Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HD-Ready LCD met belabberd analoog beeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HD-Ready LCD met belabberd analoog beeld

Deze week is onze 7 jaar oude 70cm CRT-kijkbuis naar de slaapkamer verhuisd.
    Reden: hij heeft plaats moeten maken voor een nieuwe Aquos 94cm HD-Ready LCD van Sharp (klik)

Maar het enthousiaste gevoel werd algauw onderdrukt door een teleurstellende beeldkwaliteit in
    tegenstelling tot onze vorige 100hz CRT-televisie die een mooi "crisp" en sterk afgetekend beeld gaf (JVC)..

Na wat research op het net was ik al gauw bewust dat het oude analoge signaal waarschijnlijk de oorzaak
    zal zijn (we hebben nog geen digibox), ook al hadden we er voorheen nooit problemen mee (signaal was sterk genoeg).

Een analoog signaal heeft 576x720 pixels en die moeten dan als het ware aangevuld worden tot 768 x 1366 pixels
    wat resulteert in een afschuwelijk "aquarel-achtig" beeld en veel "posterisatie".
    Van dichtbij is het niet om aan te zien, vanaf 3 meter begint het "aannemelijk" te worden, maar je merkt het nog goed ...

Aangezien ik het beste uit deze LCD wil halen zal ik waarschijnlijk moeten overschakelen naar een digitaal signaal,
    maar dan lees ik net weer dat het signaal uit bvb de standaard Telenet Digibox ook slechts 576x720 (PAL) heeft

Op welke manier kan de Digibox dan een kwalitatief beter beeld geven ?

Of moet ik in mijn geval meteen gaan voor de nieuwe HD-Digicorder met HDMI-aansluiting om het beste uit de LCD te halen ?
    Worden de gewone zenders (niet-HD-zenders) dan in deze HD-digicorder geupscaled naar de gewenste 768x1366 pixels ?

Hetzelfde probleem geld voor mijn dvd-speler-keuze: gewone DVD-speler met
    upscaling + HDMI-uitgang of meteen een BlueRay-speler ?

Momenteel heb ik een gewone DVD-recorder (zonder upscaling) aangesloten met
    component-kabels, maar 't is ook ni echt fameus te noemen

Ervaringen van HD-Digicorder-upgraders zijn ook zeer welkom...

Buiten al de bovenstaande problemen merk ik dan ook nog eens "ghosting" in zowel het analoog signaal
    als dvd-films, ook al heeft de LCD een reactietijd van 6ms/s...

Het zijn alleszins géén vlotte supervloeiende beelden die eraf rollen ...

Alvast bedankt om mijn gezaag door te nemen
    Last edited by scalll; 4 mei 2008, 10:05.

Re: HD-Ready LCD met belabberd analoog beeld

scalll, ik vind het toch niet normaal dat het analoog beeld zo slecht is.
    Ik kan niet meer zeggen dat je alles nog eens goed moet nakijken qua
    installatie.
    Test eens met een paar zenders die je handmatig insteld.

Hier is het analoog beeld aannemelijk
    Maar als je digitaal gewoon bent en dan nog eens HDTV....dan is het verschil
    toch merkelijk beter.

Ik heb hier ook nog een Philips CRT van 100hz.
    Het analoge beeld is beter op de CRT dan op de LCD.
    (er gaat niks boven plasma natuurlijk)

Snel bewegende beelden geeft hier ook een beetje ghosting bijv. bij een
    voetbalwedstrijd.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

wij hebben een 109cm phillips. practig beeld maar wel met indi erop.
      analoog geef je hem geen 2 fr.

bij zo'n toestel moet je een hd digibox hebben. telenet heeft die en indi belgacom weet ik niet.

+ altijd met hdmi kabels werken.

dvd hebben we ook nieuw gekocht eentje die aan upscaling doet.

bleuray, vind ik nog te duur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        scalll, ik vind het toch niet normaal dat het analoog beeld zo slecht is.
        Ik kan niet meer zeggen dat je alles nog eens goed moet nakijken qua
        installatie.
        Het kan zijn dat ik té kritisch ben hoor, veel hangt ook af van de uitzending zelf: een uitzending van het nieuws ziet er idd aannemelijk uit bvb...
        Heb hier net ook gemerkt dat de ruisonderdrukking op hoog staat maar als ik die uitzet dan zit ik geplaagd met ruis...

