Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electriciteitsprobleempje: trillend licht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Electriciteitsprobleempje: trillend licht

Hallo,

IK heb me een set draadloze dimmers aangeschaft (waarvan sprake in een post hieronder). Mijn configuratie is twee dimmers in parallel, zodat ik twee kanalen heb op een rail. Nu werkt alles zoals het moet, maar er is één raar probleem:
    Ik heb spots met halogeenlampjes van 50 W. Wanneer ik op een kanaal een of twee spots zet, dan trilt het licht enorm. Wanneer ik er een gewone gloeilamp van 40W bijzet, dan is de trilling weg. Bovendien is er ook een hoogfrequent gezoem, zowel met als zonder gloeilamp.
    Kan iemand me zeggen vanwaar die trilling komt, en hoe ik ervan af geraak? De bedoeling was om geen gloeilampen te hebben, en geen gezoem natuurlijk

bedankt!
    Last edited by ODB; 28 december 2007, 19:20.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: Electriciteitsprobleempje: trillend licht

Sommige dimmers zijn enkel geschikt voor het dimmen van bepaalde "lasten". Halogeenlampen (12V modellen) werken via een transformator. Dit kunnen (zware) balasttransformatoren zijn of elektronische trafo's zijn.

Om nu te weten wat je dimmer kan dimmer moet je eens kijken naar het opschrift op de dimmer of in hun handleiding.
    Je hebt R, C en (verdorie, ontglipt me nu even).

Laat eerst eens weten welk soort transfo je hebt voor je lampjes (een zware gewikkelde trafo) of lichte elektronische trafo's

Comment

En geef ook eens het merk (en eventueel type) van je dimmer op graag.

Comment

De spots zijn 220V spots, dus zonder transfo. Ze zijn op een rail gemonteerd die rechtstreeks op netspanning staat. De dimmers zijn geschikt voor 50-250W, waar ik dus ruim binnen zit.
        De dimmers zijn van Profile - Waveman, prof-35R (draadloze dimmers, inbouwmodules).

alvast bedankt voor je hulp
        Last edited by ODB; 28 december 2007, 19:18.
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Ik heb even de specs van je dimmer bekeken en het zou zonder probleem je 220V halogeenlampjes moeten dimmen. Een 220V halogeenlamp is niet inductief noch capacitief dus gedraagt deze zich hetzelfde als een normale gloeilamp.

Wat kunnen de oorzaken zijn?
          - te lage belasting
          - zoemen kan voorkomen bij goedkope dimmers
          - problemen tss die 2 dimmers in serie (wat me niet echt duidelijk is hoe je dimmers in serie kan schakelen). Je misschien verkeerd uitgedrukt?
          - Een slechte dimmermodule tout court.

WAt als je nu eens back to basics gaat? Neem 1 dimmer met enkele 220V halogeenlampjes en lukt het dimmen nu wel zonder knipperen? Is er nog gezoem?

Comment

De dimmers staan natuurlijk niet in serie maar in parallel (foutje getikt )
            Ik heb de voeding in twee gesplitst met lusterklemmen, naar die twee dimmers, en elke dimmer staat dan op een appart kanaal (L1 en L2). De neuter wordt door beide dimmers gedeeld (maar wordt dus ook gesplitst).
            Een dimmer eruit halen verandert niet veel aan de situatie.
            Het knipperen en zoemen is vooral wanneer de lichten gedimd zijn. Wanneer ik spots bijsteek is het ook niet. Dus ik denk dat de belasting hoger zou moeten.
            Heb je een idee hoe ik dat kan doen zonder extra spots te steken? Weerstandje tussensteken? Of bestaan er ontstoorders om de 'vuile stroom' na de dimmers weer goed te krijgen (harmonischen eruit halen b.v.)?
            Last edited by ODB; 28 december 2007, 20:23.

