Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koppeling elektriciteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Koppeling elektriciteit

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
    I beg to differ. In de machines die ik installeer zijn het allemaal Wago klemmen volgens hetzelfde klemprincipe (weliswaar met soepele draden voor de interne bedrading) en ik mag zeggen dat we nog geen enkel accident hebben tegengekomen in ed nu toch al bijna 8 jaar dat we die gebruiken. Daarvoor waren het schroefklemmen waar er trouwens ook geen problemen mee waren.
    Als je weet dat Wago klemmen in de ruimtevaart gebruikt worden kan dit toch al referentie tellen. Het werkt inderdaad snel en netjes en uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: no problem
    Wago-klemmen zijn perfekt, betrouwbaar en goedgekeurd door verschillende centra's.
    De fout die veel gemaakt wordt en dus niet alleen bij Wago's.
    Als je een draad in een Wago steekt moet je veiligheidshalve ook aan de draad en Wago trekken, op die manier bereik je 2 zaken.

1) je weet of de draad al of niet vast zit.
    2) de draad wordt extra verzegeld door de Wago-klem.

Als je dus een draad in een zekering, lusterklem, Wago, enz.. vast zet, trek dan altijd aan de verbinding om te zien of je alls wel goed hebt vastgezet of niet bent vergeten.

Je moest eens weten hoeveel deze fout gemaakt wordt en zelfs door zeer ervaren mensen.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Comment

Ik kan bovenstaande enkel gelijk geven. Je hebt de oude conex verbindingen waar je de draad gaat torsen wat ook kans op afbreken geeft. Je moet dan eens een vaste VOB draad uit een lusterklem halen en zien hoe die eruit ziet. Kans op afbreken? Jazeker.

En ik zou veel liever een draad afkoppelen uit een (oranje of grijze) Wago klem dan uit een gesoldeerde of conex verbinding.
      En een koperdraad die afbreekt in een Wago klem? Heb je de draad op de juiste manier ontmantelt, dus zonder in het koper te nijpen, zal dit niet gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
        NOOIT of te NOOIT "Wago"-klemmen gebruiken! Ze noemen dit niet voor niets luiaard-verbindingen! Het risico dat deze na verloop van tijd lossen is heel groot, en ik moet je niet vertellen wat losse verbindingen doen met isolatie in je muur, of je valse wand? Juist ja!
        Maak gesoldeerde verbindingen met krimpkous erover heen in een aftakdoos. Is een zekere verbinding en met de krimpkous heb je heel veel minder kans op oxydatie.

Zelfs al gebruik je geribde, soepele buis om je bekabeling in te leggen, zorg ook dat deze zoveel mogelijk horizontaal of vertikaal liggen, dat vergemakkelijkt het doortrekken van nieuwe geleiders. Maak je verbindingen dmv van diepe inwerkdozen voor schakelaars of stopcontacten. Als je verschillende circuits in 1 buis steekt, moet de diameter van de VOB draad ten allen tijde overeenkomen met diegene van de dikste geleider. Het is evenwel niet toegelaten verschillende circuits van verschillende differentieelkringen bij elkaar in een buis te leggen.

Wij gebruiken gemiddeld zo'n 500 Wago klemmen per week in onze borden ( industriele automatisatie ) en nog nooit maar dan ook nooit hebben wij daar enig probleem mee gehad, sterker nog, ik durf gerust te beweren dat dit een betere verbinding is dan solderen ( als je dit niet volgens de regels van de kunst doet is het ook zinloos ) of schroefverbindingen ( die meestal niet goed of vergeten aangespannen worden )
        Tegenwoordig zijn heel veel zaken uitgerust met die snelklemsystemen, zelfs bij PLC's enzo zie je ze opduiken.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

De grootste factor die over het hoofd wordt gezien is het onzorgvuldig ontmantelen van de geleiders. Als je tijdens het strippen van de isolatie in het koper kerft is dit een zwakke schakel die bij herhaaldelijke beweging op deze plaats tot een breuk kan leiden. Bij dunne telefoondraad heb je direkt van Jan als je niet oppast. Als je onbeschadigde geleiders, die goed van lengte zijn, mooi in zo'n Wago-klem steekt en je trekt er dan nog eens stevig aan om te checken, dan zal er "NOOIT" een draad loskomen. Als het gebeurt dan ligt het niet aan de klemmen maar 100% aan de technieker, maar ja wie gaat dat toegeven

Nog iets belangrijk: zorg er steeds voor dat er geen trekkrachten op je verbindingen komen of kunnen komen.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
            De grootste factor die over het hoofd wordt gezien is het onzorgvuldig ontmantelen van de geleiders. Als je tijdens het strippen van de isolatie in het koper kerft is dit een zwakke schakel die bij herhaaldelijke beweging op deze plaats tot een breuk kan leiden. Bij dunne telefoondraad heb je direkt van Jan als je niet oppast. Als je onbeschadigde geleiders, die goed van lengte zijn, mooi in zo'n Wago-klem steekt en je trekt er dan nog eens stevig aan om te checken, dan zal er "NOOIT" een draad loskomen. Als het gebeurt dan ligt het niet aan de klemmen maar 100% aan de technieker, maar ja wie gaat dat toegeven

Nog iets belangrijk: zorg er steeds voor dat er geen trekkrachten op je verbindingen komen of kunnen komen.

Daarvoor gebruikt een kenner de Jokarie's . De oudere generatie electriciens blijven bij hen electrikersmes en conex en lusterklem. Ze hebben allemaal een verhaal gehoord dat er brand is geweest van een slechte verbinding met wago. Nooit met hun manier van werken ??
            De jonge generatie gebruikt dat mes niet meer maar de Jokarie's en gebruikt de wago klem.

Hoor het wekelijks aan onze toonbank. TIP :Als je een wago klem met vaste kopergeleiders eventjes een kwartslag draait zal je nooit problemen hebben.

een van de de jokarie's ontmantel messen

ik lees hier toch misse informatie . Aftakdozen mogen wel gebruikt worden ( waarom worden ze anders nog verkocht ).Lees eens het AREI voor huishoudelijke installaties. Deze gids is steeds gratis te bekomen bij een elektro handel.
            Last edited by Fabbe; 21 september 2008, 10:09.

Comment

Juist aftakdozen moeten gebruikt worden als je verbindingen maakt en ze moeten bereikbaar zijn.

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                ...

ik lees hier toch misse informatie . Aftakdozen mogen wel gebruikt worden ( waarom worden ze anders nog verkocht ).Lees eens het AREI voor huishoudelijke installaties. Deze gids is steeds gratis te bekomen bij een elektro handel.
                Klopt, blijkt dat ik het dus verkeerd voor had en dat aftakdozen toch gebruikt mogen/kunnen worden bij een inbouwinstallatie. ik doe echter amper huishoudelijke installaties en zal dan ook nooit aftakdozen gebruiken bij een 100% inbouwinstallatie. Blijft wel dat ik verkeerd was in mijn post (#2).

Comment

Working...
                X