Wij zijn bezig met verbouwingen maar hebben gehoor dvan mensen dat ge geen koppeling van elektriciteit achter valse muur moogt steken? BV met wago klemmen een kabel verlengen en/of doorverbinden naar volgend of meerdere punten? Is dit waar? Indien wel mogen we onze muur weer openbreken !Ze komen wel elektriciteit herkeuren .
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Koppeling elektriciteit
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Koppeling elektriciteit
Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk berichtWij zijn bezig met verbouwingen maar hebben gehoor dvan mensen dat ge geen koppeling van elektriciteit achter valse muur moogt steken? BV met wago klemmen een kabel verlengen en/of doorverbinden naar volgend of meerdere punten? Is dit waar? Indien wel mogen we onze muur weer openbreken !Ze komen wel elektriciteit herkeuren .
Dan kan je er ten alle tijden aan.
Zelf zou ik nooit voor die optie kiezen, zoals jezelf al zegt, zou je misschien later de muur eens mogen openbreken?Sony A7 mkIII
Is all I need :-)
-
Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk berichtWij zijn bezig met verbouwingen maar hebben gehoor dvan mensen dat ge geen koppeling van elektriciteit achter valse muur moogt steken? BV met wago klemmen een kabel verlengen en/of doorverbinden naar volgend of meerdere punten? Is dit waar? Indien wel mogen we onze muur weer openbreken !Ze komen wel elektriciteit herkeuren .
Edit: een kabel uitlengen is trouwens iets waar ik van huiver. Dit zal ik nooit doen. Ik trek of leg steeds nieuwe kabel.
En ik hoop dat je verder genoeg op de hoogte bent van de reglementering alvorens de keurder te laten komen (verliesstroom, vochtige ruimte, equipoteniale verbinding, ...). Hopelijk heb je daar rekening mee gehouden
Comment
-
alles in inbouw! maar we hebben bijna overal valse muren tegengezet ( badkamer en keuken met multiplex )met isolatie. kabel opnieuw trekken is niet altijd mogelijk. Dus dan moog je heel je vloer uitbreken. Soms wijzigen plannen en dan kan je niet anders dan kabel verlengen. Onze Living is af en achter de plaat waar men tv hangt zit oook splitsing naar een stopcontact in plafond voor beamer. Kan onmogelijk herbeginnenEn denk als ge een bureau in opbouw via kabelgoten wil doen dat dit wel mag!
Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
http://www.racenews.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk berichtalles in inbouw! maar we hebben bijna overal valse muren tegengezet ( badkamer en keuken met multiplex )met isolatie. kabel opnieuw trekken is niet altijd mogelijk. Dus dan moog je heel je vloer uitbreken. Soms wijzigen plannen en dan kan je niet anders dan kabel verlengen. Onze Living is af en achter de plaat waar men tv hangt zit oook splitsing naar een stopcontact in plafond voor beamer. Kan onmogelijk herbeginnenEn denk als ge een bureau in opbouw via kabelgoten wil doen dat dit wel mag!
Je mag van stopcontact naar stopcontact lopen en zelfs een sterverbinding maken (van 1 stopcontact naar 2 andere) omdat de verbinding in het doosje van het eerste stopcontact gemaakt wordt (en dus weer niet verborgen blijft in een later onvindbare aftakdoos).
Het is 1 van de meest logische regels in het reglement en toch is het gebruik van aftakdozen in bepaalde EU landen nog steeds toegelaten zoals Spanje, Italië, ... waar me dan in no-time een faience gaat overplakken of mooi gaat behangen of ... wegsteken achter een valse muur waar je bij problemen nooit meer bijkunt tenzij door grote schade aan te richten.
Als ik zo vrij mag zijn: in het vervolg toch eerst beter informeren alvorens zelf met elektriciteit aan de slag te gaan. geldt trouwens voor alles wat gekeurd moet worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk berichtHet gebruik van aftakdozen bij een inbouwinstallatie is dus bij deze verboden.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk berichtEen bureau in opbouw mag zeker, je kan ten alle tijden aan je verbindingen. Ik ga het in mijn bureau trouwens zo doen. Kabels komen uit het plafond en gaan in een alu kabelkanaal met 16 stopcontacten (2 kringen uiteraard) en de bijhorende netwerk en telefoonstopcontacten.
Je mag van stopcontact naar stopcontact lopen en zelfs een sterverbinding maken (van 1 stopcontact naar 2 andere) omdat de verbinding in het doosje van het eerste stopcontact gemaakt wordt (en dus weer niet verborgen blijft in een later onvindbare aftakdoos).
Het is 1 van de meest logische regels in het reglement en toch is het gebruik van aftakdozen in bepaalde EU landen nog steeds toegelaten zoals Spanje, Italië, ... waar me dan in no-time een faience gaat overplakken of mooi gaat behangen of ... wegsteken achter een valse muur waar je bij problemen nooit meer bijkunt tenzij door grote schade aan te richten.
Als ik zo vrij mag zijn: in het vervolg toch eerst beter informeren alvorens zelf met elektriciteit aan de slag te gaan. geldt trouwens voor alles wat gekeurd moet worden., maar vrienden hebben tijdens mijn vakantie wat verder gewerkt, dus ik wil geen steen gooien naar hen en een oplossing zoeken
Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk berichtDit mag perfekt, zolang de aftakdoos bereikbaar is. je mag een verbinding maken in een inbouwdoos, als je die afdicht met een blinde plaat bijvoorbeeld. (bereikbaarheid)
zolang je bij de aftakdoos kunt geraken en die kan openen mag dat
dit staat zo vermeld in het AREI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk berichtdat klopt volledig
zolang je bij de aftakdoos kunt geraken en die kan openen mag dat
dit staat zo vermeld in het AREISony A7 mkIII
Is all I need :-)
Comment
-
NOOIT of te NOOIT "Wago"-klemmen gebruiken! Ze noemen dit niet voor niets luiaard-verbindingen! Het risico dat deze na verloop van tijd lossen is heel groot, en ik moet je niet vertellen wat losse verbindingen doen met isolatie in je muur, of je valse wand? Juist ja!
