Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Oorspronkelijk geplaatst door eye Bekijk bericht
    en mocht iedereen nu eens doorklikken naar volgende site SPAM . en zo doorklikken naar........wie weet ???
    Waarom wil je absoluut doorgaan om met vuur te spelen? Je negeert hier totaal de voorschriften en opmerkingen van het forum.
    Je aandrang werkt nu bij mij volledig negatief.
    Ik ken gevallen waarvoor dergelijk optreden een ban wordt uitgevoerd.

Henri
    Last edited by Sven; 19 december 2008, 01:03.
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
      Wie snel is geweest, zal hier wel een topic gezien hebben over een petitie om de persfotografen te steunen die bij Corelio (uitgeverij Het Nieuwsblad) aan de deur vliegen. Tot mijn grote spijt werd dit topic verwijderd door de forumleiding. Het is blijkbaar niet toegestaan om over petities te praten op dit forum. Ik wil het dus geen nieuwe discussie starten over de petitie, maar wel over het voortbestaan van de persfotografen.

Het is dus zo dat 35 fotografen van de regionale redacties vervangen zullen worden door amateurs en zelfs de reporters zullen verplicht worden zelf de foto's te maken (te laten maken) voor bij hun artikels. Het zal er dus op neer komen dat reporter 'x' ter plaatse zelf een foto zal maken met zijn compactje, zonder enige notie te hebben van fotografie of fotojournalistiek. Anderzijds zullen hobby fotografen in de buurt aangesproken worden om foto's door te sturen naar de krant (GRATIS natuurlijk). Hopelijk zullen deze fotografen voldoende moreel besef hebben om dit niet te doen. Iedereen heeft wel een job en niemand zou willen dat zijn job ingenomen wordt door een gratis kracht die dan meestal ook nog eens mindere kwaliteit levert.
      Maar kwaliteit is in onze pers al lang geen prioriteit meer helaas
      Waarom zou je betalen voor iets dat je gratis of veel goedkoper kan krijgen?
      Er zijn er alvast zeer velen welke graag de door hen genomen foto in de krant willen zien. Dat is een waardering voor hun werk. Voor ze geplaatst worden zullen ze wel geëvolueerd worden op hun nieuwswaarde.
      Als abonnee van twee kranten vind ik dit een betere oplossing dan de prijs van de krant verhogen. Daarenboven ben ik het niet eens met uw opmerking. Ik heb jarenlang technische artikels geschreven voor vakbladen. Het bedrijf waar ik werkte had verschillende beroeps- fotografen in dienst. Toch gaf ik er de voorkeur aan zelf te zorgen voor de gepaste foto's. Op de foto's die ik door de beroeps-fotografen liet maken stond zelden op wat ik wou. Met scha en schande ben ik dan zelf men foto's gaan maken. Ik heb toen beroepsapparatuur (Hasselblad en drie objectieven) gekocht en een donkere kamer ingericht. Foto's afmaken was nachtwerk.
      Als ik de huidige mogelijkheden van de digitale fotografie vergelijk met deze van tien, twintig jaar geleden dan lijkt mij dit een logische evolutie. Kijk maar eens op internet! De foto's zijn er toch een succes! Hoe slecht de kwaliteit van sommige ook is.
      Men kan deze evolutie betreuren maar tegenhouden kan men ze niet. Ik denk dat als de burger weet dat de door hem genomen foto in de krant kan komen er veel kandidaten zullen zijn. Een er zullen er zeker vele goede tussen zitten.
      Foto's hebben ook een nieuwswaarde. Deze waarde kan veel hoger zijn als de kwaliteitswaarde. Kijk maar eens naar de opsporingsfoto's van bewakingscamera's. Ze hebben toch ook al hun nut bewezen.
      Het is te waarderen dat je het voor deze mensen opneemt. Maar het ondergaan en opkomen van de zon kan je nu eenmaal niet tegenhouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
        Waarom zou je betalen voor iets dat je gratis of veel goedkoper kan krijgen?
        Dus als jij werken aan je huis of auto laat uitvoeren, dan laat je dat steeds door iemand in 'het zwart' doen? Hoe kunnen beroepsfotografen concurreren met hobbyisten die foto's gratis leveren. (pers)fotografie is een JOB!

