Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiets voor Woon-Werkverkeer..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fiets voor Woon-Werkverkeer..

Dit jaar ga ik opnieuw proberen te fietsen naar het werk...

Ben al enkele jaren aan het proberen er een gewoonte van te maken, maar het lukt telkens maar 1-2 keren, erg he...

Nu wil ik wel ook een goede fiets gaan halen in de winkel...

vandaar mijn vraag.

Wat moet een goede fiets allemaal bezitten?
    Iemand al eens bij ITEK gekocht? Is dat iets?

Alvast bedankt allen!

Re: Fiets voor Woon-Werkverkeer..

"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moi-online Bekijk bericht
        ...Iemand al eens bij ITEK gekocht? Is dat iets?
        Mijn laatste (koers)fiets komt van iTek in Bokrijk. 'k Heb hem nu ongeveer 1 jaar en ben er tevreden over. Als het weer meezit, fiets ik dagelijks 2 x 15 km (naar en van mijn werk). Dat doe ik reeds 30 jaar.
        Het belangrijkst is goed onderhoud. Dus regelmatig zand/modder verwijderen, olie (of een siliconensmeermiddel) op de ketting doen en de banden bijpompen (en tijdig vervangen). Af en toe ook controleren of er geen bouten/moeren los zitten en de remkabels bijspannen. Je moet steeds voorbereid zijn op een lekke band. Een pomp en afneembaar tasje aan het stuur met bv. een reserve binnenband (evt. tube) en werktuigen voor de vervanging zijn dan onmisbaar. Denk verder aan een fietsslot en evt. verlichting (indien je soms in het donker fietst).
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik zou je willen aanraden eens een ligfiets te proberen. Mocht je meer info willen kan je mij altijd contacteren.
          Er bestaat ook een ligfietsforum waar ikzelf ook regelmatig vertoef en waar je veel info kan halen: http://www.gentseliggers.net/forum/
          Meer info over mijn ligfiets (=velomobiel) vind je op mijn website.
          http://www.myricreaties.be

