Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Honda hybride Insight

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Honda hybride Insight

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Vlot optrekken (zonder daarbij elke keer zwarte strepen op de baan te trekken) is zuiniger dan er heel lang over te doen voor je een constante snelheid kan aanhouden.
    Sommige bestuurders denken dat ze zuinig rijden, maar ze schakelen dan veel te snel naar een te hoge versnelling en daardoor gaat het verbruik omhoog (een motor die belast wordt tegen een laag toerental verbruikt meer). Pas als je een constante snelheid kan aanhouden mag de hoogst mogelijke versnelling gebruikt worden, tijdens het optrekken mag de motor gerust tot 3/4 van het maximale toerental draaien, dat is beter dan onder 1/3 te blijven zoals heel wat "zuinige" bestuurders proberen te doen.
    Aha, vandaar dat mijn wagen zuiniger lijkt als ik'm wat meer de sporen geef Als'm koud heeft blijf ik toch rond de 2000rpm schakelen
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
      Was dat niet die auto die constant plat was tijdens het testen bij Top Gear?
      Dat lag ook wel aan de heel zware voet van Jeremy Clarkson.

De "STIG" kreeg die Tesla wel heel snel rond het Top Gear circuit.

Ze hebben ook eens een test gedaan met sportwagens op hun circuit, met 1 gallon benzine geraakten die snelle wagens ook niet ver.
      Als je zo met een elektrische wagen rijdt, dan trek je ook heel veel stroom, zoveel dat de accu's, omvormer en elektromotor in de problemen kunnen komen omdat de temperatuur te hoog oploopt.
      Een volle tank benzine heeft nog altijd veel meer "energie" dan een heel groot pakket lithium-ion accu's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Hallo mir,

Ook ik verwonder me nogal vaak over het verbruik van de zgn. "ecowagens" ...
        Mijn huidige wagen, een Ford S-MAx 1.8 TDCI, verbruikt gemiddeld rond de 6,2 l/100 km (neen, niet volgens de boordcomputer) bij normaal gebruik. Op lange (vakantie)trips op de autoweg zakt dat verbruik zelfs onder de 6 l/100 km.
        Als ik dan lees dat een "zuinige" diesel rond de 5 l/100 km zit, dan frons ik toch even het voorhoofd ... Die zuinige diesels zijn niet zo'n "schoendozen" als de S-Max , ze zijn ook nog eens vele malen lichter - en toch is het verschil in verbruik zo gering.
        Nu, ik ben alles behalve een techneut - dus er zal wel een verklaring voor zijn, maar toch ...
        Die 5,1 l/100 km is in dat opzicht dus ook redelijk veel - maar ja, onze 1,5 benzine cabrio krijg ik - zelfs met mijn allerlichtste voet - ook niet onder de 6,5 l/100 km terwijl dat met de S-Max probleemloos kan.

Ik heb een "rustige" rijstijl, maar ben ook alles behalve een "slak" in het verkeer - het moet voor mij wel vooruitgaan

Jaja
        Hier een gemiddeld verbruik van 6,7 liter gemeten over een afstand van méér dan 7.000 Km en veel korte ritten de gemiddelde snelheid over die 7.000 Km is 48 Km/H alles volgens de gegevens die op mijn computer komen, maar ik heb dat enkele malen nagemeten, en wat die computer aangeeft scheelt maximaal 0,1 liter per 100Km soms 0,1 erboven en soms 0,1 eronder dus mag ik zeggen dat het klopt wat hij aangeeft, (voor alle duidelijkheid, ik rij met een nieuwe Mercedes C 2.200cc met roetfilter en gans de micmac.)
        Ik mag dus niet klagen, denk dat je ook moet rekenen dat die batterijen bij een hybride maar een beperkte levensduur op volle rendement werken, waardoor je verbruik met de jaren stijgt, om er nog niet aan te denken wat die batterijen kosten om te vervangen, dan heb je ook nog het probleem als je deze wagen Bv. na een jaar of zes wil gaan verkopen, eerste vraag van de koper (als je er een vind) zal zijn of de batterijen vervangen zijn, zou jij een hybride tweedehands durven kopen, ik niet, zo een ding moet je leasen en niet kopen, waar je dan ook jaarlijks veel Km moet voor doen, dat is mijn bescheiden mening, maar spreek mij gerust tegen.

