Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cafeïne omgekeerd effect?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: cafeïne omgekeerd effect?

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
    Het zal wel niet kloppen voor MaGuy, maar hier een uitleg rond ijzeropname: IJzer in planten is 3-waardig (Fe3+, ferri), en wordt moelijk als dusdanig opgenomen uit de GI-tract. Wat wel beter wordt opgenomen is 2-waardig ijzer (Fe2+, ferro).
    Wat zou ik het nu nog weten hé... Ik neem mijn geheugenpillen niet elke dag
    Het is geen probleem voor mij wat je hier zegt. Ik heb niet betwist dat het opduikt in de bloedspiegel, maar in hoeverre is bestudeerd of, en in welke mate dit ijzer deelneemt aan de bedoelde reacties?

Is er een verschil bestudeerd (of is dit mogelijk) tussen de reacties van reeds aanwezig ijzer (of ijzer uit zogezegde bio-"levende"-pillen) of het ijzer opgenomen uit klassieke ijzerpillen?

En dit dus volledig wetenschappelijk, zonder de mogelijk suggestieve resultaten op de patient in rekening te nemen.

Als het allemaal zo goed zou werken, dan was het heel makkelijk om junk te eten en supplementen bij te pakken. Maar ik dacht dat beide partijen aan de top (klassiek en alternatief) toch vrij goed overeenkomen dat dit in 't alg. niet het geval is?
    Last edited by maGuy; 5 januari 2008, 21:43.

Comment

Nog iets potentieel belangrijk uit mijn archief dat ik niet direct op het net meer terugvind...
      Diet Drinks Can Make You Fatter
      Artificial Sweeteners Wreck Body's Calorie Counter
      By John Mceachran
      Glasgow Daily Record - UK 7-2-4

Diet drinks may make slimmers fatter, scientists claimed yesterday.

They say the taste of the artificial sweeteners which replace sugar in the low-calorie drinks damage the body's ability to link sweetness with high calorie content in other items.

Research at Purdue University, Indiana, showed people learn from childhood that sweet tastes signal fattening food. But this ability to distinguish foods which are high in calories can be disrupted when
      they take low-calorie sweet foods, such as diet drink.

Professor Terry Davidson said: 'The body's natural ability to regulate food intake and body weight may be weakened when this natural relationship is impaired by artificial sweeteners.

'Without thinking about it, the body learns that it can use food characteristics such as sweetness and viscosity to gauge its caloric intake. 'The body may use this information to determine how much food is required to meet its calorific needs. 'When you substitute artificial sweetener for real sugar, however, the body learns it can no longer use its sense of taste to 'count' calories.

'This finding may explain why increasing numbers of people lack the natural ability to regulate food intake and body weight.'

The researchers studied two groups of rats one given full-sugar drinks and the second fed liquids with artificial sweeteners. After 10 days, the rats were allowed to eat a chocolate snack. And the rats given diet drinks ate much more than the other group.

Prof Davidson said: 'This suggests the artificial sweeteners reduced the natural ability of the rats to use sweet taste to judge the calorific content of the snack.'

The number of Americans using sugar-free products increased from fewer than 70million in 1987 to more than 160million in 2000.

Prof Davidson said: 'Consumption of sweeteners is not the sole cause of obesity but it maybe a contributing factor.'
      Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
      Zover bekend heeft overmaatiggebruik van suiker nooit een direct effect op immuniteit.Als dat waar zou zijn zouden de dikke mensen veel vakker met kwaaltjes naar ziekenhuis komen dan dunne mensen.dat is niet het geval.
      Dat komt mij op 1e zicht heel onzinnig over. Ben je verpleegster? (niet dat ik een verband insinueer hoor Verpleegsters zijn de eersten die voor mij opslag verdienen.)
      Bedoel je niet dat er letterlijk niet meer dikke mensen binnenkomen, maar in verhouding dus toch wel(!!), want er zijn niet zoveel dikke mensen als dunne?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
        Als het allemaal zo goed zou werken, dan was het heel makkelijk om junk te eten en supplementen bij te pakken. Maar ik dacht dat beide partijen aan de top (klassiek en alternatief) toch vrij goed overeenkomen dat dit in 't alg. niet het geval is?
        Klopt!

Staat trouwens vermeld op vitaminedoosjes: "kan een gezonde & evenwichtige voeding niet vervangen". Het is inderdaad zo dat heel wat essentiële voedingsstoffen beter opgenomen worden wanneer men ze uit "echte voeding" haalt. Ben zelf ook geen voorstander van al die supplementen, maar ze verkopen wel enorm goed. (gelukkig sta ik niet in de apotheek, ik zou ze niet goed verkopen)
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

MaGuy,
          Ik blijf bij mijn standpunt. Glucose zelf kan de werking van de immunsysteem nooit beinvloeden(zorgen dat B en T cellen minder goed werken.Ik heb het nagevraagd)).Het is onmogelijk aangezien glucose ons benzine is .We leven op glucose.het is ons energiebron.
          Bij Diabetes(type 1) is dat indirect wel het geval maar ook daar is niet glucose maar insulineproducerende beta cellen de targetcellen. HEt lichaam herkent deze cellen als lichaamvreemd en valt ze aan.In dat geval is diabetes wel een autoimmunziekte.Anders weet ik het ook niet meer

