Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electriciteitsprobleempje: trillend licht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Electriciteitsprobleempje: trillend licht

Dus kom ik op mijn eerder gemaakte opmerking. Het is niet zeker dat je dimmer dit soort lampen kan dimmen. Veel hangt af van het type trafo dat is gebruikt (gewikkeld of elektronisch) en hoe je dimmer is gemaakt (lees: welke belastingen hij kan dimmen)

Comment

Ik heb het probleem nog al gezien en gehoord ! De lampjes van jouw flikkeren en zoemen enkel als ze erg gedimd zijn hé.

Dat flikkeren doen ze wss altijd, maar je kan het enkel zien als ze zwaar gedimd staan.

Dat zoemen, heb ik geen verklaring voor, maar ik vermoed dat het de gloeidraad is die gaat trillen.

Een oplossing heb ik ook nog niet gevonden.
      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Ik ben hier bezig met het sturen van 6 halogeen spots elk 50W op 12V DC. Via een afstandsbediening op 433.92 Mhz waarvan ik alle codes heb opgemeten stuur ik de spots, in groep of afzonderlijk, zowel on/off als dimmen. Ook ik heb op bepaalde lage dimwaarde dat de lampen lichtjes gaan zingen. Flikkeren doen ze niet omdat ik ze op een nogal hoge PWM frequentie zelf ga sturen. Nu ligt dit op 400 Hz, vandaar geen flikker maar wel zingen. na analyse is het wel degelijk de gloeidraad die dit veroorzaakt.

Het trillend geluid is lamp afhangkelijk. De ene heeft het meer dan de andere en iets meer licht geven verminderd doorgaans deze trillingen. Een 35W type was nauwelijks te horen.

Ik stuur deze spots aan via PWM regeling met powerfets. De gebruikte fets zijn de IRF540, een per spot. Die kunnen rustig tot 23A sturen, dus dat is geen probleem. Ik vermoed zelfs dat juist door de snelle on/off sturing ik juist meer gezang teweegbreng in die gloeidraden. Maar het verlies op de fets is dan ook heel laag waardoor ze bijna koud blijven.

Testen met andere PWM frequentie aansturing brengt weinig verbetering. Maar bij te lage frequenties ga je dan idd flikkering zien. De nodige 12V DC wordt gemaakt door 2 transfo's elk 160W die samen liggen. Er worden 2 bruggelijkrichters gebruikt die elk tot 30A nominaal kunnen leveren. Deze gelijkrichters worden wel behoorlijk warm bij volle uitsturing van de 6x50 W lampen maar als je weet dat 300W overeen komt met 25A bij 12V en een brug ongeveer 1.2 tot 1.5V nodig heeft dan weet je dat daar 30W in verloren gaat.

Later zullen deze spots vervangen worden door leds die een beter rendement en een lager vermogen zullen hebben.

Dus zingen van die spots is blijkbaar niet zo abnormaal en het is wel degelijk de gloeidraad die dit teweeg brengt.

Comment

Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Hoewel een deel me als chinees klinkt
          Kan je even uitleggen wat PWM en powerfets zijn?
          Ik ga proberen het wattage per kanaal te verhogen om zo van het 'geflikker' af te geraken. Het gezoem komt slechts voor bij één spot, en hiervan ga ik de lamp vervangen om hier ook vanaf te geraken. Voor de rest werkt mijn constructie redelijk goed, ook al is het electrisch gezien wschl amateurswerk
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
            Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Hoewel een deel me als chinees klinkt
            Kan je even uitleggen wat PWM en powerfets zijn?
            Ik ga proberen het wattage per kanaal te verhogen om zo van het 'geflikker' af te geraken. Het gezoem komt slechts voor bij één spot, en hiervan ga ik de lamp vervangen om hier ook vanaf te geraken. Voor de rest werkt mijn constructie redelijk goed, ook al is het electrisch gezien wschl amateurswerk
            PWM = pulse width modulation = afkappen van de puls = dimmen
            powerfets zijn vermogenmosfets = de " andere " dimmer. Dimmen kun je namelijk met triacs, mosfets en transistoren. Dit is afhankelijk van de stroom, het soort spanning en de belasting dus.
            Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
            http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

De termen PWM slaan op de manier hoe de lampen aangestuurd worden. Fets zijn de schakelelementen. PWM staat voor puls width modulation, dit houd in dat de lamp niet kontinu aangeschakeld staat maar slechts een gedeelte van een cyclus. Door de verhouding aan/off te regelen bepaal je ook het vermogen.

Maar het is nu juist het snel schakelen die zowel flikker kan geven indien het te langzaam gaat waardoor onze ogen de veranderingen kunnen waarnemen, maar anderszijds gaat de gloeidraad blijkbaar ook gaan meetrillen met die schakelfrequentie. dit is een gevolg van het digitaal schalelen terwijl je dit verschijnsel niet hebt bij analoog schakelen.

Maar het hangt idd sterk van de lamp zelf, mogelijks is er ook verschil volgens de fabrikant. ik ben daar nog volop aan het testen, flikkeren kan ik gemakkelijk wegnemen door een hogere schakelfrequentie omdat ik dit zelf kan bepalen vermits ik die electronica maak, maar de trillingen wegnemen blijkt veel moeilijker te gaan.

Met lampen op 220V zou je dit waarschijndelijk niet of veel minder hebben, dit komt eerder door de dikke gloeidraad konstructie op 12V

De aangekocht dimmers kunnen daar minder last van hebben maar ik moest een eigen systeem bouwen waar veel meer mogelijkheden inzaten om alles individueel te regelen maar ook nog voor andere uitbereidingen. Alles is radio bestuurd op 433.92 Mhz waardoor je geen last hebt van muren.

Ook later omschakelen naar leds ipv halogeen spots is met dezelfde controller mogelijk. Evenzo schakeltijden door een ingebouwde klok.

Comment

Working...
              X