Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.
    Misschien eens een andere krant kopen?

Neen, de verscheidenheid van foto's in een krant is nogal groot.
    Voor heel veel beelden zie ik ook niet de toegevoegde waarde die een professionele fotograaf zou gehad hebben. Maar er staan ook andere foto's in een krant (dikwijls meer in de weekendbijlages) waarvan het zonde is dat ze maar op gazettenpapier staan. Foto's van Stephan Vanfleteren, Tim Dirven of Eric de Mildt bv. die zie ik niet zomaar uit de camera van een reporter ter plaatse komen. En ook al staan die maar op krantenpapier, ik kan er van genieten. Maar dit zijn natuurlijk niet de fotografen die aan de deur zullen gezet worden (als ze al een contract hebben met die kranten).

Eigenlijk is het simpel hé. Als die beroeps een toegevoegde waarde heeft voor de krant, dan zal hij kunnen blijven. Als die hobbyist die gratis voor de eer werkt dezelfde kwaliteit kan afleveren als een beroeps, dan moet die beroeps zich misschien vragen stellen.

Pas op. Ik sta hier niet te supporteren voor mediagroepen die de huidige crisis gebruiken om hun personeel uit te zuiveren en kostenbesparingen door te voeren nu er minder weerstand is.
    Maar dit is een problematiek die losstaat van beroepsfotografen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Traveler Bekijk bericht
      Waarom moet ik een petitie tekenen voor persfotografen die hun job verliezen omdat de kwaliteit van de krant erop achteruit gaat en dus minder verkoopt?

Waarom is een persfotograaf beter dan een fabrieksarbeider bij GM, Ford of Volvo, een metaalarbeider bij ArcelorMittal, enz...
      Die mensen verliezen ook hun jobs maar voor die groepen worden geen petities gehouden.
      Toen mijn bedrijf minder winst maakte, moesten er ook afvloeien. Niemand die voor mij of mijn collega's een petitie organiseerde.

Sorry, maar een persfotograaf is ook maar een gewone medewerker van een bedrijf, met zijn/haar sociaal drama, maar is niet meer dan een andere arbeider/bediende.

Het is niet omdat we hobbyfotografen zijn dat we solidair MOETEN zijn.
      die stelling gaat niet op vind ik
      het werk bij gm,ford,volvo enzoverder wordt niet gratis door andere mensen gedaan
      er staan daar geen gratis hobby autotechniekers aan de band ofzo
      het grote verschil is dat bij de kranten er beroep wordt gedaan op gratis aangeleverde foto's van hobbyfotografen
      dat is het grote verschil met hetgene dat jij aanhaald

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
        Eigenlijk is het simpel hé. Als die beroeps een toegevoegde waarde heeft voor de krant, dan zal hij kunnen blijven. Als die hobbyist die gratis voor de eer werkt dezelfde kwaliteit kan afleveren als een beroeps, dan moet die beroeps zich misschien vragen stellen.

Pas op. Ik sta hier niet te supporteren voor mediagroepen die de huidige crisis gebruiken om hun personeel uit te zuiveren en kostenbesparingen door te voeren nu er minder weerstand is.
        De meerwaarde zit hem niet alleen in de waarde van de foto hé, het zit hem vooral ook in het feit dat beroepsfotografen altijd stand-by zijn om foto's te nemen. ik zie een amateurfotograaf niet s'nachts opstaan om voor gratis, nougabollen en enkel voor de eer foto's te trekken.

En dan nog iets, waarde word bepaald door vraag en aanbod, hoe beter een fotograaf hoe meer hij kan vragen voor een beeld, een amateurfotograaf die meer en betere foto's in die krant plaatst word hij dan een beroepsfotograaf en moet ie dan op straat worden gezet?

Dit is gewoon een bull**** zet van een krant die kwaliteit al lang niet meer hoog in het vaandel draagt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viniv Bekijk bericht
          nee bij mijn weten is BD een plaats waar mensen die met fotografie bezig zijn samenkomen, en waar iedereen een stem moet kunnen krijgen.
          Die stem krijgt toch iedereen?

Kijk, je kan voor of tegen petities zijn. Je kan voor of tegen beroepsfotografen bij kranten zijn. Je mag dat hier allemaal komen vertellen, argumenteren, ontkrachten, ondersteunen, ...

Het instrument 'petitie' heeft een totaal andere waarde en betekenis gekregen met de massa-communicatie via internet. En toch vind ik in bepaalde gevallen petities nog nuttig, soms zelfs nodig. Maar als BD een forum-reglement heeft waarin dit niet is toegestaan, dan zie ik niet in waarom ze dit voor één situatie moeten gaan aanpassen of overtreden. Dit heeft geen snars met solidariteit te maken.

