Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
    Veel rijplezier gewenst en laat de cilinders maar eens dansen!
    'k Denk niet dat Pol met die opmerking tevreden zal zijn . Als de cilinders beginnen te dansen is het hoog tijd om het zaakje stil te leggen! De zuigers daarentegen...

    Comment


    • #62
      Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Rem jij dan nooit af op de motor of slijt jij graag remblokjes?
      Normaal rem je af op de motor en als dat onvoldoende blijkt gebruik je de rem.
      En bij afremmen op de motor behoort heel dikwijls het terugschakelen naar een lagere versnelling ... hoe doe je dat zonder te ontkoppelen met een manuele bak?
      Ik rem bijna nooit af op de motor, een versleten koppeling is veel duurder dan wat remblokjes
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #63
        Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

        Dat is wel een heel oud topic waar je nu nog een antwoord op geeft...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #64
          Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
          Ik rem bijna nooit af op de motor, een versleten koppeling is veel duurder dan wat remblokjes
          Wat heeft dat met een versleten koppeling te maken : motorrem wil gewoon zeggen, dat je geen gas meer geeft, daar hoef je dus zelfs niet voor te schakelen...
          Je kan het remvermogen vergroten, door een lagere versnelling in te schakelen, maar dat hoeft niet echt.
          Je koppeling wordt veel meer belast door te vertrekken in 1e, dan door die motorrem...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
            Ik rem bijna nooit af op de motor, een versleten koppeling is veel duurder dan wat remblokjes
            Ondertussen al 2 jaar een Automaat van de nieuwe generatie. Die remt dus automatisch op de motor en afhankelijk van de stand Sport of gewoon, aan andere toerentallen. Remblokjes worden dus minder belast niettegenstaande automaat. Je kan echt lang wachten vooraleer te remmen als je in de sportstand staat. Remt zeer goed af aangezien die naar beneden schakelt aan hogere toerentallen.
            Zou ik niet meer willen missen. Het comfort is niet te evenaren ivm een manuele bak. Daarenboven het ik nog de shifters (paddles) aan het stuur die ten allen tijde toelaten volledig manueel over te nemen. Met die shifters kan je bovendien aan een snelheid schakelen die bij een manuele bak niet te evenaren is.
            Last edited by enero; 20 april 2012, 07:43.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #66
              Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Wat heeft dat met een versleten koppeling te maken : motorrem wil gewoon zeggen, dat je geen gas meer geeft, daar hoef je dus zelfs niet voor te schakelen...
              Je kan het remvermogen vergroten, door een lagere versnelling in te schakelen, maar dat hoeft niet echt.
              Je koppeling wordt veel meer belast door te vertrekken in 1e, dan door die motorrem...
              Eerlijk gezegd, puur technisch gesproken denk ik ook dat het niet veel moeilijker is dan dit.
              In extreme omstandigheden komen daar nog een aantal factoren bij maar die kennen we in ons landeke niet.
              In feite wil ik niet stoken maar ik kan het weeral niet laten. Er moeten hier toch een paar lezers zijn die dagelijks met een PK monster rijden op twee wielen en die van geen automatic willen weten en anderen die hun VOIT-retarder of Thelma terecht voor geen geld willen missen.
              Allez, ik kon het dus weeral niet laten (rest van het verhaal wijselijk gewist)

              PaulM

              Comment


              • #67
                Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dat is wel een heel oud topic waar je nu nog een antwoord op geeft...
                Te weten dat het ging over de nieuwste generatie, hahhhaahhaaha

                Comment


                • #68
                  Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Te weten dat het ging over de nieuwste generatie, hahhhaahhaaha
                  Ondertussen zijn ze waarschijnlijk al weer een generatie verder met die automatische versnellingsbakken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                    IK wou nog even kwijt dat ik de heisa niet versta die soms heerst rond het al of niet rijden met een automatische versnellingsbak. Met de huidige generatie zijn de vooroordelen totaal voorbij gestreefd. Hoger verbruik kan misschien het enige zijn die je nog zou kunnen aanhalen, maar dit is volgens mij ook te verwaarlozen.Een airco zal er zeker voor evenveel tussen zitten. Wat de aankoop betreft vind ik dat deze meer dan verantwoord is. Je kan je veel beter concentreren op het verkeer en steeds met beide handen aan het stuur rijden, wat door velen nog onbelangrijk lijkt. En dit is nochtans een gewoonte die men strikt zou moeten volgen en bovendien de enige goede en veilige manier van sturen is. Je voelt je wagen beter en je kan bovendien veel vlugger reageren indien nodig. Ik zie ook nog (en volgens mij onverantwoord) teveel bestuurders met één hand bovenaan het stuur of op één van de zijkanten. Een ander machogedrag allicht is als je het stuur volledig ziet ronddraaien met één hand. Dit kan absoluut niet volgens mij. De enige goeie manier is uiteraard 10u/2u. Zo leren ze het je trouwens ook in elke slip-of drivers-school.
                    Ik vermoed dus dat het nog te weinig aanschaffen van een automaat bij velen berust op vooroordelen, en eerlijk gezegd, ik had die ook. Alles in een wagen is momenteel automatisch, waarom zou een versnellingsbak dat dan niet mogen zijn. Toch logisch.. En ik ben er trouwens van overtuigd dat bij vele chauffeurs een automaat van de nieuwe generatie efficiënter zal schakelen dan zij het zelf kunnen.
                    Last edited by enero; 20 april 2012, 08:08.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #70
                      Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                      Ik rij sinds een maand of 6 met een DSG bak.
                      Gewoon geweldig.

