Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wegcode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wegcode

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als die toegeeft door het rood gereden te zijn of er zijn voldoende getuigen zal die in 9/10 fout zijn maar als die niet toegeeft en er zijn geen getuigen dan heb jij pech want dan nemen ze de voorrang van rechts.
    Die geeft natuurlijk niet toe en dan ben jij zelf 3 keer de sigaar:

    1) Je krijgt een dikke boete omdat jij door het rood gereden bent (vermits de andere NIET door het rood reed moet jij het WEL gedaan hebben hé)

    2) Je kan zelf onterecht, (maar o zo juridisch perfect) opdraaien voor de schade aan jouw wagen.

    3) Je wordt door je verzekering jarenlang onterecht financieel afgestraft. Als ze u al niet buitensmijten.

    Heel die wetgeving (of de interpretatie ervan) doet me denken aan de Far-West van de jaren 1800. Alleen is revolver of geweer vervangen door Koning Auto.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Wegcode

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Die geeft natuurlijk niet toe en dan ben jij zelf 3 keer de sigaar:

      1) Je krijgt een dikke boete omdat jij door het rood gereden bent (vermits de andere NIET door het rood reed moet jij het WEL gedaan hebben hé)
      eeerm dat kan toch niet...
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #18
        Re: Wegcode

        op het water; moet je ten allertijden een aanvaring zien te voorkomen.
        maar ja daar heb je meestal effe meer tijd hè.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Wegcode

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Als ik dit allemaal lees dan zijn verkeerslichten de slechtste uitvinding ooit. Tenzij men op ELK kruispunt met lichten altijd werkende roodlichtcamera's zet.
          Ik neem bv. zeer zelden die weg om naar de oprit te rijden, ik sla eerder al linksaf, waar geen lichten staan en ik dus klaar en duidelijk zie of er auto's in aantocht zijn en ik kan en mag inslaan. Als ik daar een ongeval zou hebben dan ben ik vermoedelijk verstrooid geweest en ben ik terecht in fout. Als er aan die lichten ene met een geblutste auto zijn karretje wil laten repareren op kosten van mijn verzekering, dan rijdt hij door het rode licht en zorgt ervoor dat hij nog herstelbare schade oploopt.

          De verkeerswetgeving trekt voor mij dus duidelijk op niks, zeker niet voor ons land, waar vrijwel elke burger heel sterk is in het proberen naar zijn hand zetten van wetten.
          Wetgeving is er normaal om misbruiken tegen te gaan, deze is er duidelijk om ze aan te moedigen, net zoals dat Bonu-Malus stelsel. Je bent in fout, hoe klein die fout ook is, maar als je verzekering een eurootje moet betalen dan ben je daar jaaaaaaaren het slachtoffer van. Dus beweegt iedereen hemel en aarde om toch maar niet in het ongelijk gesteld te worden.
          Wat ik nog weet van verkeerslichten tijdens de uren theorie nete:

          Verkeerslichten zijn er om het doorgaand verkeer vlotter te laten doen verlopen. Maar!....het is niet omdat het voor u groen is dat het kruispunt absoluut vrij is.Als er ene dan toch het nodig vindt om door een rood licht te rijden (zie je dikwijls gebeuren, net rood en er nog doorheen rijden) en hij komt van rechts is nog altijd de voorrang van rechts....i know... snappe wie snappe kan.

          Comment


          • #20
            Re: Wegcode

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als die toegeeft door het rood gereden te zijn of er zijn voldoende getuigen zal die in 9/10 fout zijn maar als die niet toegeeft en er zijn geen getuigen dan heb jij pech want dan nemen ze de voorrang van rechts.
            Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
            Wat ik nog weet van verkeerslichten tijdens de uren theorie nete:

            Verkeerslichten zijn er om het doorgaand verkeer vlotter te laten doen verlopen. Maar!....het is niet omdat het voor u groen is dat het kruispunt absoluut vrij is.Als er ene dan toch het nodig vindt om door een rood licht te rijden (zie je dikwijls gebeuren, net rood en er nog doorheen rijden) en hij komt van rechts is nog altijd de voorrang van rechts....i know... snappe wie snappe kan.

            Tja, dan toch niet bij mij...

            Uitspraak van deze week: ook al heb ik voorrang van rechts, en zag ik het in een oogwenk oranje worden (dus nog lang geen rood), toch kan ik in beroep gaan om mijn gelijk te halen

            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


            Comment


            • #21
              Re: Wegcode

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Als die toegeeft door het rood gereden te zijn of er zijn voldoende getuigen zal die in 9/10 fout zijn maar als die niet toegeeft en er zijn geen getuigen dan heb jij pech want dan nemen ze de voorrang van rechts.
              VerSeg, doe maar eens navraag bij uw verzekeraar of een advocaat.
              Die zal een boete krijgen omdat hij door het rode licht heeft gereden, zoals Bouk ook zegt, en dan mag je verzekering nog de schade aan zijn auto vergoeden ook.
              Ongelooflijk maar waar!

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

              Comment


              • #22
                Re: Wegcode

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                VerSeg, doe maar eens navraag bij uw verzekeraar of een advocaat.
                Die zal een boete krijgen omdat hij door het rode licht heeft gereden, zoals Bouk ook zegt, en dan mag je verzekering nog de schade aan zijn auto vergoeden ook.
                Ongelooflijk maar waar!

