Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onleesbare harde schijf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onleesbare harde schijf

Ik gebruik een externe harde schijf om al mijn data op te bewaren.
    Ik ging er van uit dat wanneer eriets met mijn interne HD zou gebeuren ik dan toch niet al mijn data zou verliezen.
    Wat blijkt nu, plots kan ik maar de helft van mijn gegevens terugvinden om die externe HD
    Hoe kan ik mijn gegevens alsnog recupereren.
    Graag wat hulp, ik ben namelijk honderden foto's kwijt !

Re: onleesbare harde schijf

Een externe HD is goed wanneer uw interne schijf stuk gaat maar het is wel de bedoeling er een "kopij" van uw data op te zetten, zo hebt ge ook uw data nog als uw externe HD stuk gaat of als er iets mee gebeurt zoals toevallig wissen van bestanden.

Nu voor uw probleem ... eerst en vooral moet uitgemaakt worden wat de oorzaak is of wat er gebeurde.
    Kan je de bestanden niet meer vinden omdat je ze per ongeluk gewist hebt of kan je er niet meer aan omdat de schijf stuk is, groot verschil natuurlijk.

Heb je ze toevallig gewist, dan bestaan er tooltjes om een undelete te doen.
    Is de schijf echter stuk, dan heb je wel echt pech.

Is er iets gebeurd dat je weet?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Zero Assumption Recovery is gratis voor het recoveren van digitale kaartjes. Daarvoor had ik het dus ook gebruikt. Thanks
      Last edited by Guest13; 31 december 2011, 17:00. Reden: geen

Comment

Data op 1 externe harde schijf zetten alleen helpt niet hé. Je moet ze op beide harde schijven identiek houden zodat, in geval er 1 stuk gaat, je alle data nog op de andere hebt. Dit noemt synchroniseren en kan dus ook door software (bvb GoodSync) gedaan worden. Nu, om het op te lossen zou ik ook voor recovery software gaan. Dit heb ik onlangs gebruikt om foto's van een SD kaart van een vriend te recoveren:

http://www.z-a-recovery.com/download.htm

Het is gratis voor privé-gebruik en doet goed z'n werk. Na installatie open je het programma en klik je op Next, daarna kies je de optie (in jou geval); Recover data from a simple volume or from a functional RAID volume. Je klikt na het aanduiden van de optie op Next en dan kies je jou harde schijf uit waar de foto's op moeten teruggevonden worden en starten maar. Dit kan dus wel even duren! Nadat hij de schijf gescand heeft kan je gaan zoeken in de directory structuur en aanduiden welke foto's je terug wil (als het programma ze gevonden heeft). De data nooit recoveren op dezelfde harde schijf natuurlijk...

Er is nog een gratis programma maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen. Het is van dezelfde makers als Ccleaner en het noemt Recuva (http://www.recuva.com/)

Voor een computer leek zal dit niet vanzelfsprekend zijn en dan vraag je misschien best hulp aan iemand!

Veel succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
          Dit heb ik onlangs gebruikt om foto's van een SD kaart van een vriend te recoveren:

http://www.z-a-recovery.com/download.htm

Het is gratis voor privé-gebruik en doet goed z'n werk. Na installatie open je het programma en klik je op Next, daarna kies je de optie (in jou geval); Recover data from a simple volume or from a functional RAID volume. Je klikt na het aanduiden van de optie op Next en dan kies je jou harde schijf uit waar de foto's op moeten teruggevonden worden en starten maar. Dit kan dus wel even duren! Nadat hij de schijf gescand heeft kan je gaan zoeken in de directory structuur en aanduiden welke foto's je terug wil (als het programma ze gevonden heeft). De data nooit recoveren op dezelfde harde schijf natuurlijk...

Voor een computer leek zal dit niet vanzelfsprekend zijn en dan vraag je misschien best hulp aan iemand!

Veel succes!
          Dit programma recovert wel fotos gratis van .... digital media, maar als het om een harde schijf gaat , dan recovert hij enkel 4 directories ( dat doen ze allemaal , de betaalde versie doet wel alles, maar ik ken geen gratis programma dat een harde schijf helemaal....') dus als je data in folders staan..( mappen ) dan recovert hij de eerste 4 folders om te laten zien dat hij werkt, maar verder gaat de demo versie niet.

Comment

Ik gebruik met succes dit: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Geen grafisch toottje (command line), maar heel effectief.

C.

Comment

Pc-inspector van Convar is gratis en doet goed zijn werk.

Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                Pc-inspector van Convar is gratis en doet goed zijn werk.

http://www.pcinspector.de/Sites/file...tm?language=46
                doet inderdaad prachtig zijn werk, maar.... plaatst het in 1 directory...
                als je dan 50 mappen hebt staan dat krijg je niet meer gesorteerd.
                ik had per ongeluk mijn harde schijf gewist... ( toen had ik nog geen backup disk), en hij vond 58000 fotos, maar wel alles bijeen in 1 map : en met zijn namen :
                convar001.jpg, convar002.jpg..... ga daar maar eens zoeken wat wie en wat wat is... maaar direct toegegeven , hij vind alles.... ( alleen geen raw files, die vond hij niet bij mij. wel al de jpg files.)

Comment

@ Scherpie

Klopt; Zero Assumption Recovery is gratis voor het recoveren van digitale kaartjes. Daarvoor had ik het dus ook gebruikt. Thanks

Recuva - File Recovery is dan weer wel volledig gratis (http://www.recuva.com/)

Comment

Ah en nog vergeten, een ander gratis tooltje (open source).

http://www.ntfsundelete.com/

Succes

Comment

Persoonlijk vind ik een externe HD niet zo veilig.
                      Bij een schok kan ze defect geraken, ik gebruik ze dan ook voornamelijk als backup van mijn interne schijf. Ook de interne schijf kan kapot gaan.
                      Ik kocht een HD van Maxtor en die gaf het na drie maand al op, alles kwijt.
                      Ik heb er in garantie een andere gekregen (een grotere want dezelfde was niet meer leverbaar) die heeft het vier maanden uitgehouden met hetzelfde resultaat alles kwijt.
                      Dan heb ik terug een nieuwe gekregen in garantie die gaf het na elf maanden op, alles kwijt.
                      Drie keer alles kwijt (gelukkig had ik er geen foto's opstaan) was genoeg voor mij, ze was nog onder garantie dat wel maar ik besloot ze niet meer in te ruilen voor weer zo nen brol.
                      Ik heb ze eens opengedaan (doe ik altijd als er iets difinitief kapot is) en tot mijn grote verwondering kon ik zelfs zien wat er kapot was. Er zit aan de kop zo een sterke magneet die gechromeerd is en die laag was helemaal los gekomen en belette dat de arm nog kon bewegen. Nooit moet ik nog een HD van Maxtor hebben, neen zelfs niet gratis.
                      Ik heb al vele HD's gehad waaronder WD, Seagate, Samsung en nog nooit een van kapot gehad.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Nooit moet ik nog een HD van Maxtor hebben, neen zelfs niet gratis.
                        Ze vallen gelijk vliegen hé. Ik (en anderen) nooit meer een HD van LaCie (enfin, gratis mag wél ).

Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Persoonlijk vind ik een externe HD niet zo veilig.
                          Bij een schok kan ze defect geraken, ik gebruik ze dan ook voornamelijk als backup van mijn interne schijf. Ook de interne schijf kan kapot gaan.
                          1) als je de mode niet volgt en zo'n externe schijf plat legt ipv rechtop in van die onstabiele houdertjes, kan er niet veel gebeuren.

2) een externe schijf die nu en dan draait om een backup te maken van je data is toch veel veiliger dan bv een tweede schijf in de PC, die dan eeuwig en altijd staat te draaien.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            1) als je de mode niet volgt en zo'n externe schijf plat legt ipv rechtop in van die onstabiele houdertjes, kan er niet veel gebeuren.

2) een externe schijf die nu en dan draait om een backup te maken van je data is toch veel veiliger dan bv een tweede schijf in de PC, die dan eeuwig en altijd staat te draaien.
                            Als je de externe schijf niet meeneemt is het niet zo gevaarlijk maar als je ze meeneemt kan een schok wel eens fataal zijn.
                            In veel van die externe schijven zitten ook Maxtor schijven.
                            Ik heb daarom speciaal een externe behuizing gekocht en er een WD in gestoken.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik wil iedereen hartelijk danken voor hun reacties.
                              Ik heb PCinspector gedownload en los gelaten op mijn externe harde schijf.
                              Wat blijkt, na enkele uren loorpt het programma volledig vast.
                              Ik stop het programma, en tot mijn grote verbazing krijg ik plots al mijn verloren data terug te zien op de schijf.
                              Ik weet absoluut niet wat ik heb gedaan, maar het resultaat is wel dat ik terug beschik over al mijn orspronkelijk verloren data !!!
                              een mens moet ook wat geluk hebben in het leven hé !

Comment

Working...
                              X