markt genomen
    Witloof dat vandaag 0.37 euro haalt op de veiling wordt in Delhaize aan 1.30 euro verkocht....
    Moeten de telers dan maar op straat komen zoals "de melkboeren" een paar dagen geleden?
    Brengt dit aarde aan den dijk?
    Hoe denkt de gewone consument daarover, stel ik mij de vraag....
    Het is een vrije markt maar is het dan nog logisch dat de consument toch nog steeds een behoorlijke prijs betaald?
    Dacht dat er ergens zo'n wetgeving bestond dat je een produkt niet onder de kostprijs mocht verkopen? Ja, dan vliegen we wél achter de tralies...
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Belgische witloofsector in nood!!!

Spijtig dit te horen. Ik betaal graag een correcte prijs voor lekker witloof.
    Overmorgen op het menu Lasagne de Flanders hmmmm

-m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht

Tot nu toe vergaderd.... en vanaf morgen wordt een gedeelte gewoonweg uit de markt genomen
      Witloof dat vandaag 0.37 euro haalt op de veiling wordt in Delhaize aan 1.30 euro verkocht....
      Moeten de telers dan maar op straat komen zoals "de melkboeren" een paar dagen geleden?
      Het is een vrije markt maar is het dan nog logisch dat de consument toch nog steeds een behoorlijke prijs betaald?
      Dacht dat er ergens zo'n wetgeving bestond dat je een produkt niet onder de kostprijs mocht verkopen? Ja, dan vliegen we wél achter de tralies...
      Juist en elke handelaar is verplicht om goede waren te leveren.

Wel....
      Gisteravond heb ik gekeken naar "Nacht Studio" op de Duitse TV.
      Dat is wat anders van Studio 100 hier bij ons

De mensen tegenwoordig zijn "lam", was een antwoord.
      Zelfs onze Waalse broeders krijg je met geen stok meer op straat.
      Vroeger was het anders.
      Iedereen is zo onverschillig geworden "as hell".

Het systeem heeft afgedaan en de vrije markt met het gekoppelde liberalisme
      heeft iedereen de nek omgewrongen.

Ik heb op dit forum al gesproken over emoties en waartoe die kunnen leiden.
      Zo is het maar net met deze crisis, dé crisis van de emoties.
      Banken verkochten schuld aan anderen en aan mensen die niet wisten wat ze kochten.
      De banken wisten het wél!

En nu is iedereen murw...

De vrije markt, zonder controle en zonder inmenging van de staat.
      En alles maar in privé handen geven.
      En nu roept iedereen om hulp van die staat, van die gemeenschap.
      En als die nu eens "neen" zei?

Iedereen is zo murw als koude pap.
      Heel hard zwijgen, pakken wat je nog krijgen kan en ieder voor zich?

Ik kan het de kopers niet kwalijk nemen dat ze aan 1,30 euro witloof kopen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