Comment

Ik heb een jaar of 3 geleden een fiets bij Itek gekocht.. was in de buurt van Geel ofzo ? Had zowat het goedkoopste model genomen dat er was.. you get what you pay for...
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Ik ben een heel groot fietsgebruiker en misschien wel even rekening houden met volgende.
              1) Uiteindelijk heb ik gekozen voor een fiets met interne versnelling en ketting in een volledig gesloten bak. Reden ? Wel, ik rijd door wind en regen, op asvalt maar ook door veldwegen en die van ons was vroeger kwaad indien er vet, olie aan mijn broek hing. Nu heb ik dat probleem niet meer.
              Bij de afgesloten ketting, is de ketting ook zelden tot uiterst zelden droog of vervuild. Fiets wordt één maal per jaar voor onderhoud aangeboden en dan blijkt wel hoe doeltreffend die kas wel is.
              De interne versnelling is duur, maar, een blijkbaar goed gekozen item. Mijn fiets staat ofwel thuis, ofwel in een al dan niet overdekte schuilplaats bij het station, of indien ik boodschappen doe, gewoon buiten tegen de muur of gevat in de fietsenstandstang. Indien hij omvalt door om het even wat, dan is de versnelling vrijwaart van beschadiging, verplaatsing. Indien dit gebeurt, zit je vaak te knoeien met die regeling tot dit weer vlot verloopt. De interne versnelling daar en tegen is minder vatbaar voor dergelijke euveltjes.
              2) Ik heb of zoek nog naar een bijkomend fietslicht. SigmaSport heeft een powerled black die 90 lumen geeft op 4 kleine AA-batterijen en dit gedurende 11 uur. 't is alleen moeilijk te vinden. Reden ? Wel ik schreef het al, ik fiets veel, ook 's avonds en 's nachts en dan is een goede sterke lamp, meer dan welkom. Immers, met een gewone dynamo heb je geen verlichting indien je stilstaat. Er kan wel een soort noodlichtje bestaan, maar dat heeft weinig licht en brandt veelal slechts een 2-tal minuten.
              3) Misschien niet van toepassing, maar ik heb een kleine blokkoffer achteraan die ik met een sleutel kan sluiten. Daar gaat het afneembare fietslicht in, maar, en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk, ook mijn regenbescherming. Zoals ik schreef, fiets ik door regen en wind en ik heb me een ondoorlaatbare beschermingskledij aangeschaft. Zo ene die je bovenop je bestaande kledij kan trekken. 't is ultralicht en het is dun van stof, neemt weinig plaats in. Dit zit ook in mijn blokkoffertje.
              4) Tenslotte een fluovestje voor als het duister is of donker dat ook in de blokkoffer zit. Weegt niet veel, en neemt ook weinig plaats in. Ben al twee maal omver gereden geweest en gelukkig had ik dan ook dit jasje aan, het ware erger geweest.
              Reden voor het blokkoffertje is dat ik daar bij regenweer die spullen nat zijn en ik die dan niet graag meesleur.
              5) indien het je menens is om echt veel te fietsen, raad ik je ook aan te gaan bij een heel goede fietsenmaker die je daar in woord en daad kan bijstaan. Gelukkig werd ik gewezen op een schouderbladprobleem en nog enkela dingen waarbij ik aangeraden werd een "stads"fiets te nemen uitgemeten op mijn maat, maar met enkele speciale afmetingsaanpassingen. Heeft me nog geen dag gespeten. En ik vreet km.
              Tot hier mijn gedacht voor wat het waard is.
              Suc6
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                Ik ben een heel groot fietsgebruiker en misschien wel even rekening houden met volgende.
                1) Uiteindelijk heb ik gekozen voor een fiets met interne versnelling en ketting in een volledig gesloten bak. Reden ? Wel, ik rijd door wind en regen, op asvalt maar ook door veldwegen en die van ons was vroeger kwaad indien er vet, olie aan mijn broek hing. Nu heb ik dat probleem niet meer.
                Bij de afgesloten ketting, is de ketting ook zelden tot uiterst zelden droog of vervuild. Fiets wordt één maal per jaar voor onderhoud aangeboden en dan blijkt wel hoe doeltreffend die kas wel is.
                De interne versnelling is duur, maar, een blijkbaar goed gekozen item. Mijn fiets staat ofwel thuis, ofwel in een al dan niet overdekte schuilplaats bij het station, of indien ik boodschappen doe, gewoon buiten tegen de muur of gevat in de fietsenstandstang. Indien hij omvalt door om het even wat, dan is de versnelling vrijwaart van beschadiging, verplaatsing. Indien dit gebeurt, zit je vaak te knoeien met die regeling tot dit weer vlot verloopt. De interne versnelling daar en tegen is minder vatbaar voor dergelijke euveltjes.
                Ik heb een paar jaar geleden bij de aankoop van een nieuwe fiets ook gekozen voor interne versnellingen, want bij de vorige waren de ketting + tandwielen elke twee jaar versleten (die ketting werd wel geregeld gesmeerd en gereinigd, daar lag het niet aan).
                Met een gesloten kettingkast komt er geen water en slijk (of toch niet zoveel) aan de ketting, en is er veel minder slijtage. Na drie jaar zien de ketting en de tandwielen er dus nog heel goed uit.

Mijn fiets wordt nooit onderhouden door een fietsenmaker (daarvoor ben ik zelf handig genoeg), het enige dat ik laat doen als het nodig is, dat is het bijregelen van de spaken.

Een paar "anti-lek banden" is eigenlijk ook geen overbodige luxe, de kans dat je daarmee lek rijdt is véél kleiner dan bij gewone banden (dat heb ik zelf ondervonden). Het nadeel is dan weer dat die banden zo'n 25 euro per stuk kosten (2-3 keer meer dan een gewone fietsband).

Wat de verlichting betreft,

Een ingebouwde dynamo (in het voorwiel) werkt altijd perfect, die slipt nooit als het regent. De nieuwste LED-koplampen geven veel meer licht dan de ondertussen alweer verouderde halogeenlampjes (op mijn fiets zit nog een halogeenlampje), maar die vindt je standaard alleen maar op de duurdere fietsen (opgelet met de goedkope LED-koplampen, daar zitten nog LED's in die veel minder licht geven, en dan zie je niet waar je rijdt).

