Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wisselschakelaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wisselschakelaar

Momenteel is er een gewone schakelaar geplaatst om een licht aan te steken.
    Ik wil 2 wisselschakelaars zetten om dit licht vanuit 2 verschillende plaatsen te bedienen.
    hoe ga ik te werk? Ik moet wel zeggen dat de 2 draden zowel aan het lichtpunt, als aan de schakelaar, dezelfde kleur hebben ( oude bedrading).
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: wisselschakelaar

Al geprobeerd in Google?
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Welkom in Wonen in Vlaanderen, een thuis voor iedereen. Ons overheidsagentschap wil samen met zijn partners kwaliteitsvol, toegankelijk, woonzeker en betaalbaar wonen mogelijk maken voor alle inwoners van Vlaanderen.

Bekijk hier ons Elektriciteit overzicht van 4 beschikbare Elektriciteit vacatures en solliciteer direct online!

aub! Is zo simpel als bloempap.

Comment

Is ook simpel, en ik had al gegoogeld ( gegoogled), maar dit is zo wanneer je van van 2 stroomdraden vertrekt, nu vertrek ik vanuit een bestaande enkelpolige schakelaar, die ik verander in 1 van die wisselschakelaars, en er loopt reeds een draad naar de lamp ( verborgen ) (nouja 2)..
        is niet echt mijn ding hoor, heb het al gedaan, maar al 20 jaar geleden
        dit had ik al gevonden, maar er zijn 2 niet goed en 1 wel, maar ik zie, behalve de kleur, geen verschil.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Is ook simpel, en ik had al gegoogeld ( gegoogled), maar dit is zo wanneer je van van 2 stroomdraden vertrekt, nu vertrek ik vanuit een bestaande enkelpolige schakelaar, die ik verander in 1 van die wisselschakelaars, en er loopt reeds een draad naar de lamp ( verborgen ) (nouja 2)..
          is niet echt mijn ding hoor, heb het al gedaan, maar al 20 jaar geleden
          dit had ik al gevonden, maar er zijn 2 niet goed en 1 wel, maar ik zie, behalve de kleur, geen verschil.
          Is ook simpel, maar als je er geen verstand van hebt is het misschien toch wel het beste iemand die er wel iets van kent even te laten komen. Niet dat het de werking van de schakeling bepaald, maar de kleuren van de draden worden ook vastgelegd door het technisch reglement van elektrische installaties.

Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Wel, eigenlijk niet zo moeilijk.

Je hebt het oude inbouwbakje waar nu de enkelpolige schakelaar zit. Je moet met de 2 spanningsdraden toekomen en met 2 vertrekken (naar de lamp).

Om nu een wisselschakelaar (schakelaar 2) bij te zetten moet je van dit inbouwbakje met 2 draden vertrekken naar het andere bakje.
            * De ene spanningsdraad wordt op de P van schakelaar 1 aangesloten.
            * Dan worden er 2 van de 3 nieuwe draden aangesloten aan de 2 overblijvende contacten
            * Dezelfde 2 wisseldraden worden nu aan de 2 wisselcontacten van schakelaar 2 aangesloten.
            * De derde draad wordt nu op de P van schakelaar 2 aangesloten
            * Diezelfde 3de draad wordt dan in het "oude" inbouwbakje doorverbonden met 1 van de draden die naar de lamp gaat (via conex of WAGO klem)
            * Dan is er uiteraard nog de overblijvende toekomende spanningsdraad die ook rechtstreeks naar de lamp loopt. Dit blijft zo behouden.

Hopelijk heb je hier iets aan, eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.
            Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht

Je hebt het oude inbouwbakje waar nu de enkelpolige schakelaar zit. Je moet met de 2 spanningsdraden toekomen en met 2 vertrekken (naar de lamp).

Om nu een wisselschakelaar (schakelaar 2) bij te zetten moet je van dit inbouwbakje met 2 draden vertrekken naar het andere bakje.
              * Dan worden er 2 van de 3 nieuwe draden aangesloten aan de 2 overblijvende contacten
              * Dezelfde 2 wisseldraden worden nu aan de 2 wisselcontacten van schakelaar 2 aangesloten.
              * Diezelfde 3de draad wordt dan in het "oude" inbouwbakje doorverbonden met 1 van de draden die naar de lamp gaat (via conex of WAGO klem)

* Dan is er uiteraard nog de overblijvende toekomende spanningsdraad die ook rechtstreeks naar de lamp loopt. Dit blijft zo behouden.

