Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ibook G4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ibook G4

hoi lezers ,

ibook G4 is ontzettend traag , ben gewoon om met windows te werken , maar door bepaalde reden moet ik mij nu tevreden stellen met deze ibook G4

heb op internet al is aan het snuffelen geweest maar niks bruikbaars gevonden , denk ik toch

heb al verschillende keer deze notebook s'nachts laten draaien omdat ik gelezen had dat dit bij mac moet gebeuren omdat deze na een bepaald uur ???? automatisch begint met opkuis of defragmentatie zoals bij windows.

na enkele keren blijft hij toch even traag
    Zijn er andere manieren om eventueel deze ibook vlugger te krijgen of iets dergelijks

groetjes
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

Re: ibook G4

22 maal gelezen , en geen reactie
    is dit dan zo groot probleem met diene ibook van hier
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

Comment

Doe nekeer een clean install van uw OS ...

Een ibook g4 is dan ook wel niet meer state of the art éh ...
      nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

Comment

Misschien zou het helpen wat duidelijker te zijn.
        Welke g4?
        Hoeveel geheugen?
        Grote HD?
        Wat gaat er traag?
        .....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sorvats Bekijk bericht
          hoi lezers ,

ibook G4 is ontzettend traag ....
          Inderdaad.

T.

Comment

Weet me te vertellen welke versie van OSX je draait en ik zal je vertellen wat je moet doen.
            Verder zou ik graag weten hoe groot je harde schijf is, en hoeveel vrije ruimte je hebt.

(tussen haakjes: "Doe nekeer een clean install van uw OS ..." is een PC/Windows oplossing, maar niet de manier om bij Mac iets op te lossen)

Ik moet wel zeggen dat mijn PowerBook G4 ook traag is... in vergelijking met de Intel iMac 24" 2,8 GHz waar ik nu voor zit. Maar daar zit uiteraard een hele technologische evolutie tussen, en heeft niets te maken met slecht onderhoud, of overladen harde schijf of wat dan ook)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

De (oudere) G4 is uiteraard veel trager dan de (jongere) Intel iMac, maar snelheid wordt onder meer bepaald door:
              1. de kloksnelheid van de CPU (er zijn iBooks G4 van oktober 2003 met een 933MHz en 1GHz chip t.e.m. een iBook G4 van midden 2005 met een 1,42GHz chip)
              2. RAM-geheugen: de meer RAM je hebt, de sneller je iBook zal zijn. Maar er zijn grenzen. B.v. die laatste iBook (1,42GHz van midden 2005) die ik noemde kan maximaal 1,5GB aan RAM aan. Mijn eerder genoemde PowerBook G4 is "gemaximaliseerd" op 1 GB RAM.
              3. Bussnelheid, snelheid van harde schijf.
              4. Mate waarin harde schijf gevuld is en mate van fragmentatie.
              5... (er zijn waarschijnlijk nog factoren die meespelen)

Denk eraan dat je, in principe alleen (2) en (4) kunt beïnvloeden. Ik geloof niet dat je (1) kunt veranderen, en van (3) is het misschien (?) alleen mogelijk om een snellere harde schijf te steken.
              Maar de iBook is al enkele jaartjes oud en begint toch wel verouderd (en dus traag) te raken...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
              X