Een extra lamp op batterijen is inderdaad heel handig om gezien te worden, ik gebruik een goedkope halogeen-koplamp met twee "C" accu's (Nimh, 3.500mAh, van de Lidl). Daarmee brandt die lamp zo'n 7 uur. Ik ben ook op zoek naar een betere lamp, die meer licht geeft, maar de LED-lampen die veel licht geven zijn op dit ogenblik nog heel duur.

Met een tweede koplamp (één op de dynamo, een andere op accu's) ben je er ook veel zekerder van dat je nooit volledig zonder licht valt.

Deze zou ook heel veel licht geven, maar ik heb ze in Belgie nog niet gezien:

Wil je echt héél veel licht, dan zijn er zelfs echte Xenon-lampen te vinden voor op de fiets, maar die kosten (inclusief accu's en lader) meer dan een gewone fiets.

Het achterlicht van mijn fiets werkt op twee "AA" batterijen, het nadeel is dat die zelfs met het licht uitgeschakeld (in de zomer) ook na 4-5 maanden leeg zijn..

Een fluo-vestje hoort ook tot mijn standaard-fiets-uitrusting, gezien worden is heel belangrijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

ik heb een half jaar geleden mijn auto verkocht zodat ik niet anders kon dan altijd met de fiets te gaan (15km/dag). Heb mij dan bij Fietsen Koen in Leuven een nieuwe fiets gekocht (Een Gudereit). Enkele tips uit eigen ervaring:
                  * Als je wat sneller wil fietsen, neem dan geen verende vork of zadel. Het verzwaart je fiets, je verliest het contact met de weg en is duurder. Handig als je in het weekend rustig en comfortabel wil gaan fietsen, maar anders zou ik het niet nemen.
                  * Hydraulische remmen: super!!!!!! Kende ik niet, maar nu zou ik niets anders meer willen. Niksje aanspannen en praktisch geen onderhoud.
                  * Naafversnellingen: zeker doen! Veel minder onderhoud en je ketting ligt altijd perfect recht.
                  * Naafdynamo: een must als je je door weer en wind naar je werk begeeft. Mijn achterlicht werkt ook op de dynamo, dus geen ge***** met batterijen. Er zit een condensatortje in het achterlicht, zodat ie nog een minuutje doorbrandt als je stilstaat.
                  * Onderhoud: kan je zelf doen of laten doen, maar vergeet dit niet.
                  Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Hoi,

Als je een fiets hebt zou ik je aanraden om eerst eens een poos met die fiets naar het werk te rijden. Weet dat het niet de fiets is maar het manneke/vrouwke dat er op zit dat het werk doet.

Toen ik nog in Aalst naar school ging was ik bus en trein beu... En dus ook maar met de fiets beginnen gaan (+20km enkele rit) dat deed ik met mijn ma haar oude fiets... Zo'n oude damesfiets met drie versnellingen in het achterwiel... Dat heb ik zo'n half jaar gedaan... Het volgende jaar van m'n vakantiewerk en wat sponsering van m'n ouders (ze moesten me geen abonnement meer kopen) een degelijk hybride gekocht...

Waarom dit verhaaltje... niet om op te scheppen maar om aan te duiden dat het vooral in't kopke zit... Ik heb met dat oud fietske regelmatig in een wielrtoerist z'n wiel gezeten... Bovendien heb je dan ook wat ervaring die je zal duidelijk maken wat voor jou belangrijk is... comfort, snelheid,mogelijkheid om bagage mee te nemen,...

Maar voor mij is de iedeale woon-werk fiets een gewone hybride met derailleur versnellingen... die naafversnellingen zijn inderdaad zeer gebruiks- en onderhoudsvriendelijk, behalve om het wiel eens uit je fiets te nemen in geval van een lekke band... Ik heb zelf meerdere malen een lekke band moeten vervangen en het laatste dat je op dat moment wil doen is sukkelen... zeker in de winter als het koud en donker is... een wiel met snelspanner is er zo uit... Het nadeel van een derailleur is natuurlijk dat ketting en tandwielen wat sneller slijten... als je naar de betere kwaliteit van kettingen gaat (volledig vernikkeld) en hoogwaardige kettingwielen steekt kan je daar toch gerust 4000 à 5000km me rijden... (op voorwaarde dat je ze goed onderhoud... wekelijks ontvetten, reinigen en terug smeren)

Kies ook een goed zadel... zadelpijn is één van de grootste ongemakken op de fiets... personlijk geef ik de voorkeur aan een niet te zacht zadel... omdat een te zacht zadel snel broeierig wordt.

