Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wisselschakelaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wisselschakelaar

Google > wisselschakeling > kijk bij afbeeldingen > veel goede voorbeelden.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Koop zo'n draadloze schakelaar ... poepsimpel te monteren op eender welke bestaande bedrading zonder breekwerken en kopzorgen.
      Ge plaatst uw schakelaars dan waar je wil, ook al liggen er geen draden op die plaats.
      Overal vlot te vinden in Hubo, Brico, ...

Zoals Scherpie ook al aanhaalde trouwens.
      Last edited by VerSeg; 17 februari 2009, 11:52.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

draadloos : geen draden nodig
        Last edited by Guest13; 26 februari 2012, 01:06.

Comment

dubbele post
          Last edited by Guest13; 26 februari 2012, 01:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            dat is toch wat ik zei Verseg???
            En lees jij alles?
            Dit is waarmee ik eindigde :
            Zoals Scherpie ook al aanhaalde trouwens.

Alleen is "draadloze schakelaar" misschien iets verstaanbaarder voor een leek dan "puls met ingebouwde zender"en "teleruptor".
            Last edited by VerSeg; 17 februari 2009, 13:17.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Domotica? spreek ik daarvan? nen teleruptor staat wel in bijna elk klassiek huis,
              en oplossing 2 is wel .. zonder nen draad te trekken, en de last ... door het kleinste kind te doen ne schakelaar "opplakken".
              En ik gaf toch 2 ( twee ) oplossingen?
              sorry ik had het niet geheel gelezen, het moest weer goedkoper zijn...
              wel 2 wissels, den draad, en het werk,...buis leggen 2de schakelaar enzo... tegenover 50 euro en een tubeke tek. ik weet wel waar ik zou voor kiezen.
              beter dan uwe comment, die GEEN oplossing was .
              Mijn excuses voor het wat scherp door de bocht komen Scherpie, ik twijfel zeker niet aan jouw vakmanschap.

Ik heb ook niet gezegd dat jij gesproken hebt van domotica, dat heb ik namelijk gedaan.

Dat er een mogelijkheid bestaat met draadloze drukknoppen (CEBEC gekeurd?), wel dat is voor mij nieuw en zou dus een prachtige oplossing kunnen zijn, als..... zoals jij al stelde dat er stroomvoorziening is aan het lichtpunt. Daarom was mijn allereerste reactie ook dat TS misschien beter iemand vraagt om eens tot bij hem te komen kijken. Als TS schrijft dat aan de lamp en aan de schakelaar 2 dezelfde draden zijn, dan moet de overbrenging van de stroom ook al draadloos zijn en dat bestaat tot nader order nog niet. TS beschrijft wat hij ziet, maar wat je ziet en wat dat is zouden wel eens heel verschillende dingen kunnen zijn. Zit er achter zijn lichtpunt geen lasdoos met de nodige stroomdraden, probeer dan nog eens via een forum tot een degelijke oplossing te komen. Ik heb zelf vroeger tegels in de keuken moeten wegkappen om een daar achter verborgen lasdoos te vinden.

En zo als Verseg al stelde, draadloze drukknop heeft een batterij nodig en als deze leeg is, mag je toch weer door het donker naar die enige niet draadloze knop. 't Is dan wel niet zo duur, geen breekwerk, maar leuk is anders.

Oh, misschien ook nog een mogelijkheid, plaats bij het lichtpunt een bewegingsschakelaar. Dan kan die ene enkelpolige ook nog weg.

Ik blijf er bij, zonder zicht op de bestaande installatie, is correcte hulp niet mogelijk en zou het bijplaatsen van een wisselschakelaar, hoe ouderwets dit ook mag zijn, de voorlopig enige goede oplossing.

Mvg.
              Robert
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Zeker CEBEC:
                Niko ontwerpt oplossingen zoals huisautomatisering, schakelmateriaal en stopcontacten die gebouwen beter laten werken voor iedereen die erin leeft en werkt.

Comment

Fantastisch dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn
                  Ik ga een valse plafond steken, dus draden mogen kriskras lopen, draden naar omhoog kunnen via de deuromlijsting weggewerkt worden.
                  Heb al een poos 2 wisselschakelaars liggen ( Niko opbouw).
                  Nog even resumeren: ik vervang de enkelpolige schakelaar door de wisselschakelaar en zet op de een andere plaats de 2de wisselschakelaar, de enkelpolige schakelaar wordt overbodig.

"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

No hard feelings ieder zijn job
                    kijk hij moet spanning hebben vanboven aan zijn lichtpunt : als hij nu zijnen enkelpolige schakelaar opzet dan brand de lamp ( vermoedelijk toch )
                    Dus als hij een "lusterklem" zet op die 2 draden van zijne schakelaar, heeft hij 220 volt op zijn lamp. en daartussen plaats je dan die draadloze afstandsbediening.. geen zoeken naar draden.. kleuren... ( en geen draadloos overbrengen van stroom... )het enige dat hij nodig had , was dat hij 220 volt had boven daar waar zijn "luster"hangt, en dan een inbouw "teleruptor"en 2 schakelaar met afstandsbediening, en dus.. heel simpel, een kind kan de was doen.
                    diegene die ik reeds geplaatst heb, die gaat nu al 2 jaar mee.. en batterij is nog altijd goed... ( heb dat hier ook in mijn huis op 1 punt : was niet mogelijk om het anders te doen.. en dat gaat al 5 jaar mee, en gaat nog altijd ( heb wel een reserve batterijke liggen ))
                    Last edited by Guest13; 26 februari 2012, 01:07.

