Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Met wat ik onthouden heb uit de cursus sommelier zou ik het niet beter kunnen verwoorden als Pol C hier gedaan heeft.
Het beste weet je het natuurlijk als je de wijn proeft.
Indien goed = opdrinken en bij slecht = door de gootsteen want het leven is te kort om slechte wijn te drinken.
De Bordeau wijnen zullen wel nog goed zijn.
Van niet Franse wijnen ken ik niks.
Echte klasse wijnen zitten er eigenlijk niet tussen, maar vergeet niet dat die grote merken ook een grote traditie meedragen. Of die klasse wijnen nog zoveel beter zijn is nog maar de vraag vandaag. Een goede fles wijn wordt samengesteld door een sommelier en daarbij maakt hij gebruik van verschillende druifsoorten.
En dan zijn er nog de persoonlijke smaken. Persoonlijk ben ik zeer te spreken over een Haute-Medoc, ook een Bordeau wijn.
PS: Franse goede wijnen moeten "Appelation controler", "mise on bouteille au chateau" en alle flessen moeten genummerd zijn.
Grtz, RF
Last edited by Red Falcon; 12 januari 2009, 01:39.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Wat ik persoonlijk geleerd heb na jarenlange grote fan van vooral Franse wijnen en na veel degustaties (vroeger Vlaamse Wijngilde) en verder nog "en petit comité", is dat er de laatste 15 à 20 jaar vooral wijnen gemaakt worden om te consumeren. De tijd van een wijnkelder te erven van vader of grootvader is al lang voorbij, al heb ik dat nog geweten toen mijn eigen vader een grote wijnkelder verkreeg lang erfenis van zijn vader.
Vroeger (jaren 70) kon je geen grote Bordeaux en vooral Medocs drinken vooraleer ze 7 à 10 jaar fles hadden. Dit is nu voorbij tgv het consumptiegedrag van de klant. En waarschijnlijk ook een belangrijk gevolg van de export in eerste instantie naar de US en daarna naar Japan en China. Of ze daar iets afweten van goeie wijn is een andere zaak, maar ze hebben en blijkbaar de centen voor. De vraag is (was) dus groot en iedereen wil zijn graantje meepikken en het moet rap gaan. De vinificatiemethodes zijn hier dus op afgestemd.
Dus alle "goeie" wijnen zijn nu perfect op dronk na 5 jaar. Of ze nog 20 jaar meegaan is maar de vraag.
Persooonlijk had ik, waarvan nog enkele kelderrestjes, een vrij groot lot van 1990's(Angelus, Haut Bailly, Cos D'Estournel, La Grange, Prieuré Lichine, Labegorce Zede, Angludet, Haut Bages Liberal, La Louvière, La Lagune enz.)
Ik kan u verzekeren dat de allergrootste (Angelus) niet meer is wat ik ervan had verwacht. De wijn begint al heel wat dunner te worden en heeft bijgevolg enorm veel van zijn capaciteiten moeten inboeten. En dit is een algemene vaststelling voor wat betreft de oudere wijnen die ik nog in mijn bezit heb.
De (Haut)Medocs kunnen wat meer jaartjes aan (omwille van de rijke tanines), maar de St. Emilions en Pomerols verliezen na 10 jaar nogal wat van hun kwaliteit.
Terwijl wijnen vroeger maar op uitzonderlijke gelegenheden op tafel kwamen worden ze nu heel vlotjes in de week geconsumeerd, maar dit ten nadele van de kwaliteit.
De tendens is nu wel om "vrij goeie" wijnen op de kop te kunnen tikken tussen de 10 en 15€, maar zelfs die moeten zeker binnen de 5 jaar geconsumeerd worden.
De Premier Grand Crus en Grand Crus zijn zeer duur en dus minder voor courante consumptie vatbaar. Proportioneel is een fles Champagne in de streek van herkomst gekocht, mijn inziens nog betaalbaarder dan de grote stille wijnen. Maar je moet dat dan ook lusten.
En een goeie raad : "koop nooit een wijn, zelfs geen champagne zonder deze te proeven". Als het geen grote Chateaux's zijn koop je nogal dikwijls een kat in een zak, of je moet een wijnhandelaar in vertrouwen hebben die je als klant wil behouden.
En ook liefst niet in grootwarenhuizen. De manier van bewaren tart daar alle verbeelding: In volle licht, van warm naar koud, door iedereen gemanipuleerd enz..
