Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

tegenwoordig kan je met gps en security toch authenticiteiscontrole op niet verknoeide en wel degelijk op locatie en tijd gemaakte foto's doen?

Weeral extra investering, maar voor een pro toch een voordeel, niet?

Trouwens, die fopfoto's kunnen wel nog voor hilariteit gaan zorgen als ze die gaan publiceren in de kranten...

Die reporters die nu foto's moeten nemen, die zullen ook wel geen al te hightec materiaal hebben zeker. En dat gaan aankopen zal ook wel niet gebeuren (hooguit een goede bridge).

Ben gisteren overigens nog een 'fotograaf' tegen het lijf gelopen van HLN... had eigenlijk eens moeten vragen of hij nu reporter dan wel persfotograaf was...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Verschillende mensen vinden er iets van (recht hebben op, niet eerlijk, etc.), maar is de werkelijke vraag niet: wil iemand betalen voor de dienst of het product dat aangeboden wordt

Een job, opleiding, titel of wat dan ook geeft je geen garantie op werk. Je zult een dienst of product aan moeten bieden tegen een prijs die iemand anders er voor over heeft. Blijkbaar is dat niet (meer) het geval in deze. Er is een goedkoper alternatief (en misschien sneller en beter )

Conclusie: als je wat wilt verdienen zul je je geld waar moeten maken Dat is wat heel wat mensen uit het oog verloren hebben en als het dan wat slechter gaat en ze komen op straat te staan is het ach en wee.

In de praktijk ken ik in mijn omgeving een aantal mensen die ontslag achteraf als een opluchting hebben beschouwd. Zij zijn sterker uit een rotsituatie gekomen met een vernieuwd zelfvertrouwen en weer zin in een totaal andere richting dan waar ze vandaan kwamen. Achteraf beseften ze dat ze vastzaten in een situatie waar ze zich niet meer prettig voleden, maar ook niet zelf uit los konden komen. Gedwongen verandering kan heel goed zijn.

P.s. ik voel mee met die fotografen, maar ze doen er goed of zich te verbeteren of een andere baan te zoeken. Zij hebben een probleem dat zij zelf op moeten lossen. Beroepen op resultaten/rechten uit het verleden heeft geen enkele zin! De wereld veranderd en je moet mee veranderen of uitsterven.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Enerzijds wordt hier regelmatig gealludeerd op "het is crisis voor iedereen, en in alle sectoren sneuvelen er jobs" en ook op "het kaf wordt dan van het koren gescheiden".
        En anderzijds is er het feit van de kwaliteit van de berichtgeving in een moderne evoluerende wereld...

Ik vind persoonlijk dat er voor een forum van een fotografiesite bijzonder weinig aandacht en begrip is voor de fotokant van de zaak. Over dat snoeien in tewerkstelling ten goede of ten kwade kan er wel een boompje opgezet worden emt tal van voorbeelden. Maar ik zag hier liever meer visies over de kwaliteit van foto's en de toekomst van de gedrukte pers.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
          Voorbeelden aub!!!! Ik vrees dat die fotografen niet meer in de pers werkzaam zijn. In Amerika zijn er al buiten gevlogen omdat ze de kleur van hun foto wat te fel aangepast hadden.
          Ik heb het over bewerkingen met photoshop.
          http://pdw.blogspot.com/2006/06/het-...photoshop.html

Nog een mooie hoe 'professioneel' beroepsfotografen te werk gaan. En die fotograaf is ook niet buiten gevlogen. Tja, dan toch liever een goede hobbyfotograaf dan een 'beroeps'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            Eigenlijk is het simpel hé. Als die beroeps een toegevoegde waarde heeft voor de krant, dan zal hij kunnen blijven. Als die hobbyist die gratis voor de eer werkt dezelfde kwaliteit kan afleveren als een beroeps, dan moet die beroeps zich misschien vragen stellen.
            Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
            Winstmaximalisatie noemt dit en dit is (spijtig genoeg voor de betrokkenen) schering en inslag in de zakenwereld, ik zou zelfs zeggen de 'normale manier van werken in de bedrijfswereld'. Als jij eigenaar zou zijn van Corelio of anderen ... dan zou je dat allicht toch ook doen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeer spijtig voor de getroffen families, maar bedrijven zijn geen vzw's hee, alle manieren zijn goed om de winst op te drijven (of het verlies te beperken), ...

