Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En nu iets leuks

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: En nu iets leuks

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Wat heeft de klok te maken met de laptop batterij
    Die klok draait op de batterij van het moederbord.
    De batterij op uw moederbord is maar een backup voor als de andere batterij plat is.
    Haal die batterij maar eens uit uw PC ... zolang er stroomvoorziening is blijft uw klok gewoon verderlopen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      De laptop.
      Ik start de laptop op en wat "zien" ik ??
      Datum = 1 augustus 29279.
      Oei, 1 augustus 29279: ik vrees dat uw garantie dan vervallen is

Groetjes
      K@rel
      Is this the real life? Is this just fantasy?
      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
        Oei, 1 augustus 29279: ik vrees dat uw garantie dan vervallen is

Groetjes
        K@rel
        K@rel,
        Ik heb nog nooit zo snel geleefd: van 2008 tot 29279, ik had het niet eens in de gaten.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          De batterij op uw moederbord is maar een backup voor als de andere batterij plat is.
          Haal die batterij maar eens uit uw PC ... zolang er stroomvoorziening is blijft uw klok gewoon verderlopen.
          Das juist VerSeg, maar als de stroom onderbroken (of batterij plat) wordt, word het BIOS gereset hé.
          Maar het probleem van Theo zal wel ergens elders liggen vermoed ik aangezien zo'n batterij over het algemeen jaren meegaat.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Das juist VerSeg, maar als de stroom onderbroken (of batterij plat) wordt, word het BIOS gereset hé.
            Maar het probleem van Theo zal wel ergens elders liggen vermoed ik aangezien zo'n batterij over het algemeen jaren meegaat.

Grtz, RF
            Batterij is intussen volledig opgeladen en de klok heb ik kunnen aanpassen.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Batterij is intussen volledig opgeladen en de klok heb ik kunnen aanpassen.
              Probleem opgelost hé Theo

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Probleem opgelost hé Theo

Grtz, RF
                Yep
                Was ook weer iets dat ik nog niet had gezien of meegemaakt.
                Voor alles is er blijkbaar een eerste keer.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Dus bij laptops die op batterij werken, loopt de tijd niet goed? Of wordt er eerst terug 220v @ 50 Hz opgewekt?

j.

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                  Die gelijkspanning die uit uw voeding komt, is toch afhankelijk van de wisselspanning, die in uw voeding ingaat
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                    Dus bij laptops die op batterij werken, loopt de tijd niet goed? Of wordt er eerst terug 220v @ 50 Hz opgewekt?

j.
                    Scherpie heeft hierop het antwoord gegeven .. ivm de gelijkspanning ... alle computers werken op gelijkspanning omdat iets anders gewoon niet mogelijk is electronisch gezien ..

Sterker nog .. die gelijkspanning wordt opgewekt door een zogezegde "schakelende voeding" .. dat is een variant van de klassieke electronische laagspanningsvoeding waarbij een aangeboden (laag)wisselspanning omgezet wordt in een laag gelijkspanning bvb 12V~ naar 12V=
                    Een schakelende voeding is een nuttige variant omdat de rendementen hoger zijn en de verliezen kleiner (in een notedop)

Laptops werken ofwel direct op de batterij die sowieso gelijkspanning is ofwel op netspanning en dan valt men terug op het scenario wisselspanning naar gelijkspanning en opladen van de batterij met de gelijkspanning.

De klokchip in de PC echter, wordt altijd aangedreven door een interne oscillator ttz een trilcircuit meestal met een klokkristal als referentie voor de trilfrequentie (zie mijn eerste posting, meestal alles in een chip) vanwaaruit de referentiepulsen voor de computerklok betrokken worden (ik dacht ong 1/20 seconde)
                    Alle real time evenementen in uw computer, ttz alle evenementen die in de echte tijd moeten verlopen, worden betrokken op deze klokpulsen (bvb uw screensaver delay etc)

De batterij die op uw moederbord zit voedt de klokchip niet in de meeste gevallen toch, ze is enkel bedoeld om de referentie parameters vast te houden als de voeding wegvalt (bij uitschakelen).
                    Bij inschakelen wordt er gewoon verder geteld vanaf de opgeslagen tijd/datum zogauw de klokchip op snelheid is ..

zie ook real time clock

lichtnet sunchronisatie

Comment

Bedankt voor de uitleg, maar ik ken de principes, niet de details.
                      Het is alleen dat je in de quickreply geen (rolleye) smileys kan zetten.
                      desalwelteplus interessante uitleg.
                      j.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

Comment

K@rel,
                        Ik heb nog nooit zo snel geleefd: van 2008 tot 29279, ik had het niet eens in de gaten.
                        Methusalem Theokus......
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Wat heeft de klok te maken met de laptop batterij
                          Die klok draait op de batterij van het moederbord.
                          In het geval van een gewone pc zit hier een echte battery in, bij laptops zijn deze zo klein dat deze enkel dienen om de seconden op te vangen dat een laptop zijn batteryen gewisseld worden (en de stroom niet aangesloten is)

haal de battery van eender welke laptop er enkele uren uit en de klok zal zowieso de draad kwijt zijn...
                          Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Working...
                          X