Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
    Rij sinds 4 jaar in een Volvo V70 met auto bak incl. 210 Pk. <...>

P.s. voor de milieuridders: <...>. Heel wat kleine autot'jes die zgn. zuinig rijden zie ik regelmatig aan de linkerkant voorbij komen met naar ik schat veel hoger verbruik gezien de snelheid
    Droom rustig verder:

verbruik (liter/100km) stad/weg/gecombineerd
    Volvo V70 automaat 15.3 / 7.5 / 9.5
    Toyota Aygo 5.5 / 4.1 / 4.6
    Die Toyota gaat heus niet opeens dubbel zo veel verbruiken als hij 130 km/u rijdt ipv 110 km/u.

Gewicht
    Volvo V70 1632 kg
    Toyota Aygo 880 kg
    Het gewicht staat in rechtstreeks verband met de milieuimpact van de productie van de auto: meer materiaal betekent immers dat er meer grondstoffen en meer energie nodig zijn. Bovendien betekent minder gewicht ook minder slijtage op remblokken, banden, etc.

Dit zijn (meetbare) feiten, geen schattingen.

Als het milieu je geen barst kan schelen; ook in je portefeuille voel je dit verschil (enorm).

Iedereen vindt zijn eigen auto (al dan niet bewust) op alle vlak de beste die er is, maar je moet nu geen nonsens de wereld gaan insturen he.

ps: Ik rijd zelf niet met een Toyota Aygo en ik werk ook niet voor Toyota. De Aygo is maar een willekeurig voorbeeld van een "klein auto'tje".

on topic: op glad wegdek rijd ik liefst met weinig pk's, manueel en met voorwielaandrijving. Verder ben ik ook niet zo'n fan van al die elektronische correctiesnufjes. In feite rijdt de auto dan voor u en maak je jezelf wijs dat je een goed chauffeur bent. Als er dan 1 (of meer) van die snufjes stuk gaat, moet je het opeens zelf doen met waarschijnlijk een (zwaar) ongeluk tot gevolg. Ik word liever af en toe met mijn neus op de feiten geduwd bvb. doordat de auto eventjes lichtjes gaat slippen als ik wat te snel door een bocht ga.
    Maar zo'n BMW 135i koop je niet om mee op wintervakantie te gaan of de limieten van de fysica te gaan verkennen (hoop ik toch van niet), maar wel om luxueus en comfortabel in rond te cruisen. In dat plaatje past een automatische versnellingsbak beter dan een manuele. Die overdreven veel pk's die dan gecorrigeerd moeten worden door elektronica, passen daar dan weer niet bij vind ik persoonlijk. Qua auto's ben ik dan ook meer een May dan een Clarkson.
    blog

Comment

Hartelijk dank voor de vele reacties.
      Na goed overwogen beraad ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mij de keuze van een Steptronic verantwoord is, rekening houdend met mijn eigen rijstijl, de combinatie van zowel sportief als comfortabel rijden, een betere concentratie op de weg, de toekomstige evolutie in de automarkt en het verder verzadigen van onze wegen.
      Bij één of andere gelegenheid laat ik jullie nog wel eens horen (vermoedelijk eind feb.2009) wat mijn bevindingen zijn.

Groetjes,
      Pol.
      Last edited by enero; 15 december 2008, 15:26.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
        Informatie komt van BMW zelf. 5,9 l/100km handgeschakeld en 6,4 l/100km Steptronic.
        Net als bij alle andere merken zijn dit testresultaten van professionele testrijders, mensen die weten hoe ze correct moeten schakelen bij het juiste toerental en onder ideale omstandigheden.
        Als je die cijfers vergelijkt met het verbruik dat een klant met dezelfde wagen heeft dan trekt ge fameus uw ogen open.
        Akkoord dat BMW deze cijfers opgeeft maar het kan met iemand anders manier van rijden net omgekeerd uitkomen ook ... iedereen rijdt ook onder andere omstandigheden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Net als bij alle andere merken zijn dit testresultaten van professionele testrijders, mensen die weten hoe ze correct moeten schakelen bij het juiste toerental en onder ideale omstandigheden.
          Als je die cijfers vergelijkt met het verbruik dat een klant met dezelfde wagen heeft dan trekt ge fameus uw ogen open.
          Akkoord dat BMW deze cijfers opgeeft maar het kan met iemand anders manier van rijden net omgekeerd uitkomen ook ... iedereen rijdt ook onder andere omstandigheden.
          Die resultaten van het merk zelf zijn altijd veel te laag. o.a. door de professionele testrijders, maar ook omdat die wagens zowat onder labo (lees ideale) -omstandigheden hun ding doen.

