Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische witloofsector in nood!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belgische witloofsector in nood!!!

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Deze discussie zal ik waarschijnlijk gemist hebben.
    Maar dat er geen verschil zou zijn tussen grond- en watercultuur moet men mij alleszins niet wijsmaken Theo.
    Ik ben een fervent proever(eter) van asperges. Heb ooit door toedoen van een vriend asperges gaan halen in Nederland, ergens vlak over de grens. De man weet kent waarschijnlijk niet eens het verschil niet tussen een asperge en een raap. Toen wij daar aankwamen lagen die asperges in grote bakken te wachten op een koper. Ze waren niet te vreten, echte waterzakken. Mijn vrouw heeft ze in de vuilbak gekieperd.
    Geef mij allezins maar grondcultuur, zij het nu witloof of asperges, er moet een verschil zijn.

Groetjes,
    Pol.
    Juist Pol, ben ik het mee eens.
    Zoals die aardbeien zonder een greintje smaak: je proeft niks.

En thuis hadden wij vroeger aardbeien, in volle grond.
    Dat was toch nog iets anders.
    Als die rijp waren dan was het examentijd... weet er alles van.
    Elke (vroege) morgen verse aardbeien, en boterhammen en koffie van Fort...
    Toeme toch he, komt nooit meer terug.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Juist Pol, ben ik het mee eens.
      Zoals die aardbeien zonder een greintje smaak: je proeft niks.

En thuis hadden wij vroeger aardbeien, in volle grond.
      Dat was toch nog iets anders.
      Als die rijp waren dan was het examentijd... weet er alles van.
      Elke (vroege) morgen verse aardbeien, en boterhammen en koffie van Fort...
      Toeme toch he, komt nooit meer terug.
      mét FORT zegeltjes
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        mét FORT zegeltjes
        en "schoon" prentjes??
        Ik weet het niet meer.
        Vertel, vertel
        Wat kreeg je voor die "zegelkes" ?

ps en dik OT.
        Dag René....de slechtste resultaten sinds de jaren vijftig.
        Das pas kunnen he....
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

en "schoon" prentjes??
          Ik weet het niet meer.
          Vertel, vertel
          Wat kreeg je voor die "zegelkes" ?
          gespaard voor speelgoed
          prentjes waren van Jacques
          begin jaren 60 (1962)
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            gespaard voor speelgoed
            prentjes waren van Jacques
            begin jaren 60 (1962)
            Ah, dus voor fortzegels kreeg je speelgoed?
            Of ben ik helemaal mis.

Ik heb hier wel een aantal albums met prentjes van de Jacques chocolade.
            (auto's, ruimtevaart, mensenrassen enz.)
            Een paar jaar geleden hebben ze dat nog een keer gedaan.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Deze discussie zal ik waarschijnlijk gemist hebben.
              Maar dat er geen verschil zou zijn tussen grond- en watercultuur moet men mij alleszins niet wijsmaken Theo.
              Ik ben een fervent proever(eter) van asperges. Heb ooit door toedoen van een vriend asperges gaan halen in Nederland, ergens vlak over de grens. De man weet kent waarschijnlijk niet eens het verschil niet tussen een asperge en een raap. Toen wij daar aankwamen lagen die asperges in grote bakken te wachten op een koper. Ze waren niet te vreten, echte waterzakken. Mijn vrouw heeft ze in de vuilbak gekieperd.
              Geef mij allezins maar grondcultuur, zij het nu witloof of asperges, er moet een verschil zijn.

Groetjes,
              Pol.
              Pol, Alhoewel het niet mijn bedoeling was om deze discussie terug te voeren kan ik je geen ongelijk geven. Er zijn inderdaad verschillen...Ben jarenlang fervent grondteler geweest , nu dus hydro en ben dus zoals men zegt in beide markten thuis.
              De stelling dat hydro met chemische meststoffen werkt en de grondboer niet, gaat al niet op...Hoe denk je dat anders die witloofwortel in de grond zou groeien?
              Stalmest kan slechts in beperkte mate in de witloofhof gebruikt worden de rest wordt zoals in hydro met kustmest aangevuld!

