Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4-seizoensbanden; de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

    Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
    Denk dat de aandrijving, voor- of achterwiel, ook niet mag onderschat worden.
    Vroeger met voorwielaandrijving nooit winterbanden moeten kopen, wél rijgedrag aanpassen!
    Nu met achterwielaandrijving een paar weken terug, gewoonweg een helling niet kunnen oprijden dus...winterbanden aangekocht.
    Zelfde merk en andere velgen want monteren en demonteren van Runflat wordt zéker afgeraden....
    Over het resultaat kan ik nog niets zeggen, wacht op een volgend laagje sneeuw
    Voor zover ik weet worden de runflats van beide leasewagens van mijn ouders elke winter/zomer omgewisseld. Zij rijden het hele jaar door met dezelfde velgen, niet met dezelfde banden...
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

    Comment


    • #32
      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Alle winterbanden in DE hebben het M+S-kenmerk, dat is verplicht. http://www.winterreifenpflicht.de/?M%2BS
      alle winterbanden hebben er M+S, maar niet alle M+S banden zijn winterbanden. Op mijn patroll had ik bv. Yokahoma Geolander A/T M+S banden .. maar dat zijn geen winterbanden

      Comment


      • #33
        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        alle winterbanden hebben er M+S, maar niet alle M+S banden zijn winterbanden.
        Nee, dat weet ik en dat staat ook met zoveel woorden op die site waarnaar ik linkte: "Allerdings ist das M+S-Symbol keine geschützte Kennzeichnung und kann daher auch auf nicht wintertauglichen Reifen angebracht werden, was teilweise auch geschieht.".

        Maar daarom klopt je uitspraak
        In duitsland zijn bv. M+S banden niet voldoende om het land in te mogen bij sneeuwval of andere winterse neerslag.
        niet. Ten eerste omdat goedgekeurde winterbanden ook M+S-banden zijn en ten tweede omdat (nogmaals) niemand je bij de grens zal tegenhouden. Het is je eigen verantwoordelijkheid.

        Comment


        • #34
          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Als het (zelfs in de zomer) ook maar iets regent dan kunnen de mensen hier in België niet meer in autorijden.
          Da's niet alleen in België

          Winterbanden zijn niet alleen beter in sneeuw, maar ook in de regen. En dat laatste hebben we wel veel Dus het argument dat winterbanden alleen voor sneeuw helpen is onjuist. Ook in onze landen hebben ze een voordeel boven zomerbanden.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #35
            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Nee, dat weet ik en dat staat ook met zoveel woorden op die site waarnaar ik linkte: "Allerdings ist das M+S-Symbol keine geschützte Kennzeichnung und kann daher auch auf nicht wintertauglichen Reifen angebracht werden, was teilweise auch geschieht.".

            Maar daarom klopt je uitspraak
            niet. Ten eerste omdat goedgekeurde winterbanden ook M+S-banden zijn en ten tweede omdat (nogmaals) niemand je bij de grens zal tegenhouden. Het is je eigen verantwoordelijkheid.
            we gaan de puntje op de "i" moeten zetten he:

            "een niet winterband met M+S markering is niet voldoende om bij winterse omstandigheden het land in te rijden". Je kan geluk hebben dat de ordediensten dan te druk bezig zijn om je tegen te houden, maar ze "mogen" je zeker terugsturen. En als je het land al in geraakt, mogen ze je nog een boete geven als je zonder winterbanden rijd als de "polizei" oordeelt dat winterbanden nodig waren in die omstandigheden. Veroorzaak je bovendien een ongeval zonder winterbanden bij winterse omstandigheden, dan zal jouw aansprakelijkheid in het ongeval hoger worden.

            besluit:

            Rij "gerust" Duitsland binnen bij winterse omstandigheden, de gevolgen zal je dan wel aanpakken als de problemen zich stellen

            Comment


            • #36
              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              Je kan geluk hebben dat de ordediensten dan te druk bezig zijn om je tegen te houden, maar ze "mogen" je zeker terugsturen.:
              Nogmaals (hoevaak nog?), dat is onzin. Je zou je beter wat meer op de hoogte kunnen stellen van de wettelijke situatie daar voordat je dit hier als waarheid verkondigt. Maar als je eigenwijs wilt blijven vind ik dat verder ook goed. Iedereen kan zelf wel nagaan of je al dan niet aan de grens kan worden tegengehouden.

              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              En als je het land al in geraakt, mogen ze je nog een boete geven als je zonder winterbanden rijd als de "polizei" oordeelt dat winterbanden nodig waren in die omstandigheden. Veroorzaak je bovendien een ongeval zonder winterbanden bij winterse omstandigheden, dan zal jouw aansprakelijkheid in het ongeval hoger worden.
              Klopt, had ik hierboven ook al geschreven. En jij eerder ook al. Nu zou je misschien ook kunnen begrijpen waarom ik dat in mijn eerste citaat heb weggelaten, namelijk omdat ik het met dat gedeelte wel eens was.

