Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4-seizoensbanden; de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 4-seizoensbanden; de moeite?

    ik ben aan het uitkijken om nieuwe banden aan te kopen;

    2 pistes:
    - setje zomer en setje winterbanden; dit is top, maar ik voorzie slechts nog een3-4 jaren met mijn auto te rijden , en ik rij slechts 15 000 km /jaar max
    - set 4 seizoensbanden; ik rij ten eerste niet veel kilometers en als we nr de sneeuw gaan, kan ik er nog altijd eens winterbanden huren..

    mensen met gebruikerservaring ivm 4-seizoensbanden?
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    ik ben aan het uitkijken om nieuwe banden aan te kopen;

    2 pistes:
    - setje zomer en setje winterbanden; dit is top, maar ik voorzie slechts nog een3-4 jaren met mijn auto te rijden , en ik rij slechts 15 000 km /jaar max
    - set 4 seizoensbanden; ik rij ten eerste niet veel kilometers en als we nr de sneeuw gaan, kan ik er nog altijd eens winterbanden huren..

    mensen met gebruikerservaring ivm 4-seizoensbanden?
    Heb een paar jaar met winterbanden gereden en ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zo wild van loop.
    Weggedrag van de wagen is totaal anders wegens de soepele wanden van de band en de lamellen op het loopvlak.
    Op sneeuw zal dit ongetwijfeld zijn voordelen hebben, echter is het de investering waard als je ziet hoe vaak de wegen in België besneeuwd zijn?
    Als je vooral stadskms doet, dan zou ik ze zeker niet aanraden.

    Ze zijn zogezegd effectief vanaf minder dan 7 graden, maar ze vergeten er bij te vertellen dat ze boven de 7 graden smelten als sneeuw voor de zon.
    Bijgevolg deed ik amper een winter met een set wintervoorbanden. (25.000km Eidn November - Begin Maart ).

    Heb onlangs nog een test gelezen waarbij zelfs de zomerbanden beter deden dan de winterbanden en all seasons http://users.telenet.be/destn/images/untitled.jpg.

    Als je naar de bergen gaat, ga je 9/10 toch kettingen nodig hebben, je ben zelfs verplicht om ze bij te hebben.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

      Lieven,

      Ik rijd reeds een aantal jaren winterbanden, van november tot maart/april.Dan zet ik er terug mijn zomerbanden op.
      Ik kan je dit alleen maar aanraden,voor de prijs moet je het niet laten, je rijd met de twee sets 2x minder, zodat ze 2x langer meegaan als wanneer je met alleen maar zomerbanden rijd. Alleen de aankoopprijs is natuurlijk x2, maar de laatste tijd doet bijna elke garage een speciale actie .
      Ik vindt het verschil wel degelijk merkbaar, zeker op natte wegen, en op sneeuw.
      Lees er ook maar eens de aanbevelingen op na in de meeste automagazine's en testaankoop.
      Steeds wordt het rijden met winterbanden aangeprezen, en in de toekomst misschien wel verplicht.
      Grt
      Jan

      Comment


      • #4
        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

        Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
        Lieven,

        Ik rijd reeds een aantal jaren winterbanden, van november tot maart/april.Dan zet ik er terug mijn zomerbanden op.
        Ik kan je dit alleen maar aanraden,voor de prijs moet je het niet laten, je rijd met de twee sets 2x minder, zodat ze 2x langer meegaan als wanneer je met alleen maar zomerbanden rijd. Alleen de aankoopprijs is natuurlijk x2, maar de laatste tijd doet bijna elke garage een speciale actie .
        Ik vindt het verschil wel degelijk merkbaar, zeker op natte wegen, en op sneeuw.
        Lees er ook maar eens de aanbevelingen op na in de meeste automagazine's en testaankoop.
        Steeds wordt het rijden met winterbanden aangeprezen, en in de toekomst misschien wel verplicht.
        Grt
        Jan

        In regen (Belgische Winter) moeten goede zomerbanden zeker niet onderdoen voor winterbanden.

