Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDMI en verkeerd beeldformaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDMI en verkeerd beeldformaat

Heb eens een vraagje voor de kenners op het vlak ...

Ik sluit een DVD/HD-recorder aan op de TV via scart en alles werkt prima.
    Nu sluit ik dezelfde DVD/HD-recorder eens via HDMI aan op dezelfde TV en heb een probleem.
    DVD's bekijken werkt prima, alles klopt en beeld is prima.
    HD (opgenomen TV-programma's of Tuner (rechtstreeks TV) van de recorder bekijken geeft echter een verkeerd formaat op de TV.
    Het beeld is dan horizontaal platgedrukt, voornamelijk de 16:9 uitzendingen.
    Ik krijg dan zwarte balken onder en boven en links bovenaan heb ik een horizontale onderbroken witte lijn tot in het midden van het beeld. De witte lijn die volgens info op internet soms als de Teletext-info en soms de synchronisatie-info beschreven wordt.
    Als ik hetzelfde opgenomen beeld dan weer via scart bekijk is het wel goed en gaat de TV naar het juiste formaat.
    Natuurlijk staat het TV-formaat in de recorder op 16:9 en is het een 16:9 TV.
    Recorder is een Panasonic en TV is een Philips plasma. Merken doen er niet toe maar ik vermeld ze moest iemand hetzelfde herkennen of mij raad kunnen geven.
    Onderling zijn ze verbonden met een kwalitatieve Philips HDMI kabel met vergulde contacten.
    Ik veronderstel dat de kabel niks te maken heeft met dit probleem want anders zou DVD ook wel slecht zijn.
    HDMI-instellingen worden bij connectie automatisch gededecteerd en komen overeen met de specificaties van beide toestellen, dus dat is het ook niet.
    Ik heb geprobeerd op een lagere setting maar dit helpt niets.

Iemand raad?
    Alvast bedankt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Re: HDMI en verkeerd beeldformaat

Dus ligt het toch aan HDMI...
    HDMI geeft de beste beeldkwaliteit maar sukkelt met het formaat.

Je kan ook 5 kabels gebruiken: 2 audio + 3 video (beeld).

En veel zenders zenden nog uit op 4:3.
    Er zijn nog héél veel mensen die een gewone tv hebben.
    Maar is O.T. nu.

Mijn tv staat op 1920x1080i op 50Hz.
    En een lagere setting?
    We gaan toch geen geld uitgeven om te kijken naar een minderwaardig beeld.

Plus...hoevel zenders zenden op HD uit (en die gratis zijn ook).

Ik heb gekocht voor het digitale beeld
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Mijn tv staat op 1920x1080i op 50Hz.
      En een lagere setting?
      We gaan toch geen geld uitgeven om te kijken naar een minderwaardig beeld.
      Ik had tot nu toe enkel de TV met HDMI en al de rest via scart ... nogal duur alles ineens te kopen, vooral als ge het al hebt.
      Dus nu eens een DVD-speler willen kopen met HDMI om toch van beter beeld te kunnen genieten. Maar mits die DVD/HD combinaties geen fortuinen meer kosten direkt voor alles gekozen. En met DVD merk je inderdaad wel duidelijk het verschil tussen scart en HDMI ... staat ook op 1080i omdat het een HD-Ready is en geen Full HD.
      Maar dit lost mijn HD-probleem nog niet op hé.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Probeer is 720p voor HD uitzendingen ?

Voor DVD zal hij waarschijnlijk automatisch naar 576p springen tenzij je in het dvd/hd toestel hebt gezet dat hij zelf de upsampling moet doen ipv de televisie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST Bekijk bericht
          Probeer is 720p voor HD uitzendingen ?

Voor DVD zal hij waarschijnlijk automatisch naar 576p springen tenzij je in het dvd/hd toestel hebt gezet dat hij zelf de upsampling moet doen ipv de televisie.
          Was ook mijn gedacht... probeer gewoon even op je HD-ready native 720p, ipv de geupscalede 1080i
          *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
          visit : http://www.emmab.be/

Comment

Hier hetzelfde probleem, maar ook geen oplossing. De handelaar weet het ook niet.

Comment

Heb ondertussen een antwoord maar geen oplossing (enfin toch geen deftige) de enige oplossing is weer een nieuwe TV kopen.

