Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TDI rijders met veel kilometers gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: TDI rijders met veel kilometers gezocht

Die pumpdüse motoren hebben inderdaad een redelijk ruw karakter, maar ermee ophouden op 3000 tr/min lijkt me toch wat overdreven.
    Die 2.0 haalt zijn 140 pk bij 4000 tr/min, niet bij 3000 hé.
    Z'n max. koppel haalt hij tussen 1800 en 2500 tr/min (320 Nm). Bij 4000 tr./min schiet daar nog 250 Nm van over.
    Hoger dan 4000 tr/min gaan is wel compleet zinloos, want erboven valt hij effectief van z'n sokken.

Je kan altijd hier eens de "koppelcurve" bewonderen...

Common rails zijn meestal vlakker tot 3000 tr/min, om dan sneller "dood" te vallen...
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Die pumpdüse motoren hebben inderdaad een redelijk ruw karakter, maar ermee ophouden op 3000 tr/min lijkt me toch wat overdreven.
      Die 2.0 haalt zijn 140 pk bij 4000 tr/min, niet bij 3000 hé.
      Z'n max. koppel haalt hij tussen 1800 en 2500 tr/min (320 Nm). Bij 4000 tr./min schiet daar nog 250 Nm van over.
      Hoger dan 4000 tr/min gaan is wel compleet zinloos, want erboven valt hij effectief van z'n sokken.

Je kan altijd hier eens de "koppelcurve" bewonderen...

Common rails zijn meestal vlakker tot 3000 tr/min, om dan sneller "dood" te vallen...
      Het verschil is nochtans frappant, toen ik de eerste keer in de alfa 150 pk stapte (na de 140 tdi), was het net of reed weer in een benzine. En dat kwam echt niet door die paar pk's.

Comment

Ik heb niet alles gelezen maar een VW moet makkelijk 350.000km meegaan.
        Kosten mss een koppeling maar voor de rest het normale onderhoud en slijtageonderdelen zoals riemen & filters. Zal misschien iets meer olie beginnen te verbruiken maar zolang het niet overdreven veel is valt dat mee.

Ik zit nu aan 210.000 met de Audi (A4 1.9TDI 172pk). Binnen 2j gaat hij buiten en dan zal ik rond de 320.000km zitten.

Renault 25 (wel benzine) van m'n ouders had er destijds 470.000km opzitten. Toen was em wel op

P.S.: mijn auto heeft op de testbank gestaan en boven de 3500rpm heeft het geen zin meer. Een diesel moet het hebben van z'n koppel.
        Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
        Meer op: www.xindi.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
          P.S.: mijn auto heeft op de testbank gestaan en boven de 3500rpm heeft het geen zin meer. Een diesel moet het hebben van z'n koppel.
          Nee nee, rectifieer, een VW/Audi Tdi moet het van zijn koppel hebben. Er zijn toch wel diesels die een veel vlakkere koppelcurve en nuttig toerentalgebruik hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Nee nee, rectifieer, een VW/Audi Tdi moet het van zijn koppel hebben. Er zijn toch wel diesels die een veel vlakkere koppelcurve en nuttig toerentalgebruik hebben.
            Diesels geraken niet hoger dan 4000 tr/min. Of het nu een VW of een Fiat is. Hun max. koppel zit rond de 2000 tr/min, hun max. vermogen op 4000 tr/min.
            Hoger gaan dat dat toerental is compleet zinloos. De specificaties zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Wel is het zo dat die VW's een pak ruwer voor de dag komen.

Met een diesel heb je dus een max. nuttig toerentalbereik van een 2500 tr. (van 1500-4000). Om ook zuinig te rijden wordt dat nog een pak smaller, omdat hoger dan 3000 tr. gaan eigenlijk redelijk nefast is voor het verbruik.
            Dieselen is nog altijd op koppel rijden, en ook met de nieuwe "sneldraaiers" is daar nog niet veel aan veranderd.
            Stellen dat je met een nieuwe diesel rijdt zoals met een benzine is dus redelijk overdrijven (zelfs als die van Fiat komen).
            Benzines halen makkelijk een toerentalbereik van 4500 tr en meer. Je moet niet lang zoeken om een benzine te vinden die tussen 1500 en 6500 tr. z'n ding kan doen...
            Die hoge toerentallen zijn 1 van de redenen waarom benzines meer verbruiken (naast uiteraard eigenschappen eigen aan de brandstof zelf, en het ander thermisch proces...); en minder lang meegaan.