Afhankelijk wan de afstand die je af zal leggen zou ik opteren voor minstens in de middenklasse of hogere klasse van fietsen te kijken... deze zijn doorgaans duurzamer afgemonteerd en hebben een degelijker en lichter frame... Goede dynamoverlichting is ook aangeraden... Ik verkies persoonlijk een klassieke dynamo op de band... Ik durfde er gemakkelijk één an twee per jaar verslijten... zo'n dynamo kan je amkkelijk vervangen en kost niet veel... een naafdynamo betekent een nieuw wiel spaken...(maar is zowiezo wel duurzamer) Zorg ook voor geschikte regenkledij... lichtgewicht, waterdicht en ademend... Vooral dat laatse is belangrijk... anders kom je nog steeds zeiknat aan... niet van de regen maar van het zweten... Een verende vork zou ik je ook niet aanraden... is gevoelig voor slijtage en je hebt het op onze wegen echt niet nodig...

Zo... een hele uitleg maar ik hoop dat je er wat aan hebt...

Beste groeten,

Wouter.
                    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Mijn fiets heeft naafversnellingen, en toch is het achterwiel vrij gemakkelijk los te maken om een band te vervangen. De ketting hoeft er niet af om de buitenband te vervangen, het kabeltje van de versnellingen blijft ook hangen, zodat er niets afgeregeld moet worden.
                      Ik moet de deel van de kettingkast losmaken (op het juiste punt met een schroevendraaier een nokje opzij duwen, en dan kan je die er zo afhalen), de moeren van het achterwiel los zetten, en dan kan het achterwiel een paar cm omhoog (als de fiets ondersteboven staat), net genoeg om de binnen en buitenband te vervangen. De achterremkabel kan je ook loshaken (zonder gereedschap) om de band er gemakkelijker tussen te krijgen.

Met een derailleur ging de ketting + tandwielen zelfs zo'n 10.000km mee (vorige fiets), maar de ketting van mijn nieuwe fiets (naafversnelling) ziet er na 20.000km nog steeds heel goed uit.

Een naafdynamo gaat bijna nooit stuk, als je twee keer per jaar een gewone dynamo moet vervangen, dan kom je heel wat duurder uit (misschien moet je eens een degelijke dynamo kopen, die zal wel langer heel blijven).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

voila se

dit weekend een fiets gekocht

Het is een GIANT Expression geworden.

Tis met naafdynamo, zeer goede AXA-Slot, 7 versnellingen, ...
                        Heb nog de gewone V-Brakes genomen, hier kan je dan zelf nog wat aan doen...

Fiets heb ik 449euro betaald, sommigen zeggen dat dat teveel zou zijn voor de fiets...

Iemand ervaring met deze fiets of met Giant over het algemeen??

Alvast bedankt

Comment

Hoi,

veel plezier met je fiets...

Heb zelf nog geen klagen gehad van m'n Giant (mountainbike) Denk dat je bij Giant wel goed zit. Is een groot merk met vrij goede prijs/kwaliteits verhouding.

beste groeten,

Wouter.
                          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Ik bezit al enkele jaren een oerdegelijke Batavus en ben er zeer tevreden mee.
                            Kijk eens op de site van Batavus en je zal er zeker iets vinden naar je zin.

Groeten
                            Spogy
                            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Voor diegenen die een HEEL GOEDE fietsverlichting zoeken.

Busch & Müller IXON IQ LED-schijnwerper >zwart

Deze lamp geeft 40 Lux en het is echt een plezier om hiermee 's nachts in onverlichte velden te fietsen.

De lamp is moeilijk te vinden in België. In nederland had ik twee adressen en deze hier is de bestkoospte met een uitstekende service

http://www.biketime.nl

Er bestaat ook een oplaadversie, maar ik nam de basis en laad 2700MAAH op. Hiermee rijd ik dan leuk toch een tweetal weken zonder heropladen (ik gebruik de fiets en 's morgens en 's avonds heb ik verlichting nodig, reken dus op zo'n 45 min /daags)
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                              X