Voor HDMI verbindingen kan er geen formaat gekozen worden en staat de verhouding vast.
              Nu zijn de uitzendingen ofwel 4:3 ofwel 16:9 en dit wordt wel allemaal automatisch aangepast maar ... voor HDMI kan je op de TV maar 1 setting gebruiken en die staat vast ... op BREEDBEELD en niet op 16:9.
              En mits de weergave in breedbeeld in de hoogte smaller is dan 16:9 zie je steeds die zwarte balken onder en boven waar het niet moet.
              Data van DVD wordt anders verwerkt en daar heeft men er geen last van.
              Dit te weten gekomen bij Panasonic en Philips en de ene stuurt u naar de andere natuurlijk.
              En ja, als ik de TV gebruik met zijn eigen ingebouwde tuner en het formaat manueel op breedbeeld zet, dan zijn er bij 16:9 uitzendingen ook balken boven en onder maar hier kan je andere settings kiezen waaronder automatisch formaat.
              Philips kan geen oplossing bieden ... je moet maar een recente TV kopen waar via HDMI ook het beeldformaat aangepast kan worden.
              Een softwareupdate met de mogelijkheid 16:9 of automatisch te kiezen is te moeilijk blijkbaar.
              Of alles waar is weet ik niet, dit maken ze me toch wijs.
              Gangsters ja.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Heb ondertussen een antwoord maar geen oplossing (enfin toch geen deftige) de enige oplossing is weer een nieuwe TV kopen.

Voor HDMI verbindingen kan er geen formaat gekozen worden en staat de verhouding vast.
                Nu zijn de uitzendingen ofwel 4:3 ofwel 16:9 en dit wordt wel allemaal automatisch aangepast maar ... voor HDMI kan je op de TV maar 1 setting gebruiken en die staat vast ... op BREEDBEELD en niet op 16:9.
                En mits de weergave in breedbeeld in de hoogte smaller is dan 16:9 zie je steeds die zwarte balken onder en boven waar het niet moet.
                Data van DVD wordt anders verwerkt en daar heeft men er geen last van.
                Dit te weten gekomen bij Panasonic en Philips en de ene stuurt u naar de andere natuurlijk.
                En ja, als ik de TV gebruik met zijn eigen ingebouwde tuner en het formaat manueel op breedbeeld zet, dan zijn er bij 16:9 uitzendingen ook balken boven en onder maar hier kan je andere settings kiezen waaronder automatisch formaat.
                Philips kan geen oplossing bieden ... je moet maar een recente TV kopen waar via HDMI ook het beeldformaat aangepast kan worden.
                Een softwareupdate met de mogelijkheid 16:9 of automatisch te kiezen is te moeilijk blijkbaar.
                Of alles waar is weet ik niet, dit maken ze me toch wijs.
                Gangsters ja.
                Gaat dit nu over DVD of TV?
                VRT en VTM zenden in 16:9
                VTM bovendien nog in HD.

Duitse zenders of de Nederlanders zenden niet constant in 16:9
                Momenteel kijk ik naar Ned3 > Amerikaanse serie > 4:3

Die scard heb ik nog niet geprobeerd.

WDR loopt nu een Amerikaanse western.
                Tv staat nu op 4:3 > rondom zwarte randen > als ik iets anders kies
                dan worden de personages nogal eigenaardig weergegeven...
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Gaat dit nu over DVD of TV?
                  Zoals vermeld in mijn eerste post Theo ...
                  DVD's bekijken werkt prima, alles klopt en beeld is prima.
                  HD (opgenomen TV-programma's of Tuner (rechtstreeks TV) van de recorder bekijken geeft echter een verkeerd formaat op de TV.
                  Het beeld is dan horizontaal platgedrukt, voornamelijk de 16:9 uitzendingen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Zoals vermeld in mijn eerste post Theo ...
                    Ok VerSeg.
                    Ik zou graag die toestellen allemaal wel willen proberen.
                    Maar ja, waar ga je die "gratis" mee krijgen om thuis te testen?

Misschien vind je hier iets?
                    Last edited by theokus; 28 december 2007, 02:21.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ik heb een "recente" philips TV, en ik kan via HDMI kiezen, breedbeeld, 4:3 etc...

Als je radeloos bent mag je wel uw DVD/HD ding testen als je wil.

Kan er toch moeilijk bij dat hij het platdrukt.

Normaal als je switch naar je HDMI ingang, terwijl je uitzending al speelt op de HD/DVD, geeft hij weer welk formaat de tv toekrijgt, 720p, 1080p etc... Wat komt daar op je scherm ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST Bekijk bericht
                        Ik heb een "recente" philips TV, en ik kan via HDMI kiezen, breedbeeld, 4:3 etc...

Als je radeloos bent mag je wel uw DVD/HD ding testen als je wil.

Kan er toch moeilijk bij dat hij het platdrukt.