Veel realistischer lijken me tests die bv. door de autogids gebeuren.

Als ik mijn Golfje 1.9D van 90pk neem :
          VW maakt er : 6.4, 4.3, 5.0 van (stad, buiten de stad, mix).
          De autogids : min. 5.1, max. 9.4, gemiddeld 6.7 l/100 km.

Ikzelf : gemiddeld : 6.02 l/100 km.
          Een rit op de autostrade (met 30°, airco vollen bak + 3 personen en volgeladen koffer) : 5.5 l/100 km.
          Een kort ritje tijdens de winter is eerder een 7 l...

Die waarden van VW zijn dus zondermeer een dikke liter te laag (4.3 t.o.v 5.5, 5.0 t.o.v 6.02).
          Een ritje zonder airco en op gewone wegen waar je rond de 70-80 km/h zit en niet teveel rode lichten moet passeren rijdt zit het ding trouwens rond de 4.0 l/100 km..

Wat die merken opgeven zal effectief met een bepaalde test ooit wel gemeten zijn, maar ik gebruik mijn wagen wel om er comfortabel mee te rijden : dus met de airco aan als het 30° is. Je weet zondermeer dat wat in de tabellen staat van de merken altijd te laag is.
          Het gemiddelde van de autogids bv. is altijd veel te hoog, maar daar zit ook hun optrektesten bij. K'wist trouwens niet, zoals hier ergens vermeld, dat ze daarbij ook altijd de versnellingsbak mogen laten vervangen na 3 testjes.

PS is dat normverbruik van die 135i niet 9.2 l/100 km, wat dus ook nog veel te laag zal zijn (als je het ding gebruikt waarvoor het gemaakt is.)...
          Last edited by polleke_cgc; 15 december 2008, 17:53.
          Groeten,

Polleke

Comment

Nu het hier toch om verbruik gaat :
            Met mijn Z3 Coupé 2800 cc slaag ik erin en dan nog met vooral stadsritten rond de 10l te komen. Met het ruime koppel van deze zes cyl. en schakelen rond de 2000 rpm. Je kan dus heel wat zuiniger als het zou moeten.

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik kan je wel volgen.
              Zal handgeschakeld wel rond de 6.3 liggen. Gewone gebruiker zal nooit ideaal rijden. Da's waar. Ik kan je volgen. In Maart weet ik het je te zeggen .
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                Ik kan je volgen. In Maart weet ik het je te zeggen .
                Dan zult ge toch al met iets héél rap moeten afkomen zelle.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Pol, ik rijd met een Santa Fe Diesel 150PK Automaat/Tiptronic maar wel met voorwielaandrijving. Ik gebruik de Tiptronic inderdaad soms om eens sportiever te rijden, maar aangezien ik 's avonds regelmatig file heb gebruik ik de automaat meer.
                  Eén ding moet je zeker weten, een tiptronic is NIET hetzelfde als schakelen met een gewone pook, het is eerder een flauw afgietsel, wat niet wegneemt dat het sneller gaat dan met gewone versnellingen. Wat voor mij verdwenen is, is de "feeling" die je hebt met je wagen, die vind ik in een Tiptronic niet meer terug. ..... en nog iets als je de automaat moest nemen . . . bind je linker voet in het begin vast aan je zetel zodat je niet kan embrailleren want dan ga je met je snuit tegen de voorruit.....
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Pol, ik rijd met een Santa Fe Diesel 150PK Automaat/Tiptronic maar wel met voorwielaandrijving. Ik gebruik de Tiptronic inderdaad soms om eens sportiever te rijden, maar aangezien ik 's avonds regelmatig file heb gebruik ik de automaat meer.
                    Eén ding moet je zeker weten, een tiptronic is NIET hetzelfde als schakelen met een gewone pook, het is eerder een flauw afgietsel, wat niet wegneemt dat het sneller gaat dan met gewone versnellingen. Wat voor mij verdwenen is, is de "feeling" die je hebt met je wagen, die vind ik in een Tiptronic niet meer terug. ..... en nog iets als je de automaat moest nemen . . . bind je linker voet in het begin vast aan je zetel zodat je niet kan embrailleren want dan ga je met je snuit tegen de voorruit.....
                    Francis,
                    Het zal dus toch de Steptronic worden. Eventjes wennen, maar de feeling met de motor komt na een tijdje wel weer terug hoop ik.
                    Voor wat de linker voet betreft, inderdaad, dat ken ik. Als je die in het begin niet goed uitschakeld kan je inderdaad wel eens tegen de voorruit belanden. Maar deze ervaring heb ik aangezien de wagen van mijn vrouw een automatische bak heeft.

