Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
    De reden voor mij om geen automatische bak te hebben: rijplezier. Alles is automatisch of je moet het afzetten tegenwoordig.

    -Handrem? een knopje
    -Break hold voor op de hellingen, je kan niet meer stilvallen.
    -tractiecontrole om niet te slippen in bochten/ bij accelereren
    -CC
    -de motoren zijn zo soepel geworden dat remmen op de motor bijna een illusie is geworden
    en zo veel meer.


    Dit ontneemt niet alleen het rijplezier maar volgens mij brengt het 2 sterke nadelen met zich mee.
    - aandacht van de bestuurder verslapt omdat ie niets meer zelf moet doen
    - rijvaardigheid wordt dramatisch om dezelfde reden

    en tien voor 2 leren ze toch zo niet meer hoor in de rijschool heb ik gezien. en een rallypiloot rijd op kwart voor drie.
    Mijn kinderen hebben manueel leren rijden, maar toch rijden ze een stuk ontspannener en vind ik dat ze beter op de weg letten als ze met mijn automaat rijden.

    Rijplezier.... als je een halve dag in een stad rond moet rijden, of regelmatig trajecten van 400 km doet op de autostrade, dan is rijplezier juist:niet meer moeten schakelen.

    Iedereen doet wat hij wil, maar ik weet wat ik kies.
    In een toekomst met meer en meer hybride auto's of electrische auto's zal het zelf schakelen wel verdwijnen. Binnen een jaar of 20 kijken uw kleinkinderen U aan met grote ogen als je spreekt over zelf schakelen en koppelen... (alleen de vrachtwagens van het leger hebben nog de dubbele koppeling, daar zou vandaag ook amper nog iemand mee weg geraken.)

    Comment


    • #77
      Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Dit werd mij toch aangeleerd in de slipschool en eraan toegevoegd dat kwart voor drie al lang achterhaald was.
      Allang achterhaald? 9-3 wordt juist aangeraden sinds de meeste auto's airbags hebben. Dat is nog niet zo heel erg lang, dus ik vraag me af wanneer je die cursus dan gedaan hebt.



      Comment


      • #78
        Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

        Ben nog even gaan zoeken naar de ideale handhouding op het stuur en blijkt dat er meningen zijn hieromtrent. Kwart voor drie zou in de rijscholen de meest aangeleerde houding zijn ivm kwetsuren die zouden kunnen ontstaan bij het afgaan van airbags. Terwijl sommige race instructors toch nog de voorkeur geven aan de 10voor2 methode ivm het gemakkelijker draaien van een volledige stuuromslag. Toen ik vorig jaar op het circuit "Les Ecuyers" in Frankrijk ben gaan rijden waren de meeste racers toch unaniem ivm de 10-2 methode. Het stuur van mijn wagen is ook uitgerust met duimpositie op 10 en 2 uur.
        Last edited by enero; 20 april 2012, 12:37.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #79
          Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

          Ach, er zullen altijd mensen zijn die eigenwijs zijn of die niet met de tijd mee kunnen / willen komen en vast blijven houden aan 'vroeger'. Totdat ze hun eigen oog een keer een opdoffer geven waarschijnlijk.

          Comment


          • #80
            Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Ben nog even gaan zoeken naar de ideale handhouding op het stuur en blijkt dat er meningen zijn hieromtrent. Kwart voor drie zou in de rijscholen de meest aangeleerde houding zijn ivm kwetsuren die zouden kunnen ontstaan bij het afgaan van airbags. Terwijl sommige race instructors toch nog de voorkeur geven aan de 10voor2 methode ivm het gemakkelijker draaien van een volledige 360°. Toen ik vorig jaar op het circuit "Les Ecuyers" in Frankrijk ben gaan rijden waren de meeste racers toch unaniem ivm de 10-2 methode. Het stuur van mijn wagen is ook uitgerust met duimpositie op 10 en 2 uur.
            Het volstaat om de handen in de verschillende posities te houden om aan te voelen wat de meest natuurlijke houding is om het stuur deftig kunnen rond te draaien en dat is inderdaad 10 voor 2. Having said that, ik doe het zelf bijna nooit en je moet ook niet heel lang gestudeerd hebben om in te zien dat kwart voor 3 het minste kwetsuren zal opleveren bij een airbag.