De smaak...is bij elke witloofteler verschillend! Zo is er smaakverschil tussen hydro en grond maar binnen de tak grond en binnen de tak hydro is er nog een héél groot verschil.
              Héél veel hangt af waar en hoe de wortel op het veld werd geteeld! Dit neemt reeds een 4-tal maanden in beslag! De forcerie zelf slechts een paar weken, zowel voor grond als hydro.
              Smaakbepalend is de "forceertemperatuur" gebeurt dit "zacht" dan zal het wiloof minder bitter gaan smaken een harde aanpak geeft een tegengesteld effect.
              Ook de varieteit speelt een belangrijke rol...Zo bestaan er rassen die heel fijn van blad zijn, heel mals en sappig en andere dan terug het tegengestelde.
              Maar smaken verschillen en dus moet de teler er maar voor zorgen dat hij de voor hem juiste keuze maakt.
              Ik ben voorstander van kwaliteit waardoor mijn kostprijs, (laat ons maar stellen, de nodige koeling) een stuk hoger ligt dan die van mijn collega die voor kwantiteit (het zogenaamde franse witloof) kiest.
              Mijn wortels groeien op velden met een laag stikstofgehalte, mijn witloof wordt langzaam geforceerd, wordt een paar dagen vroeger, dus echt jong geoogst.
              Dit resulteert in een kwaliteitslabel ( Niet "Flandria" maar "Flandria Quality"dat niet terug te vinden is in een Delhaize vb)
              Ik zou wllen besluiten met de stelling dat er zowel héél goed hydrowitloof bestaat naast héél goed grondwitloof, maar dat je de medaille ook kan omkeren en dat er zowel grond als hydro een "niet te vreten"produkt bestaat!
              Het prijsverschil is voornamelijk ontstaan door winstbejag van een bepaalde keten die de media naar haar hand wist te zetten...In 1995 toen ik overschakelde was er gewoonweg niet het minste prijsverschil! Nu wordt grondcultuur de hemel in geprezen met het gekende gevolg....prijzen zijn op sommige momenten het dubbele of zelfs het driedubbele...gerechtvaardigd? In mijn ogen niet maar als je het verschil proeft en je wil en de centen voor betalen...waarom niet?

Hoe is er de loutering gekomen?
              Witloof was vroeger een typisch Belgisch zg maar Vlaams produkt dat erg werd gewaardeerd!
              De witloofboeren verdienden goed hun "boterham" tot het moment dat men in Frankrijk ging inzien dat witlooftelen ook daar mogelijk was ook Nederland bleef niet bij de pakken zitten en zo werden die landen die in feite ons witloof importeerden zelf produktieland en gingen ons zelfs van de markt wegconcureren met minder kwaliteit maar aan een héél wat lagere prijs.
              De Belgische telersverenigingen herpakten zich en in onze buurlanden vielen de veilingsklokken gewoon stil.
              Op dat moment waren onze directies er op uit de grootste veiling van het land te worden en gaven- tegen onze zin- nederlandse en franse bedrijven de mogelijkheid bij ons aan te sluiten Al onze inspanningen gingen op een paar jaar verloren.
              Zij bezaten grotere velden grotere bedrijven en drukten ons in het hoekje.
              Waar het gaat eidigen weet ikzelf niet maar ben er vast van overtuigd dat vele telers er het bijltje zullen moeten bij neerleggen.
              Dagdagelijks met verlies moeten werken hou je niet lang vol...
              's Morgens vroeg opstaan en weten dat je vandaag hard zal moeten werken en er op het laatste van de dag nog een paar duizend euro gaat moeten bijleggen werkt héél deprimerend...
              Ik begrijp maar al te goed dat de crisis zich ook bij de gewone "werkende" mens laat voelen maar als zij hun job verliezen moeten ze 's morgens vroeg niet uit de veren en krijgen ze op het einde van de dag toch nog een bescheiden inkomen.
              Het "deugt" ook niet en dus begrijp ik ook deze mensen hun frustraties...
              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
              BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                Ik begrijp maar al te goed dat de crisis zich ook bij de gewone "werkende" mens laat voelen maar als zij hun job verliezen moeten ze 's morgens vroeg niet uit de veren en krijgen ze op het einde van de dag toch nog een bescheiden inkomen.
                Het "deugt" ook niet en dus begrijp ik ook deze mensen hun frustraties...
                En verwacht je bovendien nog maar aan Europese maatregelen.
                Sarkozy wil Franse wagens in Frankrijk houden en kreeg daarvoor al flink op zijn appel van Europa.
                Ik zou dat met het witloof ook doen
                Het gaat over onze goede Vlaamse producten.
                Je ziet er of hoort er verdorie ook niets over he.
                Ze gaan nu wel beginnen met een affiche-campagne hoorde ik op de tv.