Groetjes,
                    pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      en nog iets als je de automaat moest nemen . . . bind je linker voet in het begin vast aan je zetel zodat je niet kan embrailleren want dan ga je met je snuit tegen de voorruit.....
                      Die achter u kan maar best een goede omnium hebben.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine
                        en nog iets als je de automaat moest nemen . . . bind je linker voet in het begin vast aan je zetel zodat je niet kan embrailleren want dan ga je met je snuit tegen de voorruit.....
                        Dat valt goed mee hoor want op de plaats van de koppeling zit er gewoon niks. Omgekeerd heb ik wel al problemen gehad. Automaat gewoon, en dan met een manuele bak willen vertrekken. Volle petrol de rem in, in zijn eerste gooien en tandjes kraken maar!

Comment

Ik heb deze klassieke fout ook gemaakt Maar meestal wel als ik al traag reed (bvb op een parking, net voor ik wilde afdraaien). Bij gewoon rijden nooit omdat je motor met automaat minder laag in toeren zak dan ik mijn wagen laat zakken vooraleer ik ontkoppel. Nu weet ik wel dat voor sommige mensen remmen wil zeggen dat ze ook ontkoppelen, maar dat doe ik nooit, tenzij bij een noodstop (maar dat kan geen kwaad )
                          ---
                          Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                          http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                            Nu weet ik wel dat voor sommige mensen remmen wil zeggen dat ze ook ontkoppelen, maar dat doe ik nooit, tenzij bij een noodstop (maar dat kan geen kwaad )
                            Rem jij dan nooit af op de motor of slijt jij graag remblokjes?
                            Normaal rem je af op de motor en als dat onvoldoende blijkt gebruik je de rem.
                            En bij afremmen op de motor behoort heel dikwijls het terugschakelen naar een lagere versnelling ... hoe doe je dat zonder te ontkoppelen met een manuele bak?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Rem jij dan nooit af op de motor of slijt jij graag remblokjes?
                              Normaal rem je af op de motor en als dat onvoldoende blijkt gebruik je de rem.
                              En bij afremmen op de motor behoort heel dikwijls het terugschakelen naar een lagere versnelling ... hoe doe je dat zonder te ontkoppelen met een manuele bak?
                              Tuurlijk rem ik wel op de motor, ik bedoelde dat sommige mensen waar ik wel eens mee meerijd hun koppeling indrukken van zodra ze remmen (zelfs als ze niet moeten terugschakelen) en die ingedrukt houden tot als ze stilstaan (of terug moeten versnellen)

Bij het terugschakelen geef ik vaak nog een beetje gas tijdens het schakelen om de motor al richting de verwachtte toeren te brengen. Dat vermijdt schokjes en is (naar ik gehoord heb) goed voor de koppeling
                              Last edited by Fieldmarshall; 18 december 2008, 21:20. Reden: dt-fout :$
                              ---
                              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                                Tuurlijk rem ik wel op de motor, ik bedoelde dat sommige mensen waar ik wel eens mee meerijd hun koppeling indrukken van zodra ze remmen (zelfs als ze niet moeten terugschakelen) en die ingedrukt houden tot als ze stilstaan (of terug moeten versnellen)

Bij het terugschakelen geef ik vaak nog een beetje gas tijdens het schakelen om de motor al richting de verwachtte toeren te brengen. Dat vermijdt schokjes en is (naar ik gehoord heb) goed voor de koppeling
                                Sechte chauffeurs die direkt bij het remmen hun ontkoppeling indrukken. Bij mij blijft het koppel op de wielen tot bijna stilstand.
                                En wat betreft het toerental tijdens schakelen, bij BMW is het zo dat van zodra je ontkoppelt, het toerental eventjes verhoogt zodat je onmiddellijk goed zit voor de volgende versnelling.
                                Bij mijn vroegere Mercedessen was dit net omgekeerd, en ging het toerental direct vallen.
                                Geef mij dus maar het systeem van BMW.

Groetjes,
                                Pol.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X