Er zijn er alvast zeer velen welke graag de door hen genomen foto in de krant willen zien. Dat is een waardering voor hun werk.
        Het enige waar ze voor gewaardeerd zullen worden is de prijs die ze vragen voor hun foto's. Als hun foto's écht zo goed zijn, dat ze er dezelfde vergoeding voor vragen als de freelancers nu, en een bijberoep starten. Ik vrees dat er echter weinig aan de bak zullen komen.

Als abonnee van twee kranten vind ik dit een betere oplossing dan de prijs van de krant verhogen.
        Maak u maar geen illusies, de prijs zal zeker stijgen, hoe dan ook!

Daarenboven ben ik het niet eens met uw opmerking. Ik heb jarenlang technische artikels geschreven voor vakbladen. Het bedrijf waar ik werkte had verschillende beroeps- fotografen in dienst. Toch gaf ik er de voorkeur aan zelf te zorgen voor de gepaste foto's. Op de foto's die ik door de beroeps-fotografen liet maken stond zelden op wat ik wou. Met scha en schande ben ik dan zelf men foto's gaan maken. Ik heb toen beroepsapparatuur (Hasselblad en drie objectieven) gekocht en een donkere kamer ingericht. Foto's afmaken was nachtwerk.
        Dit is zowat uw enige uitspraak waar ik het eens ben met u. U hebt in de tijd hiervoor gekozen en dat is uw recht. Ik ken nu ook reporters die de foto's voor hun artikels zelf maken, en meestal zeer goed. Maar zij worden op dezelfde manier vergoed als de andere fotografen. Het wordt pas oneerlijk als ze het gratis gaan doen. Bovendien worden ze VERPLICHT om het te gaan doen. Jij had een Hasselblad en jij wist waarschijnlijk waar je mee bezig was. 90% van de reporters heeft geen benul van fotografie en ze zullen het met veel minder dan een DSLR moeten gaan doen!

Foto's hebben ook een nieuwswaarde. Deze waarde kan veel hoger zijn als de kwaliteitswaarde. Kijk maar eens naar de opsporingsfoto's van bewakingscamera's. Ze hebben toch ook al hun nut bewezen.
        Wat je hier wil bewijzen snap ik niet. Dat er geen beroepsfotograaf 24/24 7/7 op een laddertje in iedere winkel kan gaan staan snap ik wel.

Ik heb nog één vraagje aan u:
        Hoe had u zich gevoeld, als vroeger de leiding van de bladen waarvoor u werkte, gezegd had dat ze voortaan mensen gratis artikels gingen laten schrijven en er fotografen ook nog gratis voor de foto's zouden zorgen? Ook al ging de kwaliteit dan omlaag. Was u er dan ook zo voor geweest als nu?

Ik stel me trouwens nog een vraag. Als ik zie wat er ook hier op het forum aan photoshop gedaan wordt. Dan stel ik mij toch enorme vragen bij de nieuwswaarde en echtheid van sommige foto's die in de kranten zullen verschijnen. Persfotografen werken naar een deonthologische code. Zij zullen de waarheid op de foto nooit verdraaien. Hoe gaat men dat bij Hobbyisten controleren???

Comment

Persfotografen werken naar een deonthologische code. Zij zullen de waarheid op de foto nooit verdraaien.
          Ahum! De geschiedenis heeft ons al anders geleerd .

Comment

Dus als jij werken aan je huis of auto laat uitvoeren, dan laat je dat steeds door iemand in 'het zwart' doen? Hoe kunnen beroepsfotografen concurreren met hobbyisten die foto's gratis leveren. (pers)fotografie is een JOB!

Ik heb nog één vraagje aan u:
            Hoe had u zich gevoeld, als vroeger de leiding van de bladen waarvoor u werkte, gezegd had dat ze voortaan mensen gratis artikels gingen laten schrijven en er fotografen ook nog gratis voor de foto's zouden zorgen? Ook al ging de kwaliteit dan omlaag. Was u er dan ook zo voor geweest als nu?

