Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schade na openbare verkoop.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Schade na openbare verkoop.

Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
    Moest ik al de problemen opnoemen die we gezien hebben tijdens het verbouwen is het een 7 jaren plan van rechtszaken . Een nieuwbouw is niet veel beter. De vraag is hoever je zelf wil gaan tot je tevreden bent? Na 2 jaar leeg te staan zal er wel meer zijn dan een waterteller die 'misschien' gesprongen is.
    Ik begrijp maar al te goed waar je het over hebt want ik zit er ganse dagen in.

Maar....

De vraag is ook: hoeveel is aanvaardbaar? Waar trek je de grens? Procederen voor de lol doet niemand, maar wanneer is het dan wel de moeite om er een rechtszaak van te maken hé?

Het huis staat 3 jaar leeg, (geen 2 jaar). En de aankoopprijs is er dan inderdaad ook naar, dat geef ik gerust toe. Maar wat ik betaald heb is een correcte prijs voor een dergelijk gebouw.
    En de kans zit er dik in dat er nog wel een lijk of twee uit de kast zal komen vallen eenmaal de renovatie van dit gebouw zal worden aangevat. Daar hou ik rekening mee. Dit zijn dan ook ingecalculeerde risco's. (In feite zijn het meer ingecalculeerde gokken , maar soit ;-)).

Ik weet uit ervaring dat een stukgevroren waterteller minimaal iets van een 300 Euro kost.
    Maar het is dus niet omdat ik bij een aankoop van een dergelijk pand bepaalde risco's neem dat ik een dergelijke kost ook als "normaal" moet aanvaarden hé.
    300 Euro is een mooi lensje voor mij, en het is niet omdat we hier spreken over koopsommen van tien-a-honderd-duizenden Euro's dat zo'n bedrag dient afgewimpeld te worden als "in verhouding niet ter zake doende" hé.
    Ik moet er ook wel voor werken hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      Dat is belangrijke informatie! Indien de sleutel niet onmiddellijk door de verkoper wordt
      overhandigd aan de koper, kan deze laatste onmogelijk zijn nieuwe verplichtingen
      nakomen t.o.v. de watermaatschappij.
      Indien er schade zou berokkend zijn aan de watertoevoer, is het logisch dat de
      sleutelhouder aansprakelijk wordt gesteld. In het beste geval wordt dit in der minne
      geregeld, in het slechtste geval wordt dit een rechtzaak.
      Hier is dan sprake van een feitelijke omstandigheid, waarmee de rechter mee rekening
      zal houden.
      Bedankt voor je deskundige inbreng.

Mocht deze zaak ooit voor een vrederechter komen dan vrees ik wel het volgende:
      De notaris heeft (gisteren, na de verkoop) voorgesteld dat ik de sleutel (EDIT: tijdelijk) bij hem kon afhalen zodat ikzelf het eventuele probleem zou kunnen aanpakken.
      De "familie" is hiervan (dezelfde dag) op de hoogte gebracht en had hier geen bezwaren tegen.
      Vandaag (de dag na de verkoop) heb ik de notaris echter laten weten dat ik dit "voorstel" van hem niet zou aanvaarden.
      Mijn stelling was immers dat de verkopers verantwoordelijk bleven voor de wateraansluiting.
      De sleutel is mij dus inderdaad nooit overhandigd maar de vraag blijft of men 'de intentie tot het overhandigen' als standpunt kan innemen?

**** ik heb echt een hekel aan dit soort van advocatenpraat.
      Last edited by D-lete; 10 januari 2009, 23:44.

Comment

Eventjes een extra zekerheid inbouwen: zorg dat je aanwinst zo snel mogelijk verzekerd is en hoop dat het pas begint te dooien als de polis in orde is.

