Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Die Heimat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Die Heimat

Niet het "vaderland" maar jouw "roots", de wortels...
    Zegt het jou nog iets?
    Zie je dit breed of eerder beperkt: dorp, gemeente.

Is het omdat je daar de jeugd doorbracht?

Heeft het met taal te maken, meestal dialekt.

----------------------------------------------------
    "zonder wortels ga je lijden en verhongeren"?
    ----------------------------------------------------
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Die Heimat

Mooi Theo, daar gaan we dan.
    Ik ben er beslist trots op dat ik een Limburger ben, ik zie dat dus wat breder ook zo. Geboren en getogen in Heerlen, ooit de parel van de mijnstreek.
    Maar ik ben dan ook iemand die dat niet wil en niet zal verloochenen, ik ben daar best wel fier op.
    Als ik in het Parkstad-stadion zit dan zing ik voor elke wedstrijd van Roda het Limburgs volkslied uit volle borst mee.

En dat is pas sjiek jong, doe mots dat mar ins komme loestere.

Groetjes van inge Limburger oet Heële.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Mij zegt het zeker nog iets.
      In 2005 ben ik mijn vriendin gevolgd naar Lochristi, Oost-vlaanderen.
      Voor de liefde alles he

En toch blijf ik Mechelaar in hart en nieren. Ik ga er dan ook nog praktisch elk weekend naar toe.
      Ik ben fier op 'mijn' stad, ook na de negatieve berichtgeving in het verleden.
      Als ik de St.-Romboutstoren in de verte zie opdoemen, dan weet ik het...mijn echte thuis is daar waar mijn toren staat
      Mvg Tim

Comment

Geboren en getogen te Breendonk ( waar den Duvel wordt gebrouwd ) maar ondertussen verhuisd naar Herentals, waar ik met iemand ben gaan samenwonen, allebei ( al dan niet gedeeltelijk ) zelfstandig dus verhuizen zat er niet in. Maar ik werk nog steeds in Breendonk en op al mijn wagens die ik al gehad heb kleeft een discrete ministicker van "Den Duvel" . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Dao woo ich geboare bin,
          Woo m’n awwesjhoes nog steijt.
          De taal, die ich toch zo gouwd kin,
          Woo ich haw mien leif en leijd.
          Limburg , Limburg allein
          Dao geit niks boave
          Zo is t’r mer ein
          Es mie awd Limburg, Limburg allein
          Dao geit niks boave zo is t’r mer ein
          Gaon ich nao de vreamde hear,
          Of wiet oet Limburg weg,
          Heur ich immer toch zo gear,
          ‘t gowd, ‘t kaod , ‘t slech.
          Limburg , Limburg allein
          Dao geit niks boave
          Zo is t’r mer ein
          Dao geit niks boave
          Zo is t’r mer ein
          Zeuk ich mich e maedje oet,
          Is dat e Limburgs keindj.
          Dao wo ich mich aanvertroew,
          En nörgens e baeter vinj.
          Limburg , Limburg allein
          Dao geit niks boave
          Zo is t’r mer ein
          Dao geit niks boave
          Zo is t’r mer ein

Het Limburggevoel is een virus Getuige mijn vrouw, geboren en getogen in Kampenhout, is mij naar hier gevolgd en wil al nie meer terug.
          Ze verstaat zelfs jouw taaltje al Jan, want ze werkt nu al 9 jaar in Maastricht

En wat mij betreft: áls ik al ooit vertrek uit Limburg, dan is het om naar het buitenland te vertrekken.

Peter

Comment

Ondanks ik er slechts mijn eerste 2,5 levensjaren gewoond heb, blijf ik West-Vlaming. Dialect praat ik helaas minder goed dan toen, maar dat komt wel wat terug, aangezien we nu een buitenverblijfje in De Haan hebben, wat niet zo ver is van mijn vroegere woonplaats Zandvoorde. Na dit dorp zijn we dus naar Berchem (Antwerpen) verhuisd. Mijn grootouders en tante + vriend zijn van Beringen, wonen nu in Koersel en Eversel: net over de grens, maar wat Limburggevoel heb ik dus ook
            'Aantwaarpe, goa ze goa veu moa' hoor ik heel graag, maar als ik later ergens wil wonen is het in de West-Vlaamse polders, Limburg, Nederland of Duitstalig gebied. Wie weet blijf ik hier in Vorarlberg plakken ^^ Des würd ganz körig si'.

Comment

Zelf heb ik een dubbel gevoel.
              Een geweldige plezante jeugd heb ik niet gehad.
              Na jaren van afwezigheid ben ik wat foto's gaan maken in ons dorp.
              (Ophoven, vlak bij Maaseik waar ik geboren ben).

Het oudershuis staat er nog en het huis van de grootouders ook nog.
              't Geeft een eigenaardig gevoel als je dat weer terug ziet na zoveel jaren.
              Er is veel veranderd en dikwijls tegen mijn zin omdat ik de draad niet meer
              kan opnemen of de beelden die in mijn geheugen zitten moet inpassen in het heden.
              Wat geweest is, komt niet meer terug.
              De herinneringen blijven.