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
        wij hebben een 109cm phillips. practig beeld maar wel met indi erop.
        analoog geef je hem geen 2 fr.

bij zo'n toestel moet je een hd digibox hebben. telenet heeft die en indi belgacom weet ik niet.
        Blij dat te horen, ik hoop toch ook op een merkelijk zichtbare verbetering...

Comment

waar wordt je analoog beeld gesplist ? dat kan de reden zijn van je verzwakt signaal .
          Met digitale televisie heb je dat niet, digitaal blijft digitaal hoeveel keer je het splitst maar voor 2 televisies heb je wel twee digiboxen/decorders nodig tenzij je in de slaapkamer analoog wil blijven kijken.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            waar wordt je analoog beeld gesplist ? dat kan de reden zijn van je verzwakt signaal .
            Met digitale televisie heb je dat niet, digitaal blijft digitaal hoeveel keer je het splitst maar voor 2 televisies heb je wel twee digiboxen/decorders nodig tenzij je in de slaapkamer analoog wil blijven kijken.
            Het analoge signaal komt rechtstreeks van de Telenet zwarte verdeeldoos, dus aan vertakkingen ligt het probleem niet echt...
            Op de CRT merk je daar weinig tot niets van, maar op de LCD wel.

Het zal dus waarschijnlijk een nieuwe HD-digicorder worden (nu 8 euro per maand), op de slaapkamer (CRT) mag dat analoog blijven..
            Bij de HD-digicorder heb je trouwens ook een 5.1 surround uitgang

Maar ik lees veel berichten over een lawaaierige harde schijf die zelfs zonder opnemen veel kabaal maakt ?
            Kan iemand dat bevestigen, of is dit reeds opgelost ?

Comment

Probeer eens een digitaal signaal uit via DVB-T anders?
              Ik weet niet wat je kijkgedrag is, maar het is in ieder geval veel goedkoper dan telenet. Zo'n settopbox heb je in alle maten en gewichten, met en zonder harde schijf. Een binnenantenne is amper 10 cm hoog, je hoeft geen vlaggenmast op u dak te plaatsen .

Trouwens, eind dit jaar wordt het zenderpark van de VRT geprivatiseerd. Mogelijk worden commerciële zenders dan ook uitgezonden via de ether, gratis en voor niets, in digitale kwaliteit. Maar dat is afwachten...

Maar Telenet HD lijkt me zeker niet slecht...

Dat wordt nog nen duren tv

ps: koop hdmi kabels via ebay/andere , pakken goedkoper dan in pakweg de Mediamarkt
              flickr

Comment

Hier LCD philips, zit nog degelijke analoge tuner in,beeld is zoals het hoort.

Wel best de kleuren met een test dvd ofzo eerst naar behoren regelen, meeste tv's komen nogal met vreemde kleursettings uit de doos.

Comment

Scall, heb hier een Indi-box...zonder hd. waar ik al spijt van heb.
                  Spijt dus dat ik geen box mét hd heb.

Eenmalige betaling van de box en je bent er van af.
                  Je kan wel extra modules huren mits maandelijkse betaling.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Da's redelijk normaal dat het analoog beeld op een lcd er slechter uitziet dan op een goede crt
                    Als je geen digibox ofzo wil dan moet je maar met de instellingen spelen, meestal kan je op de tv redelijk evel aanpassen zodat qua scherpte, ruisonderdrukking enz.

Gemakkelijkste is als je het aspect kan kiezen, zet dat dan gewoon op 'juist' dan wordt het beeld niet over heel het scherm uitgerokken en verdwijnen al een groot deel van de problemen.. dan heb je wel een iets kleiner scherm (zwarte randen rondom) maar als je vaak van zender zapt vind ik het zelf iets beter kijken want anders wordt afhankelijk van de zender en het programma dat men uitzendt alles tot fullscreen uitgerokken met brede gezichten e;d. tot gevolg, en dat irriteert me eigenlijk nog meer.
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Panasonic 42" Plasma HD ready + Telenet HD Digicorder + HDMI + Prime One HD
                      zelfs op een halve meter afstand (zit er zo'n 2.5-3m vanaf)
                      geen storend geluid
                      ofwel hoor ik ni meer goe hehe
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Hoi Scalll,

Juist zelfde voorgehad als jij. Afschuwelijk slecht beeld via het analoog signaal.
                        M'n Sony van 16 jaar met conventionele beeldbuis speelt analoog beter dan m'n nieuwe Panasonic. Kocht ook een Indibox en 't was in 't sjakos. Beter beeld dan m'n Sony (maar door die nieuwe Panasonic ben ik m'n oude Sony nog meer gaan appreciëren want die speelt nog steeds fantastisch).
                        Probleem met zo'n extra box is dat je, indien je niet de recorder neemt, je met 3 afstandsbedieningen zit: één voor de indibox, één voor je tv en één voor je DVD-recorder ... moeder de vrouw ziet soms door het bos de bomen niet meer!