Normaal als je switch naar je HDMI ingang, terwijl je uitzending al speelt op de HD/DVD, geeft hij weer welk formaat de tv toekrijgt, 720p, 1080p etc... Wat komt daar op je scherm ?
                        Als het extern toestel af staat kan ik voor de HDMI (DVI) kiezen tussen 4:3 of breedbeeld en niets anders. Eens het extern toestel aan staat kan er niets meer aangepast worden aan deze setting, staat die op breedbeeld, dan blijft die op breedbeeld. TV is een jaar en 10 maand "oud".

Zet uw TV (zonder extern toestel) eens op een zender als ze een 16:9 programma uitzenden.
                        Zet het beeldformaat op automatisch, dan zal het beeldvullend zijn. Zet je het op breedbeeld, dan krijg je ook een zwarte balk boven en onder. Zet je het op 16:9, dan krijg je het terug beeldvullend.

Bij die HDMI (DVI) is het probleem juist dat die enkel 4:3 en breedbeeld kent maar niet 16:9. Ik heb het wel over TV uitzendingen hé, al dan niet opgenomen op HD. Het afspelen van DVD wordt correct weergegeven.
                        Op mijn TV bestaat er geen andere mogelijkheid dan breedbeeld of 4:3 voor HDMI (DVI) en enkel bij alle andere aansluitmogelijkheden kan je ook de andere formaten zoals 16:9, 14:9, ... kiezen.

Als ik switch naar HDMI (DVI) dan komt er 1080i te staan (is een HD Ready en geen Full HD) maar dat staat er ook als je naar een 4:3 uitzending kijkt of naar DVD.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Als het extern toestel af staat kan ik voor de HDMI (DVI) kiezen tussen 4:3 of breedbeeld en niets anders. Eens het extern toestel aan staat kan er niets meer aangepast worden aan deze setting, staat die op breedbeeld, dan blijft die op breedbeeld. TV is een jaar en 10 maand "oud".

Zet uw TV (zonder extern toestel) eens op een zender als ze een 16:9 programma uitzenden.
                          Zet het beeldformaat op automatisch, dan zal het beeldvullend zijn. Zet je het op breedbeeld, dan krijg je ook een zwarte balk boven en onder. Zet je het op 16:9, dan krijg je het terug beeldvullend.

Bij die HDMI (DVI) is het probleem juist dat die enkel 4:3 en breedbeeld kent maar niet 16:9. Ik heb het wel over TV uitzendingen hé, al dan niet opgenomen op HD. Het afspelen van DVD wordt correct weergegeven.
                          Op mijn TV bestaat er geen andere mogelijkheid dan breedbeeld of 4:3 voor HDMI (DVI) en enkel bij alle andere aansluitmogelijkheden kan je ook de andere formaten zoals 16:9, 14:9, ... kiezen.

Als ik switch naar HDMI (DVI) dan komt er 1080i te staan (is een HD Ready en geen Full HD) maar dat staat er ook als je naar een 4:3 uitzending kijkt of naar DVD.
                          Mijn TV kan:
                          - 4:3
                          - alleen scannen
                          - 16:9
                          - zoom
                          Dit bij HDMI van de box naar de TV.

Analoog heb ik deze:
                          - auto breed
                          - 16:9
                          - Bred zoom
                          - zoom
                          - 4:3
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Bij Breedbeeld wordt het beeld enkel horizontaal uitgerokken (vandaar die zwarte banden boven en onder). 16/9 wordt in alle richtingen uitgerokken...

Met zo'n decoder is het meestal zo dat je het juiste beeld krijgt (als in 16/9 wordt uitgezonden) als je je TV op breedbeeld zet. Bij een uitzending in 4/3 moet die dan wel op 4/3 staan, omdat het beeld anders horizontaal wordt uitgerokken...

Ik heb hier wel zo'n INDI box staan. Heb een CRT-TV'ke van een 9 jaar oud. Deze heeft ook een automatische stand, maar met die box blijkt die niet 100% meer te werken : de 4/3 beelden worden in breedbeeld weergegeven, i.p.v. in 4/3...

Kan je in je HD-recorder niet aangeven dat hij dat "uitrekken" zelf voor z'n rekening neemt ? Meestal kan je dat ook selecteren : Letterbox, PAN-SCAN en "niet uitrekken". Blijkbaar zou dit best op Letterbox staan, maar mijn TV is daar niet content mee. Misschien de uwe wel ?
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Kan je in je HD-recorder niet aangeven dat hij dat "uitrekken" zelf voor z'n rekening neemt ? Meestal kan je dat ook selecteren : Letterbox, PAN-SCAN en "niet uitrekken".
                              Dit kan ik instellen voor 4:3 uitzendingen maar die zijn echter juist. Het is enkel 16:9 dat verkeerd is, deze wordt platgedrukt en je kan enkel kiezen of je een 4:3 of 16:9 TV hebt maar niet wat hij ermee moet doen in geval van 16:9.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X