Ik stel me trouwens nog een vraag. Als ik zie wat er ook hier op het forum aan photoshop gedaan wordt. Dan stel ik mij toch enorme vragen bij de nieuwswaarde en echtheid van sommige foto's die in de kranten zullen verschijnen. Persfotografen werken naar een deonthologische code. Zij zullen de waarheid op de foto nooit verdraaien. Hoe gaat men dat bij Hobbyisten controleren???
            Reactie op SUBBY:

Wees gerust ik weet wat het is als men zijn diensten niet meer nodig heeft. Omdat tijden veranderen en de "Bazen"oordeelden dat we (o.a. ik) economisch en daardoor ook structureel er niet meer nodig waren werden de diensten waar ik vroeger werkte opgedoekt.
            Na herstructurering bleef er nog iets meer dan 10% van het personeel over. In ben er jaren niet goed van geweest. Je hebt dan zowat hetzelfde gevoel als bij een overlijden. Men is ook volkomen machteloos. Het beste is er niet te lang blijven over kankeren. Het leven gaat verder.
            Uiteindelijk, na enkele jaren elders op de loonlijst gestaan te hebben vervroegd op pensioen moeten gaan. Van dat laatste heb ik geen spijt.

Dat persfotografen de waarheid van een foto nooit verdraaien is iets wat je waarschijnlijk zelf niet geloofd. Men ziet niet anders. Trouwens elke foto is gedeeltelijk een leugen. Alleen al door het kiezen van je objectief, je camerastandpunt en de afwerking van je foto verdraait de realiteit. Des te beter men dit doet des te beter is de foto of niet soms.
            Last edited by Rozendaal04; 21 december 2008, 11:07.

Comment

Het moet niet altijd met photoshop zijn. "de waarheid nooit vedraaien".... misschien niet maar er wat (teveel) nadruk op leggen.... al vaak gezien. Hoe dramatischer de foto hoe liever en vaak worden de "slachtoffers" gevraagd zo of zo te poseren kwestie van het drama in de foto wat te verhogen. Denk jij echt dat er geen foto's verschijnen die "georchestreerd" of "gemanipuleerd" zijn? Zoals ik reeds schreef ; Hoe dramatischer de foto vaak hoe liever. Het moet erg overkomen in de krant..... Deontologische code......... Daar geloof ik (vaak) niet in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Ahum! De geschiedenis heeft ons al anders geleerd .
                Voorbeelden aub!!!! Ik vrees dat die fotografen niet meer in de pers werkzaam zijn. In Amerika zijn er al buiten gevlogen omdat ze de kleur van hun foto wat te fel aangepast hadden.
                Ik heb het over bewerkingen met photoshop.
                Last edited by subby; 21 december 2008, 12:57.

Comment

Voorbeelden aub!!!! Ik vrees dat die fotografen niet meer in de pers werkzaam zijn. In Amerika zijn er al buiten gevlogen omdat ze de kleur van hun foto wat te fel aangepast hadden.
                  God, er zijn er wel een pak hé, zo is er recent die foto over de lancering van die 4 raketten in Iran. In 2006 was er het ontslag van Brian Walski van de LA Times. De in 2007 ontslagen Amerikaanse persfotograaf Allan Detrich bleek een chronische knoeier te zijn. En ga zo maar door. Uiteraard zijn 't enkel deze die uitgekomen zijn waarvan we weet hebben . Zelfs oude, gewaardeerde persfotografen bleken niet vies te zijn van enige manipulatie in de donkere kamer is na vele jaren gebleken heb ik onlangs ergens gelezen.

Comment

klikkerdeklik
                    Mvg Tim

Comment

Inderdaad, en zoals ik al zegde "Ik vrees dat die fotografen niet meer in de pers werkzaam zijn" Een beroepsfotograaf werkt / wordt geacht volgens een deontologische code te werken. Iedere prof weet dat, en wie zich daar niet aan houdt loopt vroeg of laat tegen de lamp en verliest zijn job.
                      Een hobbyist is zich daar niet van bewust en heeft daarbij nog eens niet veel te verliezen. Deze (nu zéér uitzonderlijke) incidenten zullen veel vaker voor gaan komen.
                      Dát is wat ik bedoel!

Comment

eye: als het een troost mag zijn, ik was aan het twijfelen of ik mijn abonnement op De Standaard zou verlengen. Na dit gehoord te hebben, heb ik besloten dit niet te doen. Ik denk dat ik naar een andere krant ga overstappen - nog te beslissen welke dit zal worden.
                        Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                        Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Inderdaad, en zoals ik al zegde "Ik vrees dat die fotografen niet meer in de pers werkzaam zijn"
                          Laat me niet lachen. 't Zijn enkel deze waar de zaken "op zich" nieuwswaarde hebben die bij ons gekend zijn. Volgens mij zijn ze het topje van de ijsberg. En dan waarschijnlijk meestal er nog bijgelapt door een jaloerse collega. Zoals hierboven aangehaald hoef je trouwens niet altijd PS te gebruiken om de werkelijkheid te verdraaien, een gekozen camera standpunt doet dat al. Een fotograaf die achter een afsluiting kruipt waardoor kinderen tegen deze afsluiting aandrummen om te zien wat deze daar uitspookt levert al snel een plaatje op van kinderen die opgesloten zitten achter een afsluiting. Persfotografen die soldaten vragen een paar rondjes af te vuren "voor de foto" enz, enz, ... Als de druk om af te leveren groot is dan heiligt het doel al snel de middelen.