Ik heb het geluk gehad om foto's te kunnen maken in de lagere school.
              (gemeenteschool van vroeger)
              En als je dan al die kleintjes ziet en hoort.
              Het zal anders worden maar het geeft hoop voor de toekomst.

Limburger en Vlaming kwamen op latere leeftijd
              Ik leerde fietsen, kreeg ook een fiets (nooit een nieuwe gehad)
              en mijn blikveld werd een beetje ruimer.
              De komst van de tv heeft ook aardig geholpen.
              De ogen gaan open...
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Zelf ben ik Olsenaar (tussen Deinze en Waregem) en dat al van kindsbeen af. Situeert zich op de grens van Oost met West-Vlaanderen en voel me in beide provincies thuis. Ik spreek een dialect dat verstaanbaar is voor de Westvlaming en voor de Oostvlaming (als je maar niet teveel de kanten van A'pen of Brabant opgaat). Ik ben zo'n 8 naar de 9 maanden per jaar van huis weg voor het werk maar ik ben nog steeds ongelooflijk blij dat ik naar het kleine Olsene kan terug komen. Er zijn landen waar ik heel graag naartoe ga maar waar ik met evenveel en soms nog groter plezier weer vertrek richting Vlaanderen.

Nee, er is niks mis met Vlaanderen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                  Mooi Theo, daar gaan we dan.
                  Ik ben er beslist trots op dat ik een Limburger ben, ik zie dat dus wat breder ook zo. Geboren en getogen in Heerlen, ooit de parel van de mijnstreek.
                  Maar ik ben dan ook iemand die dat niet wil en niet zal verloochenen, ik ben daar best wel fier op.
                  Als ik in het Parkstad-stadion zit dan zing ik voor elke wedstrijd van Roda het Limburgs volkslied uit volle borst mee.

En dat is pas sjiek jong, doe mots dat mar ins komme loestere.

Groetjes van inge Limburger oet Heële.
                  Het duit al deug(d) om te weiten det het zoe is

Hier wordt nog af en toe gesproken over het "verre Limburg".
                  Ook op tv door sommige presentators of anderen.
                  Het is bijna een begrip geworden.
                  Het heeft zo ook de wanklank dat hier alles minder is, ook de mensen.
                  Ik begrijp waar het vandaan komt maar het mag nu ook eens ophouden.
                  Als ik een vergelijking mag maken met hetzelfde tijdsbeeld dan was het
                  in gans België op dat moment overal hetzelfde...
                  Je kan pas oordelen als je het met eigen ogen hebt gezien.
                  Je hoort nooit het "verre Brugge" of het "verre Diksmuide".
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik kom uit een land(al 15 jaar geleden lol) waar er 30 talen gesproken wordt.Elk groepering wil eigen richting op.Elk volk wil haar eigen taal spreken.Het grappige is dat de taal die door de meerderheid gesproken wordt genegeerd of verlaagd wordt.Als voorbeeld geven wij vaak landen als Belgie voorbeeld die twee talen als officiel taal hebben en frans en Nederlands heel goed weten et combineren.
                    Alleen helaas dat de wereld daar nu ook anders uit ziet.
                    Ik ga zelf voor vaderlands liefde,a lleen mijn roots zijn wel belangrijk.Ik wil ze kennen maar niet dwingen op iemand anders. Ik ben wel tegen teveel seperaties.Het brengt niets anders dan wanorde op aarde.
                    De wereld moet wel een taal hebben naar mijn mening,Engels(?)

Comment

Geboren te Herentals, opgegroeid in Vorselaar! Nen echte kempenaar dus!

Ik ga waarschijnlijk later terug wonen daar waar ik geboren ben! Ah ja, op mijn dialect ben ik apetrots!

Comment

Brabander ( Antwerpen) én Vlaming (Waasland) zijn is me wat
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

Ik ben opgegroeid (of groei nog op) in Limburg, Zonhoven en liefst zou ik daar ook willen blijven wonen, zowiezo in Limburg. Ergens in de buurt van hasselt, Zonhoven.

Ik heb gewoon te veel goede herinneringen en vriendin gemaakt of gekregen in dit kleine dorpje om het te verlaten.
                          Maar wie weet, ik ben nog jong en heb nog een lange weg te gaan voor ik zelf een huisje zal kopen (alle, nu ook weer niet ZOO lang meer ) dus t'is allemaal nog onder voorbehoud .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                            Ik ben opgegroeid (of groei nog op) in Limburg, Zonhoven en liefst zou ik daar ook willen blijven wonen, zowiezo in Limburg. Ergens in de buurt van hasselt, Zonhoven.

Ik heb gewoon te veel goede herinneringen en vriendin gemaakt of gekregen in dit kleine dorpje om het te verlaten.
                            Maar wie weet, ik ben nog jong en heb nog een lange weg te gaan voor ik zelf een huisje zal kopen (alle, nu ook weer niet ZOO lang meer ) dus t'is allemaal nog onder voorbehoud .
                            D'r in geloven en blijven doorgaan
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
                              De wereld moet wel een taal hebben naar mijn mening,Engels(?)
                              Engels komt volgens Encarta maar op de 4e plaats van de meest gesproken wereldtalen na het Chinees, Arabisch en het Hindi. Net daarna volgt het Spaans.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X