Die producten, zoveel beter en van bij ons, zijn ook een stukje van onze identiteit.
                Als dat niemand begrijpt lees dan maar snel het betreffende artikel van Mia Doornaert in de Standaard.
                Net zoals de fritten, de frisse pint, de vlaai of andere taarten en noem maar op
                een stukje van ons zijn of uitmaken.
                Ik wil betalen voor goede waren
                Last edited by theokus; 7 april 2009, 21:17.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

De stelling dat hydro met chemische meststoffen werkt en de grondboer niet, gaat al niet op...Hoe denk je dat anders die witloofwortel in de grond zou groeien?
                  Stalmest kan slechts in beperkte mate in de witloofhof gebruikt worden de rest wordt zoals in hydro met kustmest aangevuld!
                  Ik denk niet ooit beweerd te hebben dat de grondboer geen chemische meststoffen gebruikt....
                  Waarom kan stalmest slechts in beperkte mate in de witloofhof gebruikt worden ?
                  Graag een duidelijke en ernstige uitleg aub ! Met hartelijke dank
                  P.S.: Ik ben afkomstig uit de witloofstreek en mijn ouders hadden een kleinschalige boerderij dus ik ken een héél klein beetje de hele witloofteelt en de evolutie...
                  Groeten,
                  Peter

Comment

Je weet dat in serres de gronden ook "ontsmet" worden?
                    En hoelang kan je dat toepassen op dezelfde grond?
                    heb paar jaar op een land&tuinbouw school gezeten theo..
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

En verwacht je bovendien nog maar aan Europese maatregelen.
                      Sarkozy wil Franse wagens in Frankrijk houden en kreeg daarvoor al flink op zijn appel van Europa.
                      Ik zou dat met het witloof ook doen
                      Het gaat over onze goede Vlaamse producten.
                      Je ziet er of hoort er verdorie ook niets over he.
                      Ze gaan nu wel beginnen met een affiche-campagne hoorde ik op de tv.

Die producten, zoveel beter en van bij ons, zijn ook een stukje van onze identiteit.
                      Als dat niemand begrijpt lees dan maar snel het betreffende artikel van Mia Doornaert in de Standaard.
                      Net zoals de fritten, de frisse pint, de vlaai of andere taarten en noem maar op
                      een stukje van ons zijn of uitmaken.
                      Ik wil betalen voor goede waren

Inderdaad, volledig akkoord, er zou terug, en zeker in tijden waar men de mond vol heeft van "crisis", of al is het maar onder de mom van, aan protectionisme van eigen producten moeten gedaan worden.
                      Maar er is hiervoor blijkbaar nog geen draagvlak onder de producenten zelf. Als zij het al moeilijk hebben om te kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit, hoe kan men dan het produkt op een waardevolle manier promoten en er fier op zijn ? Als je een uniek prodict hebt moet je er dan toch alles aan doen om de kwaliteit als prioriteit te stellen.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        heb paar jaar op een land&tuinbouw school gezeten theo..
                        En dan...
                        Geef eens antwoord.

