Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inhaalverbod (of gebod ?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Inhaalverbod (of gebod ?)

Ik ben geen verkeerdeskundige, dus van dit snap ik de logica TOTAAL niet:

Langs de E34 staan blauwe borden om aan te duiden wanneer vrachtwagens WEL mogen inhalen.
    Ik dacht altijd, als er geen verbod is voor inhalen dan mag het, dus in mijn logica zou ik rode borden zetten om aan te duiden in welke tijdspanne er een inhaalverbod is. Maar DAT zou natuurlijk te eenvoudig zijn.
    Nu zie je bv. om 10 uur 's morgens zo'n bord waarop staat 19-6 uur. Dat moet je dan eerst gaan "vertalen" dat vrachtwagens niet mogen inhalen van 6 tot 19 uur.
    Alhoewel, ik dacht dat blauwe verkeerstekens eigenlijk "gebodstekens" zijn: een blauwe pijl naar links wil toch zeggen dat ik links MOET afslaan, een fiets op een blauw bord duidt aan dat ik met de fiets het fietspad MOET gebruiken.
    Als ik die redenering doortrek willen die inhaalborden eigenlijk zeggen dat vrachtwagens tussen 19 en 6 uur MOETEN inhalen (gebodsteken), en dat ze buiten die tijdspanne "mogen" inhalen (wegens géén verbod).

Of kijk ik over iets heel simpel ?
    Last edited by nete; 6 juli 2008, 12:00.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Inhaalverbod (of gebod ?)

Had het ook al opgemerkt en vond de logica ook niet echt.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Dat gebod (blauwe borden) was ook mijn eerste idee, maar ik denk dat een gebodsplaat rond moet zijn. Alleszins is het totaal overbodig, en ware een verbod, met aanduiding van de uren, beter geweest.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bij nazicht blijkt: vrachtwagens mogen blijkbaar nergens inhalen op 2-vaks autostrades en dus moet het toegelaten worden als het wel mag gedurende bepaalde tijd.
        Maar ja, als je van het algemene verbod meestal weinig of niets merkt, dan komt zo'n "toelatingsbord" nogal verwarrend over...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          maar ik denk dat een gebodsplaat rond moet zijn.
          Klopt inderdaad

Comment

De vraag is eigenlijk meer voer voor Festina Lente, want die is agent dacht ik.

Anderzijds ontgaat me de logica meer dan dikwijls. (een beetje of topic misschien?)
            Bijvoorbeeld: hier in de wijk, waar toch heel wat mensen wonen, is zone 70. Nu gaan ze verkeersremmende maatregelen treffen zoals drempels en wegversmallingen. Volg je nog?

En een beetje verder, waar de straten uitkomen op de 'grote weg' staat een bord einde zone 70 en nog geen 5 meter verder op de grote baan een snelheidsbord '70'. Logisch?

Idem die snelheidsborden aan de scholen, toch?

Comment

In't kort :

Rode borden is een verbod

Blauwe borden is een gebod.

Dus wat betreft die blauwe borden voor de vrachtwagen is een GEBOD en dat is dan enkel inhalen toegelaten van de erop vermelde uren.
              Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
              Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909 Bekijk bericht
                In't kort :

Dus wat betreft die blauwe borden voor de vrachtwagen is een GEBOD en dat is dan enkel inhalen toegelaten van de erop vermelde uren.
                Juist, maar de vierkante blauwe borden zijn geen gebod, enkel een toelating. (heb ik van op het politieforum)

Comment

in Veerle laakal staat achter het rond punt ( om naar Geel te rijden) een ( rode ) plaat met 70 en een streep erdoor.... en 2 meter verder staat terug een rode plaat met 70 erin... dus ik "mag" 2 meter 90 rijden????
                  ikke snelheidsduivel spelen, maar ik haal geen 90 op die 2 meter

Comment

Ronde borden zijn altijd een verbod (rood) of een gebod (blauw), rechthoekige borden zijn er ter inlichting (wegwijzers, eenrichtingstraat : je weet wel blauw, rechthoekig met een witte pijl, toelichtingen bij ronde borden).

Dus als het een rood rond bord is met een inhaalverbod voor vrachtwagens met een blauw rechthoekig bord eronder met inlichtingen over wanneer dan mogen ze tussen die tijden NIET voorbij steken.

Zoals Nete zelf zegt is er volgens mij ondertussen wel een volledig inhaalverbod voor vrachtwagens op autosnelwegen met max 2x2 rijvakken.

Aanvulling : een driehoekig bord is een waarschuwing ( houdt geen gebod of een verbod in), kan recht of ondersteboven hangen (maar ja wanneer hangt een driehoek ondersteboven )

De verkeersregels zijn toch zo gemakkelijk, maar soms toch oh zo moeilijk : wil een bord 90 nu zeggen dat je onder de 100 niet geflitst wordt

Comment

In't kort :

Belangrijke verbetering :
                      RONDE rode borden zijn een verbod
                      RONDE blauwe borden zijn een gebod.

Comment

Opgelet voor zo'n witte, met dorpsaanduiding, of hoe druk je dat uit? Dat houdt ook een aantal geboden/verboden in, zonder verdere specificaties! Voor inboorlingen geen probleem, maar wel voor vreemdelingen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dus wat betreft die blauwe borden voor de vrachtwagen is een GEBOD
                          Het is gewoonweg een aanwijzingsbord.

12.26. Verkeersbord F107. Toelating om links in te halen voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
                          Verkeersbord F109. Einde toelating om links in te halen voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art12 (Volledig onderaan)

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=197&lang=nl (Volledige uitleg)
                          Last edited by VerSeg; 7 juli 2008, 00:49.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                            Had het ook al opgemerkt en vond de logica ook niet echt.
                            Ge zou anders wel de verkeersregels en verkeersborden moeten kennen als ge op de baan komt hé.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Opgelet voor zo'n witte, met dorpsaanduiding, of hoe druk je dat uit?
                              Bebouwde kom om het simpel te houden.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X