Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Oorspronkelijk geplaatst door eye Bekijk bericht
    als dit geen belachelijke reactie is, je hebt geen benul van wat persfotografie inhoud, laat staan van fotografie. Solidariteit ken je niet, doe zo verder, het gaat je goed
    omg, ik zwijg ...
    www.fotofolio.be

Comment

Op veel begrip en steun moet een mens tegenwoordig niet meer rekenen in onze samenleving blijkbaar.
      Ik wil toch nog eens benadrukken dat het hier niet om een 'ordinaire' herstructurering gaat. De crisis is het ideale argument om plannetjes die al jaren klaar liggen boven the halen. Het werk van beroepsfotografen wordt overgenomen door hobbyisten die gratis werken voor de 'eer'.

En nog iets... een onslagen bediende of arbeider bij Ford, GM of Volvo kan nog gaan doppen. Een ZELFSTANDIGE freelance fotograaf vliegt, als hij niet op past, letterlijk de goot in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
        En nog iets... een onslagen bediende of arbeider bij Ford, GM of Volvo kan nog gaan doppen. Een ZELFSTANDIGE freelance fotograaf vliegt, als hij niet op past, letterlijk de goot in.
        Dat is het lot van iedere zelfstandige... ik ben er ook één. Alleen, ik vlieg de goot niet in .

Comment

Op veel begrip en steun moet een mens tegenwoordig niet meer rekenen in onze samenleving blijkbaar.
          Ik wil toch nog eens benadrukken dat het hier niet om een 'ordinaire' herstructurering gaat. De crisis is het ideale argument om plannetjes die al jaren klaar liggen boven the halen. Het werk van beroepsfotografen wordt overgenomen door hobbyisten die gratis werken voor de 'eer'.

Sorry hoor, maar voor een 'zelfstandig' statuut kies je zelf, met alle voor- EN nadelen Daarom dat ik bewust NIET gekozen heb om zelfstandige te worden.
          Een zelfstandige moet telkens opnieuw zijn opdrachten binnenhalen, want de concurrentie speelt hier een grote rol, of je nu een bakker bent of fotograaf.

Trouwens bijna 20 jaar geleden heb ik ook nog aan 'sportfotografie' gedaan voor een toch niet onbelangrijke krant, als hobbyist voor de eer en in de plaats van beroepsfotografen. Het is dus zeker geen nieuw fenomeen, alleen was er toen geen internet om die 'broodroof' wereldkundig te maken.

Comment

Het werk van beroepsfotografen wordt overgenomen door hobbyisten die gratis werken voor de 'eer'..
            Die "eer" zullen de hobbyisten pas begrijpen als zij "de stap" zetten naar een bijberoep of een hoofdberoep vrees ik. Die "eer" zal op dat moment niets meer betekenen als ze zien welke kosten er aan een "schouderklopje" verbonden zullen zijn. Ik lig er alvast niet wakker van, ik denk persoonlijk dat er weinig hobbyisten op BD wakker liggen van hetgeen we hier pleiten ... ooit zou ik er ook zo over gedacht hebben als ik eerlijk mag zijn ...

Maar, ondertussen na "de stap" te zetten, weet ik wat mijn "oorspronkelijke" hobby mij nu kost ... en ondanks ik hier ook als hobbyist gestart ben moet ik de professionelen gelijk geven. Voor mij is een shouderklopje, een gratis ingang, een perskaart en wat pinten jammer genoeg niet voldoende om de zaken draaiende te houden. Tenzij ik me schuldig zou willen maken aan zwartwerk maar daar denken mijn opdrachtgevers net iets anders over vrees ik.

Maar wie ben ik hé, blijkbaar eerder genoemd in deze topic als noob door een zekere "eye". Moet dringend mijn dagdagelijkse bezigheden herzien dan want volgens mij spendeer ik teveel tijd aan mijn noob zijn dan

@ eye: ik ben géén persfotograaf maar indien je een klein beetje naslag-werk zou verrichten zou je al snel moeten merken dat ik ook op de één of andere manier nouw betrokken ben bij de periodieke pers ... ik ondersteun de persfotografen met hart en nieren mocht je daar nog over twijfelen
            www.fotofolio.be

Comment

O de vriendelijkheid voor elkaar viert hier weer hoogtij vandaag... dan denk je dat je met volwassen beschaafde mensen op een forum zit

maar goed,

Het feit is er dat het economisch minder gaat, minder reclameinkomsten etc....