              Comment


              • #37
                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Hela hela, we gaan niet kakken op Alfa eh.
                Neen, we zouden ons gat kunden verbranden aan die verhitte motor.

                Je koopt/krijgt een wagen en je laat er mooie velgen opzetten, maar de helft van het jaar moet je rijden met lelijke velgen onder je wagen en met banden die niet de correcte maat zijn. Nah.
                Dit snap ik niet.
                Ik koop mooie velgen met zomerbanden, in de winter laat ik er winterbanden opzetten in dezelfde maat en in de zomer terug mijn zomerbanden. Gans het jaar rij ik met mooie velgen en passend bandenformaat. Elke week (indien nodig) ga ik ermee naar de car-wash en dus het heel jaar door heb ik geniet van die velgen. Trouwens worden plastieken wieldeksels ook afschuwelijk vuil als je ze niet regelmatig kuist.
                Nu ja, als ge in uw auto zit zie je daar niks van maar da's ook zo met alles langs de buitenkant van je wagen.
                En lichtmetalen velgen hebben buiten het zicht nog een ander voordeel ... je hebt minder rolgeluid dat doordringt tot in je wagen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Ook al sneeuwt het verschrikkelijk, je kunt Duitsland gewoon binnenrijden. Ja, je riskeert een boete en ja, je kunt in geval van een ongeval medeaansprakelijk gesteld worden. Maar de Duitse wet vereist geen winterbanden, alleen dat je auto is aangepast aan de weersomstandigheden. In de praktijk betekent dat dan dat rijden met zomerbanden niet wordt gezien als aangepast, maar dat wil nog niet zeggen dat je met zulke banden het land niet inkomt.
                  Even aanvullen.

                  - winterbanden : De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:
                  1. Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
                  2. Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                    Exceptioneel hebben we nu sinds eind november steeds temperaturen onder of rond de 7 graden maar hoeveel keer gebeurt het niet dat je eind november nog temps > 10 graden hebt?

                    En dan slijten ze echt wel snel, om maar niet te spreken over de keren dat het eind maart al 20 graden is.

                    Als je dan dagelijks + 200km doet dan is het beste wel weg van je band na een maand.
                    Ook hier even op inpikken ...
                    Ik heb een set winterbanden en zomerbanden (ja, de leasing betaalt) maar uiteindelijk zijn die winterbanden zo goed als gratis voor de aankoper.

                    Als ik enkel met zomerbanden rij, dan kan ik daar afhankelijk van het merk en type band tussen de 80.000 en 100.000km mee doen voordat ik ze verander (niet tot uiterste versleten maar tot aanvaardbaarheid van de leasing om ze te mogen veranderen).

                    Bij mijn huidige wagen heb ik ervoor gekozen de eerste winter over te schakelen op winterbanden van +- november tot +- maart/april. Ik doe ook minstens 200km per dag en dus een 1000km per week.

                    Als ik nu vergelijk, mijn wagen heeft nu 92.500km en mijn zomerbanden zitten volgens de meting op +- 50%, mijn winterbanden zitten lang niet eens aan 50% slijtage.
                    Als ik nu de derde winter doorbreng met die winterbanden dan heb ik dus op de looptijd van die wagen 1 set winterbanden versleten en 1 set zomerbanden.
                    Zonder winterbanden hadden dit twee sets zomerbanden geweest.
                    Totaalprijs blijft ongeveer hetzelfde maar ik heb de winters met een geruster geweten doorgebracht. Het sneeuwt inderdaad niet alle dagen maar als ge op 100km van huis bent op uw werk en het begint overdag plots te sneeuwen dan ben ik toch content dat ik nog redelijk vlot thuis geraak en daar niet op de eerste de beste lichte bergop al vastzit.
                    Bij het minste sneeuw ben je met echte winterbanden wel echt beter af.

                    Natuurlijk is de situatie voor eenieder verschillend.
                    Op mijn privé-wagen zet ik ook geen winterbanden en dat is niet omdat ik ze dan zelf moet betalen maar de rekening is snel gemaakt.
                    Mijn vrouw rijdt er alleen mee naar het werk via een steenweg waar het altijd file is. Tegen 5 of 10 km/u ga je niet veel nut hebben aan een kortere remafstand door winterbanden en de paar dagen per jaar dat het sneeuwt laat ze de wagen staan.

                    Nu van die temperaturen tussen november en april ... winterbanden hebben ook een betere afvoer van regen hé en in die periodes heb je ook felle regenperiodes.

                    Het gebruik van een wagen is bij iedereen anders en het is moeilijk te zeggen of iemand die winterbanden moet kopen of niet, ik kan alleen zeggen dat winterbanden wel degelijk een nut hebben ... vooral voor wie veel de baan op "moet".
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Even aanvullen.

