Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pianist in de zaal ? ( piano/keyboard vraag )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pianist in de zaal ? ( piano/keyboard vraag )

Dochtertje (9 jaar) volgt al een half jaar piano-lessen.
    We hebben hier thuis een speelgoed-pianootje ( dat de aanleiding heeft gegeven tot het volgen van die lessen ).

Ze doet het met veel plezier, maar in de muziekles oefent ze op een Roland-piano en thuis dus op dat speelgoed-ding.

Ondertussen zijn we tot het besef gekomen dat dat ding niet zo "polyfonisch" is als het zou moeten zijn: twee toetsen tegelijk gaat nog, maar drie toetsen tegelijk geeft hij niet weer.

Omdat ze toch bijna jarig is hebben de grootouders besloten samen te leggen voor iets beter.

De leerkracht raadt een Roland EP-880 aan.

Maar ik vroeg mij af of ze niet "meer" is met een zgn. "keyboard" - is dat niet polyvalenter, of zie ik dat helemaal verkeerd ???

Zelf kennen wij er niets van.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Pianist in de zaal ? ( piano/keyboard vraag )

Ja da's wel al een model van 900 euro, niwaar? Maar het moet gezegd: een pianotoets is zwaarder dan de toets van een (kindvriendelijk) keyboard.

Ik stel voor dat je eens naar de Key Music in Sint Niklaas rijdt, en daar eens kijkt wat er binnen het budget valt en toch gelijkt op een piano.

Dave
    pixelpusher

Comment

Ja, maar kunnen keyboards de aanslag van een piano niet nabootsen, of zie ik dat compleet verkeerd ?
      Beiden zijn toch elektronisch ? ( ik bedoel nu bv. een Roland piano of een Roland keyboard )

Het is vrij duur, maar ze is zeer sterk gemotiveerd + de grootouders willen sponseren voor haar verjaardag.

Comment

Hallo,

om piano te spelen heb je zeker een keyboard nodig met aanslag gevoelige toetsen. Dus geen synthesizer keyboard of zo.
        Je kan nooit de dynamiek van een aanslaggevoelig klavier gaan nabootsen enkel maar met klanken.

De vraag is natuurlijk : wat wil je investeren ? Wil je een (digitale) piano die je nog makkelijk kunt meenemen, of liever een kamer model.

Er bestaan 100'en modellen maar ik werk zelf al gans mijn carriere met Roland, wat niet wil zeggen dat Yamaha of nog andere geen deugdelijke klavieren hebben.

Bij KeyMusic in Sintniklaas ben ik al jaren klant en heel tevreden over hun klantenservice. Als je graag specifieke vragen hebt mag je me altijd een pm sturen.
        embee ::: nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

Goede keuze
          De toetsen zijn gewogen en de klankt is heel realistisch!
          Je kan hem ook splitten
          Redelijk goede luidsprekers

SF
          00.00 Gone

Comment

Ondertussen zijn we tot het besef gekomen dat dat ding niet zo "polyfonisch" is als het zou moeten zijn: twee toetsen tegelijk gaat nog, maar drie toetsen tegelijk geeft hij niet weer.

Maar ik vroeg mij af of ze niet "meer" is met een zgn. "keyboard" - is dat niet polyvalenter, of zie ik dat helemaal verkeerd ???
            Niet de polyfonie maar de 'gewogen ' toetsen gaan de doorslag geven bij het oefenen, die moet ze echt hebben om de feel van piano onder de knie te krijgen. Naast die Roland zijn er zeker andere modellen die in aanmerking kunnen komen.
            Doe mij alvast een plezier en zet vanzeleven geen voet binnen bij P te D.
            Last edited by Compumax; 17 maart 2008, 14:37.

Comment

Wel kijk, het budget meg gerust tot 2000 euro gaan.
              Zeker niet om aan "overkill" te doen, maar om te vermijden dat we nu iets van bv. 800 euro gaan kopen en binnen twee jaar TOCH nog iets van 2000 euro kopen.

Mijn ervaring leert dat kopen heel erg makkelijk is, maar (tweedehands) doorverkopen véél moeilijker.

Nu de leraar sprak ook over een (letterlijk) Chinees alternatief van rond de 400 euro. Klank is iets minder dan de Roland, maar zeker niet slecht vond hij. Maar van een merkt heeft ie niet gesproken ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                Goede keuze
                De toetsen zijn gewogen en de klankt is heel realistisch!
                Je kan hem ook splitten
                Redelijk goede luidsprekers

SF
                Wat bedoel je met "splitten" ?

Comment

Samenvattend: kan je met een "keyboard" niet vele instrumenten nabootsen en is een keyboard bijgevolg niet veelzijdiger.

Maar: Als ik het goed begrijp, leer je de TECHNIEK best op een "piano-ding", en koop je zo'n keyboard best later ?

