Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn gras groeit te snel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: mijn gras groeit te snel

weet niet meer wat de naam is, maar er bestaat een soort gras wat maar een kant op groeit, wel heel belangrijk het goed om te zaaien.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      weet niet meer wat de naam is, maar er bestaat een soort gras wat maar een kant op groeit, wel heel belangrijk het goed om te zaaien.
      grt,bouk.
      De meeste grassen groeien één kant op : naar boven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Probleem met al die robots is dat je een inductielus in de grond moet steken waar je elektriciteit op zet voor je begint af te rijden. Dit is geen probleem als je een groot aanééngesloten veld hebt. Als je tuin echter eerder een Engelse lay-out heeft met veel bloemenperken in het gazon, wegeltjes doorheen langer gras edm dan ben je met zo'n robot niet veel.
        Je kan perfect verschillende grasvelden maaien met 1 maairobot. Perkjes, bomen, ... is ook geen probleem, je kan de kabel ook daarrond leggen.

Ik heb nog geen enkel nadeel gevonden wat niet opweegt tegen de voordelen van niet zelf te maaien.
        Fuji FinePix S100fs

Comment

De meeste grassen groeien één kant op : naar boven
          daarom ist bij dit soort zo belangrijk, dat je het goed om zaait.
          grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
            Je kan perfect verschillende grasvelden maaien met 1 maairobot. Perkjes, bomen, ... is ook geen probleem, je kan de kabel ook daarrond leggen.
            Wel, mijn schoonbroer heeft er ook ééntje en daar zit voor hem net het probleem. Althans bij zijn systeem moet je electriciteit op de kabel steken. Als je dan een perk in 't midden van uw tuin hebt dan krijg je die electriciteit daar niet naartoe. Als je namelijk gewoon een kabel er naartoe legt dan stopt zijn machien ook voor die kabel .

Comment

overspanning he, twee palen en den draad ertussen spannen, kunde daar nog wa klimop laten opgroeien en valt da niemeer op
              geupgrade naar Nikon D80, Nikkor 18-200 , Velbon CX-560

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Desnelders Bekijk bericht
                overspanning he, twee palen en den draad ertussen spannen, kunde daar nog wa klimop laten opgroeien en valt da niemeer op
                Daar vreesde ik al voor. Ik zal voort mijn vrouw 't gras laten afrijden .

Comment

Betonneren, en dit dan groen schilderen ? Zit ik ook al hele tijd over te denken
                  To make your dreams come true, wake up

Comment

@ RuZ een zitmaaier kost idd een pak meer (die van ons toch) maar we hebben er dan ook een grasveldje bijliggen ter grootte van een voetbalveld, alles beplanten zien we niet zitten want is al serieus veel beplant en fruitbomen hebben we hier ook al genoeg ... je moet dan fruit plukken en dat is ook niet plezant (en mijn vrouw doet dat niet ondanks het kopen van een ladder)
                    Dieren houden is bij ons geen optie want daar is ook werk en zorgen aan... dus opteerden we voor een goeie grasmaaier en op zeer korte tijd is het gazon mooi afgereden
                    2 x Niko D300 + wat glaswerk en 2 SB900 + ingerichte fotostudio

Comment

Wel, mijn schoonbroer heeft er ook ééntje en daar zit voor hem net het probleem. Althans bij zijn systeem moet je electriciteit op de kabel steken. Als je dan een perk in 't midden van uw tuin hebt dan krijg je die electriciteit daar niet naartoe. Als je namelijk gewoon een kabel er naartoe legt dan stopt zijn machien ook voor die kabel .
                      Dan zou ik je schoonbroer aanraden om z'n handleiding eens te lezen. Je moet naar zo 'n perkje een dubbele kabel leggen, dan gaat het prima.