En witloof is toch zo goed ... wat reklame maken.
        Mocht ik er meer de kans toe krijgen dan kocht ik liever alle groeten rechtstreeks van de boer, direct een juiste prijs aan de boer geven, verser dan in de winkel. Boer content en klant content. Alhoewel, is de boer dan wel content zoveel mensen over de vloer te krijgen?
        Spijtig dat er hier de laatste jaren nog zo weinig boeren overgebleven zijn waar je iets kan kopen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          En witloof is toch zo goed ... wat reklame maken.
          Mocht ik er meer de kans toe krijgen dan kocht ik liever alle groeten rechtstreeks van de boer, direct een juiste prijs aan de boer geven, verser dan in de winkel. Boer content en klant content. Alhoewel, is de boer dan wel content zoveel mensen over de vloer te krijgen?
          Spijtig dat er hier de laatste jaren nog zo weinig boeren overgebleven zijn waar je iets kan kopen.
          Voilà, ik doe mee
          In Hasselt vind je nog van die boeren....fruit, groeten, melkproducten.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Wij betalen graag de prijs voor kwaliteit. Mijn vrrouw verplaatst zich soms 10 km om aan goeie groenten en fruit te komen terwijl de Delhaize op 100m van ons deur is. Waarom mensen denken dat de voeding uit deze gigant van de betere zou zijn hebben wij immers nooit begrepen. Maar goed, "goed eten" is heden in deze tijd blijkbaar maar een bijzaak geworden aangezien velen (zelfs in tijden van zogenaamde crisis -> confer de massale vlucht naar andere oorden tijdens de paasvakantie) op de eerste plaats verkiezen om met vakantie te gaan.
            Nu, terzake.. hoe is dat in de witloofteelt zover kunnen komen ? Europa of wildgroei in eigen land ?
            Is er dan echt geen geld meer te verdienen aan het kweken van witloof op volle grond?
            En bestaat dit soort van witloof kweken nog wel ? Of leidt men ons hiermee om de tuin ?
            Mijn vrouw beweert dat zij het verschil smaakt, minder waterig beweert zij en uiteraard een veel betere smaak. Ik van mijn kant ben helemaal niet zeker meer of de grondteelt zelfs nog bestaat. Een paar jaar geleden is er bij ons in de buurt een ambachtelijke boer ook al mee opgehouden. Dus alles dan maar watercultuur met mindere kwaliteit als gevolg. Men kiest blijkbaar voor een grotere opbrengst en bijgevolg voor mindere kwaliteit. Of zie ik dit mis ?
            Een andere vraag is natuurlijk : is de klant nog kwalitietsbewust ? Hebben sommigen ooit goed witloof gegeten ?
            Op je vraag of de consument nog een behoorlijke prijs wilt betalen zeggen wij alvast : JA ! Op voorwaarde dat de kwaliteit navenant is. Als je tien km ver wil rijden voor een goeie portie groenten en fruit, terwijl er rondom ons aanbod genoeg is, zegt dit waarschijnlijk ook iets. Liever dit dan de rotzooi uit den Delhaize in de groene container te moeten kappen.
            In elk geval vind ik het heel erg Henri, wat hier aan het gebeuren is. Het is tenslotte weer iemands broodwinning.
            Maar is het ook niet zo dat warenhuizen als Delhaize, de druk op de markt zo hoog leggen dat het bijna niet meer mogelijk is om degelijke kwaliteit te produceren ? Ik heb verhalen gehoord van leveranciers die niet verkochte hoeveelheden zelfs moeten terugnemen. Of dat klopt weet ik niet, maar het zou mij niet verwonderen want het zijn echte wolven die niemand ontzien en alleen befixeerd zijn op hun zakencijfer. Laat dat van die kwaliteit maar een lokmiddel zijn.
            Dus allen terug naar de detailhandel zou ik zeggen of ter plaatse naar de witloofteler als hij dat wil.

Groetjes,
            Pol.
            Last edited by enero; 7 april 2009, 08:38.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik zou al blij zijn mocht ik maar 1.30 € moeten betalen in de Delhaize. Heb er gisteren nog gekocht en zelfs de watercultuur staat duurder. Uit volle grond is dan nog eens het dubbele. Is dat die meerprijs eigenlijk wel waard? Ik denk altijd van wel, maar is dat ook zo?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Ik geef Aquarius met zijn noodkreet geen ongelijk, alleen ...
                1) Het is nu eenmaal blijkbaar aangeboren dat alles wat we kopen steeds te duur is en we proberen steeds alles zo bestkoop te vinden (als het niet lukt wordt het vaak illegaal).
                2) Alles wat we verkopen brengt nooit genoeg op. We willen steeds meer dan wat de koper in feite wil betalen
                Nu, dit is een algemene vaststelling.
                Een landbouwer zit in een economische ladder en staat helaas helemaal onderaan ... en bovenaan worden de prijzen uitgedeeld, bepaald... De neergaande beweging op de ladder is gebonden door opgelegde bedragen door het rapje hoger en na afromen mag de onderste trap in feite nog content zijn dat die niet moet bijbetalen om zijn product te kunnen slijten.
                Ik denk hierbij aan bv de broodprijs waar ik merk dat de landbouwer minder en minder vrdient voor de productie van de nodige grondstoffen en ik uiteindelijk meer en meer moet betalen voor een krimpend groot brood waar uiteindelijk zelfs nog de voedingswaarde meer en meer in boet ...
                Lang leve de vrije markteconomie !
                Gelukkig heb ik in de omgeving enkele landbouwers waar ik en de patatjes, en de yoghurt en de boter en de melk en witloof, asperges, ... op het bedrijf kan kopen ...
                Gelukkig heb ik dan een composthoop achterin de hof en een grote wasbak want ik moet dan wel meer kuisen dan de opgepoetste rommel die ik vaak in de winkel vind.
                De yoghurt, room, boter, kaas is verduveld lekkerder, maar bewaart helaas niet lang dan die chemisch bereidde spullen die je tot mijn verbazing dan weer maanden kan stockeren ...
                Helaas, of niet, ik betaal met plezier iets meer.
                En we denken er sterk aan ons eigen brood te bakken. Melkbrood en koekebrood doen we al, nu nog het groffe bruine boerenbrood ...
                Dus, een noodkreet ja, maar het is dringend tijd dat diegene die toekijken en onbewust dit spel van prijsbepaling meespelen eens anders denken reageren en op komen voor de onderste trap, de landbouwer.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                  Ik zou al blij zijn mocht ik maar 1.30 € moeten betalen in de Delhaize. Heb er gisteren nog gekocht en zelfs de watercultuur staat duurder. Uit volle grond is dan nog eens het dubbele. Is dat die meerprijs eigenlijk wel waard? Ik denk altijd van wel, maar is dat ook zo?
                  Howla, howla.