Goed tot zover hun rede....

Alleen er is een gevaarlijke tendens bezig. Men begint er vanuit te gaan dat je voor regionaal nieuws even goed beroep dan doen op een amateurfotograaf dan op een beroepsfotograaf. Als ik mij niet vergis werden deze woorden door de ceo van Corelio zelf in de mond genomen in een persbericht. Volgens de laatste geruchten zouden de amateurs 16€ per foto krijgen.

Het is een zeer gevaarlijke trend, echt serieus. Dit raakt heel wat mensen. En mensen, alias de maatschappij hebben begrip voor iemand die bij ford ofzo wordt buitengesmeten, maar voor een beroepsfotograaf hoor je dan "media, nen harde sector".

Het is erg gesteld, maar goed, het zij zo. (mischien kunnen we van fotograaf een beschermd beroep maken)

Verder heb ik het zeer moeilijk met de houding van de Belgium Digital leiding. Er leeft iets onder U leden,. U leden worden met iets geconfronteerd dat hun dagelijske leven, waarvoor zij jarenlang gestudeerd hebben en hopen geld hebben geïnvesteerd hebben om iets uit te oefenen dat de meeste in hart en nieren aangaat. Dat een simpele link niet kan, onbegrijpbaar.

Enja, ik ben maar een simpel lid. Ga gerust naar mrijn profiel. Ben helemaal niet bekend hier, weinig gepost, weinig nuttigs bijgebracht, maar mischien wel iemand die ziet dat er iets grondig aan het mislopen is.

Enja ik snij hier mee zwaar in mijn eigen vlees. Ik schrijf voor een project van de coreliogroep, en ik ben een van die mensen die men wilt gaan inschakelen, spijtig genoeg.

Vincent
              Last edited by viniv; 18 december 2008, 01:28.
              Vincent blogt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viniv Bekijk bericht
                Verder heb ik het zeer moeilijk met de houding van de Belgium Digital leiding. Er leeft iets onder U leden,. U leden worden met iets geconfronteerd dat hun dagelijske leven, waarvoor zij jarenlang gestudeerd hebben en hopen geld hebben geïnvesteerd hebben om iets uit te oefenen dat de meeste in hart en nieren aangaat. Dat een simpele link niet kan, onbegrijpbaar.
                Bij mijn weten is BD niet de website van de vereniging van persfotografen van de Coriolisgroep of hoe ze ook heten . Dit draadje wordt er echter wél plots druk door bezocht .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Bij mijn weten is BD niet de website van de vereniging van persfotografen van de Coriolisgroep of hoe ze ook heten . Dit draadje wordt er echter wél plots druk door bezocht .
                  nee bij mijn weten is BD een plaats waar mensen die met fotografie bezig zijn samenkomen, en waar iedereen een stem moet kunnen krijgen.
                  Vincent blogt

Comment

O de vriendelijkheid voor elkaar viert hier weer hoogtij vandaag... dan denk je dat je met volwassen beschaafde mensen op een forum zit

Vinceny

Iemand die kan schrijven kan volgens mij ook lezen.
                    De regels hier, zoals ik ze ken, zijn niet veranderd.
                    Dus alvorens met iets te beginnen: lees de regels van het forum.
                    En als die regels waren gevolgd.... dan was er niks aan de hand geweest.
                    Zo simpel kan dat zijn
                    En dan mag je ook weten dat dit geen alleenstaand feit is.
                    En als ik op bezoek ga, zelfs bij vrienden dan "storm" ik daar ook niet binnen
                    zonder mij van iets aan te trekken.
                    Zo'n houding lijkt mij niet echt vriendelijk en ook niet zo beschaafd....

Voor de rest ben ik ervan overtuigd dat iedereen hier de situatie van die fotografen beseft.
                    Het is heel erg als je jouw job kwijt geraakt, fotograaf of geen fotograaf.
                    En dan zwijg ik nog over de centen en de eventuele gevolgen voor de gezondheid, familie enz. enz.
                    Ik gun het niemand maar dit is dan zo'n moment dat je beseft en voelt wat het is om er alleen
                    voor te staan.