        Ow nog een tip, als je voor winterbanden gaat, kies dan de duurdere want uit alle testen is gebleken dat enkel de grotere merken (Michelin, GoodYear, Pirelli, ...) goede winterbanden maken.
        Als je op €'s bespaart, kun je beter nieuwe zomerbanden leggen.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

          Moet je in bepaalde landen niet sowieso winter banden hebben ? Dit in het geval dat je naar het buitenland gaat .
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Moet je in bepaalde landen niet sowieso winter banden hebben ? Dit in het geval dat je naar het buitenland gaat .
            ja, maar voor die éne week is dat gemakkelijk op te lossen met banden te huren vr een weekske..
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #7
              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

              Hallo,

              Ik woon al een 9 jaar aan de westkust van Canada en mijn man en ik hebben beiden het hele jaar door 4 seizoensbanden en dat gaat prima, ook als het sneeuwt! En het is hier veel meer bergop en bergaf dan in Belgie. Het sneeuwt hier zoveel nu ook weer niet in de winter...zo'n 4-5keer per winter valt er een goed pak en na een 2 weken is dat weer weg. En als het sneeuwt dan sneeuwt het soms wel eens goed door en kan er gerust een halve meter vallen.

              Wij hebben een klein achterstraatje waar onze garage is waar nooit gestrooid wordt. Dit straatje gaat een stuk omhoog en dan weer omlaag, daar is het soms wat moeilijker om vooruit te geraken...maar als ik op mijn gemak vertrek dan heb ik geen probleem om bergop te geraken en slip ik ook niet bergaf. Het enige waar je problemen mee krijgt is als het erg glad en ijzig is, maar dan denk ik dat zelfs winterbanden je niet gaan helpen.

              Veel succes met de keuze!
              Groetjes uit Canada,
              Ann

              Comment


              • #8
                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                @ An75> is't een zware of een lcihte wagen? is het voorwielaandrijving of achterwielaandrijving? 't is niet een kwestie van de berg op te raken, je moet de berg veilig opraken, kunnen remmen en sturen. en eenmaal de berg op, moet je terug veilig de berg af kunnen ruiden. In canada zij de 4 seizoenbanden normaliter M+S banden, wat wel garantie geeft op betere trekkracht in de sneeuw (de berg op raken, maar niet op remmen of slipgedrag bij regen, ijzel, droog koud wegdek etc. In duitsland zijn bv. M+S banden niet voldoende om het land in te mogen bij sneeuwval of andere winterse neerslag. Je mag dan rechtsomkeer maken.

                @TS> ikzelf rij al jaren van november tot april altijd met winterbanden, rest van 't jaar met "zomer banden" (wat eigenlijk alle seizoen banden zijn. De winterbanden zijn bij alle winterweet onder de 15° steeds veiliger dan de zomerbanden, de zomerbanden zijn beter bovend e 20°. dit heeft te maken met de zachtheid van de rubber die aan de temperatuur is aangepast. Uit alle testen blijkt dat de Continentals de beste prestaties hebben, bij het laagste extra verbruik opleveren, en zeer lang meegaan. de kleine meerprijs op een set tov goedkopere winterbanden zijn dus helemaal verantwoord.

                Als je nog 4 jaar met je wagen rijd zou ik toch nog overwegen om een set van elk te nemen, (de garage houd je banden die je niet gebruiikt gratis bij) na 4 jaardie verkoop je de bandne als nog in goede staat gewoon door nadat je je wagen van de hand doet? veiligheid heeft geen prijs .. een botsing of duik in een gracht minder op 4 jaar, en je investering is dubbel en dik terugbetaald

                In duitsland mag je aan de grens terugkeren als je de juiste banden niet hebt, en als je betrokken wordt in een ongeval met de verkeerde banden aan, mag je bijkomende aansprakelijkheid in het ongeval betalen (nu ja, je verzekering) .. dus als je naar een duitse kerstmarkt wilt gaan, begin al te zoeken waar je winterbanden kan huren.

                Een tussenoplossing als je toch niet naar 't buitenland gaat is M+S bandne kopen. die zijn niet veiliger dan gewone zomerbanden, maar je geraakt een besneeuwd bergje makkelijker op dan met gewone zomerbanden.

                Naast het type band denk ook eens aan je profiel: wettelijk moet je minimaal 1.6mm op de hele breedte van je loopvlak hebben, maar minder dan 3.2mm is al niet meer veilig bij regenval, en is eigenlijk het moment om de zomerband te verwisselen, winterbanden wil ik minimaal 3.7mm hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                  Winterbanden zijn efficient bij > 7°, bij hogere temperaturen verbranden ze gewoon.
                  Dat zomerbanden pas efficient zouden zijn vanaf 20° kan ik moeilijk geloven, heb je daar documenten over?