Comment

Je kan zware weerstanden tussensteken maar dat zullen echte energieverslinders zijn die enkel maar hopen warmte genereren. Lampen hebben sowieso een slecht rendement (heel veel warmteverlies) maar geven ten minste nog licht

Ik zit nu te denken op welke manier je dimmer zou werken. Werkt die met faseaansnijding bv. of werkt hij op een andere manier? Ik zou echt niet weten hoe die brom eruit te krijgen. Elke dimmer "bromt" natuurlijk luider naarmate het licht feller gedimd wordt maar dit mag nooit hinderlijk worden. Ik vrees zoals eerder vermeldt dat het hoogst waarschijnlijk je dimmer zelf zijn. Eentje die toch niet zo pro gemaakt is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Je kan zware weerstanden tussensteken maar dat zullen echte energieverslinders zijn die enkel maar hopen warmte genereren. Lampen hebben sowieso een slecht rendement (heel veel warmteverlies) maar geven ten minste nog licht

Ik zit nu te denken op welke manier je dimmer zou werken. Werkt die met faseaansnijding bv. of werkt hij op een andere manier? Ik zou echt niet weten hoe die brom eruit te krijgen. Elke dimmer "bromt" natuurlijk luider naarmate het licht feller gedimd wordt maar dit mag nooit hinderlijk worden. Ik vrees zoals eerder vermeldt dat het hoogst waarschijnlijk je dimmer zelf zijn. Eentje die toch niet zo pro gemaakt is.
                Op welke andere manier dan faseaansnijding zouden die (goedkope?) dimmers dan wel moeten werken ?
                Waarschijnlijk ontbreekt het R-C dempingscicuit volledig vandaar het gezoem ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                  Elke dimmer "bromt" natuurlijk luider naarmate het licht feller gedimd wordt maar dit mag nooit hinderlijk worden. Ik vrees zoals eerder vermeldt dat het hoogst waarschijnlijk je dimmer zelf zijn. Eentje die toch niet zo pro gemaakt is.
                  Voor alle duidelijkheid, het is niet de dimmer die bromt, maar de halogeenspots zelf. De dimmer is zo goed als geruisloos op alle standen. Maar zonder dimmer zijn deze ook geruisloos.

Comment

Kijk eerst of het halogeenlampje zelf een 220V type is.
                    Indien het een laagspanningslampje is (12 of 24V) dan zit er een electronische transfo in de voet van de spot.
                    Bij lage voedingsspanning vanuit de dimmer ontsteekt dit regelcircuit niet en is het hoogohmig. Deze belasting is onvoldoende om je dimmer correct te laten werken.

Comment

Hey juppekes

Al dat getril en al dat gezoem

Ben je zeker dat je daar niets tussen geplaatst hebt die er niet thuis hoort

Ps: al eens gekeken of je vrouw al haar speeltjes nog in haar nachtkastje liggen

Sorry kon het niet laten
                      Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                        Hey juppekes

Al dat getril en al dat gezoem

Ben je zeker dat je daar niets tussen geplaatst hebt die er niet thuis hoort

Ps: al eens gekeken of je vrouw al haar speeltjes nog in haar nachtkastje liggen

Sorry kon het niet laten
                        als hij die trilling kan "zien" aan het licht dan moet zijn vrouw dringend "haar" batterijen vervangen ..

Comment

Voor 18euro kan je nu gezever lezen

Comment

Voor die speelgoedjes heb ik met een batterij van 6V niet genoeg hoor

Ondertussen heb ik een tweede rail gemonteerd, deze keer met 4 spots erop. Hier werkt alles zoals het moet, zonder gezoem of geflikker en zelfs bij sterke dimming. De eerste rail doet nog lastig wanneer ik er geen extra gloeilamp opzet. Het gezoem is trouwens al weg, want ik heb een vd lampen vervangen door een ander exemplaar.

Ondertussen blijkt ook dat ik me vergist heb: de spots zijn op 12V (en niet op 220V zoals ik dacht, zie hier). Er zit in het armatuur een transfo. Ik weet niet in hoeverre dit jullie constructieve suggesties verandert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                              Voor 18euro kan je nu gezever lezen
                              idd .. en een dimmer van 18€ is de facto electronisch gezever .. TANSTAAFL

Comment

Working...
                              X