Comment

Winstmaximalisatie noemt dit en dit is (spijtig genoeg voor de betrokkenen) schering en inslag in de zakenwereld, ik zou zelfs zeggen de 'normale manier van werken in de bedrijfswereld'. Als jij eigenaar zou zijn van Corelio of anderen ... dan zou je dat allicht toch ook doen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeer spijtig voor de getroffen families, maar bedrijven zijn geen vzw's hee, alle manieren zijn goed om de winst op te drijven (of het verlies te beperken), ...

sven
            --
            Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Neen, de verscheidenheid van foto's in een krant is nogal groot.
              Voor heel veel beelden zie ik ook niet de toegevoegde waarde die een professionele fotograaf zou gehad hebben. Maar er staan ook andere foto's in een krant (dikwijls meer in de weekendbijlages) waarvan het zonde is dat ze maar op gazettenpapier staan. Foto's van Stephan Vanfleteren, Tim Dirven of Eric de Mildt bv. die zie ik niet zomaar uit de camera van een reporter ter plaatse komen. En ook al staan die maar op krantenpapier, ik kan er van genieten. Maar dit zijn natuurlijk niet de fotografen die aan de deur zullen gezet worden (als ze al een contract hebben met die kranten).

Voor een beroeps zal kwaliteit altijd primeren. Het is tenslotte zijn beroep.
              Voor een gedreven amateur geldt dit ook maar met een andere reden.
              De mogelijkheid om kwaliteit te leveren is bij beiden aanwezig.
              Talent kan bij beiden ook aanwezig zijn.

De derde partij is de krant en dan is mijn vraag: zoekt die kwaliteit?
              Zoekt die krant dezelfde kwaliteit voor minder kosten?
              (één foto aan 16 euro)

Ik denk dus niet dat kwaliteit hier een breekpunt is.

Stel dat de krant een selectie maakt van een aantal amateurs die in aanmerking komen.
              En stel dat die krant een spoedcursus geeft aan die amateurs waarin wordt duidelijk
              gemaakt hoe de krant hun foto's wil hebben.

Onze Limburgse krant ligt een paar meter voor wat dit allemaal betreft.
              Een truc is die amateurs te "begeesteren"
              Heel af en toe komt zo'n verhaal van zo iemand in die krant.
              En dan kan ik me best voorstellen dat zo'n verhaal weer anderen "begeesterd".
              En wij zijn vertrokken he.
              Slim bekeken niet?
              Het hele verhaal en gedoe blijft ook steeds positief.... zowel voor de krant, de lezer en de amateur
              die de foto levert.
              En die 1% die zich zorgen maakt of zonder werk valt (beroeps) is van geen tel.
              "Wie ligt daar nu van wakker...pffff "
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MI&MA Bekijk bericht
                De meerwaarde zit hem niet alleen in de waarde van de foto hé, het zit hem vooral ook in het feit dat beroepsfotografen altijd stand-by zijn om foto's te nemen. ik zie een amateurfotograaf niet s'nachts opstaan om voor gratis, nougabollen en enkel voor de eer foto's te trekken.
                Je bevestigd alleen maar wat ik zeg. Als het voor die krant een meerwaarde is die foto's erin te hebben, dan zullen ze ontdekken dat ze daarvoor moeten betalen.

En dan nog iets, waarde word bepaald door vraag en aanbod, hoe beter een fotograaf hoe meer hij kan vragen voor een beeld, een amateurfotograaf die meer en betere foto's in die krant plaatst word hij dan een beroepsfotograaf en moet ie dan op straat worden gezet?
                Wat is nu eigenlijk je punt?

Dit is gewoon een bull**** zet van een krant die kwaliteit al lang niet meer hoog in het vaandel draagt!
                En als de lezers dit wel belangrijk vinden, gaan die reclameren. En als de krant daar geen rekening mee houdt, gaan ze lezers verliezen.

Comment

foutje, sorry..
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

De meerwaarde zit hem niet alleen in de waarde van de foto hé, het zit hem vooral ook in het feit dat beroepsfotografen altijd stand-by zijn om foto's te nemen. ik zie een amateurfotograaf niet s'nachts opstaan om voor gratis, nougabollen en enkel voor de eer foto's te trekken

Je bevestigd alleen maar wat ik zeg. Als het voor die krant een meerwaarde is die foto's erin te hebben, dan zullen ze ontdekken dat ze daarvoor moeten betalen.
                    Ah zo, ik dacht dat je bedoelde op de kwaliteit van de foto en dus niet alles errond. my bad.

En als de lezers dit wel belangrijk vinden, gaan die reclameren. En als de krant daar geen rekening mee houdt, gaan ze lezers verliezen.
                    Dank u, ze zijn ze aan het verliezen...zie de cijfers.

hmm, mijn quote tags waren een beetje verkeerd
                    Last edited by MI&MA; 18 december 2008, 12:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                      Winstmaximalisatie noemt dit en dit is (spijtig genoeg voor de betrokkenen) schering en inslag in de zakenwereld, ik zou zelfs zeggen de 'normale manier van werken in de bedrijfswereld'. Als jij eigenaar zou zijn van Corelio of anderen ... dan zou je dat allicht toch ook doen?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeer spijtig voor de getroffen families, maar bedrijven zijn geen vzw's hee, alle manieren zijn goed om de winst op te drijven (of het verlies te beperken), ...

sven
                      t' Zijn wel steeds dezelfde Sven die het gelag betalen.
                      Ik moet wel zeggen dat de media de enige sector is die NU geen geld heeft gevraagd
                      zoals anderen.

