Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nogmaals Vista

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nogmaals Vista

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    PS: de idioot bij M$ die EDLIN van onder het stof gehaald heeft als interface voor zoiets belangrijk als BCD mochten ze van mij part zijn vel afstropen en tussen de rosse mieren smijten.
    Toch vreemd hé : In linux moet je zowat alles op de commandoregel instellen. Geen haan die ernaar kraait. In windows wijzigen ze de booteditor een bekke en t'is al ambras.

Ben jij toevallig ook zo ene die z'n windows XP PC nog altijd partitioneert met Fdisk, of heb je ook al de grafische schil gevonden voor diskpart ? ;-).

T'is maar een vraag natuurlijk...
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Toch vreemd hé : In linux moet je zowat alles op de commandoregel instellen. Geen haan die ernaar kraait. In windows wijzigen ze de booteditor een bekke en t'is al ambras.

Ben jij toevallig ook zo ene die z'n windows XP PC nog altijd partitioneert met Fdisk, of heb je ook al de grafische schil gevonden voor diskpart ? ;-).

Ik ken de hanen niet waarmee jij omgaat
      Die van Linux zullen zeker niet kraaien uit ongenoegen maar windowsgebruikers
      bekeren met het gebruik van een terminal en commando's waar je in het
      begin kop noch staart aan krijgt??
      Zelf vind ik het ook ouderwets en niet meer van deze tijd zo'n terminal en commando's. Geef mij maar een grafische benadering van deze zaken.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Hebben ze daar al een grafische schil voor , ik heb hier nog altijd win 98 boot disks liggen om te kunnen fdisken FDISK rules
        To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
          Hebben ze daar al een grafische schil voor , ik heb hier nog altijd win 98 boot disks liggen om te kunnen fdisken FDISK rules
          Probeer eens uw pc op te starten met zo'n 98-bootdiskette, een pc waar Vista
          opstaat...
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Maar sukkelaar toch...
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb hier nog altijd win 98 boot disks liggen om te kunnen fdisken FDISK rules
              En ik gebruik gewoon de tools die standaard in Vista zitten ... toch al iets uitgebreider dan die van XP en grafisch.

Trouwens ... FDISK uit Win 98 en NTFS partities.

Experience the latest Microsoft Windows 11 features. Learn how our latest Windows OS gives you more ways to work, play and create.

Voor meer mogelijkheden gebruik ik Paragon Hard Disk Manager.
              Last edited by VerSeg; 6 oktober 2007, 14:48.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Vista gebruikt geen boot.ini maar een eigen bootmanager genaamt bootmgr.
                Het beste wat nu gedaan kan worden is het volgende :

Zoek naar het verborgen bestand "bootmgr" en hernoem dit naar "bootmgrOLD".
                Vervolgens zoek je naar het verborgen systeembestand "NTLDR" en deze hernoem je naar "bootmgr".
                Vista overschrijft de MBR (Master Boot Record) van XP, en eenmaal overschreven is deze NIET te repareren met de commando's fixboot of fixmbr.
                Bij het opstarten van XP word er gezocht naar de NTLDR, welk op zijn beurt zoekt naar boot.ini
                Bij het opstarten van Vista word niet gezocht naar NTLDR, maar naar bootmgr.
                Daarom als je de klassieke NTLDR hernoemt naar bootmgr, kan je terug gebruik maken van de klassieke boot.ini

Verborgen systeembestanden kan je als volgt zichtbaar maken :

Start -> configuratiescherm -> mapopties -> weergave
                dan het vinkje weghalen bij "beveiligde systeembesturingsbestanden verbergen"
                onderaan dit lijstje plaats je een vinkje bij "verborgen bestanden en mappen weergeven" en je sluit af met OK te klikken.

Na het aanpassen deze terug verborgen zetten :

Start -> configuratiescherm -> mapopties -> weergave
                dan het vinkje plaatsen bij "beveiligde systeembesturingsbestanden verbergen"
                onderaan dit lijstje plaats je een vinkje bij "verborgen bestanden en mappen NIET weergeven" en je sluit af met OK te klikken.