Ik zal ook iets zeggen
                        De landbouw volg ik al sinds Mansholt...
                        Vanaf de boterberg tot het melkoverschot.
                        De Melkbrigade was een leuke afwisseling om dat overschot weg te werken.
                        Enz. enz. enz. enz.

Deze week begint een affiche-campagne voor meer staatsgeld en ondersteuning voor de boeren.
                        Dat de distributie doet wat ze doet wordt NIET aangepakt.
                        Stel dat ze de boeren nu meer geld gaan geven.
                        En stel dat de prijzen blijven zoals ze zijn in alle winkels.
                        Denk even na: het geld komt van ons. Zoals ze nu ook de crisis oplossen.
                        Ben je dan nog overtuigd dat de koopwaren ons niets meer of extra kosten?
                        Het enige wat de koper ziet is de kostprijs in de winkel.
                        En dan zijn er nog mensen die graag beweren dat de koper dat zo wilt....
                        Het is maar net zo naar de info die de kopers hebben he...
                        En ik vermoed dat die dat niet interesseert.
                        In feite ben ik die onzin beu en mensen daartegenover, proberen te verbeteren of
                        anders te overtuigen, is het zelfde als in de afgrond springen.

Momenteel is er een heel kleine kentering bezig en dat is om het Fair Trade systeem
                        toe te passen op onze landbouwers, tuinders en mensen die het verwerken zoals bakkers.

Geef onze boeren waren ze recht op hebben zodat ze kunnen leven en werken.
                        En geef onze producten nieuwe kansen.
                        Voor onze auto willen we de beste olie, het beste onderhoud.
                        We kopen de beste camera en het beste materiaal, naar ons vermogen natuurlijk.
                        Maar als we gaan winkelen voor onze dagelijkse kost dan wordt er met een
                        paar eurocentjes gerekend.
                        En dan is en blijft de grote vraag wat ge precies achter uw tanden stopt.

Wat ik ook wil aantonen is dat het een keten is.
                        Niet een enkele schakel

Als ik zeg: "Dat de distributie doet wat ze doet en NIET wordt aangepakt"
                        Dat is de fameuze vrije markt die alles kapot maakt.
                        "ZE" hebben het precies nog niet geleerd he.

Ok?

Allee zover zijn we dan.

Is het dan abnormaal dat bijv. boeren of tuinders alles er aan gaan doen?
                        Varkens worden preventief ingespoten met antibiotica...
                        Runderen en andere koeien worden volgespoten met rommel.
                        En wij steken dat allemaal achter onze kiezen.
                        Ik ga nu niet beweren dat de gezondheid van ons voedsel overal of bij elke boer
                        op het programma staat. Veel winst zal het ook wel zijn of betekenen.

Het is daarom dat het systeem van die vrije markt afgedaan heeft.
                        Dit werkt deze toestanden in hand.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Inderdaad, volledig akkoord, er zou terug, en zeker in tijden waar men de mond vol heeft van "crisis", of al is het maar onder de mom van, aan protectionisme van eigen producten moeten gedaan worden.
                          Maar er is hiervoor blijkbaar nog geen draagvlak onder de producenten zelf. Als zij het al moeilijk hebben om te kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit, hoe kan men dan het produkt op een waardevolle manier promoten en er fier op zijn ? Als je een uniek prodict hebt moet je er dan toch alles aan doen om de kwaliteit als prioriteit te stellen.

Groetjes,
                          Pol.
                          Ja dat is het he Pol.
                          Als je niet fier op jezelf bent, als je geen identiteit hebt hoe kan je dan iets doen
                          of produceren waar je fier op bent?

Het antwoord is ook de angst....
                          Dus naar niets kijken, produceren, volhouden aan het systeem, de vrije markt.
                          Men durft ook gewoon weg niet beginnen om het over een andere boeg te gooien.