sven
            Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
            Verschillende mensen vinden er iets van (recht hebben op, niet eerlijk, etc.), maar is de werkelijke vraag niet: wil iemand betalen voor de dienst of het product dat aangeboden wordt

Een job, opleiding, titel of wat dan ook geeft je geen garantie op werk. Je zult een dienst of product aan moeten bieden tegen een prijs die iemand anders er voor over heeft. Blijkbaar is dat niet (meer) het geval in deze. Er is een goedkoper alternatief (en misschien sneller en beter )

Conclusie: als je wat wilt verdienen zul je je geld waar moeten maken Dat is wat heel wat mensen uit het oog verloren hebben en als het dan wat slechter gaat en ze komen op straat te staan is het ach en wee.
            deze meningen vatten goed samen hoe ik er over denk...

Vooreerst; ik probeer ALTIJD voorrang te geven aan beroepsfotografen. Ik heb vriendelijk bedankt als mijn nicht vroeg om fotograaf te zijn op haar bruiloft. Als ze echt kwaliteit wou, kon ze beter een beroepsfotograaf vragen. Voor een vriendin ben ik tweede fotograaf (naast een beroeps) omdat ik gezegd heb dat ze voor de zekerheid best ook een pro zou vragen. Nu ben ik op zoek naar concerten maar start altijd met de vraag of ze amateurs of beroeps vragen.

Maar ik vind het echt frustrerend dat je als amateur volgens sommige niet eens je hobby meer MAG fotograferen in heel wat situaties, want dan doe je aan broodroof. Bij elke foto zou je je schuldig moeten voelen want je neemt een job af.

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik werk in de automobiel toelevering. Ieder jaar moeten we afkomen met 3-5% prijsverlaging naar de grote klanten. Hoe je dit doet, is jouw zaak, maar als je het niet doet, dan gaat de concurrentie wel met je klanten lopen. Om maar te zeggen dat er een hoop sectoren zijn, waar men al jaren ervaring heeft met continue prijsdruk, bikkelharde concurrentie etc. En met een kwaliteitsargument moet je niet afkomen. Ofwel is je kwaliteit aanvaardbaar ofwel niet. Ben je beter dan de concurrenten, maar allebei met aanvaardbare kwaliteit, dan ben je alleen zeker van je zaak als je prijs het laagste ligt!
            Ik zou exact hetzelfde verhaal willen aanhalen voor de It sector. Ik werk in distributie van IT-materiaal. Prijzen en kosten liggen onder druk maar het haalt niet veel uit om bij de pakken te blijven zitten. Weet je wat je vroeger betaalde voor en PC, en nu? De box blijft wel dezelfde, en de marge blijft hetzelfde %. Tuurlijk is dat vervelend, maar het heeft geen zin om hard te roepen dat de prijzen zakken en dat dat niet mag. Inventief zijn, kosten naar beneden halen, in bundle proberen verkopen, waarde proberen toevoegen... en nu met de crisis probeert het iedereen langer met zijn oude PC's te doen, en bedrijven houden het liever bij hun bestaande servers... Niet bij de pakken blijven zitten en andere manieren zoeken. En moet iedereen die een PC van een tante gaat herstellen of formateren zich nu schuldig voelen, want eigenlijk zou je daarvoor naar een reseller moeten, dat is broodroof...

Hoeveel respect ik ook mag hebben voor beroepsfotografen, en hoe erg ik het ook vind... Het enige wat ze echt kunnen doen is toegevoegde waarde zoeken. Ik begrijp ook dat het niet zo simpel is (bij ons ook niet) maar bedrijven zijn inderdaad geen VZW's. Ik voel zelf ook dat mijn werkgever mij gaat buitenzetten als hij aan mij niets meer kan verdienen... Je voelt je dan inderdaad machteloos, maar dan probeer ik flexibel te zijn, kijken waar er wel nog werk is, bijscholen,...