PS: XP herinstalleren zonder de bestaande partities te verwijderen zal leiden na de eerste herstart met een foutmelding "missing bootmgr"

Om dus XP volledig schoon te installeren moeten alle aanwezige partities worden verwijderd, zodat je terug 1 ongepartioneerd (niet -toegewezen schijfruimte bekomt.
                Vervolgens de nodige partitie(s) aanmaken en dan pas zal XP terug zoeken naar de echte NTLDR en niet naar NTLDR die hernoemt is naar bootmgr.
                http://www.fotohans.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansel Bekijk bericht
                  Vista gebruikt geen boot.ini maar een eigen bootmanager genaamt bootmgr.
                  Bijna juist, vergeet BCD niet.

boot.ini is vervangen door BCD
                  ntldr is vervangen door bootmgr

En wie had het hier over XP?
                  Last edited by VerSeg; 7 oktober 2007, 14:30.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Eigenlijk niet...ik ben een linux gebruiker die af en toe nog eens W2K gebruikt. (behalve op het werk, daar is het XP, maar dat is mijn probleem niet) Bij linux stoort me dat niet, gebruik ik gewoon het eerste dat ik tegenkom commandline als ik nog in shell zit, grafisch als ik al in X zit, of gewoon een shell in X. Eigenlijk hangt het af van wat. Zo zal ik eerder fdisk gebruiken, maar files kopieren in X. En ja, ik gebruik nog altijd fdisk zowel voor linux als voor windows. Gewoonte waarschijnlijk, het is nog hetzelfde als in dos 3.2.

De laptop is gekomen met Vista (nu dual boot Gentoo wandaar de ervaring met BCD) en ik moet zeggen dat het een serieuse tegenvaller is. Op het werk ook nog iemand gehoord die het beu is omwille van driverproblemen en terug naar XP gaat (ook op laptop).

Comment

Eigenlijk niet...ik ben een linux gebruiker die af en toe nog eens W2K gebruikt. (behalve op het werk, daar is het XP, maar dat is mijn probleem niet) Bij linux stoort me dat niet, gebruik ik gewoon het eerste dat ik tegenkom commandline als ik nog in shell zit, grafisch als ik al in X zit, of gewoon een shell in X. Eigenlijk hangt het af van wat. Zo zal ik eerder fdisk gebruiken, maar files kopieren in X. En ja, ik gebruik nog altijd fdisk zowel voor linux als voor windows. Gewoonte waarschijnlijk, het is nog hetzelfde als in dos 3.2.

De laptop is gekomen met Vista (nu dual boot Gentoo wandaar de ervaring met BCD) en ik moet zeggen dat het een serieuse tegenvaller is. Op het werk ook nog iemand gehoord die het beu is omwille van driverproblemen en terug naar XP gaat (ook op laptop).
                      Spanik,

Mijn 1ste installatie van Vista was voor mij ook een avontuur
                      Nu draai ik mijn 5de "zuivere" installatie.
                      (moederbord ASUS P5W DH DeLuxe)
                      Tussen de 1ste en de 5de installatie liggen ongeveer 8 maanden.

Voor die 1ste installatie heb ik me plat geïnformeerd en dit ook omwille van
                      dit "moeilijk" moederbord.

En hoe meer ik me informeerde hoe moeilijker alles werd
                      Drivers verzamelen, de volgorde van hun installatie enz. enz.

En wat heb ik nu gedaan, bij die 5de installatie?
                      Niks dus
                      Gewoon Vista zijn gang laten gaan, meer niet.
                      Het duurt een klein uurtje inclusief updates en Vista staat op schijf.
                      En alle beschikbare functies van Vista werken...

Ik heb wel 2 blauwe schermen gehad
                      Eentje midden tijdens de installatie (hoe en waarom, geen idee)
                      En eentje toen ik met de nvidia driver aan 't spelen was.
                      Die driver is niet de nieuwste 163.69...maar de driver die Vista heeft.
                      In apparaatbeheer is alles in orde.

De enige drivers die ik zelf gehaald heb en geïnstalleerd:
                      - Pinnacle > TV-kaartje > werkt nu met WMC
                      - Audigy 2Z > geluid.
                      Voor de eerste keer heb ik nu zuiver (TV) stereogeluid...
                      In XP lukte me dat niet.