Deze affaire leidt ook (of meestal) tot een maatschappelijke discussie en dat is hier niet toegelaten.
                    Maar ik moet toegeven dat men redelijk tolerant is.
                    Je mag wel niet zomaar aannemen dat iedereen hier zijn kop in het zand steekt, verre van,
                    voor maatschappelijke problemen.

Schrijf eens naar uw volksvertegenwoordiger.
                    Ik zou dat minstens elke week doen.
                    Ze zijn er niet voor niks.
                    Of dit zal helpen? Weet ik niet maar het is weeral beter dan niks doen.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

nee bij mijn weten is BD een plaats waar mensen die met fotografie bezig zijn samenkomen, en waar iedereen een stem moet kunnen krijgen.
                      Och, hier zijn er ook die nog nooit een camera in hun handen hadden

En die "moet", moet je weglaten...
                      (moeten is dwang en janken is kinderzang)

Meningen worden hier wel gerespecteerd, zelfs die van mij
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Iemand die kan schrijven kan volgens mij ook lezen.
                        De regels hier, zoals ik ze ken, zijn niet veranderd.
                        Dus alvorens met iets te beginnen: lees de regels van het forum.
                        En als die regels waren gevolgd.... dan was er niks aan de hand geweest.
                        Zo simpel kan dat zijn
                        En dan mag je ook weten dat dit geen alleenstaand feit is.
                        En als ik op bezoek ga, zelfs bij vrienden dan "storm" ik daar ook niet binnen
                        zonder mij van iets aan te trekken.
                        Zo'n houding lijkt mij niet echt vriendelijk en ook niet zo beschaafd....

Voor de rest ben ik ervan overtuigd dat iedereen hier de situatie van die fotografen beseft.
                        Het is heel erg als je jouw job kwijt geraakt, fotograaf of geen fotograaf.
                        En dan zwijg ik nog over de centen en de eventuele gevolgen voor de gezondheid, familie enz. enz.
                        Ik gun het niemand maar dit is dan zo'n moment dat je beseft en voelt wat het is om er alleen
                        voor te staan.

Deze affaire leidt ook (of meestal) tot een maatschappelijke discussie en dat is hier niet toegelaten.
                        Maar ik moet toegeven dat men redelijk tolerant is.
                        Je mag wel niet zomaar aannemen dat iedereen hier zijn kop in het zand steekt, verre van,
                        voor maatschappelijke problemen.

Schrijf eens naar uw volksvertegenwoordiger.
                        Ik zou dat minstens elke week doen.
                        Ze zijn er niet voor niks.
                        Of dit zal helpen? Weet ik niet maar het is weeral beter dan niks doen.
                        Goed gezegd Theo

Comment

Tja, iedereen kan zich op het internet schrijver noemen. Maar BD heeft geen spellingcorrector en dan val je grandioos door de mand.

Ik predendeer NIET een schrijver te zijn, maar heb toch de moeite gedaan om in de gauwte enkele fouten in jouw tekst aan te duiden.

maar goed,

Het feit is er dat het economisch minder gaat, minder reclameinkomsten etc....

Goed tot zover hun rede....

Alleen er is een gevaarlijke tendens bezig. Men begint er vanuit te gaan dat je voor regionaal nieuws even goed beroep dan doen op een amateurfotograaf dan op een beroepsfotograaf. Als ik mij niet vergis werden deze woorden door de ceo van Corelio zelf in de mond genomen in een persbericht. Volgens de laatste geruchten zouden de amateurs 16€ per foto krijgen.

Het is een zeer gevaarlijke trend, echt serieus. Dit raakt heel wat mensen. En mensen, alias de maatschappij hebben begrip voor iemand die bij ford ofzo wordt buitengesmeten, maar voor een beroepsfotograaf hoor je dan "media, nen harde sector".

Het is erg gesteld, maar goed, het zij zo. (mischien kunnen we van fotograaf een beschermd beroep maken)

Enja, ik ben maar een simpel lid. Ga gerust naar mrijn profiel. Ben helemaal niet bekend hier, weinig gepost, weinig nuttigs bijgebracht, maar mischien wel iemand die ziet dat er iets grondig aan het mislopen is.

Enja ik snij hier mee zwaar in mijn eigen vlees. Ik schrijf voor een project van de coreliogroep, en ik ben een van die mensen die men wilt gaan inschakelen, spijtig genoeg.

Vincent
                          Van een schrijfster/schrijver mag verwacht worden dat zij/hij de kopij minstens eenmaal naleest.