2de,
          Het is helemaal niet waar dat alleen groente en alleen fruit (zaols je aangeeft apel + water) gezond is. Als vrouw zit ik heel erg veel met mijn lichaamsgewicht.Ik heb verschillende dietten geprobeerd waaronder deze.
          Ik vind dat er een evenwicht moet zijn.Koolhydraten en vetten zijn ook noodzakkelijk voor je.
          Alleen groente en alleen fruit geeft complicaties(diaree gevoel lol) in je maag.
          Alleen eiwitten maakt je duizelig en psychisch . Bij het extreem volgen van deze dieet kan er zelfs suikerziekte ontstaan(Dr Attkins dieet).
          Ook helemaal afschaffen van vetten wordt tegenwoordig afgeraden omdat je zelfs vetten nodig hebt bij bv Vervoer/oplossen van verschillende vitamines en/of verwijderen/vervoeren van slechte cholesterol deeltjes.
          Koolhydraten zijn bron van energie.HET IS ONMOGELIJK OM ER ZONDER TE LEVEN.je lichaam geeft zelf een signaal dat het niet kan.

3de,
          Ik ben niet verpleegkundige
          Ik ben aan het afstuderen voor medisch biologie.
          Ben nog student

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frednick Bekijk bericht
            MAg ik u er op wijzen dat er reeds verscheidene verboden middelen zijn aangetroffen in dergelijke producten die als 'echte' groene thee of chinese plantjes te vinden zijn. Te vinden in menig thesis aan de UGent.

Nuja, tis steeds te zien wat je ermee wil bereiken en of het geen kwaad kan dat 'het doel de middelen heiligt'

Tloopt hier wel ver weg van de 'praktische studententips' waar onze Matthias om vroeg
            Wat is Ugent?Ik probeer niemands mening te verdedigen.
            Thesis is zelf een medisch student, slimmer dan mij en kan zelf zichzelf vast verdedigen.

Ik probeer het middel helemaal niet te heiligen.Ik drink de groene thee sinds mijn geboorte.Mijn ouders hebben het gedronken en mijn voorouders.Ik vertel jullie slechts mijn ervaring. De groene thee waar ik het over heb, is een natuurproduct.Het is niet een kleurstof met aardbei smaak of toffe smaak of perziksmaak.Ik vertrouw de natuur omdat al onze kennis op welke gebied dan ook,tot nu toe bewust van wat we uit de natuur halen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
              Jawel. Het is nog dichter dat u denkt, namelijk bij diabetes. Hier kan bijvoorbeeld dat de suiker niet omgezet worden, wat veelal voor infecties zorgt. Trek dezelfde lijn naar een normaal persoon, die té veel suiker inneemt. Ons lichaam is dan ook gemaakt voor een normaal gebruik.
              Ik verdien jou respect niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                Bedoel je niet dat er letterlijk niet meer dikke mensen binnenkomen, maar in verhouding dus toch wel(!!), want er zijn niet zoveel dikke mensen als dunne?
                Er wordt absoluut niets gezegd over het effect van Suiker op de Immunsysteem in deze artikel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
                  2de,
                  Het is helemaal niet waar dat alleen groente en alleen fruit (zaols je aangeeft apel + water) gezond is. Als vrouw zit ik heel erg veel met mijn lichaamsgewicht.Ik heb verschillende dietten geprobeerd waaronder deze.
                  *zucht* Ik heb het natuurlijk niet over een dieet...
                  Ik geef slechts een vergelijking als voorbeeld. Natuurlijk is er vanalles nodig, zoals ook koolhydraten, maar bijlange niet in de mate waarin de gemiddelde mens dat consumeert. Bij die zijn het potentieel één van de allergrootste verdikkers (zie bv de glycemische indextabellen van Montignac, is soms wel voor *iets* goed, ce monsieur. En nee, verder heb ik het er niet over.)

Wat ik ook wou aangeven is dat er een effect speelt waarvan ik de oorzaak vergeten ben, dat wanneer je een boel koolhydraten tot jou neemt, je behoefte/"honger" zal blijven hebben en amper kan stoppen met eten. Voor mij is het effect heel duidelijk.
                  Wanneer heb ik het meest zin om nog een reep chocola ed. te eten? Vlak na het eten van teveel koolhydraten, wanneer je eigenlijk volzit... Je zal dat effect wel kennen. Je kan eigenlijk *blijven* eten dan bijna.

Ook door de overvloed ervan roven bv die koolhydraten meer stoffen dan ze bijbrengen, dus het is maar logisch dat wanneer je echte natuurlijke voeding (voeding waar de verhoudingen in goedzitten) gaat toedienen, dat dat effect ook daardoor niet speelt, en je lichaam het ook niet moet "uitschreeuwen" om aub eens wat voedingsstoffen.

Als het lichaam dan toch moet roofbouwen en compromissen zoeken bij zowel over- als ondervoeding, dan zou ik in theorie toch voor het water en de appel (en een ei ) kiezen.

Verder heeft het lichaam een goede hoeveelheid plat water nodig een halfuur voor het eten en een glas of twee na het eten (ca 2 uur erna).
                  Dranken waar "water inzit" is niet hetzelfde.
                  Het is dan ook door deze watervoorraad niet aan te vullen dat wij relatief zo constant gedehydrateerd en moe kunnen zijn/worden... Daardoor weer denken dat we moeten eten, enz

Comment

Working...
                  X