Heb intussen ook een pc-backup gemaakt (image) en die was klaar
                      binnen de 10 minuten (21 giga).
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Je moet mij niet proberen te overhalen! Het staat er enkel op omdat ik weet dat ik binnenkort toch vragen over dat ding krijg. Niet omdat ik het wil gebruiken.

Comment

Je moet mij niet proberen te overhalen! Het staat er enkel op omdat ik weet dat ik binnenkort toch vragen over dat ding krijg. Niet omdat ik het wil gebruiken.
                          hahaha....dat wil ik ook niet hoor.
                          Ik heb wil aantonen dat, na wat ervaring, het voor mij beter blijkt te lukken.

Na het precies volgen van info en instructies en omdat ik mij daar nu niets
                          meer van heb aangetrokken lijkt het nu dat ik een goed systeem heb draaien.

In al mijn topics kan je ook mijn "emoties" hieromtrent lezen...
                          De meesten mensen houden die voor zichzelf

Dat maakt het verschil uit he.

Als er fouten gebeuren waar moet je dan zoeken als je de oorzaak niet kent: frusterend niet?
                          Ik kon aanvankelijk géén dvd's spelen en nu wel.
                          Wat is het verschil dan geweest tussen de 1ste install en de laatste?
                          Last edited by theokus; 7 oktober 2007, 19:04.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Bijna juist, vergeet BCD niet.

boot.ini is vervangen door BCD
                            ntldr is vervangen door bootmgr

En wie had het hier over XP?
                            Bekijk ook eens VistaBootPRO=gratis
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Ik heb vorige week ook mijn RC1 van Vista terug van mijn PC gekegeld (die beta-versie werkte toch niet meer). Wat mogen brielen met de beveiligingsinstellingen van de bestanden om die vista eraf te krijgen. Vanuit windows XP kan je niet zomaar die bestanden van Vista gaan wissen. (achteraf wel gezien (silly me), dat er op die partitie eigenlijk enkel vista stond, en dat ik het beter direct geformateerd had, doch dit terzijde).

Die vista boot pro werkt trouwens ook heel goed om die vista bootmanager weg te krijgen. Als je net de bestanden van Vista verwijderd hebt, heb je ook die bcdedit niet meer hé...

Vista zal hoogstwaarschijnlijk wel op mijn volgende PC komen (samen met XP). En het is wel de bedoeling meer Vista dan XP te gebruiken...

Linux heb ik ooit uitgetest en te licht bevonden (Was toen de Red Hat/Ferora variant). Nu die 3D-troep ook in Ubuntu begint te zitten, zal ik het nog wel eens uittesten, maar veel hoop is er niet dat ik linux boven Vista zou zetten...
                              Groeten,

Polleke

Comment

I
                                Linux heb ik ooit uitgetest en te licht bevonden (Was toen de Red Hat/Ferora variant). Nu die 3D-troep ook in Ubuntu begint te zitten, zal ik het nog wel eens uittesten, maar veel hoop is er niet dat ik linux boven Vista zou zetten...

Vergeet het, gaat niks uitdoen, gaat gewoon tijdverspiling zijn. Linux moet je niet installeren om te proberen, en bewust/onbewust de vergelijking met windows te trekken waar je jaren ervaring op hebt.

Linux moet je installeren, de dag dat je een doel voor ogen hebt, waarvoor windows niet toerrijkend is, of toch moeilijker haalbaar is. Of het nu om een technisch issue gaat, of om een commercieel (dat linux u op die moment een pak goedkoper uitkomt) issue gaat. En dan met dat doel voor ogen uw linux configureren, en gebruiken. En dan achteraf, ga je linux leren waarderen, leren gebruiken.

Gewoon zo maar installeren om eens een alternatief te proberen, is gewoon tijdverspilling en misschien in de toekomst een extra reden om het nooit meer te proberen. Ik ben nooit in linux in gedoken, omdat ik het wou, maar omdat ik moest, omdat ik met windows geen alternatief had, maar 'k heb het operating systeem achteraf verdomd leren waarderen.
                                To make your dreams come true, wake up

Comment

Working...
                                X