Vroeger was een gekend en zeer betrouwbaar huis, "Delhaize - De Leeuw". Maar als dit nu nog zo is betwijfel ik sterk.De concurrentie is immers groot ook in de wijnsector.
Hebben altijd in de kelder van grootouders gelegen,maar deze moesten daar weg.
Ik dacht wel dat er geen grote kanonnen tussen zaten,zal nu en dan eens eentje openenen en proeven he
De Franse wijnen hebben de laatste jaren een groot marktaandeel moeten afstaan aan Zuid-Amerikaanse-, Amerikaanse-, Australische- en Zuid-Afrikaanse wijnen. Hoewel ik alleen de Zuid-Amerikaanse wijnen mag smaken vind ik de rest maar niks.
Maar doordat de Franse wijn alsmaar achteruitging hebben de producenten zich willens nillens moeten aanpassen aan de algemene vraag. Zo komt het dat er inderdaad nog weinig hoogstaande wijnen wordt geproduceert. Jammer maar zo is het nu eenmaal.
De Italiaanse wijnen komen, door de recente schandalen, ook al in de problemen.
Een grote wijnkenner ben ik niet, hoegenaamd niet, maar toch ga ik een Haut-Médoc uit alle anderen halen en een Toscaanse wijn bevalt me evenzeer.
En gelukkig geraken we stilaan af van die (rot)kurken af
Menig dure wijn open gemaakt en bij het proeven naar de lavabo gelopen om alles uit te spuwen wegens een kurksmaak. Het was nochtans een wijn aangekocht bij een gekende winkel in Halluin (Fr.).
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Stel deze vraag eens aan svenmichiels. Datr is een sommelier van opleiding.
Dat klopt, maar ik heb niet veel toe te voegen op de uitleg van Pol Callens.
Pol heeft mss geen diploma sommelier, maar aan zijn ervaring kan ik niet tippen.
Om wijnen te kunnen bewaren heb je eerst en vooral een goede wijn nodig en dan ook een goede kelder.
Wat is een goede kelder?
Een plaats waar het redelijk koud is, liefst tussen 12 en 14°C.
Waar er geen temperatuurschommelingen zijn (marge van 3°C.)
Hoge vochtigheidsgraad
Truillingsvrij
Wat zou ik doen met zo'n kelder:
Nodig wat vrienden uit en doe een blind proeverij. Open 10 flessen en doe over elke fles een sok, proeven maar! Altijd leuk!
(moest je nog volk zoeken? ik maak me wel vrij)
Oorspronkelijk geplaatst door SvenmichielsBekijk bericht
Moest je nog vragen hebben? Just shoot!
Mvg
Sven Michiels
Ik heb me een wijnrek aangeschaft dat ik nog ineen moet schroeven.
Na de eerste houders te hebben aangebracht (via voorgeboorde gaatjes) merk ik dat de flessen langs de voorkant naar beneden liggen. Is dit ok? Ik vermoed van wel maar omdat ik toch mocht schieten
Mvg
Gert
"Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"
Ik heb me een wijnrek aangeschaft dat ik nog ineen moet schroeven. Na de eerste houders te hebben aangebracht (via voorgeboorde gaatjes) merk ik dat de flessen langs de voorkant naar beneden liggen. Is dit ok? Ik vermoed van wel maar omdat ik toch mocht schieten
Theoretisch moeten de flessen best horizontaal liggen. Als dit niet zo is, vermoed ik niet dat het zoveel kwaad kan.
Véél belangrijkers zijn:
Een plaats waar het redelijk koud is, liefst tussen 12 en 14°C.
Geen temperatuurschommelingen zijn (marge van 3°C.)
Hoge vochtigheidsgraad
Truillingsvrij
De Franse wijnen hebben de laatste jaren een groot marktaandeel moeten afstaan aan Zuid-Amerikaanse-, Amerikaanse-, Australische- en Zuid-Afrikaanse wijnen. Hoewel ik alleen de Zuid-Amerikaanse wijnen mag smaken vind ik de rest maar niks.
Maar doordat de Franse wijn alsmaar achteruitging hebben de producenten zich willens nillens moeten aanpassen aan de algemene vraag. Zo komt het dat er inderdaad nog weinig hoogstaande wijnen wordt geproduceert. Jammer maar zo is het nu eenmaal.
De Italiaanse wijnen komen, door de recente schandalen, ook al in de problemen.
Een grote wijnkenner ben ik niet, hoegenaamd niet, maar toch ga ik een Haut-Médoc uit alle anderen halen en een Toscaanse wijn bevalt me evenzeer.