(Ik ken natuurlijk zijn machine niet, maar met de onze is het wel degelijk mogelijk)
                      Fuji FinePix S100fs

Comment

leuk de vele reacties.

ik heb een zitmaaier stigafrontmaaier deze maait 1m. deze is maait wel perfect. ik maai meestal 2 keer per week op het achterste gedeelte en 3 keer per week het voorste gedeelte. want anders blijft er te veel liggen van het mulchen en als je er dan overloopt hangen je schoenen vol gras.
                        het maaien duurt ongeveer 1,5 uur voor alles dat maal 2 is 3 uuren dan nog eens een halfuur voor
                        het voorste gedeelte. dus in het totaal ben ik 3,5 uur per week bezig aan mijn gras.
                        nog maar te zwijgen over de benzine, 20 L per maand verbruikt dat ding.

beesten zijn ook veel werk. stal maken, water geven, schapen inspuiten enz.

kunstgras kost 20 euro per vierkante meter dus te duur

fruitbomen heb ik op het achterste stuk gezet. ik wist echter niet dat ge een gaas rond het boompje moest zetten. nu hebben de konijnen de helft van mijn bomen opgeeten

de ambrogio ben ik voor gaan kijken. de verkoper vond het niet geschikt voor mijne tuin.

conclusie: zal nog maar wat blijven rijden met mijne zitmaaier tot er ne koper komt voor mijn heel huis en ik een loft kan kopen kort bij het stad.

alast bedankt voor de reacties

grts stevy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stevy Bekijk bericht
                          leuk de vele reacties.

ik heb een zitmaaier stigafrontmaaier deze maait 1m. deze is maait wel perfect. ik maai meestal 2 keer per week op het achterste gedeelte en 3 keer per week het voorste gedeelte. want anders blijft er te veel liggen van het mulchen en als je er dan overloopt hangen je schoenen vol gras.
                          het maaien duurt ongeveer 1,5 uur voor alles dat maal 2 is 3 uuren dan nog eens een halfuur voor
                          het voorste gedeelte. dus in het totaal ben ik 3,5 uur per week bezig aan mijn gras.
                          nog maar te zwijgen over de benzine, 20 L per maand verbruikt dat ding.

beesten zijn ook veel werk. stal maken, water geven, schapen inspuiten enz.

kunstgras kost 20 euro per vierkante meter dus te duur

fruitbomen heb ik op het achterste stuk gezet. ik wist echter niet dat ge een gaas rond het boompje moest zetten. nu hebben de konijnen de helft van mijn bomen opgeeten

de ambrogio ben ik voor gaan kijken. de verkoper vond het niet geschikt voor mijne tuin.

conclusie: zal nog maar wat blijven rijden met mijne zitmaaier tot er ne koper komt voor mijn heel huis en ik een loft kan kopen kort bij het stad.

alast bedankt voor de reacties

grts stevy
                          Ik maai ook 20 are. Met een zitmaaier die me een 5 tal jaar terug 2500€(demo model) heeft gekost. het gras gaat op de compost hoop, en dat is ongeveer een 5 tal bakken per 7 a 10 daagse maaibeurt. Ik gebruik ongeveer 25liter benzine per seizoen, en rij m'n gras af in ongeveer 1 uur, reinigen van de machine inbegrepen. Dit jaar heb ik niet bemest, maar toch heb ik ook de indruk dat het gras momenteel ongelooflijk vlug groeit. Volgend jaar zal ik 5 are dicht bij het huis intensief gaan onderhouden, en de rest gewoon maaien zoals nu.
                          Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

Comment

Lang geleden dat ik hier was precies :-) Maar omdat er links binnenkomen op mijn blog van het BDforum, toch nog eens verzeilt geraakt.... en kijk, een topic naar mijn hart!

Misschien effe kort terug voorstellen, Lorent (eche naam Antoon), amateur-portrettentrekker, tuinbouwtechnicus, en zelfstandig ondernemer in ecologisch beheer van tuin en park onder de naam Eco-Tone.
                            Zo, genoeg reclame. Terug naar het probleem!

