Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pianist in de zaal ? ( piano/keyboard vraag )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pianist in de zaal ? ( piano/keyboard vraag )

Laat je zeker niet verleiden door de digitale piano's waar héél wat toeters en bellen opzitten zoals ritme begeleiding, fill in's, orchestratie, ...
    Klinkt allemaal héél mooi maar je leert er geen piano mee spelen ...
    Ik ben blij dat iemand hier de firma P uit D vermeld ... als ik mag kiezen vermijd ik die als de pest.
    En dan akoestisch ... ik speel al een kleine 40 jaar piano, en ben ook begonnen op een akoestische piano. Als je niet het budget hebt om een goeie te kopen en die ook in een klimatologisch goede ruimte te zetten, dan moet je niet twijfelen. Maar als dat niet het geval is dan ben je zoveel keer beter af met een digitale : die zet je waar je wil, kan met de koptelefoon spelen, eens meenemen voor een optredentje in school of bij vrienden of een feestje, gemakkelijk moduleren als je eens wil samenspelen met een sax of ander instrument dat in een andere toonaard speelt ...
    Ik heb in de loop der jaren al wat digitale piano's versleten, maar kom steeds terug naar Roland. Diegene die ik nu al enkele jaren professioneel gebruik is een Roland stage piano die makkelijk te vervoeren is, en maar een beperkte set piano klanken bezit. Meer heb ik niet nodig : één goede pianoklank. En al de rest wat ik nodig heb is een groovy vette swingende Hammond

En zoals Karel zegt : 88 toetsen is wel noodzakelijk !!
    embee ::: nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Samenvattend: kan je met een "keyboard" niet vele instrumenten nabootsen en is een keyboard bijgevolg niet veelzijdiger.

Maar: Als ik het goed begrijp, leer je de TECHNIEK best op een "piano-ding", en koop je zo'n keyboard best later ?
      Om het even makkelijk uit te leggen...
      Met een keyboard regel je het volume met een knop. Met een piano regel je het volume door hoe hard je de toetsen indrukt.
      Alles heeft te maken met de dynamiek van het pianospel. Dynamiek wil zeggen, harde, zachte, halfzachte en luide partijen, die je moet regelen met een toetsaanslag.

Heb al jaren een Roland elektronische piano. Heb er zelf jaren op gespeeld, en nu gebruikt mijn dochter hem.
      De laatste nieuwe modellen hebben standaard al wel wat toeters en bellen. Da's prettig allemaal, maar het voornaamste is de mogelijkheid om een hoofdtelefoon aan te sluiten en de aanwezigheid van een metronoom (ding om de maat te houden). Zo spaar je kosten op de metronoom, die je anders apart moet kopen, en vooral... oorstopjes . (grapje, hè. Pianospelen vraagt nu éénmaal wel wat oefening, en met een hoofdtelefoon doe je dat wanneer je zelf wil.)
      Een echte piano is "echter" en geeft misschien nog meer mogelijkheden wat de dynamiek betreft, maar het is duurder, en... het kost jaarlijks geld (stemmen).
      Mijn Roland heeft één grote onderhoudsbeurt gehad van € 150 en is sinds 1993 in mijn bezit en gebruikt.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Om het even makkelijk uit te leggen...
        Met een keyboard regel je het volume met een knop. Met een piano regel je het volume door hoe hard je de toetsen indrukt.
        Alles heeft te maken met de dynamiek van het pianospel. Dynamiek wil zeggen, harde, zachte, halfzachte en luide partijen, die je moet regelen met een toetsaanslag.
        Dat is dus al langere tijd niet meer zo, zoals ik al eerder had vermeld. Het verschil zit 'm nog in het gewicht van de toetsen, en hoeveel.

Dave
        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Dat is dus al langere tijd niet meer zo, zoals ik al eerder had vermeld. Het verschil zit 'm nog in het gewicht van de toetsen, en hoeveel.

Dave
          Idd, het is al lang dat keyboards en synth's aanslaggevoelig zijn, hoor!
          Al van voor de Korg M1 en dat is hééél lang gelden
          Zelfs aftertouch was er toen al.

SF
          00.00 Gone

Comment

Een pianist in spé heeft gewogen toetsen nodig, aanslaggevoeligheid is een electronisch lapmiddel.

Comment

Working...
            X