                      Als je gewoon aan het 'cruisen' bent schakelt die zeer snel naar hogere versnellingen zodat je verbruik beperkt blijft. Je rijdt dan meestal met lagere toerentallen dan wat je manueel zou doen.
                      Trap je op de staart, dan schakelt die zeer snel terug en doet de auto ook wat je wil.
                      Bergaf heb ik ook al gemerkt dat er een stuk sneller teruggeschakeld wordt zodat de motorrem vrijwel ongemerkt gebruikt wordt.
                      Gecombineerd met een start/stop (schakelt de motor uit als je op de rem blijft staan aan de lichten) is dit een droom om mee te rijden.

                      Ik weet nu al dat ik voor mijn volgende auto een automaat helemaal van boven op de verlanglijst zal zetten.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                        De reden voor mij om geen automatische bak te hebben: rijplezier. Alles is automatisch of je moet het afzetten tegenwoordig.

                        -Handrem? een knopje
                        -Break hold voor op de hellingen, je kan niet meer stilvallen.
                        -tractiecontrole om niet te slippen in bochten/ bij accelereren
                        -CC
                        -de motoren zijn zo soepel geworden dat remmen op de motor bijna een illusie is geworden
                        en zo veel meer.


                        Dit ontneemt niet alleen het rijplezier maar volgens mij brengt het 2 sterke nadelen met zich mee.
                        - aandacht van de bestuurder verslapt omdat ie niets meer zelf moet doen
                        - rijvaardigheid wordt dramatisch om dezelfde reden

                        en tien voor 2 leren ze toch zo niet meer hoor in de rijschool heb ik gezien. en een rallypiloot rijd op kwart voor drie.
                        Last edited by Moa; 20 april 2012, 08:29.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                          Freude am fahren.....
                          Ik heb de nieuwe 120D met sport automaat gereden, een droom. Je hebt zoveel mogelijkheden, eco, sport, sport pro(geloof ik), waar je alles mee kan regelen, peddels aan het stuur maken het nog leuker.
                          Heeft natuurlijk maar eeb 170pk of zo, maar was toch verdomd leuk speelgoed.
                          Wat vooral aangenaam was, het motorregime was ongelooflijk verschillend in de verschillende standen. Dus je kon echt <5liter verbruiken in eco, met een normale alledaagse "volg het verkeer" rijstijl, maar evengoed zonder tractie in sport pro je motor boven de 2500 toeren, houden in alle versnellingen. Dan specifiek was de 120d op natte weg een leuk karretje, je voelt hem mooi komen en gaan achteraan.
                          Ik heb bvb ook met de dsg van VW gereden, niet te vergelijken. Dit is gewoon een goede automaat, niks meer.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            De enige goeie manier is uiteraard 10u/2u. Zo leren ze het je trouwens ook in elke slip-of drivers-school.
                            Dat is inmiddels toch wel lang achterhaald, hoor: 9-3 of nog lager is veel veiliger en zo leren ze je dat tegenwoordig ook (op de goede scholen).

                            Comment


                            • #74
                              Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                              Het enigste wat mij tegenhoudt aan een automaat/dsg/ etc is het feit dat als er iets aankomt men hier in garages in Europa geen kennis van zaken heeft.
                              Mooi voorbeeldje is/was de vw bora van mijn vader die na 8 jaar en 120.000km plots kuren begon te krijgen.
                              Hij heeft een paar garages afgegaan en zelfs gespecialiseerde zaken. Allemaal was het van direct een ruilbak aan 20% van de nieuwprijs of een nieuwe (aan de prijs gemonteerd van een nieuwe auto).
                              Ik zelf heb wat op Amerikaanse forums rondgekeken en daar sprak men over het vervangen van een paar solenoides aan de prijs van in totaal $200, en klaar was kees.
                              Voorlopig zal ik het nog maar houden bij een ouderwetse bak waar meestal alleen de koppeling van dient te vervangen te worden.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
                                en tien voor 2 leren ze toch zo niet meer hoor in de rijschool heb ik gezien. en een rallypiloot rijd op kwart voor drie.
                                Dit werd mij toch aangeleerd in de slipschool en eraan toegevoegd dat kwart voor drie al lang achterhaald was.
                                citaat : "Wat de plaatsing van de handen op het stuurwiel betreft, kunnen we het nauwkeurigst sturen als ze zich aan de uiteinden van een diagonaal van het stuurwiel bevinden (de 10 over 10 plaatsing is evenwel minder vermoeiend op rechte stukken)."
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X