Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Die Heimat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Die Heimat

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Engels komt volgens Encarta maar op de 4e plaats van de meest gesproken wereldtalen na het Chinees, Arabisch en het Hindi. Net daarna volgt het Spaans.
    Zou het Portugees niet meer gesproken worden als landstaal ten nadele van het Spaans (en dan voornamelijk door Brazilië en mindere mate Angola en Mozambique)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Engels komt volgens Encarta maar op de 4e plaats van de meest gesproken wereldtalen na het Chinees, Arabisch en het Hindi. Net daarna volgt het Spaans.
      Vantje, toch kun je met engels je in bijna elk land(behalve frankrijk haha) op aarde redden.Het is nu eenmaal zo.Chinees wordt veel gesproken inderdaad omdat de populatie van chinesen op aarde de grootste zijn.Wie weet over een paar jaar is dat weer india.Zo kan het niet verder snap je.Boevndien moet de wereld taal een makkelijk taal zijn.Ik twijfel of chinees dat kan zijn(maar geod ik weet niets van chinees behalve hoe ik mijn naam moet schrijven en 'Ni hao ' moet greoten)Engels is de wereld taal.De media praat het , de boeken praten het.alles praat engels.De wetenschappelijk taal(wat we op universiteit leren) is altijd engels.Op middelbare school praten wij Nederlands maar op hogere onderwijs worden onze boeken met engels boeken vervangen.Het akn ook niet anders , want de meeste informatie is in engels.

Comment

den dezen is van aalst - oilsjt, en heb er helemaal geen affectie er mee!

vuile stad waar problemen niet aangepakt worden, waar een incompetent bestuur niets geeft om de levenskwaliteit van haar inwoners!

Carnaval is er uniek (dat vindt iedere carnavalvierende stad van zichzelf) en het dialekt is best "sappig"

De ligging is zeer centraal en das mooi meegenomen.

de zelfstandigen (en werknemers van ketens) zijn er meestal niet beleefd en vriendelijk (ik trek mijn ogen en oren open in Hasselt, Leuven,...)

weinig originele horeca....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
          den dezen is van aalst - oilsjt, en heb er helemaal geen affectie er mee!

vuile stad waar problemen niet aangepakt worden, waar een incompetent bestuur niets geeft om de levenskwaliteit van haar inwoners!

Carnaval is er uniek (dat vindt iedere carnavalvierende stad van zichzelf) en het dialekt is best "sappig"

De ligging is zeer centraal en das mooi meegenomen.

de zelfstandigen (en werknemers van ketens) zijn er meestal niet beleefd en vriendelijk (ik trek mijn ogen en oren open in Hasselt, Leuven,...)

weinig originele horeca....
          Gaat Aalst weer een grote kerstboom plaatsen?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
            Vantje, toch kun je met engels je in bijna elk land(behalve frankrijk haha) op aarde redden.Het is nu eenmaal zo.Chinees wordt veel gesproken inderdaad omdat de populatie van chinesen op aarde de grootste zijn.Wie weet over een paar jaar is dat weer india.Zo kan het niet verder snap je.Boevndien moet de wereld taal een makkelijk taal zijn.Ik twijfel of chinees dat kan zijn(maar geod ik weet niets van chinees behalve hoe ik mijn naam moet schrijven en 'Ni hao ' moet greoten)Engels is de wereld taal.De media praat het , de boeken praten het.alles praat engels.De wetenschappelijk taal(wat we op universiteit leren) is altijd engels.Op middelbare school praten wij Nederlands maar op hogere onderwijs worden onze boeken met engels boeken vervangen.Het akn ook niet anders , want de meeste informatie is in engels.

Dit is onze stereotype gedachtengang in het Westen. Probeer maar eens met je Engels naar Zuid-Amerika af te reizen, je zal versteld staan hoe weinig mensen deze taal daar spreken. We zijn zodanig overtuigd van het Engels als enige wereldtaal dat het moeilijk is nog anders te geloven.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Probeer je in het Engels eens te redden in Japan, Thailand, Vietnam, Laos, ... en dan heb ik het niet over de toeristische trekpleisters maar gewoon in het dagelijkse leven. Het is bedroevend hoe weinig daar een andere taal gekend is behalve hun eigen. Ik was dit jaar nog in Japan en weer eens verbaasd hoe slecht hun zelfs in toeristische plaatsen Engels konden.

Maar om eens op mijn vorige opmerking terug te komen, zou er officieel niet meer Portugees dan Spaans gesproken worden?

Comment

Vantje & twister,

Ik geef jullie gelijk.In vietnam en zuidamerica kom je niet verder met engels.
                Helamaal mee eens.Alleen als de wereldtaal spaans was geweest, was het dan wel het geval?
                Of ik geef een ander voorbeeld.Stel dat er een grote ontdekking is gedaan op het gebied van klonering en/of een ander groot ontdekking dat nuttig is voor het menselijk ras.In welke taal gaat dan zo een publicatie?Uiteraad in Engels, want de hele wereld praat dan engels.Hoe gaan het gesprekken in bijeenkomsten van vereindige naties?In het engels?welke taal spreken de universiteiten?Ook engels!