Deze discussie is er al geweest: het schijnbaar verschil tussen watercultuur en
                  grondcultuur.

Als ik me niet vergis heeft T.S. daar een belangrijke rol in gespeeld
                  De uitkomst was dat er geen verschil was.....

Punt is: voor goede waar wil ik graag betalen. En als je daarmee nog eens mensen
                  kunt helpen of steunen, dan is dat goed meegenomen.
                  Last edited by theokus; 7 april 2009, 16:09.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Howla, howla.

grondcultuur.

Punt is: voor goede waar wil ik graag betalen. En als je daarmee nog eens mensen
                    Watercultuur = goede waar ? ? ?
                    Sta me toe u erop te wijzen dat witloof niet groeit van water alleen...
                    In het water zitten heel wat "chemische meststoffen" en in hoeverre die "goed" of "gezond" zijn voor een mens....
                    Daar durf ik me niet over uit te spreken, maar ik heb er wel mijn bedenkingen over...
                    Groetjes,
                    Peter

Comment

denk dat er toch een verschil is, tussen goede waar en smaak.
                      kan me toch voorstellen dat ik, die nog nooit witlof heeft gegeten het verschil van waar niet proeft, waarschijnlijk wel het verschil in smaak.
                      en smaak is nou juist een ieder mens eigen, dus zou het zomaar kunnen dat ik die(zgn troep) uit de Supermarkt gewoon lekkerder vind.
                      en bovenstaande slaat dan niet alleen op witlof.
                      onze bollenboeren hebben een slecht jaar dit jaar, en de bollen zijn nog niet eens allemaal uit de grond, maar ze klagen nu al.
                      maak eens een ritje langs de bollenvelden en kijk eens in wat voor huizen die bollenboeren wonen, jaren goud verdiend en nu klagen als het een jaartje wat minder gaat.......kom nou.
                      de meeste van mijn Familie hebben een boerderij en klagen al zo lang ik bij ze op visite kom.
                      wat een lang verhaal hè, maar moest me toch effe late gaan, sorry.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                        In het water zitten heel wat "chemische meststoffen" en in hoeverre die "goed" of "gezond" zijn voor een mens....
                        Daar durf ik me niet over uit te spreken, maar ik heb er wel mijn bedenkingen over...
                        Groetjes,
                        Peter
                        yep, en alles wat in de grond zit is niet chemisch
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                          Groetjes,
                          Peter
                          Peter.... dat beweer ik niet.
                          Ik ben wel bereid om te betalen voor goede waar

Er is hier ooit een discussie geweest en controverse i.v.m. watercultuur en grondcultuur.

En wat denk je dat er in ons regenwater zit... en ons grondwater.
                          Ik hoop wel dat ons kraantjeswater veilig is.
                          Wanneer is of hoe moet het water zijn dat veilig is voor teelten?
                          Teelten voor menselijk gebruik.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            yep, en alles wat in de grond zit is niet chemisch
                            Je weet dat in serres de gronden ook "ontsmet" worden?
                            En hoelang kan je dat toepassen op dezelfde grond?
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Howla, howla.

grondcultuur.

Deze discussie zal ik waarschijnlijk gemist hebben.
                              Maar dat er geen verschil zou zijn tussen grond- en watercultuur moet men mij alleszins niet wijsmaken Theo.
                              Ik ben een fervent proever(eter) van asperges. Heb ooit door toedoen van een vriend asperges gaan halen in Nederland, ergens vlak over de grens. De man weet kent waarschijnlijk niet eens het verschil niet tussen een asperge en een raap. Toen wij daar aankwamen lagen die asperges in grote bakken te wachten op een koper. Ze waren niet te vreten, echte waterzakken. Mijn vrouw heeft ze in de vuilbak gekieperd.
                              Geef mij allezins maar grondcultuur, zij het nu witloof of asperges, er moet een verschil zijn.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X