Nogmaals, ik vind het zeer vervelend en probeer zoveel mogelijk werk te laten aan professionele fotografen, maar het begint mij echt zo te ergeren dat ik bij ALLES moet stilstaan of ik nu wel of niet werk afneem Je mag je hobby al bijna niet meer uitoefenen want ze profiteren. Ik wil geen zwartwerk doen, en wil ook geen oneerlijke concurrentie aandoen (helft van de prijs) en dus ik vraag nooit geld. Ik profileer mij altijd als 'ik ben een vrijwilliger en een amateur, wil je geen pro kwaliteit neem dan een breoeps) maar blijkbaar is dat nog niet goed genoeg!

en waarom geen bijberoep? In België moet je zoveel rompslomp doorlopen en dat zie ik niet zitten naast mijn hoofdberoep... Ik zou maar 5à6 opdrachten per jaar doen en er is mij al dikwijls gezegd dat het dan totaal de moeite niet is...

greetz,
            www.fotopie.be
            Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Ik ben abonnee van die krant. Evenals anders hebben ze het moeilijk om rond te komen. Het is dan maar logisch dat ze besparen. De prijs weer opslaan betekent klanten verliezen.
              Dan wordt de oplage kleiner en moeten ze ook personeel afdanken.Is het misschien beter dat de zaak "failliet" gaat ?
              Met de fotoapparatuur van vandaag en een beetje oefening kan bijna iedereen een foto maken. Trouwens de ganse krant gaat bij het oud papier. Misschien kan men de kwaliteit van het papier aan passen aan dit van toiletpapier. Dan kan je eerst nog wat lezen en naar de foto's kijken alvorens het te gebruiken.
              Trouwens de kwaliteit van de foto's is de laatste tijd niet slechter dan vroeger. Het is spijtig voor de betrokken personen maar ze zijn bijlange niet de enige die in deze tijd werk moeten gaan zoeken. Wij voelen met hen mee, maar er zijn slechtere dingen die een mens kan overkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
                Ik ben abonnee van die krant.

Trouwens de kwaliteit van de foto's is de laatste tijd niet slechter dan vroeger.

Aangezien u in het gebied van de regio Mechelen-Lier woont, bedankt .

Mvg,
                Stijn Hermans.
                Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
                een hoop sunbounce & strobist stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Traveler Bekijk bericht
                  http://pdw.blogspot.com/2006/06/het-...photoshop.html

Nog een mooie hoe 'professioneel' beroepsfotografen te werk gaan. En die fotograaf is ook niet buiten gevlogen. Tja, dan toch liever een goede hobbyfotograaf dan een 'beroeps'.
                  Leer eerst eens fatsoenlijk lezen en kijken vooralleer je mensen gaat beschuldigen...
                  Hier de originele foto zoals de fotograaf die doorstuurde en zoals HLN die gekregen heeft.
                  http://picture.belga.be/belgapicture...e/4219690.html
                  Beroepsfotografen houden zich niet bezig met dit soort photoshop, en al helemaal niemand van AFP. Doen ze dat wel, dan vliegen ze er uit! Hier is het duidelijk iemand op de redactie van HLN geweest die in de fout is gegaan. Om de foto beter te laten 'vullen' durven ze al wel eens clonen. Meestal gewoon de achtergrond, maar hier zijn ze (veel) te ver gegaan.
                  Last edited by subby; 22 mei 2009, 18:41.

Comment

hier ben ik weer
                    en ja, supergelukkig
                    Ik ben het nieuwsbladje (vum of corelio hoe je het ook maar wilt noemen) heeeeeel dankbaar, daar, dankzij hen, zijn er voor mij heel veel deuren opengegaan. Waar ik mij ten eerste beter bij voel en belangrijker nog, op fotografisch gebied nu eindelijk eens mijn goesting kan doen. geen gestress meer, eerlijke vergoedingen, tijd om ook eens foto's te nemen voor mijn eigen, noem maar op, alles is gewoonweg beter geworden.....
                    Chapeau voor de fotografen die verder doen, maar niet meer met mij, dank u
                    En aan al diegenen die persfotografie de vuilbak noemen! probeer het eens, dan zul je merken dat het toch niet zo gemakelijk is
                    vriendelijke fotografische groeten
                    eye

Comment

Working...
                    X