Heeft er iemand ervaring met die "smart" afstandsbedieningen van Logitech die alles ineen kunnen? Lijkt me wel de ideale oplossing, maar zijn wel gehoorlijk duur.

Groetjes,

Riho
                        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

1st en vooral allemaal bedankt voor de reacties, ben al een heel stuk wijzer geworden in digi-tv-land

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                          Probeer eens een digitaal signaal uit via DVB-T anders?
                          Er zit idd een DVB-T-Tuner in de TV, maar moeder de vrouw heeft graag de commerciële zenders er ook bij

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                          Dat wordt nog nen duren tv
                          ps: koop hdmi kabels via ebay/andere , pakken goedkoper dan in pakweg de Mediamarkt
                          Dure tv, bwah ik heb er via iBOOD slechts 605 euro voor betaald (thuisgeleverd) ipv +-900 bij de lokale tv-shop, dus ik heb nog ewa marge
                          1 HDMI-kabelke kost bij Vandenborre 10 euro, dus daar gaan we ook niet van doodvallen zeker ?
                          Alle andere kabels heb ik al dus...

Een andere DVD-speler (mét upscaling + HDMI) daarentegen zal meer zeer doen (iemand een voorstel van een nieuw model onder 100 Euro?)...
                          De Sony-recorder vliegt buiten indien ik er nog een deftige prijs van krijg (wat ik betwijfel)

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                          Panasonic 42" Plasma HD ready + Telenet HD Digicorder + HDMI + Prime One HD
                          zelfs op een halve meter afstand (zit er zo'n 2.5-3m vanaf)
                          geen storend geluid ofwel hoor ik ni meer goe hehe
                          Cool, goed om weten Jim
                          Was waarschijnlijk een van de 1ste kinderziektes...

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Spijt dus dat ik geen box mét hd heb.
                          Eenmalige betaling van de box en je bent er van af.
                          Hier komt er dus wel een HD en dat tegen 8 euro in de maand (huur)...
                          De digicorder kopen is bij Telenet geen optie meer.

Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                          Juist zelfde voorgehad als jij. Afschuwelijk slecht beeld via het analoog signaal. Kocht ook een Indibox en 't was in 't sjakos.
                          Goed om te horen, ik ben er ondertussen ook meer gerust in geworden

Probleem met zo'n extra box is dat je, indien je niet de recorder neemt, je met 3 afstandsbedieningen zit: één voor de indibox, één voor je tv en één voor je DVD-recorder ... moeder de vrouw ziet soms door het bos de bomen niet meer!
                          Lol, ik zit hier nu ook al met 3 remotes, dus worden er dat bij mij 4 ! (3 + Home cinema remote = 4)

Heeft er iemand ervaring met die "smart" afstandsbedieningen van Logitech die alles ineen kunnen? Lijkt me wel de ideale oplossing, maar zijn wel gehoorlijk duur.
                          'k Ga dat ook eens van dichtbij bekijken
                          Ofwel alle 4 bakskes op één plankske plakken is mss ook een optie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                            Bij de HD-digicorder heb je trouwens ook een 5.1 surround uitgang
                            Je hebt een Digitale (Optische) uitgang ... maar ze zenden (nog) niets in 5.1 uit.
                            Maar ik lees veel berichten over een lawaaierige harde schijf die zelfs zonder opnemen veel kabaal maakt ?
                            De ene heeft het al meer dan de andere.
                            1 HDMI-kabelke kost bij Vandenborre 10 euro, dus daar gaan we ook niet van doodvallen zeker ?
                            Ge hebt er van 10€, 40€ en 100€ ... voor sommige toepassingen zie je wel echt het verschil met een iets betere kabel.
                            Een andere DVD-speler (mét upscaling + HDMI) daarentegen zal meer zeer doen (iemand een voorstel van een nieuw model onder 100 Euro?)...
                            Als je goedkoop gesteld wil zijn, een Philips ... die doet de upscaling redelijk goed.
                            Last edited by VerSeg; 5 mei 2008, 23:38.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Logitech harmony afstandsbediening is wel de moeite,

gebruik die nu al een paar jaar thuis.

Zelfs het vrouwke kan ermee om

Comment

Working...
                              X