Ik heb een vriend die met een Lexus Hybride rijdt, en deze verbruikt gemiddeld 11 liter benzine, wel een grote wagen, maar dan liever een diesel voor mij.
        Last edited by Guest42; 22 maart 2009, 18:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
          Als je echt groen wilt rijden kies je voor een zuinige diesel met roetfilter of een moderne benzinemotor die is aangepast voor LPG.
          Helaas, hypocriet als ze zijn in België word je extra belast als je op LPG wilt rijden. De diesel taks wordt dan weer elk jaar naar beneden aangepast
          Ondertussen blijf ik vlijtig rondsnorren in mijn moderne Auris die helaas een verbruik heeft van + 10 l/100 km (benzine). Ik schakel altijd bij 2400 tpm; wat de boordcomputer aangeeft als optimaal schakelmoment. Helaas zorgt de hoge aanschafprijs van een lpg installatie in combinatie met de hoge rijtaks ervoor dat ik vriendelijk bedank voor dit alternatief.
          waarom heb je de dieselversie niet gekozen?
          ik had de laatste corolla 1.4 d4d silverline met multimode trans.
          die heeft ook 90 pk en is een van de stilste diesels die toyota ooit gemaakt heeft.
          met 'n volle bak deed ik soms 1000km...
          en je zit maar met 8 fiskale pk ipv 9 (moest je de 1,6l benzine hebben)
          de taksen diesel/benzine zijn al van 2008 gelijkgesteld en aan de pomp is de diesel nog steeds goedkoper (voor zo lang het duurt)
          10l/100km is wel wat aan de hoge kant volgens mij, de rav4 met 2,5 l benzinemoter verbruikt 10 a 11 liter en dat is 'n SUV...

Comment

Verbruikcijfers tussen een diesel en benzine mag je niet zomaar vergelijken.

1 liter diesel bevat ongeveer 13% meer "warmte " dan benzine.

Een benzinewagen die dus 8 l/100 km. verbruikt heeft dus ongeveer hetzelfde rendement (en CO2 uitstoot) als een diesel die er 7 verbruikt...

Dat is 1 van die rariteiten : diesel is duurder om te maken, bevat meer energie per liter, en is toch goedkoper in aanschaf (uiteraard door de belastingen van vadertje staat).
            Groeten,

Polleke

Comment

Hier een nieuwe Skoda Suberb greenline. Gemiddeld (gemeten, dus niet volgens boordcomputer) verbruik, over 5000 km: 5.7 liter/100 km.

Rijsituatie: tussen 700 en 1000 km/week, waarvan het merendeel in de file naar het werk. Voor de rest vooral autosnelweg, aan een normaal tempo.

Persoonlijk geloof ik niet in hybride wagens. Weinig verbruik, allemaal ok, maar niemand staat erbij stil dat ze wel véél meer vervuilend zijn tijdens fabricatie en recyclage (er is trouwens op dit moment nog geen wetgeving rond recyclage van hybride batterijen/accus).

CO² uitstoot van de auto naar beneden brengen is trouwens een druppel op een hete plaat - aan vrachtverkeer, en dan vooral scheepsmotoren, wordt niet geraakt. Andere grote vervuiler: de honderdduizenden verouderde mazoutketels, en de zware industrie in vooral de USA en Azië.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Verbruikcijfers tussen een diesel en benzine mag je niet zomaar vergelijken.
                als dit 'n reactie was op mijn reply dan moet je mijn laatste regel goed lezen...

anyway, 10l/100km is niet 'n klein beetje veel, maar veel te veel....heb zoeven gebeld naar mijn toyota garage en die vertellen me " 7 a 7,5l/100km is normaal voor 'n 1600 cc motor..."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Sommige bestuurders denken dat ze zuinig rijden, maar ze schakelen dan veel te snel naar een te hoge versnelling en daardoor gaat het verbruik omhoog (een motor die belast wordt tegen een laag toerental verbruikt meer).
                  I beg to differ. Dit is absoluut onwaar (zie de ecodriving website)
                  Waar haal je die informatie vandaan?

Bij hogere toerentallen wordt de interne wrijving in een motor meer en meer significant. Het is door die toenemende interne wrijving dat de koppelcurve van een (diesel)wagen vaak piekt rond de 1500 toeren, om dan redelijk snel naar beneden te duiken. Om zuinig te rijden, hou je je motor best in de buurt van het toerental waar het koppel maximaal is. Voor dieselwagens betekent zuinig rijden dat je rond de 2000tpm schakelt.

Het verschil in verbruik tussen diesel en benzine is trouwens niks dan appelen met peren vergelijken. Per liter diesel is er meer koolstof-massa (diesel is dichter (0.85 kg/l) dan benzine (0.72 kg/l)) en per verstookte liter diesel is er dan ook meer energie beschikbaar (en CO2-uitstoot).
                  Als je echt met uitstoot inzit, moet je ook kijken naar de uitstoot van fijn stof e.d., waar diesel toch wel slecht in scoort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht

Bij hogere toerentallen wordt de interne wrijving in een motor meer en meer significant. Het is door die toenemende interne wrijving dat de koppelcurve van een (diesel)wagen vaak piekt rond de 1500 toeren, om dan redelijk snel naar beneden te duiken. Om zuinig te rijden, hou je je motor best in de buurt van het toerental waar het koppel maximaal is. Voor dieselwagens betekent zuinig rijden dat je rond de 2000tpm schakelt.