Als dergelijke schrijvelarij de norm wordt ... "Arm Vlaanderen"!

HIERHEEN met die petitie!!
                          Last edited by Jos Vanhengel; 18 december 2008, 02:16.
                          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Traveler Bekijk bericht
                            Waarom moet ik een petitie tekenen voor persfotografen die hun job verliezen omdat de kwaliteit van de krant erop achteruit gaat en dus minder verkoopt?

Waarom is een persfotograaf beter dan een fabrieksarbeider bij GM, Ford of Volvo, een metaalarbeider bij ArcelorMittal, enz...
                            Die mensen verliezen ook hun jobs maar voor die groepen worden geen petities gehouden.
                            Toen mijn bedrijf minder winst maakte, moesten er ook afvloeien. Niemand die voor mij of mijn collega's een petitie organiseerde.

Sorry, maar een persfotograaf is ook maar een gewone medewerker van een bedrijf, met zijn/haar sociaal drama, maar is niet meer dan een andere arbeider/bediende.

Het is niet omdat we hobbyfotografen zijn dat we solidair MOETEN zijn.
                            Ten eerste: de kranten verkopen MEER, niet minder.
                            Ik ken de cijfers niet waarop men zich baseert - dus ik weet niet of het gerechtvaardigd is of dat de economische crisis gewoon als flauw excuus gebruikt wordt, zoals in andere gevallen.
                            We kunnen hen op hun woord geloven dat het nodig is, maar voor zover ik weet kunnen ze evengoed alleen uit zijn op winstmaximalisatie.

Ten tweede: er is toch niemand die zegt dat een persfotograaf beter is dan iemand anders??
                            Het staat iedereen vrij om een petitie voor wie/wat dan ook te organiseren hè.
                            En het staat jou ook vrij om te tekenen of niet.
                            Maar dat je er kritiek op hebt uit rancune omdat niemand voor jou of je collega's een petitie heeft georganiseerd is gewoon kinderachtig en bekrompen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                              Ten eerste: de kranten verkopen MEER, niet minder.
                              Ik ken de cijfers niet waarop men zich baseert -
                              Waarop baseer jij deze van jouw?

Het gaat trouwens niet zozeer over het feit of er meer of minder stuks verkocht worden, wel over hun inkomsten zoals uit advertenties en reclame.

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                              Het staat iedereen vrij om een petitie voor wie/wat dan ook te organiseren hè.
                              Neen, NIET op BD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                Waarop baseer jij deze van jouw?

Het gaat trouwens niet zozeer over het feit of er meer of minder stuks verkocht worden, wel over hun inkomsten zoals uit advertenties en reclame.

Neen, NIET op BD
                                Allright - tijd voor nuance, ik heb het opgezocht, want was verschillende dingen door elkaar aan het halen (nl de toestand bij Corelio en die bij de Persgroep).
                                Scuzzi! Mea culpa.

De verkoopcijfers:
                                De Morgen: +4,1%
                                HLN: +1%
                                De Tijd: +0,9%
                                De Standaard: +1,3%
                                De andere 'populaire/regionale' titels dalen allemaal, van 2,4 tot 3,3%.
                                Alles samen wél een daling van 0,7%! Zie hier.
                                Ik was vooral aan De Morgen en De Standaard aan het denken, waarvan ik de cijfers nog onlangs had gehoord.
                                Bij Corelio valt het dus tegen - bij De Persgroep mogen ze allerminst klagen...

Enfin - verder ken ik de cijfers niet, en wil er mij dus ook niet over uitspreken - maar ik blijf kritisch.
                                Plus: de ene uitgever is de andere niet.
                                Verder veel info te vinden bij de vereniging van beroepsjournalisten.
                                Waaronder trouwens ook een verhelderende tekst van Pol Deltour waarin hij ingaat op de vreemde/onduidelijke cijfers (bij de Morgen/Persgroep) weliswaar.

Wat die "niet op BD" betreft: ik sprak in het algemeen.
                                Wat BD op BD toelaat is aan hen om te beslissen.
                                Dat het over fotografie gaat lijkt mij weliswaar een reden om het te overwegen (itt tot andere gevallen).
                                De niet-door-iedereen-begrepen commentaar van Fotofolio was overigens wel raak wat dat betreft...

Comment

Working...
                                X