                      - winterbanden : De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:
                      1. Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
                      2. Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
                      Even aanvullen? Of bedoel je de bedragen? Ik geloof dat het namelijk al een paar keer gezegd is:

                      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      en als je betrokken wordt in een ongeval met de verkeerde banden aan, mag je bijkomende aansprakelijkheid in het ongeval betalen (nu ja, je verzekering)
                      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      Als je duitsland binnekomt bij droog weer, en enkele uren later zit je in een sneeuwstorm zonder winterbanden moet je stoppen, blijf je rijden, dan kan je een boete krijgen, veroorzaak je een ongeval, dan is het feit dat je geen winterbanden hebt reden om je een hogere aansprakelijkheid toe te kennen .. en dat is geen onzin
                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ja, je riskeert een boete en ja, je kunt in geval van een ongeval medeaansprakelijk gesteld worden.
                      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      En als je het land al in geraakt, mogen ze je nog een boete geven als je zonder winterbanden rijd als de "polizei" oordeelt dat winterbanden nodig waren in die omstandigheden. Veroorzaak je bovendien een ongeval zonder winterbanden bij winterse omstandigheden, dan zal jouw aansprakelijkheid in het ongeval hoger worden.
                      Een aantonen dat het menens is? Met die 20 of 40 euro boete? Ligt daar iemand die eens een kerstmarkt wil bezoeken wakker van? Ik niet in elk geval. Daarvoor ga ik geen winterbanden aanschaffen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Een aantonen dat het menens is? Met die 20 of 40 euro boete? Ligt daar iemand die eens een kerstmarkt wil bezoeken wakker van? Ik niet in elk geval. Daarvoor ga ik geen winterbanden aanschaffen.
                        Je krijgt inderdaad die boete maar je mag ook niet meer verder rijden zolang die banden er niet onder staan ... Kerstmarkt of niet.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Je krijgt inderdaad die boete maar je mag ook niet meer verder rijden zolang die banden er niet onder staan ...
                          Ik hoop dat je het met me eens bent dat dat een veel zwaardere straf zou zijn dan die EUR 20. Ik bedoel maar: als men in Duitsland wil laten merken dat iets menens is, doet men dat niet met een zo lage boete.

                          Comment


                          • #43
                            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Ik hoop dat je het met me eens bent dat dat een veel zwaardere straf zou zijn dan die EUR 20. Ik bedoel maar: als men in Duitsland wil laten merken dat iets menens is, doet men dat niet met een zo lage boete.
                            Je moet het geheel zien.
                            Als je (vooral als buitenlander) tegengehouden wordt in Duitsland omdat uw banden niet OK zijn, ze geven u 20 of 40 Euro boete en ge moet naar een lokale bandencentrale voordat ge verder kunt rijden dan kan dit je wel duur komen te staan.
                            Misschien is die volgeboekt en kan je wachten, ofwel koop je de banden aan het hoogste tarief, op een sluitingsdag kan je er misschien nog een nachtje hotel en een taxi op nahouden.
                            Klopt inderdaad wel dat de boete laag is ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Je moet het geheel zien.
                              Als je (vooral als buitenlander) tegengehouden wordt in Duitsland omdat uw banden niet OK zijn, ze geven u 20 of 40 Euro boete en ge moet naar een lokale bandencentrale voordat ge verder kunt rijden dan kan dit je wel duur komen te staan.
                              Misschien is die volgeboekt en kan je wachten, ofwel koop je de banden aan het hoogste tarief, op een sluitingsdag kan je er misschien nog een nachtje hotel en een taxi op nahouden.
                              Klopt inderdaad wel dat de boete laag is ...
                              Hoho, ik reageerde alleen op je woordje menens en dan kwam je met die bedragen als 'bewijs' daarvan...

                              Verder is er helemaal geen verplichting naar een lokale bandenspecialist te gaan, sterker nog, de Duitse wetgeving is (expres) zo vaag gelaten dat de rechtbanken uiteindelijk uitsluitsel zullen moeten geven. Twee jaar na invoering van het artikel is dat nog immer niet gebeurd.

                              Ik vind het overigens prima als mensen op winterbanden rijden, hoor, daar geen misverstand over. Maar laten we het wel bij de feiten houden.

                              Comment


                              • #45
                                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Hoho, ik reageerde alleen op je woordje menens en dan kwam je met die bedragen als 'bewijs' daarvan...

                                Verder is er helemaal geen verplichting naar een lokale bandenspecialist te gaan, sterker nog, de Duitse wetgeving is (expres) zo vaag gelaten dat de rechtbanken uiteindelijk uitsluitsel zullen moeten geven. Twee jaar na invoering van het artikel is dat nog immer niet gebeurd.

                                Ik vind het overigens prima als mensen op winterbanden rijden, hoor, daar geen misverstand over. Maar laten we het wel bij de feiten houden.
                                Ik verwijt je niets hé ... ik vervolg gewoon maar.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X