De crisis hebben we te danken aan de Amerikanen
                          Grotendeels toch.
                          De Amerikanen hebben eigenlijk geen identiteit, geen geschiedenis zoals wij in Europa hebben.
                          Wij hier kunnen terug vallen op nog iets, zij niet.
                          En dan speelt de angst een grote rol.
                          Hoezo angst?
                          Hun streven is kapitaal, geld. Dat geeft hun zekerheid.
                          Zonder geld voelen zij zich niet veel, zelf niks.
                          Altijd maar die "American Dream". En wat is dat?
                          Dat is rijk worden.... ten koste van alles en iedereen.
                          Wij hebben nog een sociale zekerheid en nog meer van die instellingen.

En als je idd. genoeg geld hebt of rijk bent....dan heb je niemand nodig
                          Tot het systeem in elkaar stort....nu hebben ze iedereen nodig blijkbaar.

Dan wordt er ook idd. gesproken over de "happy few".
                          De rest van de bevolking is niet zo happy.
                          Volgens mij kan dat nooit blijven duren... en dat zal ook uiteindelijk de democratie aantasten.

Er is nu wel een beetje hoop met en door Obama...
                          Ik moet eerst nog zien
                          Nu met 1000 miljoen dollar kan je wel iets doen he.
                          En als het op is drukken ze bij...hahaha.

Kleine kanttekenig: president Bush was een typisch voorbeeld.
                          Je ziet waar ons dat heeft gebracht.
                          Last edited by theokus; 8 april 2009, 00:32.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

En dan...
                            Geef eens antwoord.

Deze week begint een affiche-campagne voor meer staatsgeld en ondersteuning voor de boeren.
                            Dat de distributie doet wat ze doet wordt NIET aangepakt.
                            Stel dat ze de boeren nu meer geld gaan geven.
                            En stel dat de prijzen blijven zoals ze zijn in alle winkels.
                            Denk even na: het geld komt van ons. Zoals ze nu ook de crisis oplossen.
                            Ben je dan nog overtuigd dat de koopwaren ons niets meer of extra kosten?
                            Het enige wat de koper ziet is de kostprijs in de winkel.
                            En dan zijn er nog mensen die graag beweren dat de koper dat zo wilt....
                            Het is maar net zo naar de info die de kopers hebben he...
                            En ik vermoed dat die dat niet interesseert.
                            In feite ben ik die onzin beu en mensen daartegenover, proberen te verbeteren of
                            anders te overtuigen, is het zelfde als in de afgrond springen.
                            Weer een goed voorbeeld van verdoken belastingen dus. En dan maar roepen dat de regering iets doet voor de getroffen sectoren. Begrijpt de brave burger dat dan niet dat hij steeds de rekening betaalt ? Solidariteit noemt men dat dan zeker ...
                            De laatste 15 jaar heeft elke regering belastingen doorgeschoven naar de gewesten en er zelfs een pak bijgecreeërd. En dan maar zeggen dat ze de belastingen verminderen.
                            Ja, op je aanslagbiljet zie je misschien een tiental minder staan, maar al die andere brieven die in je bus vallen compenseren dat dubbel zoveel. Genoeg geklaagd..., want het schijnt dat het er hier "nog niet" zo slecht aan toe gaat want we blijven toch nog allemaal lekker op vakantie gaan. Misschien goed, want anders staan er nog meer banen op de helling. Wie zei ook weer dat je in tijden van slechte economie juist meer moet gaan consumeren. Of gaan wij misschien nog wat meer lenen om daarna op te "consumeren". Dat komt dan weer ten goede aan de banken. En als er in de banken geen geld meer is vind de staat wel een oplossing.