            Comment


            • #81
              Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

              Automatische bakken hebben voordelen en nadelen. Zo'n 30 jaar geleden heeft een Japans motormerk (ik dacht Honda) een motorfiets met een automatische bak op de markt gebracht die in alle gespecialiseerde vakbladen aan gort is geschoten, de hoofdreden was dat niemand wist wanneer hij juist ging schakelen en dat is wel van belang als je plat in een bocht ligt. De ABS heeft het wel uitgehouden totnutoe.

              Maar een tijdje geleden (ik rij manueel) heb ik een aantal weken het binnenland van IJsland doortrokken met een Pajero die ik van vrienden mocht lenen en we hebben het uitgebreid erover gehad. De Pajero was een automatic en na een keer of twee op de rem te hebben getrapt om te "ontkoppelen" had ik snel mijn les geleerd, na één dag was ik er mee weg en in feite was dat best leuk omdat je niet constant moest opletten dat je halverwege een steile helling of middenin een rivier in een verkeerde versnelling zat.
              Als je halverwege een rivier moet beginnen schakelen dan krijg je water tussen de platen, de frictie neemt af en je komt van de regen in de drup. Met een automatic heb je dat nadeel niet. En het ging wel degelijk over trajecten waar low-gearing en sperren noodzakelijke dingen waren, toestanden die hier in België zeker niet voorkomen.
              Deze zomer zat ik weer in het binnenland maar we reden in konvooi, ik zat in toevallig weeral een Pajero (kort chassis deze keer) maar nu als passagier. Maar nu met een handbak. De chauffeur was een rij-instructeur en buschauffeur en de omgeving was zijn geboorteomgeving, vlak waar ze de astronauten voor Apollo 11 hebben getraind.
              Ik heb goed opgelet en het was wel roeren geblazen in de versnellingsbak.
              Je kan natuurlijk wel in low-gear 1 zetten maar dan duurt het dagen vooraleer je op je bestemming bent en het kost sloten benzine.
              Ik ben van nature uit tegen nodeloze complicaties en onlogische motoriek (omdat ik er zelf aan werk) maar tegen een automatische bak heb ik niks, tenzij ik er moet aan werken, dan ben ik niet thuis. Zoals iemand al zei : in Europa is er bijzonder weinig expertise met automatische bakken itm met vb de USA.
              Maar alle dingen van een nieuwe generatie hebben een tijd van kinderziekten, modellen inbegrepen. Ik wacht altijd af. Nog nooit spijt van gehad.
              Leuke anekdote : toen in de tijd van mijn cursussen automechaniek in het tweede jaar de motoren werden uitgedeeld (in het eerste jaar mochten we alleen maar afbreken, in het tweede jaar moesten ze weer draaien) en de Franse modellen (Simca, Renault, citroen) kwam in zicht dan moest opeens iedereen naar het toilet. Die mannen hadden gegarandeerd altijd een paar bouten en moeren over.
              In het derde jaar mochten we modellen saboteren voor degene wie daarvoor de reparatie moest doen als examen (zonder iets kapot te maken) en dan waren bepaalde modellen een droom. Aan een Toyota was er nooit geen lol te beleven, dat waren altijd dezelfde trucs : onsteking verkeerd zetten, kooltje uit de delcokap halen, bougies dichtslaan.....
              Ik ben nog altijd fier dat ik ooit een Citroën schadeloos heb gesaboteerd dat zelfs de leerkracht het niet gevonden heeft en begon lastig te worden omdat ik iets had kapotgedaan. Maar het was dan ook iets dat in de praktijk onmogelijk kon voorkomen

              PaulM

              Comment


              • #82
                Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Zoals iemand al zei : in Europa is er bijzonder weinig expertise met automatische bakken itm met vb de USA.