                  Als ze me vandaag doen stoppen aan de Duitse grens ga ik zeker geen rechtsomkeer moeten maken met mijn zomerbanden (er van uitgaande dat het niet sneeuwt of dat er geen sneeuw voorspelt is).
                  Winterbanden zijn er enkel verplicht bij winterse condities.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                    Net even Test Aankoop geraadpleegd.

                    Beste koop (december 2008)

                    195/65/R15T
                    MT GOODYEAR UltraGrip 7+ 62,40 104

                    175/65 R 14 T
                    MN CONTINENTAL WinterContact TS 800 59 82


                    Nu stel ik mij er wel de vragen bij:
                    Op mijn wagen liggen momenteel 225/55/17 zie het echt niet zitten om daar een andere maat op te leggen, ten eerste het ziet er niet uit en ten tweede de wegligging zal zodanig verminderen dat het eventuele positieve effect van winterbanden zeker te niet wordt gedaan.

                    Dus hou zeker ook de standaardfabrieksmaat in ere.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                      nee, bedoelde het anders: toto 20° presteert een winterband niet slechter dan een zomerband, onder de 15° presteerd een winterband beduidend beter dan de zomerband, en onder de 7° is het extreem verschillend, zeker als je naar de remafstand kijkt.

                      als je naar verbruik kijkt, is een winterband circa 1/2 liter gulziger, en dus moet je voorkomen dat je te lang blijft rijden als het niet nodig is. ik wissel eind november en begin april

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                        nee, bedoelde het anders: toto 20° presteert een winterband niet slechter dan een zomerband, onder de 15° presteerd een winterband beduidend beter dan de zomerband, en onder de 7° is het extreem verschillend, zeker als je naar de remafstand kijkt.

                        als je naar verbruik kijkt, is een winterband circa 1/2 liter gulziger, en dus moet je voorkomen dat je te lang blijft rijden als het niet nodig is. ik wissel eind november en begin april
                        Die theorie is wel mooi, MAAR...

                        Exceptioneel hebben we nu sinds eind november steeds temperaturen onder of rond de 7 graden maar hoeveel keer gebeurt het niet dat je eind november nog temps > 10 graden hebt?

                        En dan slijten ze echt wel snel, om maar niet te spreken over de keren dat het eind maart al 20 graden is.

                        Als je dan dagelijks + 200km doet dan is het beste wel weg van je band na een maand.


                        Pas op: ik wil hier niet gaan beweren dat winterbanden niet nuttig zijn al mag je het ook niet gaan overdrijven.
                        Zou graag de tests eens zien tussen goede winterbanden en goede zomerbanden op droog/nat/vochtig wegdek.
                        Die test die ik eerder al gepost heb geeft toch duidelijk voordeel aan de zomerbanden (weet enkel niet bij welke temp die getest zijn).
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                          Nog een vergelijkingstest gevonden winter, zomer en 4 seizoens

                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                            Zou niet meer zonder winterbanden willen rijden in de winter: op sneeuw zijn ze natuurlijk véél beter (ik rijd geregeld in de Ardennen - daar sneeuwt het serieus meer dan in Vlaanderen); maar zelfs bij serieuze regen ben ik er al heel blij mee geweest.

                            Gezien de staat van de Belgische snelwegen is een goede band geen overbodige luxe

                            Ik doe zo'n 50000 km per jaar - en kom twee seizoenen toe met mijn winterbanden. Geen probleem, als je normaal rijdt.

                            Als je geregeld met piepende banden wegrijdt, en al eens graag een slipje waagt op een rond punt, ja... dan zullen ze niet lang meegaan...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                              Die theorie is wel mooi, MAAR...

                              Exceptioneel hebben we nu sinds eind november steeds temperaturen onder of rond de 7 graden maar hoeveel keer gebeurt het niet dat je eind november nog temps > 10 graden hebt?
                              mijn banden zijn vorige winter (circa 20k km gereden op die 6 maand) 2mm gesleten (van 7mm naar 5 mm) Vorige winter was extreem zacht met vaak temperaturen boven de 15° .. zo'n vaart loopt het dus niet. Een set winterbanden kan ik twee winters gebruiken met mijn rijstijl/km aantal.

                              winterbanden zijn positief vanaf 15° en kouder. tussen 15° en 20° slijten ze iets sneller, maar zijn de prestaties nog gelijklopend met de zomerband (op het iets hogere verbruik na)

                              Comment

                              Working...
                              X