Het verschil in verbruik tussen diesel en benzine is trouwens niks dan appelen met peren vergelijken. Per liter diesel is er meer koolstof-massa (diesel is dichter (0.85 kg/l) dan benzine (0.72 kg/l)) en per verstookte liter diesel is er dan ook meer energie beschikbaar (en CO2-uitstoot).
                    Als je echt met uitstoot inzit, moet je ook kijken naar de uitstoot van fijn stof e.d., waar diesel toch wel slecht in scoort.
                    De nieuwe diesels halen hun max. koppel tussen 1750 en 2500 tr/min. Diezelfde ecodriving site stelt ook dat je best redelijk snel (geen plankgas uiteraard) optrekt zodat je de heel lage toerentallen zoveel mogelijk vermijdt. Aan 2000 tr./min al schakelen kan natuurlijk, maar ik doe het meestal rond die 2500 (of iets hoger).
                    Het beste rendement haalt een motor normaal bij een toerental iets boven het max. koppel (dus ergens een 2300-2750 tr/min bij dergelijke diesels).

Het verschil tussen diesel en benzine (verbrandingswaarde), ligt dus ergens bij een +13% voor diesel (exact 13.7% : diesel 36300 kJ/l, benzine 31800 kJ/l), of 1 l benzine = 0.876 l diesel.

Dat fijn stof is ook wel iets waar diesels in beginnen te beteren. De Euro 4 norm zorgde al voor de helft minder uitstoot, de Euro 5 norm deelt dit nog eens door 5 (wat de reden is waarom dan roetfilters verplicht zijn). Eigenlijk moest die norm al van begin vorig jaar in voege getreden zijn, maar voornamelijk de constructeurs van SUV's (de zware dan) hebben daar een voetje tussen gestoken...
                    De euro 5 norm is trouwens de eerste norm waar de waarde voor de PM ook geldt voor benzinewagens...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      waarom heb je de dieselversie niet gekozen?
                      Ik rij met deze auto ongeveer 3000 km/jaar en dacht hierdoor profijt te doen met een benzine (volgens de algemene opinie) en is inderdaad de 1.6l versie.
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                        Die informatie stond een tijdje geleden in "Touring Explorer", het maandblad van Touring wegenhulp.
                        Je kan beter vlot vertrekken zodat de motor niet de hele tijd moet blijven werken om de auto te laten versnellen.
                        Ik heb vorig jaar ook eerst een tijd geprobeerd om het verbruik zo laag mogelijk te houden door de motor weinig toeren te laten draaien (maar zeker niet zo laag dat de motor last krijgt om de wielen rond te draaien).
                        Tegenwoordig rij ik vlotter door, als ik ergens een weg opdraai waar ik 70km/h mag rijden dan schakel ik zelfs 1->2->3->5, ik sla dus de vierde versnelling over en schakel rechtstreeks van de derde (tot 70km/h) naar de vijfde versnelling om daarna een constante snelheid aan te houden. In de bebouwde kom schakel ik 1->2->4 in tweede trek ik op tot 50km/h en dan schakel ik naar vier.

Mijn verbruik is nu iets lager dan bij de "opa-rijstijl" die heel wat bestuurders aanhouden om toch maar zo weinig mogelijk te verbruiken, en als er geen ander verkeer in de weg zit dan ben ik zelfs iets sneller waar ik moet zijn.

Met de motor reed ik vroeger altijd vrij vlot, met redelijk hoge toerentallen.
                        Als we met de motorclub op reis gingen, dan was mijn Bandit 1200 altijd de zuinigste , ook al zouden de andere (op papier) zuiniger moeten zijn. Alle BMW's met hun elektronische injectie verbruikten zo'n 10-15% meer tegen dezelfde gemiddelde snelheid (en die moesten dan ook nog bijna alle dagen olie bijvullen).

Het komt er dus op aan om het optrekken redelijk vlot te doen (zonder te overdrijven), en daarna een zo constant mogelijke snelheid aan te houden. Dat is beter dan zo traag op te trekken dat je op den duur alleen maar optrekt en afremt.

Als een benzinemotor altijd aan een te laag toerental draait, dan blijven de bougies niet zuiver, en zal het verbruik ook toenemen.
                        Een motor is niet gemaakt om die heel lage toerentallen te draaien waarover ze het hebben op de "Ecodrive website", bij een te laag toerental is de oliedruk niet hoog genoeg om een voldoende sterke oliefilm te krijgen in de krukaslagers. Als je dan de motor toch zwaar belast (= optrekken of bergop rijden tegen een te laag toerental), dan hoor je inderdaad dat de motor dat niet graag heeft.
                        Het zorgt dus voor extra slijtage van de krukaslagers, en dat is een heel erg dure reparatie als je die moet laten vervangen.
                        Een motor slijt niet sneller als je die toeren laat draaien, ik heb met een GSX600F bijna 120.000km gereden, en het kwam wel eens voor dat die op de snelweg op lange afstanden rond de 9.000 toeren per minuut draaide. Die motor was nog lang niet versleten, ik heb nooit olie moeten bijvullen (en ik reed twee keer zo lang met de olie dan er in "het boekje" stond).
                        Last edited by Black B@ndit; 23 maart 2009, 17:44.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Working...
                        X