Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TDI rijders met veel kilometers gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: TDI rijders met veel kilometers gezocht

Amaai, ik ben dit eens beginnen lezen uit interesse en verbaas me over die verbruikscijfers. Dat valt echt behoorlijk mee. Rijdt nu zelf met een SX4 1.9 6v en ik krijg die niet onder de 7.3l terwijl ik dagelijks een 100-tal km autoweg doe, slecht af en toe eens file en enkel in de weekend wat korte ritten. Doe zo'n 30000/jaar. Ik denk dat ik hierna ook eens naar zo'n TDI ga uitkijken, dat scheelt hem direct 1l/dag!

Comment

Ik had één van de eerste TDI's een Audi 80 - 90Pk. De wagen in zeer goede staat verkocht (omdat hij geen airco had en vrij standaard was, en wij elk jaar een paar keer met de wagen op vakantie gaan en ik goedkoop een andere wagen kon kopen). Op het ogenblik van de verkoop had hij, na 12 jaar, en 245.000 Km.
      Gemiddeld verbruik 5,8 liter, ongeacht de snelheid (mijn vrouw reed er 't meeste mee, en heeft een HEEL zware voet) en een vlotte rijstijl. Hij bolt hier trouwens nog altijd rond in de gemeente. Goeie wagen, weinig problemen mee gehad op wat "prullekes" na, maar niet direct aan de motor. Wat diene wel had... hij liet veel rook achter.

Comment

Volvo V40 1,9 TD van 2003. 201.000 Km, gekocht aan 160.000.
        Verbruik 5,7 ; onvermijdelijke "grote" kosten aan 200.000 (distributieriem, ook een remklauw moeten vervangen).
        Zeer tevreden van , ik hoop dat ik nu vertrokken ben voor nog 100.000
        (ik heb me altijd afgevraagd waarvoor die "I" staat: diesel is toch altijd injectie?)

Comment

Die "i" staat hoogstwaarschijnlijk voor directe injectie ! De diesels van vroeger werden ook geïnjecteerd maar eerst in een voorkamer. Dit had alles te maken met het geweldig "tikken " van een rechtstreeks ingespoten diesel. Ondertussen zijn de isolatie technieken zover gevorderd dat men deze techniek ook toepast in persoonswagens.
          Als ik me niet vergis was Rover de eerste ( op grote schaal ) persoonswagen met dit systeem. De TDI's van VW zijn daarna gevolgd.
          Hopelijk vertel ik hier niet teveel leugens

Erwin
          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
            [knip]
            (ik heb me altijd afgevraagd waarvoor die "I" staat: diesel is toch altijd injectie?)
            I ... Intercooler ?

@ Erwin : inderdaad was de Rover en de Fiat Croma de eerste personenwagens met Directe Diesel Injectie. Met veel kabaal in de auto als gevolg, doch een zeer laag verbruik.
            De doorbraak van Directe Diesel injectie is er pas gekomen (dankzei een uitvinding van Fiat) met de Commonrail injectie. Hierdoor kan men de injectie beter controleren (tot 6 à 8 gespreide injecties per arbeidsslag) zodat het geluid en het confort pijlsnel de hoogte in gingen. Met een laag verbruik.
            Nochtans is het het "pompvertstuiverssysteem" van VW het zuinigste. Alhoewel de VW groep hier stilletjes aan vanaf stapt i.v.m. emmissie normen. Ze gaan ook over naar commonrail. Maar dan van de IV generatie.

Groetjes
            Skitch
            Last edited by Skitch; 6 december 2007, 23:40.
            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              I ... Intercooler ?

Groetjes
              Skitch
              Kan ook ? Maar ik denk dat de i in TDI staat voor die rechtstreekse injectie.
              Over andere merken spreek ik me niet uit.

Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                Kan ook ? Maar ik denk dat de i in TDI staat voor die rechtstreekse injectie.
                Over andere merken spreek ik me niet uit.

Erwin
                TDI = Turbodiesel Direct Injection

Comment

De ene tdi is de andere niet. bij een Renault megane bijvoorbeeld, kan je beter oordopjes gebruiken. Ik heb overigens jarenlang met alle Tdi's van VW / Audi gebold, 90, 110, 130 en 140pk. Altijd +-180000 km mee gereden zonder 1 motorprobleem. Gebruik telkens rond de norm (6liter)
                  Nu heb ik een Alfa met 150pk, dat is een andere manier van rijden, italiaanse volbloedjes in plaats van duitse ezels. Maar aan de pomp zie je het verschil (7.5L)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                    TDI = Turbodiesel Direct Injection
                    zo is het idd begonnen maar ondertussen is TDI een merknaam van vag geworden.