Comment

Je kan bij een kind van 9 dat net gestart is moeilijk inschatten of ze het zal volhouden, ze de interesse niet verliest en het toestel een verloren investering zal zijn.
                    Anderzijds, met een minderwaardig instrument zal ze al zeker snel haar enthousiasme en interesse kwijt zijn.
                    Een synthesizer/keyboard is leuk om te spelen, de toetsen zijn echter aanslaggevoelig dmv een soort veertje een je leert hier geen "gevoel" mee aan.
                    Digitale pianos werken met een echte hamertechniek. Yamaha is hier sterker in dan Roland hoewel Roland dan weer een warmere klank geeft dan Yamaha.
                    Ik weet niet welke hamertechniek het type heeft dat je aanhaalt maar de instapmodellen zijn er m.i. kwalitatief op achteruitgegaan. Zelf heb ik een oudere HP 137 en daar wil ik geen huidig instapmodel naastzetten.
                    Voorzie toch een budget van een 1400 euro voor een goed instrument.
                    Caerts in Leuven heeft een systeem "huurkoop", je huurt dus en kan het later aankopen, naar een hoger model gaan of het toestel terug inleveren.
                    edit: ik ben niet zeker wat je met splitten bedoelt maar wss kan je een een deel van het klavier een octaaf verhogen of verlagen. Ik vind het model niet meteen terug maar zorg dat je een volledig klavier hebt.

Success!!
                    Loes
                    Last edited by Loesje; 15 maart 2008, 19:07.

Comment

Beste,

waarom geen echte, originele piano? De klank is niet te evenaren met een elektronische piano!!

Je betaalt iets meer dan een keyboard/elektrische piano, maar als je dochtertje binnen een jaar of 2-3 zelf 10 jaar wilt stoppen , zal een klassieke piano nauwelijks gedaald zijn in waarde.

Speel zelf al 10 jaar op een piano uit 1936 en hij speelt zalig.

Mvg,

Vincent
                      Vincent blogt

Comment

Ik geef je 100 % gelijk, maar je moet het ding ook een plaatsje kunnen geven in de woonkamer hé.

Als ik er de ruimte voor had, ik kocht haar direct een vleugel - zelfs als ze er niet zou op spelen, is het een ontzettend mooi ding om naar te kijken en je kan er vanalles opleggen om te fotograferen.

We wonen niet echt krap, maar de ruimte voor een piano is hier echt niet meer vrij. We zoeken dus een "strijkplank-model". Enne die Roland waarover ik spreek IS al vrij groot ( breed) hoor...

Comment

Een digitale piano heeft nog andere voordelen: een hoofdtelefoon op kunnen zetten en de andere mensen in huis niet teveel storen.

Het verschil tussen een digitale piano en een keyboard zit hem volgens mij enkel in het "gewicht" van de toetsen. Ik kan me voorstellen dat dat een rol speelt.

De meeste keyboards zijn tegenwoordig aanslaggevoelig, behalve dan de speelgoedkeyboards. Synthesizers hebben er niks mee te maken. Wat sommige keyboards en digitale piano's meer bieden is de "aftertouch", maar dat speelt bij piano volgens mij geen rol. Wat betreft het aanbod aan "klanken" in zo'n ding is het eerder het model dan dat het om een keyboard of "digitale piano" gaat.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Ik ging vroeger altijd nr thomaokaze, super 2-handskoopjes met goede naservice.
                            Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

Een keyboard is eigenlijk zowat de opvolger van de huiskamerorgels met ritmebox en zo, die in de jaren 70 erg populair waren. De electronica van een keyboard maakt het mogelijk om zonder veel notenleerkennis en met beperkte studietijd vrij snel leuke liedjes te laten klinken: meestal wordt met de linkerhand de basnoot van een akkoord gespeeld en met de rechterhand de melodie. De electronica doet de rest en zorgt voor de invulling met de gekozen begeleiding van akkoorden en percussie . Wie daarentegen piano wil studeren, zal elke noot die klinkt ook echt zelf moeten spelen.

Er is nog een belangrijk verschil tussen een keyboard en een electronische piano: een keyboard heeft doorgaans maar 61 toetsen (5 oktaven), een piano heeft er 88. Met vijf oktaven zal een pianist vroeg of laat met zijn vingers naast het klavier moeten spelen

Wat bedoel je met "splitten" ?
                              Bijna alle electronische piano's hebben een aantal standaardklanken (naast piano bijv. ook vibrafoon, orgel, ..). Met een splitfunctie kan je met de linkerhand met een andere klank spelen dan met de rechterhand.

Ik heb het model van concurrent Yamaha, hierop heb ik nog een afzonderlijke klankmodule van Korg op aangesloten, waardoor je de voordelen en de mogelijkheden van een electronische piano en een synthesizer kunt combineren.

Succes met de aankoop

Groetjes
                              K@rel
                              Last edited by k@rel; 15 maart 2008, 21:34.
                              Is this the real life? Is this just fantasy?
                              Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Working...
                              X