Gras dat te snel groeit is een vrij ruime omschrijving. Is het een nieuwe gazon? Of een oude, maar vroeger een schapenweide? Of is het misschien een gazon die vooral bestaat uit straatgras (de enige grassoort die je niet wil in een gazon.) Afhankelijk van de oorzaak kunnen we naar een oplossing zoeken.

Een mogelijke oplossing is de gazon restaureren met traaggroeiende grassoorten. Dit is een bewerking waarbij we een deel bestaand gras wegnemen, en nieuw zaad injecteren. Afhankelijk van de doorgroei moet deze bewerking 1-2-3keer herhaalt worden.

Hoe zit het trouwens met je bemesting? Nuja, die van de gazon he. Vele mensen denken dat het goed is voor de gazon om kwistig om te gaan met de blauwe of roze korrel, of wanneer ze boeren in de buurt hebben, de witte . Dit is _niet_ goed. Wil je echt bemesten, vind je het nodig, gebruik dat organisch materiaal, dat trager werkt. Gedroogde koemest of compost brengen ook de nodige mineralen aan, maar op een trage manier, en niet onbelangrijk, ook organisch materiaal.
                            Ga je mulchen, onthou dan dat je wel af en toe eens een beetje stikstof en kalk moet strooien, omdat de verterende grasresten stikstof nodig hebben, de kalk helpt bij de omzetting van de snippers in vrije mineralen.

Een vraagje dat ik mij ook stel bij een oppervlakte van 18are. Is het nodig dat deze 18are allemaal gemaaid gras is? Wat denk je van een savannestrook of een bloemenweide? Je behoudt een gazon voor spelen, BBQ, feestjes, en bespaart tegelijk op werkuren, afval etc omdat je een hele strook niet moet maaien. Op het einde van het jaar moet je deze strook dan 1 maal maaien, maar wat je dan maait is waardevol materiaal voor de composthoop. Een bloemenweide gaat tevens een extraatje mineralen opnemen die in de bodem zitten, waardoor de plaats rondom de weide sowieso trager gaat groeien.

Om dieper in te gaan op deze problematiek mag je mij altijd een pm sturen, of contact opnemen via mail/gsm. Gegevens staan op www.eco-tone.be. En voor ik een regen van klachten over spam krijg, i'm only here to serve ;-) Tips en tricks via pm/mail worden niet gefactureerd
                            Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                            Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

Comment

(en bespaart tegelijk op werkuren, afval etc omdat je een hele strook niet moet maaien.)

en een Savannestrook en /of Bloemenweide gaan geen werkuren in zitten!!!
                              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                (en bespaart tegelijk op werkuren, afval etc omdat je een hele strook niet moet maaien.)

en een Savannestrook en /of Bloemenweide gaan geen werkuren in zitten!!!
                                grt,bouk.
                                Toch wel!!!
                                Maar, veel minder dan in gras maaien.
                                Zaaien kan aan (in goeie omstandigheden) 3are per uur, doorheen bestaande gazon, dus geen spitten, mesten, verkleinen, gelijk leggen etc.
                                Onderhoud is zo goed als onbestaande, aangezien beiden ecologische elementen zijn, die net als doel hebben een beetje vrij te kunnen groeien. Uitwassen maai je gewoon af wanneer je passeert met je grasmaaier.
                                Op het einde van het jaar moet er natuurlijk gemaaid worden. Met een bosmaaier kan je gerust 4-5 are per uur maaien. Het materiaal verzamelen duurt iets langer indien je het doet met hark en kruiwagen. Een snellere manier is ofwel maaien en opvangen, ofwel het materiaal maaien (versnipperen) en laten liggen.
                                Last edited by Ntone; 30 oktober 2008, 19:40. Reden: spelfoutje aangepast.
                                Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                                Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

Comment

Working...
                                X