juist zoals PSA HDI heeft.

technologie is zowat hetzelfde, enkel heeft VAG tot de laatste nieuwe modellen vastgehouden aan PD (pumpdose) injectie waartegen de meeste andere al een tijdje common rail injectie gebruiken.
                    Nadeel van PD is een beetje meer lawaai maar ze zijn over't algemeen wel zuiniger.
                    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                    like.no.other

Comment

Ik heb een passat tdi 90 pk gehad ....verkocht wegens iets te traag voor mij

Had er 177000 km op staan en nooit problemen mee gehad ( gemiddelde kilometers per jaar = 45 à 50000 ) Het verbruik lag rond de 6 l/100 km .
                      Schoonbroer had een passat variant 100 pk ( model B5 = 2001 ) en had er niks dan miserie mee ..... kan ook aan het manneke liggen natuurlijk. Onderhoudsbeurten zijn wel vrij duur als je ze in erkende garage laat doen , maar dat is nu eenmaal het lange leven van je auto ...

Wat gemiddeld verbruik betreft ...heb nu bmw 525d ....een veel vlottererijstijl en een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km . En de kilometerstand staat op 228000 en rijd en start nog zoals nieuw ....
                      Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Alhoewel de VW groep hier stilletjes aan vanaf stapt i.v.m. emmissie normen. Ze gaan ook over naar commonrail. Maar dan van de IV generatie.

Groetjes
                        Skitch
                        De hoofdreden voor die overstap naar Common rail van de VW-groep ligt in de prijs van het systeem. Ook die pumpdüse haalt zonder problemen de euro-5 norm (daar is toch altijd een roetfilter voor nodig, anders lukt het niet). Mijn 90 pk'erke is een Euro-4 (zonder roetfilter).

De eerste common rails van VW komen trouwens al op de markt. Ze zitten in de nieuwe tiguan...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Ik rij momenteel met een Avensis Verso D4D 2.0
                          Zes jaar oud en 195500 km.

Toyota is zeer degelijk. Geen motorproblemen, en hij verbruikt ook nog geen olie.

Rijdt nog vlot.

Deze week enkel een schokdemperkop moeten laten vervangen = de enige kost (buiten het normale onderhoud ttz olie, filters, banden, remblokjes) die ik gehad heb in 6 jaar.

Groeten

Geert
                          Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                            Vorige eigenaar (vriend) heeft er wel miserie mee gehad: op 60.000 km nieuwe versnellingsbak, op 120.000 km nieuwe turbo en 'join de culasse' en dacht dat de boordcomputer ook al eens vervangen was.
                            Niet overdrijven hé. De versnellingsbak, turbo en 'join de culasse' was voldoende van brokken. De boordcomputer is nog altijd de orginele.

peter

Comment

Audi A4 B5 1996 90PK

335.000 km en vooralsnog (klopt het af) geen noemenswaardige stukken gehad aan mijn auto. Enkel schakelaar van achterruit verwarming werd vervangen.

Verbruik? Zo'n 55 liter op 900 km (heb wel zware voet en doe enkel korte afstanden, veel file's etc.)

Die Audi/VW motoren horen tot de beste van de wereld. Vorige Audi 80 ging maar liefst 500.000 km mee vooraleer ie verkocht werd aan een Afrikaan.
                              Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                De hoofdreden voor die overstap naar Common rail van de VW-groep ligt in de prijs van het systeem. Ook die pumpdüse haalt zonder problemen de euro-5 norm (daar is toch altijd een roetfilter voor nodig, anders lukt het niet). Mijn 90 pk'erke is een Euro-4 (zonder roetfilter).

De eerste common rails van VW komen trouwens al op de markt. Ze zitten in de nieuwe tiguan...
                                Ik heb de evolutie van de vw-tdi's gevolgd, en ze zijn er steevast op vooruit gegaan in vermogen, maar het toerental/koppelbereik heb ik als konstant slechter ervaren. De 140pk tdi is een "vierkante" motor, op 3000rpm houd ie er abrupt mee op, wat mijns inziens een heel onaangename nuttige vermogenscurve geeft.
                                Ik weet niet of het aan common rail ligt, maar de cr waar ik mee gereden heb, draaien stuk voor stuk aangenamer, en geven ook vermogen in hogere toeren, in tegenstelling tot de vw tdi's die op 1800 toeren al wel een heel hoog koppel hebben, maar dat is dan ook het enige voordele mijns inziens.
                                De Bmw en Fiat motoren zijn op dat gebied véél aangenamer.

Comment

Working...
                                X