En ik ben heel blij dan onze bedrijven niet allemaal in Herzele liggen
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        t' Zijn wel steeds dezelfde Sven die het gelag betalen.
                        Ik moet wel zeggen dat de media de enige sector is die NU geen geld heeft gevraagd
                        zoals anderen.
                        Dat hebben ze wel gedaan.

Comment

Dat hebben ze wel gedaan.
                          Minister-president Kris Peeters zei de onrust en de angst bij met name Corelio en De Morgen goed te
                          begrijpen. "Maar anderzijds is een herstructurering een aangelegenheid tussen werkgever en
                          werknemers, en daar komen we als overheid in principe niet in tussen. Evenmin zal ik de mediasector
                          geld toeschuiven - iets wat de uitgevers ook niet vragen.

Toch wil ik als minister van Media de lopende herstructureringen blijven volgen, steeds in het
                          perspectief van het behoud van de kwaliteit en het pluralisme in de Vlaamse pers. Een krant is nu
                          eenmaal geen economisch product als een ander, maar heeft ontegensprekelijk ook een belangrijke
                          democratische betekenis."

Tweede paragraaf lijk mij eigenlijk grote onzin
                          Hangt natuurlijk af van de interpretatie.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                            Volledig mee eens, ik heb ook gezegd dat de kwaliteit 'meestal' zal verminderen. Niet altijd dus!
                            Maar het gaat er vooral om dat goede hobby fotografen het werk van beroepsfotografen niet mogen inpikken. Beroepsfotografen werken om brood op de tafel te krijgen. Hobby fotografen doen het voor de eer en erkenning. Die goede hobby fotografen zouden beter de ambitie hebben om van hun hobby hun beroep / bijberoep te maken. Dat er dan minder goede beroepsfotografen sneuvelen kan ik perfect mee leven. De wet van de sterkste zeg maar. Nu vrees ik ervoor dat het de wet van de goedkoopste wordt.

Ha ja... gesteld dat ze van mij een foto willen publiceren zullen ze de gangbare prijs mioeten betalen... en dat zou iedereen moeten doen. Zal ze leren hun fotografen buiten te gooien.
                            Veel falingen, dat klopt. En een sector die bij de eersten sneuvelt, is de ICT. Geen vernieuwingen, pc's werken nog... om dan 2 of 3 jaar later een inhaalbeweging te moeten maken. Waarom ik dat aanhaal? Omdat ik heir hetzelfde zie gebeuren: snelle visuele pers, zelfs met filmpjes en al. Elke krant zijn online snelnieuws,... en waar gaan ze die foto's halen? Mensen zien graag prentjes, en goede prentjes. Tenzij lezers van De Tijd of zo, die zien liever grafiekjes... (no harm ment)
                            Ik bedoel maar: ze moeten hun materiaal ergens gaan halen, en ze gaan er volgens mij van terug komen. Hobbyfotografen gaan geld ruiken (yes yes yes..... meer kans om een foto te VERKOPEN), en GSM-snapshots gaan niet voldoen voor deftige publicatie. Al gaat het bij een persfoto soms idd. vooral om de goal an sich zonder compo of dergelijke. begrijpelijk uiteraard.

Wat is er 's nachts dan te doen buiten optredens (volk genoeg daarvoor) en rampen (brand, ongeval,...)? Moet je maar eens gaan kijken op het hulpdienstenforum. daar worden de foto's om ter snelst aangeleverd van nagenoeg elk ongeval, elke brand,... voor de eer.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                              ...maar bedrijven zijn geen vzw's hee, alle manieren zijn goed om de winst op te drijven (of het verlies te beperken)...
                              éh voila.... ik zou eens veel van die moraalridders hier hun eigen bedrijf willen zien runnen. Ze zouden wel anders piepen .

Comment

Wat is er 's nachts dan te doen buiten optredens (volk genoeg daarvoor) en rampen (brand, ongeval,...)? Moet je maar eens gaan kijken op het hulpdienstenforum. daar worden de foto's om ter snelst aangeleverd van nagenoeg elk ongeval, elke brand,... voor de eer.
                                Wetstraat, sportevenementen, s'avonds dan hé.. want er word hier deftig gecommaneukt),etc, was maar om aan te tonen dat persfotograaf meer inhoudt dan op ne knopje te duwen.
                                Dan spreek ik nog niet over concerten fotograferen. is ook nie simpel é voor den amateur die geen perskaart heeft en dus tussen het publiek mag gaan staan.
                                Maar we begrijpen elkaar wel hé?

éh voila.... ik zou eens veel van die moraalridders hier hun eigen bedrijf willen zien runnen. Ze zouden wel anders piepen .
                                Voel me niet persoonlijk aangesproken hoor, run zelf mijn eigen zaakje, maar ethisch handelen moet samen kunnen gaan met zaken doen. (hoe naïef dit ook mag klinken)

Comment

Working...
                                X