                Grtz, RF
                Dit is enkel zo als er twijfel bestaat over de stand van de verkeerslichten en het feit dat hij door rood reed, indien duidelijk is dat deze door rood reed ben je wel degelijk in je recht als het voor u ronde groene lichten zijn (geen pijlen) en jij rechtdoor gaat.
                Ik was ooit zelf getuige van een ongeval en de uitspraak was duidelijk hoor "het negeren van het rode licht is bewezen" en de bestuurder dat door rood reed werd in fout gesteld. Trouwens komt dan eerst nog het eventuele verkeersbord in aanmerking, staat voor die andere een STOP en ben jij op een voorrangsbaan aan het rijden dan blijf jij je rechten behouden.
                Als je echter linksaf gaat aan een kruispunt met lichten en de tegenligger rijdt door rood, dan ben je altijd in fout bij een ongeval omdat jij op dat ogenblik door je maneuver je rechten verliest, je moet dus altijd voorrang van rechts geven aan je tegenligger op een uitzondering na.
                Last edited by VerSeg; 9 april 2009, 03:08.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Wegcode

                  Ik vind dat zéér erg, wraakroepend zelfs: het kruispunt in kwestie zou dus ZONDER lichten véél veiliger zijn, want dan wacht je wel geduldig om linksaf te slaan tot er helemaal GEEN tegenliggend verkeer meer is.
                  Nu is er altijd tegenliggend verkeer, want de wagens die daar voor het rood staan, staan daar maar stil bij de gratie van hun eigen goodwill.

                  Dit tart toch alle verbeelding: je begaat een bewezen ZWARE overtreding door rood te negeren, maar je mag uw karretje wel laten repareren op kosten van de tegenpartij, aangezien die op dat moment een maneuver doet en bangetjes moet hopen dat er niemand door dat rood gaat vlammen.
                  Ik ben altijd van mening geweest dat in het verkeersreglement staat dat enkel "bij niet functioneren van verkeerslichten" de gewone verkeersregels van toepassing zijn op zo'n kruispunt. maar dat zou veel te eenvoudig zijn zeker ?
                  Last edited by nete; 9 april 2009, 10:44.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wegcode

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Als je echter linksaf gaat aan een kruispunt met lichten en de tegenligger rijdt door rood, dan ben je altijd in fout bij een ongeval omdat jij op dat ogenblik door je maneuver je rechten verliest, je moet dus altijd voorrang van rechts geven aan je tegenligger op een uitzondering na.
                    Dat jij zo'n absurde wetten logisch en normaal vindt gaat toch mijn petje te boven hoor.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wegcode

                      En het wordt nog erger Nete.
                      Wist je bijvoorbeeld dat je met de auto altijd moet rijden "op zicht"?
                      Dat wil zeggen dat je ten alle tijde moet kunnen stoppen voor een mogelijke hinder.
                      Je zou haast gaan denken dat de verkeersregels gemaakt zijn om advokaten "te dienen".

                      Grtz, RF


                      Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wegcode

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Je zou haast gaan denken dat de verkeersregels gemaakt zijn om advokaten "te dienen".

                        Grtz, RF
                        Is toch zo. Het parlement bestaat voor 50% uit juristen. Daarom hebben we zulke "accurate" wetten.

                        Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wegcode

                          Ik lees hier toch een paar straffe beweringen hoor!

                          LOL, ik ging net een nieuw topic openen op wegcode/forum en zie dat Polleke_cgc me reeds voor is.
                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wegcode

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Ik lees hier toch een paar straffe beweringen hoor!

                            LOL, ik ging net een nieuw topic openen op wegcode/forum en zie dat Polleke_cgc me reeds voor is.
                            Ja : t'leven is voor de rappe hé .

                            Niet dat er veel antwoorden komen van die kant...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wegcode

                              Ik heb zo eens efkes gaan kijken op het wegcode forum, om ziek van te worden.

                              Dit vond ik o.a.:

                              Uit artikel 61.1.4° van het KB van 1/12/1975 blijkt dat de combinatie van ronde lichten en pijlvormige lichten die beiden in een driekleurig stelsel werken niet voorzien is. De gecombineerde verkeerslichten zijn dus niet overeenkomstig de voorschriften van het KB. Als deze combinatie niet voorzien is kan men ook niet weten welk gedrag men moet stellen in voorkomend geval.
                              In artikel 5 van hetzelfde KB staat dat: “De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht “. ‘Dit reglement’ betekent in deze zin het KB van 1/12/1975. Daarom moet men deze combinatie van lichten niet in acht nemen.



                              Natuurlijk zullen sommigen beweren dat je in ieder geval niet naar links mag afslaan zolang de naar links gerichte rode pijl brandt.
                              Juist. Behalve als er gelijktijdig een groen rond licht brand want dat geeft je de toelating om verder te rijden. Zowel rechtdoor als naar links als naar rechts.


                              Kafka heeft in België duidelijk zijn meesters gevonden

                              Best is dus aan zo'n kruispunt stoppen, een voorhamer te voorschijn halen en alle lichten daar in gruizelementen slaan. Dan pas weet je "welk gedrag je moet stellen" (crf wettekst hierboven) en kan je min of meer veilig linksaf.
                              Last edited by nete; 9 april 2009, 15:39.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wegcode

                                Een van de regels van de verkeerswetgeving is: dubbel voorzichtig zijn bij het oprijden van een kruispunt !!!!

                                De verkeersveiligheid verbeteren, samen met de mobiliteit en de maatschappelijke veiligheid. Dat is het doel van Vias institute als belangrijk Belgisch kenniscentrum. Om de maatschappelijke risico’s te verminderen, willen we onze kennis delen en onze er




                                kwoot:
                                ALGEMENE REGELS


                                1. Hoe moet je een kruispunt naderen?

                                - Nader je een kruispunt dan moet je dubbel voorzichtig zijn en zeer aandachtig kijken.
                                . Je moet rekening houden met bestuurders:
                                . die voor en achter je rijden;
                                . de tegenliggers;
                                . voertuigen die van links of rechts kunnen komen.
                                . Je moet ook rekening houden met de voetgangers.
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X