Qua betrouwbaarheid hebben die VW motoren echt wel hun nut bewezen. Op mijn vorig werk reden een heel stapeltje VW-groepers rond (golfjes, A4, passat, A6, caddy, crafter, ...). Die haalden stuk voor stuk makkelijk de 300.000 km., ondanks het feit dat een aantal zwaar belast worden (er zitten ook montage voertuigen tussen die continu 200-250 kg bagage torsen...
            Groeten,

Polleke

Comment

Beste TDI ers.
              Ik heb in januari 1999 een nieuwe bora tdi 90 pk gekocht die mij nog steeds heel goed bevalt.
              Heb inmiddels 325000 km kostenloos gereden en het gebruik is 5 lt op de 100 km.
              Dit is een van mijn beste auto die ik ooit heb gehad, wil hem totaal oprijden en dat is mijn nieuwste hobby en kijken hoe lang hij het volhoud.

Comment

Ik heb enkele bora's gehad als bedrijfswagen. Jaarlijks leg ik 55000-60000 km af.
                Het verbruik van deze wagens viel heel goed mee, maar wat mij wel opviel, was dat dat het vermogen van de auto na ongeveer 140000 km toch aanzienlijk verminderd was.
                De auto's bleven aangenaam rijden en hadden nog voldoende pit maar er was toch heel duidelijk een verschil te merken bij het hernemen of inhalen van andere wagens.
                Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

Comment

Om de trend te breken ik rij nu een mb B200cdi en verbruik in stadsverkeer een 5,2L mijn C daarentegen zat op 4,7.Ik denk dat de meeste europese wagens naar verbruik toe zuinig zijn.VW is ook een veel gebruikte en degelijke motor.

Comment

Wij rijden een Mb c220cdi uit '99 verbruiken rond de 6.5l (minder als fabrieksopgave) en zitten op 190.000... en nog geen tekens aan de wand dat hij er mee wil stoppen ;-)

maar: wat een kick seg, een topic van bijna 5 jaar oud
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      Wij rijden een Mb c220cdi uit '99 verbruiken rond de 6.5l (minder als fabrieksopgave) en zitten op 190.000... en nog geen tekens aan de wand dat hij er mee wil stoppen ;-)

maar: wat een kick seg, een topic van bijna 5 jaar oud
                      Mijn c200cdi had bijna 2 liter minder en is 2 jaar teruggegaan met 330.000 km op de teller.
                      enkel aircocompressor en luchtmassadebietmeter vervangen .

Comment

http://autoforum.be/showthread.php?t=49454

Ga maar eens kijken naar captain turbo op het autoforum. Die heeft 590.000 km met een Bora TDI.
                        Bovendien is hij een creatief geschifte fotograaf.

Comment

Mijn Audi A4 90 PK van 1996 heeft slechts 210 000 km omdat ik ook een firmawagen ter beschikking had
                          Verbruik stijgt nooit boven de 6 liter
                          Nu rij ik er sinds een maand ca 1500 km per maand mee
                          Ik ga er mee rijden tot deze wagen door zijn poten zakt...
                          Toch even vermelden dat ik, buiten onderhoud, helemaal géén kosten aan die wagen had
                          (toch wat anders dan de vorige BMW 318i 'naft' die zoop 10 liter...en dan dierf ik amper gas geven......knalpotten, ophangingen, 'join de qulasse', koppeling...alles is daaraan vervangen...

Comment

Mijn beste was nog altijs een 240TD met + 600.000 km op de teller .Wel 2dehands gekocht.De plezantste motor was dan wel die van mijn300TD een 6cylinder, rijdt ongelooflijk zacht .De verkeersbelasting was er indertijd wel teveel aan.

Comment

Working...
                            X