Een gokje meer of minder kan 't verschil maken.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
          Ik vrees dat ik in dit geval dan misschien wel te maken heb met een notaris die wel wil maar in dit geval niet kan.
          Eentje die misschien ook wel redeneert van: "De verkoop is rond, ik heb mijn werk gedaan zoals het hoort en de rest vechten ze zelf maar uit".
          Je bent niet verplicht om voor jezelf dezelfde notaris te nemen als de verkoper ... kies gewoon uw eigen notaris dat wel voor uw rechten zal opkomen (als er juridisch iets verkeerd zou zijn, wat eigenlijk niet zou mogen)!
          Het kost u geen cent meer hoor ... alleen zullen de twee dan moeten samenkomen om de akte te ondertekenen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

ik kan je 'tzelfde aanbevelen als verseg...
            iedere notaris kent de wet en is meester in de rechten, wat wil zeggen dat hij je ook de beste en juiste raad kan geven...dit is gratis.
            had je gelijk boven je eigen notaris gekozen, dan had je dat geen euro meer gekost...

zolang je niet officieel de sleutel bij afsluiten akte (hoofdsom) hebt ontvangen, blijven de eigenaars verantwoordelijk voor alle aansluitingen en de evt schade. (als goede huisvader)
            overdracht van meterstanden, water en electriciteit ga je trouwens dan pas opnemen en bijgevolg ook overdragen aan de nieuwe eigenaars.
            en wat verborgen gebreken aangaat is ook niet helemaal waar wat hier is aangehaald...
            stel dat ik mijn mazouttank (putje vulopening) volledig afdek, omdat ik bv ondertussen aardgas zit en dit is niet conform gedaan, dan zal de verkoper nog jaren aansprakelijk zijn moesten er saneringskosten, etc zijn...
            ik heb 'n 2 jaar geleden ook mijn huis verkocht, openbaar met 2 notarissen...is geen probleem, de kosten blijven 'tzelfde...(maar ze moeten de aktekosten delen)

Comment

Bedankt voor je deskundige inbreng.

Mocht deze zaak ooit voor een vrederechter komen dan vrees ik wel het volgende:
              De notaris heeft (gisteren, na de verkoop) voorgesteld dat ik de sleutel (EDIT: tijdelijk) bij hem kon afhalen zodat ikzelf het eventuele probleem zou kunnen aanpakken.
              De "familie" is hiervan (dezelfde dag) op de hoogte gebracht en had hier geen bezwaren tegen.
              Vandaag (de dag na de verkoop) heb ik de notaris echter laten weten dat ik dit "voorstel" van hem niet zou aanvaarden.
              Mijn stelling was immers dat de verkopers verantwoordelijk bleven voor de wateraansluiting.
              De sleutel is mij dus inderdaad nooit overhandigd maar de vraag blijft of men 'de intentie tot het overhandigen' als standpunt kan innemen?

**** ik heb echt een hekel aan dit soort van advocatenpraat.
              Ik zou voorstellen dat je samen met de verkoper en eventueel de notaris gaat
              vaststellen of de watermeter al of niet is stuk gevroren. Dan weet iedereen
              tenminste wie op het ogenblik van het dichtvriezen houder was van de sleutel, enz...
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Dacht ik ook, een plaatsbeschrijving opmaken en door alle partijen laten ondertekenen. Kost natuurlijk ook wat maar sluit al een paar discussies uit.
                Flickr één
                Flickr two

Comment

Bedankt allen voor de goede raad.

Maandag ga ik dus in elk geval eerst de verzekering in orde brengen, iets wat ik zowiezo al van plan was.
                  En daarna ga ik zien wat ik kan regelen met (of via) de notaris.
                  Het samen gaan vaststellen van de situatie is in elk geval een goed idee. En met een beetje geluk valt er ter plaatse misschien wel iets overeen te komen met de verkoper. We zien wel.

Een eigen notaris inschakelen is goede raad. Maar dat zal dan iets voor de volgende aankoop moeten zijn vrees ik, want daar ben ik nu te laat mee. De akte is immers al getekend.