Succes

dankjewel, hier heb ik wat aan
              aan de anderen; ook bedankt
              George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht

Succes
                Klopt toch niet helemaal wat je hier schrijft! Bij de bestaande schakelaar hoeven géén 2 x 2 draden toe te komen, 2 kan ook bij een enkelpolige schakelaar.

Tussen de bestaande en de nieuwe schakelaar zijn er 3 draden nodig en niet 2 zoals je schrijft (maar dat zou een tikfout kunnen zijn), namelijk 2 wisseldraden en de stroomdraad. Dus opnieuw uitgelegd;
                -Allereerst, schakel de spanning uit voor je begint, of toch minstens de kring waarop deze lamp is aangesloten.
                - Tussen de bestaande schakelaar en de nieuwe plaats je een kabel met 3 geleiders.
                - De bestaande schakelaar verhuis je naar de vuilbak en je sluit 1 van de bestaande draden aan onder de schroef met de letter P, kan ook L zijn van de nieuwe schakelaar, een wisselschakelaar.
                - Van de nieuwe kabel sluit je 2 draden, wisseldraden, aan op de overige 2 schroeven van deze nieuwe schakelaar.
                - De resterende 3e draad van de kabel verbind je met de overige draad van de bestaande draden met zoals gezegd een lasdop, Wago, lusterklem.
                - Bij de 2e (nieuwe) wisselschakelaar sluit je de 2 wisseldraden van de nieuwe kabel aan op de daarvoor bestemde aansluitpunten. De 3e draad van de nieuwe kabel onder de schroef met de letter P of L.
                - Klaar is Kees.

Succes

Mvg.
                Robert

PS. Sorry Twizter, ik wou niet betweterig noch kommaneukerig klinken, maar daar Toerist mij wel een volledige leek qua elektro schijnt te zijn, kan een "verkeerd geplaatste komma" tot een negatief resultaat leiden.
                Mvg.
                Robert

Comment

google is you're friend
                  Last edited by Guest13; 26 februari 2012, 01:03. Reden: typfout

Comment

je hebt 3 draden aan elke schakelaar nodig
                    daar dat systeem wordt bijna niet meer toegepast
                    daarvoor gebruikt men nu impulsschakelaars, daar zet men zo veel drukknopen op als gewenst is (oneindig)
                    Last edited by korandoke; 17 februari 2009, 00:19.
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

Comment

hopelijk niet op mijnen entry bedoeld, want na 34 jaar elektrieker te zijn weet ik wel wat ik zeg, dus : 2 draden, als je met ( inbouw ) teleruptor werkt
                      Last edited by Guest13; 26 februari 2012, 01:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        hopelijk niet op mijnen entry bedoeld, want na 34 jaar elektrieker te zijn weet ik wel wat ik zeg, dus : 2 draden, als je met ( inbouw ) teleruptor werkt
                        nee hoor ik zeg alleen dat dit een oud systeem is en wordt bijna nietmeer toegepast ( met wisselschakelaar )
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

Comment

Sorry Scherpie, voor mijn part mag je 100 jaar elektricien geweest zijn, maar een bestaande (met klassieke schakelaars) installatie ombouwen naar een modernere (teleruptor) installatie is niet zo maar op 1, 2, 3 te doen. Zeker niet door een leek. En vooral niet goedkoper. Je kan dan net zo goed domotica aanraden.

Mvg.
                          Robert
                          Mvg.
                          Robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Sorry Scherpie, voor mijn part mag je 100 jaar elektricien geweest zijn, maar een bestaande (met klassieke schakelaars) installatie ombouwen naar een modernere (teleruptor) installatie is niet zo maar op 1, 2, 3 te doen. Zeker niet door een leek. En vooral niet goedkoper. Je kan dan net zo goed domotica aanraden.

Mvg.
                            Robert
                            wat hij bedoelt is heel eenvoudig zeker ten opzichte van wisselschakelaars en is zeker nog geen domotica
                            www.korandoke.be

Comment

Zal niet lukken, of toch niet zonder bijkomstig werk. Bij een bestaande éénpolige schakelaar heb je maar twee draden, namelijk de fase en de "retour" draad. Je zal dus altijd 1 draad moeten bijtrekken naast de bestaande 2 draden. En dat is géén "kinderkak", om het op een volkse wijze te zeggen. Zeker niet in oude installaties met verborgen lasdozen.

Mvg.
                              Robert

PS. Ken je nog de schakeling van 2 wisselschakelaars zonder wisseldraden?
                              Mvg.
                              Robert

Comment

Working...
                              X