                PaulM
                Een automatische bak in de USA is dan ook nog geen klein beetje een verschil tegenover de europese merken , ik heb de laatste jaren heel wat km's afgemaald in de de USA met die automaatbakken ( nieuwe wagens hé ) , ze zouden me moeten geld bijgeven om zoiets in mijn eigen auto te steken .
                Zelf zie ik maar weinig nadelen in automaatbakken, prijs en onderhoud zijn in mijn ogen de enige, voor de rest niks dan voordelen. Zelf rij ik ook met een S-tronic automaat in combinatie met een goede V6 dieselmotor en dat is een plezier om mee te rijden, zalig comfortabel cruisen en je aandacht op de weg houden zonder je ergens anders zorgen te moeten over maken. Verbruik is zeker niet meer dan met een handgeschakelde, ik zou zelfs eerder het omgekeerde beweren... gisteren nog heen en weer door ons landje gereden goed voor zo'n 450km , gemiddeld verbruik was 5.2l , niet slecht voor een 3 liter denk ik...Die automaat houd het toerental steeds optimaal, ik stel vast dat in het gewone verkeer mijn motor zeer zelden boven de 1500tr gaat, bij 120 haal ik net geen 2000tr... En dat een automaat niet zou toelaten om iets sportiever te rijden, tja je zou wel eens serieus kunnen schrikken . De huidige houden zelfs rekening met hun schakelmomenten via GPS om niet te schakelen in bochten enz... de technologie staat niet stil, binnen een 5 a 10 jaar zullen er mijns inziens veel meer automaten rondrijden dan handgeschakelde...
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #83
                  Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                  Voor mij is een automatische versnellingsbak nog altijd veel te duur, in vergelijking met de weinige kilometers die ik maak.
                  En eigenlijk heb ik niets tegen die ontkoppeling en pook : dan heb je tenminste nog een beetje lichaamsbeweging als je met de auto rijdt .
                  Maar als je een gewone bak gewoon bent, dan duurt het toch een tijdje vooralleer je die linkervoet kan stilhouden. Ik reed vroeger nu en dan eens met een automaat (maar niet voor al te lang), en dat was toch iedere keer behoorlijk aanpassen.

                  De nieuwere versies, zonder koppelomvormer, hebben ook niet meer het nadeel van hoger verbruik (in veel gevallen zijn ze zelfs zuiniger).
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #84
                    Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    De huidige houden zelfs rekening met hun schakelmomenten via GPS om niet te schakelen in bochten enz... de technologie staat niet stil, binnen een 5 a 10 jaar zullen er mijns inziens veel meer automaten rondrijden dan handgeschakelde...
                    Op het "Circuit des Ecuyer", Frankrijk, zeer technisch, heb ik de test gedaan. Bochten nemen met de paddles om alles goed onder controle te houden omdat ik vreesde dat in S- automatische modus er gevaar bestond dat ie zou schakelen in de bocht. Maar niks van dat, toen ik eenzelfde ronde deed in S-mode schakelde hij mooi vóór de bocht en bleef dan tijdens de bocht mooi steken. Die sportieve modus is dus echt getest op circuit en maakt geen fouten als je je snelheid vóór de bocht mooi hebt weten af te remmen. Een plezier om dit te ervaren.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #85
                      Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Voor mij is een automatische versnellingsbak nog altijd veel te duur, in vergelijking met de weinige kilometers die ik maak.
                      En eigenlijk heb ik niets tegen die ontkoppeling en pook : dan heb je tenminste nog een beetje lichaamsbeweging als je met de auto rijdt .
                      Maar als je een gewone bak gewoon bent, dan duurt het toch een tijdje vooralleer je die linkervoet kan stilhouden. Ik reed vroeger nu en dan eens met een automaat (maar niet voor al te lang), en dat was toch iedere keer behoorlijk aanpassen.

