Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wokken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wokken

Ik heb me een wokvuur meegebracht uit Thailand waar ze ginder allemaal op koken en werkt zeer goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Designed4u Bekijk bericht
      china town antwerpen is anders ook een goei plek om een wok te kopen
      In de Sun Wah, is nu ook in Gent geloof ik, en ik bedoelde eigenlijk het wokrestaurant

"wok van Antwerpen"
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
        Ik heb me een wokvuur meegebracht uit Thailand waar ze ginder allemaal op koken en werkt zeer goed
        Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Waarschijnlijk niet electrisch?
        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
        BD0290BE

Comment

gewoon op gas en werkt

Comment

Ik weet niet of aan mij ligt maar ik vind op electriciteit gebakken eten
            smakkeloos.Vuur(Rook?) geeft een speciale aroma aan het eten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
              Ik weet niet of aan mij ligt maar ik vind op electriciteit gebakken eten
              smakkeloos.Vuur(Rook?) geeft een speciale aroma aan het eten.
              Zeg me na "'t zit in mijne kop, 't zit in mijne kop"

Comment

In het oude China heeft de "wok" een geschiedenis.
                Om energie te sparen, lees brandhout (sprokkelhout), sparen, heeft de manier van eten klaarmaken een hele evolutie gekend.
                Het spaarzaamst eten klaarmaken, in de goed oude tijd in China, werd bereikt met de wok. Een ijzeren schaal waar het voedsel in bereid werd.

Om efficiënt te koken met een wok, moest dat voedsel in heel kleine stukjes gesneden worden en heel kort gekookt worden op een hevig vuur.

"Koken" is dus eigenlijk een verkeerd begrip.
                De huid, het vlies rond de ingrediënten moet zo snel mogelijk toegeschroeid worden. Om de smaak te bewaren. De inhoud van het voedsel moet "eventjes" boven de +100 C° komen om de mogelijke bacteriën en parasieten te doden.
                Snelheid, en energie efficiëntie, is dus een basis begrip bij het bereiden voedsel met de wok.

Lang laten gaar sudderen, in eigen vocht, is dus totaal uit den boze bij de wok.
                Kort maar hevig verhitten is de leidraad van het wok koken.

Als je dus in één of andere "China town" een gasbrander voor wok kan kopen ben je op de goede weg.
                Elektrisch wokken is uit den boze, wegens te traag.

Een professioneel , steekvlam, voorbeeldje :

Groetjes
                Skitch
                " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Elektrisch wokken is uit den boze, wegens te traag.
                  Daarmee ontzeg je ongeveer 80 van de Belgische huishoudens een wok .

Deontologisch mag ik niet zeggen welke (alhoewel Aquarius het reeds gezegd heeft ), maar er bestaan wel degelijk goede woks voor op elektrische kookplaten. Een goede warmtegeleiding en -spreiding is daarbij van primordiaal belang.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Daarmee ontzeg je ongeveer 80 van de Belgische huishoudens een wok .

Deontologisch mag ik niet zeggen welke (alhoewel Aquarius het reeds gezegd heeft ), maar er bestaan wel degelijk goede woks voor op elektrische kookplaten. Een goede warmtegeleiding en -spreiding is daarbij van primordiaal belang.
                    Beste hvr_oosterzele,
                    Deontologie is een erezaak. Waardering hiervoor.

Maar een tipje van de sluier oplichten, of de sluier helemaal wegdoen, kan wel een hulp zijn voor BD'ers die op zoek zijn naar.... een elektrische wok.
                    Sommigen hebben geen gas in huis en hebben uiteraard recht op een goede wok maaltijd uit eigen "elektrische" keuken, thuis.

Groetjes
                    Skitch
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Maar een tipje van de sluier oplichten, of de sluier helemaal wegdoen, kan wel een hulp zijn voor BD'ers die op zoek zijn
                      Allé dan, Google eens op AVR kookgerei .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                        de echte woks zijn uit aluminiun of gewoon staal gemaakt.
                        ze warmen dan het snelste op.

ons gasvuur heeft een speciale wokbrander, 3 rijen vlammetjes, 3.5 Kw aan gas warmte.
                        3,5Kw, daar kan je mee beginnen maar om serieus te wokken kan je geen vermogen genoeg hebben. Wokbranders van 8 KW en meer, dat is pas goed om te wokken.

Vergeet zeker de elektrische, met een vermogen van 2KW kan je niet veel aanvangen.
                        Let wel, om te wokken he. Veel mensen denken als ze een als ze een wokpan hebben dat ze dan aant het wokken zijn, 95% van de mensen thuis denken dus dat ze aan het wokken zijn maar eigenlijk zijn ze aan het roertstoven. Pas op begrijp me niet verkeerd he dit kan ook lekker zijn.
                        Om te wokken heb je heel hoge temperaturen nodig, dicht schroeien en supersnel garen. Gebruik ook nooit te grote porties, dan heb je met de lichtere vuren zowiezo gedaan. Investeer in een goede brander en een plaatstalen wokpan.

Wok nooit in olijfolie maar in arachideolie, koop ook nooit samengestelde "wokolie",maar breng op smaak met kruiden en ingrediënten. Olijfolie kan de hoge temperaturen niet aan.

smakelijk
                        Groetjes Mac Patrick
                        Sometimes you can't make it on your own
                        Make Poverty History www.one.org
                        They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

Canon dinges
                        BDxxxBE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                          Als ik naar een wokrestaurant ga en die mannen daar bezig zie

Een simpele (giet?)ijzeren 'kom' die gloeiend heet is. Niets design, niets hi-tech.
                          Ik heb altijd gehoord dat een echte wokpan van plaatijzer is gemaakt en moet met een hamer in vorm zijn geklopt. De kleine blutsjes die elke hamerslag achter laat zijn typisch voor een wokpan. Een wokpan mag ook nooit afgewassen worden met een detergent maar wordt gewoon met heet water en een metalen sponsje gereinigd.

Mvg.
                          Robert
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                          X