Comment

Kan allemaal best zijn, en dat zal ook wel gebeuren. Ik had het vooral over PS.
                            Hoe dan ook, mijn stelling is dat het er met de komst van amateur fotografen zeker niet beter op gaat worden!

Comment

Als er minder inkomsten zijn, dan is een bedrijf wel verplicht om maatregelen te nemen. Ook in ons bedrijf zijn er mensen ontslagen die hun werk perfect uitvoerden, maar als de omzet met 20-40% omlaag duikelt omdat hetzelfde gebeurt bij onze klanten, dan moet dit gewoonweg.
                              Bij de kranten dalen de inkomsten, en ze zoeken dus middelen om de kosten te verlagen.
                              Of de genomen beslissing de juiste is, zal de toekomst uitwijzen. Als ze door slechte of ontbrekende foto's lezers gaan verliezen, dan zal de beslissing snel omgedraaid worden.

Moet er voor kwaliteit betaald worden?
                              Ja, maar je moet wel iemand vinden die bereid is om te betalen voor jouw kwaliteit. Als het verschil in prijs tussen 'hoge' kwaliteit en 'aanvaardbare' kwaliteit te groot wordt, dan zal een deel van de markt afhaken.

Ik werk in de automobiel toelevering. Ieder jaar moeten we afkomen met 3-5% prijsverlaging naar de grote klanten. Hoe je dit doet, is jouw zaak, maar als je het niet doet, dan gaat de concurrentie wel met je klanten lopen. Om maar te zeggen dat er een hoop sectoren zijn, waar men al jaren ervaring heeft met continue prijsdruk, bikkelharde concurrentie etc. En met een kwaliteitsargument moet je niet afkomen. Ofwel is je kwaliteit aanvaardbaar ofwel niet. Ben je beter dan de concurrenten, maar allebei met aanvaardbare kwaliteit, dan ben je alleen zeker van je zaak als je prijs het laagste ligt!

Ik wil hier wel mijn solidariteit uiten voor de 'beroepsfotograaf', maar uiteindelijk koop je daar niks mee. En als er te veel fotografen zijn, dan zal de prijs zakken, en uiteindelijk zullen er toch een pak moeten afhaken, net zoals in een hoop andere sectoren.

Comment

r zijn soldaten uit Beverlo vertrokken
                                Ze zijn als beesten naar 't front gedreven
                                Ze zijn als beesten naar 't front gedreven
                                naar 't schaamteloos kerkhof van onze jeugd

't Was in de winter, het ijs lag op de vlakte
                                Mijn beide voeten zijn er bevroren
                                Mijn beide voeten zijn er bevroren
                                ik werd vervoerd naar een hospitaal

Laat ons feesten, optimisten,
                                dierelomleine dierelomla
                                dierelomleine dierelomla

Mijn beide voeten heeft men mij afgenomen
                                Twee houten krukken heb 'k gekregen
                                Twee houten krukken heb 'k gekregen
                                en 'k werd naar het ouderhuis gestuurd

dierelomleine dierelomla
                                dierelomleine dierelomla

Men heeft mij ook nog een staatspensioen gegeven
                                van een paar centen, te weinig om te leven
                                Zo word ik nu naar de bedelstaf gedreven
                                om niet te kreperen van hongersnood

dierelomleine dierelomla
                                dierelomleine dierelomla

Ik heb door tal van landen gezworven
                                en af en toe wat medelij verworven
                                Maar de patroons voor wier geld ik heb gevochten
                                gaven me geen cent toen ik er om vroeg

dierelomleine dierelomla
                                dierelomleine dierelomla

Ik heb door tal van landen gezworven
                                en af en toe wat medelij verworven

tekst van: Wannes Van de Velde uit "mistero buffo"

En die tekst kan volgens mij ook wel over een persfotograaf gaan, of over een..., of een...
                                't Maakt eigenlijk niet uit over wie, als de boodschap maar over komt.
                                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Working...
                                X