Comment

No hard feelings ieder zijn job
                      kijk hij moet spanning hebben vanboven aan zijn lichtpunt : als hij nu zijnen enkelpolige schakelaar opzet dan brand de lamp ( vermoedelijk toch )
                      Dus als hij een "lusterklem" zet op die 2 draden van zijne schakelaar, heeft hij 220 volt op zijn lamp. en daartussen plaats je dan die draadloze afstandsbediening.. geen zoeken naar draden.. kleuren... ( en geen draadloos overbrengen van stroom... )het enige dat hij nodig had , was dat hij 220 volt had boven daar waar zijn "luster"hangt, en dan een inbouw "teleruptor"en 2 schakelaar met afstandsbediening, en dus.. heel simpel, een kind kan de was doen.
                      diegene die ik reeds geplaatst heb, die gaat nu al 2 jaar mee.. en batterij is nog altijd goed... ( heb dat hier ook in mijn huis op 1 punt : was niet mogelijk om het anders te doen.. en dat gaat al 5 jaar mee, en gaat nog altijd ( heb wel een reserve batterijke liggen ))
                      Ok Scherpie, fijn dat je het zo opvat.

Ik ben zelf ook wel elektricien van opleiding maar heb me te weinig bezig gehouden met elektrische installaties. De ouderwetse manier van werken is diegene die ik nog altijd het beste ken. Teleruptoren lukt ook nog, maar die draadloos bediende, dat is compleet nieuw voor mij. Ik zit nu al te denken, waarom zouden we nog zoveel installatie werk doen. Gewoon met de drie draden vertrekken aan de zekeringkast tot ieder lichtpunt, daar zo een draadloos bediende teleruptor, klaar is Kees. Of sla ik hier iets over? Beperkte beschikbaarheid van kanalen bij de afstandsbediening? Interferentie met mogelijk dezelfde soort installatie bij de buren?

Mvg.
                      Robert

PS. Let op dat het reserve batterijtje zelf niet leeg is tegen de tijd dat het moet dienen.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Ik blijf er bij, zonder zicht op de bestaande installatie, is correcte hulp niet mogelijk en zou het bijplaatsen van een wisselschakelaar, hoe ouderwets dit ook mag zijn, de voorlopig enige goede oplossing.
                        Zonder de bestaande installatie te kennen en er van uit gaande dat er nu maar één schakelaar staat kan je wel met 100% zekerheid zeggen dat zo'n draadloze schakelaar altijd zal werken. Ofwel plaats je deze bij het lichtpunt ofwel in de plaats van de huidige schakelaar (logischer). Uw afstandsbedieningen (schakelaars) kan je dan nog plaatsen waar je wil.
                        Dit kan volledig zonder enig breekwerk.
                        Als er maar één schakelaar staat en er zijn twee draden die aan de lamp toekomen ... hoeveel kan je dan nog missen?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

ffffffffffffff
                          Last edited by Guest13; 31 augustus 2010, 20:48. Reden: dddddddddddddddddd

Comment

ok, was een fluitje van een cent, had mijn wisselschakelaars al geplaatst en 3 draden reeds
                            van schakelaar naar schakelaar gelegd....'t was juist nog het aansluiten...is dus gelukt!!!

bedankt allemaal
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

Comment

hallo,

ik had ook hetzelfde probleem maar met de hulp van jullie is het me alsnog gelukt ik heb nu enkel 1 probleem misschien kan iemand me helpen via de 1 ste schakelaar kan ik licht uit en aan doen via 2de schakelaar ook enkel wanneer ik het licht via 2de schakelaar uitdoe kan ik hem niet met de 1ste aanleggen dus moet ik hem eerst weer aanleggen op de 2de eer ik hem heb dan terug kan gebruiken op de eerste . Dus als ik het licht uitdoe met 2de schakelaar kan ik hem niet aan doen met eerste.

Kan er mee iemand helpen

mvg Trientje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trientje Bekijk bericht
                                hallo,

ik had ook hetzelfde probleem maar met de hulp van jullie is het me alsnog gelukt ik heb nu enkel 1 probleem misschien kan iemand me helpen via de 1 ste schakelaar kan ik licht uit en aan doen via 2de schakelaar ook enkel wanneer ik het licht via 2de schakelaar uitdoe kan ik hem niet met de 1ste aanleggen dus moet ik hem eerst weer aanleggen op de 2de eer ik hem heb dan terug kan gebruiken op de eerste . Dus als ik het licht uitdoe met 2de schakelaar kan ik hem niet aan doen met eerste.

Kan er mee iemand helpen

mvg Trientje
                                daar dient die 3 de draad voor he om dat te voorkomen (wisselschakelaar)
                                Een hotelschakeling heet in vaktaal een wisselschakeling.
                                Je kunt het licht op twee plaatsen aan en uit doen.
                                Hoe maak je het:
                                Je hebt twee wisselschakelaars nodig.
                                Een wisselschakelaar is herkenbaar aan de 3 aansluitschroeven of 3 insteek
                                klemmen.
                                Hoe maak je het:
                                De fase draad (bruin) gaat naar het P kontakt van de eerste
                                wisselschakelaar.
                                Het P kontakt is te herkennen aan : Een P bij de aansluiting, een afwijkende
                                kleur schroef (meestal rood), of een rode stip.
                                Hou je nog twee aansluitingen over op deze schakelaar. Hierop kommen de zg.
                                wisseldraden.
                                Dit zijn twee zwarte draden, die gaan naar de twee kontakten van de tweede
                                wisselschakelaar. De draden mag je onderling wissellen
                                Hou je over op de tweede wisselschakelaar, de P aansluiting. Deze gaat (met
                                een zwarte draad) naar de lamp.
                                Uiteraard van de lamp een Nul, met een blauwe draad aansluiten.
                                Moet altijd werken.
                                Last edited by korandoke; 26 februari 2009, 19:51.
                                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                                www.korandoke.be

Comment

Working...
                                X