Groetjes,
                            Pol.
                            Last edited by enero; 8 april 2009, 08:32.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                              Ik denk niet ooit beweerd te hebben dat de grondboer geen chemische meststoffen gebruikt....
                              Waarom kan stalmest slechts in beperkte mate in de witloofhof gebruikt worden ?
                              Graag een duidelijke en ernstige uitleg aub ! Met hartelijke dank
                              P.S.: Ik ben afkomstig uit de witloofstreek en mijn ouders hadden een kleinschalige boerderij dus ik ken een héél klein beetje de hele witloofteelt en de evolutie...
                              Groeten,
                              Peter
                              Kwaliteitswitloof groeit het best op een stikstofarme bodem!!!
                              Als witloofteler heb je dan het ook niet moeilijk met de bemestingsnormen
                              Humus in de grond inbrengen is héél goed maar je mag nooit gaan overdrijven. Een te hoog C- gehalte verhoogt de kans op te weelderige groei en dus ook de kans op ziekten.
                              Moet je dan terug preventief gaan spuiten met allerlei middelen maar met welk resultaat?
                              Een witloofplant leeft niet van stikstof alleen hé, daar heeft ze echt niet veel van nodig
                              fosfor en kalium zijn zéker zo belangrijk en ook de andere mineralen mogen niet ontbreken.
                              Daardoor is het bijna onmogelijk om zonder degelijke staalnames van de grond tot een perfect resultaat te komen.
                              Dus kort samengevat...witloof verkiest een licht zure niet te stikstofrijke bodem maar wel evenwichtige voeding! Bij een te hoge pH komt tijdens de groei teveel stikstof vrij wat zéker nefast is voor kwaliteitswitloof....
                              Vroeger werd steevast geopteerd voor een graanstoppel omdat men daar absoluut zéker was een niet te hoog stuikstofgehalte te hebben?
                              Nu kan het ook op een maisstoppel indien er bij de bemesting van de mais reeds rekening gehouden wordt dat het volgende jaar er eventueel witloofwortelen zullen op geteeld worden.
                              Iemand die kwaliteit wenst te produceren is op dat vlak héél kritisch!!!
                              Hoop dat ik daarmee op je vraag een duidelijk antwoord heb gegeven?
                              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                              BD0290BE

Comment

Kwaliteitswitloof groeit het best op een stikstofarme bodem!!!
                                Als witloofteler heb je dan het ook niet moeilijk met de bemestingsnormen
                                Humus in de grond inbrengen is héél goed maar je mag nooit gaan overdrijven. Een te hoog C- gehalte verhoogt de kans op te weelderige groei en dus ook de kans op ziekten.
                                Moet je dan terug preventief gaan spuiten met allerlei middelen maar met welk resultaat?
                                Een witloofplant leeft niet van stikstof alleen hé, daar heeft ze echt niet veel van nodig
                                fosfor en kalium zijn zéker zo belangrijk en ook de andere mineralen mogen niet ontbreken.
                                Daardoor is het bijna onmogelijk om zonder degelijke staalnames van de grond tot een perfect resultaat te komen.
                                Dus kort samengevat...witloof verkiest een licht zure niet te stikstofrijke bodem maar wel evenwichtige voeding! Bij een te hoge pH komt tijdens de groei teveel stikstof vrij wat zéker nefast is voor kwaliteitswitloof....
                                Vroeger werd steevast geopteerd voor een graanstoppel omdat men daar absoluut zéker was een niet te hoog stuikstofgehalte te hebben?
                                Nu kan het ook op een maisstoppel indien er bij de bemesting van de mais reeds rekening gehouden wordt dat het volgende jaar er eventueel witloofwortelen zullen op geteeld worden.
                                Iemand die kwaliteit wenst te produceren is op dat vlak héél kritisch!!!
                                Hoop dat ik daarmee op je vraag een duidelijk antwoord heb gegeven?
                                Heel interessant en dan meen ik echt.
                                Wat je tegenwoordig al niet moet weten of leren...

Ik had graag willen weten waar de traditie vandaan komt.
                                Lang geleden is er toch iemand geweest die met de witloofteelt is begonnen
                                in jouw streek.
                                Wat gaf dan de doorslag: klimaat, de grond of wat eigenlijk?
                                En hij heeft toch succes gehad of het bestond nu niet meer.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X