Maak gesoldeerde verbindingen met krimpkous erover heen in een aftakdoos. Is een zekere verbinding en met de krimpkous heb je heel veel minder kans op oxydatie.
Zelfs al gebruik je geribde, soepele buis om je bekabeling in te leggen, zorg ook dat deze zoveel mogelijk horizontaal of vertikaal liggen, dat vergemakkelijkt het doortrekken van nieuwe geleiders. Maak je verbindingen dmv van diepe inwerkdozen voor schakelaars of stopcontacten. Als je verschillende circuits in 1 buis steekt, moet de diameter van de VOB draad ten allen tijde overeenkomen met diegene van de dikste geleider. Het is evenwel niet toegelaten verschillende circuits van verschillende differentieelkringen bij elkaar in een buis te leggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtNOOIT of te NOOIT "Wago"-klemmen gebruiken! Ze noemen dit niet voor niets luiaard-verbindingen! Het risico dat deze na verloop van tijd lossen is heel groot, en ik moet je niet vertellen wat losse verbindingen doen met isolatie in je muur, of je valse wand? Juist ja!
Maak gesoldeerde verbindingen met krimpkous erover heen in een aftakdoos. Is een zekere verbinding en met de krimpkous heb je heel veel minder kans op oxydatie.
Zelfs al gebruik je geribde, soepele buis om je bekabeling in te leggen, zorg ook dat deze zoveel mogelijk horizontaal of vertikaal liggen, dat vergemakkelijkt het doortrekken van nieuwe geleiders. Maak je verbindingen dmv van diepe inwerkdozen voor schakelaars of stopcontacten. Als je verschillende circuits in 1 buis steekt, moet de diameter van de VOB draad ten allen tijde overeenkomen met diegene van de dikste geleider. Het is evenwel niet toegelaten verschillende circuits van verschillende differentieelkringen bij elkaar in een buis te leggen.. orbedraade buis gebruikt en diepe contactdozen
. Maar alles moet de eerste keer zijn he. Fouten zijn er om op te lossen en bij te leren. Als je zelf alles zoveel mogelijk wil doen is het moeilijk om alles perfect te doen. Ik heb ook veel hulp gehad en dat respecteer ik. We kunnen deze fout oplossen dus is het geen probleem. Maar nen draad solderen en met krimpkous erover zou ook de eerste keer zijn dat ik dat zie in men leven
maar ik denk dat he bijna onmogelijk is om als elektricien binnen deftige tijd nen heel huis te gaan solderen. Denk dat er heel veel elektriciens met zulke klemmen werken . Hopelijk heb je zelf een huis gebouwt of verbouwt dan weet je dat het niet simpel is om alles bij te houden + nog het nadeel hebben dat je erin moet binnen bepaalde tijd en dus alles af moet zijn
Last edited by blazor; 17 september 2008, 23:25.Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtNOOIT of te NOOIT "Wago"-klemmen gebruiken! Ze noemen dit niet voor niets luiaard-verbindingen! Het risico dat deze na verloop van tijd lossen is heel groot, en ik moet je niet vertellen wat losse verbindingen doen met isolatie in je muur, of je valse wand? Juist ja!
...
Als je weet dat Wago klemmen in de ruimtevaart gebruikt worden kan dit toch al referentie tellen. Het werkt inderdaad snel en netjes en uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: no problem
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk berichtI beg to differ. In de machines die ik installeer zijn het allemaal Wago klemmen volgens hetzelfde klemprincipe (weliswaar met soepele draden voor de interne bedrading) en ik mag zeggen dat we nog geen enkel accident hebben tegengekomen in ed nu toch al bijna 8 jaar dat we die gebruiken. Daarvoor waren het schroefklemmen waar er trouwens ook geen problemen mee waren.
Als je weet dat Wago klemmen in de ruimtevaart gebruikt worden kan dit toch al referentie tellen. Het werkt inderdaad snel en netjes en uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: no problem
Comment
-
Ik had die "luiaardverbindingen" tussen de aanhalingstekens moeten zetten, want, ten eerste, dit werd ons indertijd zo meegegeven op school, en ten tweede ik zou niemand die zelf z'n elektriciteit wil leggen, verbouwen, enz. geen luiaard durven noemen. Bij deze: excuses!
Betreft die soldeerverbinding: uiteraard, geen mens zal heel z'n huis voorzien met de soldeerbout, ik had het er over, mocht de persoon in kwestie en kabel moeten uitlengen, die hij niet opnieuw kan trekken (want inderdaad een kabel van de gepaste lengte is altijd de aangewezen oplossing), dat dit een oplossing zou kunnen zijn.
Ik werk in het geheel niet graag met Wago klemmen. 't akkoord in de industrie komt dit meer en meer voor, maar geef mij uiteindelijk maar schroefklemmen. Want als je een draad uit een Wago klem wil halen vind ik het toch een ferm gedoe, waarbij het niet ondenkbaar is dat de draad afbreekt in de klem. (en dan heb ik het op die oranje of grijze wago klemmen die je in aftakdozen gebruikt.)
Comment
-
Iedere Beroeps gebruikt WAGO klemmen. Het zou veel te duur(tijd) zijn om iets anders te gebruiken.
Het is trouwens een prima systeem waar praktisch nooit problemen mee zijn
Een electricien,
Johan
Comment
Comment