                      De nieuwere versies, zonder koppelomvormer, hebben ook niet meer het nadeel van hoger verbruik (in veel gevallen zijn ze zelfs zuiniger).
                      De beste manier om niet door de ruit te vliegen als je met eenautomaat rijdt, is je linker voet tegen de zitting trekken, je zal dan per vergissing niet op de rem staan.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #86
                        Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        De beste manier om niet door de ruit te vliegen als je met eenautomaat rijdt, is je linker voet tegen de zitting trekken, je zal dan per vergissing niet op de rem staan.
                        Sommige mensen hebben daar idd veel problemen mee, ik ken er zelfs eentje die na maanden nog steeds een fietssnelbinder rond zijn stoel deed om zijn linkervoet achter te haken ...
                        Persoonlijk heb ik nog nooit of te nimmer een aanpassingsprobleem gehad terwijl ik toch regelmatig in het verleden eens in het buitenland ( usa-canada ) met automaten reed... omgekeerd wel , nu ik al geruime tijd zelf een automaat heb is het meer aanpassen om met mijn vrouw haar handgeschakelde te rijden...
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #87
                          Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Sommige mensen hebben daar idd veel problemen mee, ik ken er zelfs eentje die na maanden nog steeds een fietssnelbinder rond zijn stoel deed om zijn linkervoet achter te haken ...
                          Persoonlijk heb ik nog nooit of te nimmer een aanpassingsprobleem gehad terwijl ik toch regelmatig in het verleden eens in het buitenland ( usa-canada ) met automaten reed... omgekeerd wel , nu ik al geruime tijd zelf een automaat heb is het meer aanpassen om met mijn vrouw haar handgeschakelde te rijden...
                          Hier was het aanvankelijk het omgekeerde. Mijn vrouw heeft al altijd met een automaat gereden terwijl ik dit pas twee jaar doe. Eigenlijk heb ik daar maar weinig problemen mee gehad. Eigenaardig, maar enkel al het feit van in haar auto te stappen was voor mij genoeg om de schakelaar om te draaien. Op verlof huur ik altijd een wagen en de omschakeling naar manueel gaat zonder probleem. Ik had gedacht dat dit wel een probleem zou worden. Maar dan pas voel je echt het comfort van een automaat.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #88
                            Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Rijplezier.... als je een halve dag in een stad rond moet rijden, of regelmatig trajecten van 400 km doet op de autostrade, dan is rijplezier juist:niet meer moeten schakelen.
                            )
                            Ik ben eigen wel pro automaat,
                            vind het rustiger rijden,
                            maar 400km autostrade, hoeveel schakel jij dan misschien?
                            ik namelijk... niet... tenzij het file is...

                            verder: wat een gedoe,
                            zuiniger/niet zuiniger, zou het op liters aankomen?
                            (en nu neit afkomen met de cijfers uit handboekskes, want iedereen weet dat zoiets niet klopt)...
                            MAAR, ik geloof niet dat mensen die met automatiek 'meer' met het verkeer bezig zijn,
                            juist niet, want ze hebben 1 hand vrij om andere dingen te doen, gemakkelijker om snel een smsje te typen (je moet toch neit schakelen)...

                            de automaten van nu, zijn ook al iets verder geevolueerd als 20 jaar terug he...


                            toevoeging:
                            alhoewel ik mijn kinderen ga leren rijden met manuele bak,
                            als je je rijbewijs met automaat haalt, mag je enkel nog automaat rijden,
                            en 'k vind om te leren rijden, dat het vrij belangrijk is dat je beseft wat ontkoppelen en schakelen betekent...
                            Last edited by Koeno; 20 april 2012, 14:00. Reden: een toevoeging
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              alhoewel ik mijn kinderen ga leren rijden met manuele bak,
                              als je je rijbewijs met automaat haalt, mag je enkel nog automaat rijden,
                              en 'k vind om te leren rijden, dat het vrij belangrijk is dat je beseft wat ontkoppelen en schakelen betekent...
                              Helemaal gelijk...

                              Comment


                              • #90
                                Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Allang achterhaald? 9-3 wordt juist aangeraden sinds de meeste auto's airbags hebben. Dat is nog niet zo heel erg lang, dus ik vraag me af wanneer je die cursus dan gedaan hebt.



                                http://teendriving.statefarm.com/tea...-hand-position
                                Merci voor de links, interessante info!
                                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                                Comment

                                Working...
                                X