Comment

Momentje, ik vrees dat je mij verkeerd begrepen hebt. Engels is een wereldtaal en zal je inderdaad verder mee komen dan het Duits om maar iets te zeggen. Waar ik naartoe wilde was dat het in het zakenleven niet steeds alleen Engels is. Kan je je product niet aanprijzen in de lokale taal en manier dan mag je daar vlot Engels staan spreken, verkopen doe je niet.
                  Wat Vantje zal bedoeld hebben (correct me if I'm wrong) is eigenlijk hetzelfde. Ga naar pakweg Centraal en Zuid-Amerika en Spaans zal DE taal worden. De weg vragen in het Engels zal al een missie worden.
                  Ook juist dat de academische wereld en de wereld van internationale journalistiek ook meestal in het Engels is, medische artikelen met grote relevantie zullen wel eerst in 1 of ander Amerikaans tijdschrift komen.

Vantje & twister,

Ik geef jullie gelijk.In vietnam en zuidamerica kom je niet verder met engels.
                  Helamaal mee eens.Alleen als de wereldtaal spaans was geweest, was het dan wel het geval?
                  Of ik geef een ander voorbeeld.Stel dat er een grote ontdekking is gedaan op het gebied van klonering en/of een ander groot ontdekking dat nuttig is voor het menselijk ras.In welke taal gaat dan zo een publicatie?Uiteraad in Engels, want de hele wereld praat dan engels.Hoe gaan het gesprekken in bijeenkomsten van vereindige naties?In het engels?welke taal spreken de universiteiten?Ook engels!

Comment

Idem voor Italië, Duits gaat nog, en Frans wellicht tegen CH en F
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      Momentje, ik vrees dat je mij verkeerd begrepen hebt. Engels is een wereldtaal en zal je inderdaad verder mee komen dan het Duits om maar iets te zeggen. Waar ik naartoe wilde was dat het in het zakenleven niet steeds alleen Engels is. Kan je je product niet aanprijzen in de lokale taal en manier dan mag je daar vlot Engels staan spreken, verkopen doe je niet.
                      Wat Vantje zal bedoeld hebben (correct me if I'm wrong) is eigenlijk hetzelfde. Ga naar pakweg Centraal en Zuid-Amerika en Spaans zal DE taal worden. De weg vragen in het Engels zal al een missie worden.
                      Ook juist dat de academische wereld en de wereld van internationale journalistiek ook meestal in het Engels is, medische artikelen met grote relevantie zullen wel eerst in 1 of ander Amerikaans tijdschrift komen.
                      Ok ok twistertje, my mistake

Comment

Een taal die in de medische wereld veel wordt gebruikt maar hier nog niet is vernoemd is zeker het Latijn . . . zelfs overal ter wereld ( behalve natuurlijk weeral bij de Frans sprekenden )
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                          Zou het Portugees niet meer gesproken worden als landstaal ten nadele van het Spaans (en dan voornamelijk door Brazilië en mindere mate Angola en Mozambique)?
                          Vooral Brazilië kent een bevolkingsexplosie, dus 't zou enigszins wel kunnen.

Na veel gegoogle (de juiste search term vinden ;-) ) vond ik cijfers van 2005: Spaans 420 miljoen, Portugees 213 miljoen.

Een andere bron bevestigt de cijfers voor het Spaans [Bron],
                          * als eerste taal door zo'n 332 miljoen mensen,
                          * globaal genomen door zo'n 420 à 425 miljoen mensen.

Voor het Portugees krijg ik andere cijfers dan hierboven: 410 miljoen mensen [Wikipedia]. Trouwens Brazilie telt al 190 miljoen mensen, Portugal zo'n 10.5 miljoen, Angola 12 miljoen, Mozambique 20 miljoen.

Conclusie: ik weet het ook niet
                          Geert

Comment

'Ey nog eine waat z'n dialec neet in de struuk goeit!

In't dorp (met Stadsrechten ) waar ik woon (Stokkem - gemeente: Dilsen-Stokkem te Belgisch Limburg) spreekt m'n nog altijd hoofdzakelijk dialect.
                            Zelfs de straatnamen staan hier dubbel... In't AN en in't Stokkems Dialect .
                            Er is nog steeds een 'uchteroavend'. Een toneelstuk dat enkel in't dialect word gebracht en dat reeds vele jaren met succes.

Het gaat bij mij soms zo ver dat ik met mijn goede kameraden enkel dialect kan praten en AN totaal niet lukt raar maar waar.
                            Het geeft mij een 'thuis' gevoel... en dat wil ik zo houden ook...

De maaskant... pracht en praal van natuur maar ook van het sappig dialect...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stax Bekijk bericht
                              'Ey nog eine waat z'n dialec neet in de struuk goeit!

In't dorp (met Stadsrechten ) waar ik woon (Stokkem - gemeente: Dilsen-Stokkem te Belgisch Limburg) spreekt m'n nog altijd hoofdzakelijk dialect.
                              Zelfs de straatnamen staan hier dubbel... In't AN en in't Stokkems Dialect .
                              Er is nog steeds een 'uchteroavend'. Een toneelstuk dat enkel in't dialect word gebracht en dat reeds vele jaren met succes.

Het gaat bij mij soms zo ver dat ik met mijn goede kameraden enkel dialect kan praten en AN totaal niet lukt raar maar waar.
                              Het geeft mij een 'thuis' gevoel... en dat wil ik zo houden ook...

De maaskant... pracht en praal van natuur maar ook van het sappig dialect...
                              Absoluut.
                              En neet vergète det ze er auch gooie meziek make
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Als ik nu met u eens Kriekske kom drinken Theo...ga ik u dan verstaan?
                                Mvg Tim

Comment

Working...
                                X