Comment

Het is ook belangrijk dat je ergens een "officieel" document hebt waarin staat dat je de sleutel nog niet hebt meegekregen. Kan een verklaring zijn getekend door de notaris, of een aangetekende brief van jou naar de notaris waarin je de even "voor de goede orde" inzet dat je de sleutel nooit hebt uitgeleend en/of in je bezit hebt gehad.

Want... stel dat de watermeter bevroren is en alle leidingen ook, en achteraf zegt de notaris doodleuk dat hij jou de sleutel wel een weekend heeft meegegeven (in bruikleen), en dat jij waarschijnlijk dan toevallig een venster hebt laten open staan...

Als de notaris het niet eens zal zijn met de inhoud van je aangetekend schrijven, dan zal hij wel reageren. Reageert hij niet, dan stemt hij (zelfs door niet te reageren) in met de inhoud van je brief en heb jij altijd "het schriftelijk bewijs" in handen dat je de sleutel nooit in bruikleen hebt ontvangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                      Het is ook belangrijk dat je ergens een "officieel" document hebt waarin staat dat je de sleutel nog niet hebt meegekregen. Kan een verklaring zijn getekend door de notaris, of een aangetekende brief van jou naar de notaris waarin je de even "voor de goede orde" inzet dat je de sleutel nooit hebt uitgeleend en/of in je bezit hebt gehad.

Want... stel dat de watermeter bevroren is en alle leidingen ook, en achteraf zegt de notaris doodleuk dat hij jou de sleutel wel een weekend heeft meegegeven (in bruikleen), en dat jij waarschijnlijk dan toevallig een venster hebt laten open staan...

Als de notaris het niet eens zal zijn met de inhoud van je aangetekend schrijven, dan zal hij wel reageren. Reageert hij niet, dan stemt hij (zelfs door niet te reageren) in met de inhoud van je brief en heb jij altijd "het schriftelijk bewijs" in handen dat je de sleutel nooit in bruikleen hebt ontvangen.
                      imho, heb je zo'n verklaring niet nodig, want in principe worden de sleutels meestal overhandigd in bijzijn van de notaris...je wordt bij het ondertekenen akte hier ook op voorhand van op de hoogte gesteld. (bij mij althans, op symbolische wijze)
                      notaris is niet verantwoordelijk voor de sleutels, evt waterschade of brand...etc
                      "voor de goede orde" is imo nog steeds de verantwoording van de verkoper.
                      je krijgt dan meestal ook de nodige documenten (van de notaris)voor overdracht water en elec. , voor zover dat je die niet zelf hebt aangevraagd (simpel via I-net)

Comment

Mijn visie op dit verhaal:

Een woning, vrijstaand, al 3 jaar onbewoond, geloof me, dat bevroren metertje gaat het minst van je zorgen zijn. (waarschijnlijk zal het zelfs niet stuk zijn)
                        En ik heb geleerd in het leven, dat je soms gewoon even moet slikken, en verdergaan met je leven, je kan wel alles op een ander verhalen, wat ga je doen met vocht in de muren, of verborgen gebreken? Je koopt een gebruikte woning, daar zit geen garantie op, het enigste waar je eventueel verhaal tegen kan inbrengen, zijn opzettelijke verborgen gebreken, en dan nog....Een familie die misschien ook al in onvrede met hunzelf leeft is niet het ideale aanspreekpunt.
                        Toch succes met de meter, en al de rest !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Mijn visie op dit verhaal:

Een woning, vrijstaand, al 3 jaar onbewoond, geloof me, dat bevroren metertje gaat het minst van je zorgen zijn. (waarschijnlijk zal het zelfs niet stuk zijn)
                          En ik heb geleerd in het leven, dat je soms gewoon even moet slikken, en verdergaan met je leven, je kan wel alles op een ander verhalen, wat ga je doen met vocht in de muren, of verborgen gebreken? Je koopt een gebruikte woning, daar zit geen garantie op, het enigste waar je eventueel verhaal tegen kan inbrengen, zijn opzettelijke verborgen gebreken, en dan nog....Een familie die misschien ook al in onvrede met hunzelf leeft is niet het ideale aanspreekpunt.
                          Toch succes met de meter, en al de rest !!
                          Wat ik in het leven vooral heb geleerd is dat je je niet zomaar bij alles dient neer te leggen en dat je NIET zomaar alles dient te slikken of anders eindig je als voetveeg.
                          Bij ons zeggen ze: "Te brave, t'en is geen gave".

Deze komende renovatie zal iets van mijn twintigste zijn of zo. Ik denk dus wel dat ik tamelijk goed geplaatst ben om de gebreken en de kosten aan een huis behoorlijk correct in te schatten.
                          Maar meestal is het dus toch zoals je zegt: Er zit geen garantie op en je komt ALTIJD wel een gebrek tegen of een kost die je niet had voorzien of die je te laag had ingeschat.
                          Zelfs al heb je massa's ervaring op dat gebied, een huis kopen is en blijft altijd een beetje van een gok.
                          En dit is inderdaad iets dat je dient te weten en te aanvaarden, zoals je zelf zegt.

Maar in mijn ogen is dit probleempje toch nog iets anders. Eentje dat volgens mij niet valt onder de categorie van "te aanvaarden kosten", zoals jij beweert.
                          Of misschien toch wel? Want dat is dus ook een deel van mijn vraag in deze thread.

Niet dat ik er nu van wakker lig, maar deze thread heb ik vooral gestart om in de algemene problematiek hierover wat meer inzicht te krijgen.
                          En uit de reacties hier heb ik ook al heel wat bijgeleerd. En niet alleen over dit specifieke probleem(pje).

En dat is iets dat ik ook heb geleerd in het leven, dat je altijd moet trachten bij te leren .

Comment

Het bovenvernoemde probleem is hier net bij de buren ook. De politie is hier 20 minuten geleden komen bellen omdat de waterleiding in het lege huis hiernaast gesprongen is... Momenteel hebben wij nog geen schade, de kelder hiernaast heeft al een zwembad van 10cm diepte. Het huis is al leeg sinds juli en de vensters zijn altijd blijven open staan.

Het huis werd openbaar verkocht in November, maar sindsdien hebben we nog niemand gezien. Hopelijk is de schade niet te groot... Straks komt de brandweer langs om de kelder leeg te pompen. Afwachten.

Comment

De akte is immers al getekend.
                              Da's wel heel snel.
                              Maar dan eindigt eigenlijk ook de vraagstelling van de openingspost in dit topic.
                              Je kan dus niets meer doen tegen de verkoper ... en de verzekering zo snel mogelijk starten is het belangrijkste op dit moment.
                              Vergeet niet in uw polis te laten vermelden dat het tijdelijk onbewoond is of uw polis is niet eens geldig.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Da's wel heel snel.
                                Maar dan eindigt eigenlijk ook de vraagstelling van de openingspost in dit topic.
                                Je kan dus niets meer doen tegen de verkoper ... en de verzekering zo snel mogelijk starten is het belangrijkste op dit moment.
                                Vergeet niet in uw polis te laten vermelden dat het tijdelijk onbewoond is of uw polis is niet eens geldig.
                                Sorry, foutje van mij. De verkoping was nu vrijdag jongstleden dus het was nog maar de "voorlopige" akte die getekend is...denk ik. Want in feite weet ik niet juist wat de exacte technische benaming is van die eerste bindende overeenkomst die ondertekend wordt na de toekenning op een openbare verkoop.

In elk geval wordt de (eigenlijke?) akte pas "authentiek" (door ondertekening) na de betaling van de koopsom. En dat is dus nog een paar weken te gaan vooraleer het zover is.

Comment

Working...
                                X