En gelukkig geraken we stilaan af van die (rot)kurken af
Menig dure wijn open gemaakt en bij het proeven naar de lavabo gelopen om alles uit te spuwen wegens een kurksmaak. Het was nochtans een wijn aangekocht bij een gekende winkel in Halluin (Fr.).
Grtz, RF
Wou hier toch nog eens even iets aan toevoegen.
Qua (rot)kurken is er zeker een probleem. En dit is zowel met de Franse(ook de Champagnes) als met alle andere wijnen. Het is wel zo dat, op het merendeel van de Franse wijnen na, er al met plastiekkurken wordt gewerkt. Eerlijk gezegd, en ik denk veel wijnliefhebbers vinden dat met mij mee, is dit alleen goed bij gewone, meestal ook goedkopere wijnen die bovendien niet lang moeten bewaard worden.
Het risico van de natuurkurk is uiteraard de moglijkheid te maken te krijgen met de fameuze kurksmaak(reuk), die de laatste tijd meer en meer opduikt. Het is wel zo dat grote wijnen met nog wat bewaarpotentieel moeten kunnen ademen dwars door de kurk heen en dat voor dergelijke wijnen de kunststofkurk onmogelijk is. Je zal nooit Grand Crus hiermee uitgerust zien.
En de reden waarom kurksmaak meer en meer opduikt is deels door de enorme consumptie van wijnen (meer vraag naar kurk) en door het gebruik van minder kwaliteitskurk (afkomstig van de schors van de kurkeik). De Portugese kurk schijnt de beste te zijn, maar die is ook niet onuitputtelijk en die wordt in sommige gevallen wellicht te vroeg(jong) geoogst om aan de vraag te kunnen voldoen of is niet genoeg gedroogd. Anderzijds is er de prijs die de wijnboer aan zijn kurt wil geven. Kwaliteit heeft ook zijn prijs hierin. Grote Châteaux's zullen zich hieraan wel niet laten vangen, maar kleine wijneigenaars doen dat soms wel.
Ik ben jarenlange klant bij een mindergekend Champagnehuis tegen Epernay (AY) en daar vernam ik van de eigenaar dat zij ook al enkele jaren met dit probleem opgeschept zitten. Maar de leveranciers van kurk bieden hen ook niet altijd het goeie (kwaliteit) product en het is soms wat zoeken vooraleer een goeie kurkleverancier te vinden. Maar zeker zit de prijs die men er wil aan geven voor er voor iets tussen.
Verder is men al enkele jaren in de Champagnestreek aan het experimenteren met een echte kurk waarvan het deel dat in contact komt met de wijn, vervangen wordt door een bolletje silikoon dat onderaan in de kurk verwerkt zit en er lichtjes uitsteekt. Dat moet dus de ziekte van de kurk, die pas ontstaat van zodra deze in contact komt met de wijn, tegengaan. Maar het blijft blijkbaar in de experimentele faze aangezien het procedé veel te duur uitvalt. Je ziet het overigens niet in de handel. Maar je ziet, men is er wel mee bezig.
Dat er nog maar weinig hoogstaande Franse wijnen zouden gemaakt worden is absoluut niet juist. Als je ervoor wil betalen zal je ze wel nog krijgen.
En om te vermijden dat je naar de lavabo moet lopen om de wijn uit te spuwen is er een goede tip : ruik eerst aan de onderkant van de kurk en ruik dan vooral goed aan je wijn in een goed glas. Hiermee moet je al de fameuse kurkgeur kunnen herkennen zonder ervan te proeven. De neus van een wijnliefhebber is even belangrijk als zijn smaakorganen. Ik heb al wijnen teruggeven op restaurant na er alleen maar aan geroken te hebben. Je moet natuurlijk eerst geen halve fles wijn leegdrinken en nadien beweren dat ie naar de kurk smaakt hé.
Ik heb me een wijnrek aangeschaft dat ik nog ineen moet schroeven.
Na de eerste houders te hebben aangebracht (via voorgeboorde gaatjes) merk ik dat de flessen langs de voorkant naar beneden liggen. Is dit ok? Ik vermoed van wel maar omdat ik toch mocht schieten
Mvg
Gert
Zeker zorgen dat er tussen de kurk en de wijn geen luchtbel aanwezig is vooral als het gaat om bewaarwijnen. Dus inderdaad liever ietsje meer met de voorkant naar beneden.
Comment