Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop gezocht enkel voor muziek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: laptop gezocht enkel voor muziek

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Die Macers moeten toch wel eens prijzen leren vergelijken. Omdat ik dat van iemand ook te horen kreeg dat Macs eigenlijk goedkoper zijn voor wat je krijgt heb ik de vergelijking eens gedaan. Een Macbook Pro 17" en dan bij Dell de topline 17" en dan bij beide de opties veranderd tot het hetzelfde was: zelfde scherm, zelfde cpu, zelfde geheugen, zelfde HD etc. Resultaat: Mac 25% duurder.
    aan wie zeg je het.
    ik kan me enkel baseren op de Dell website en hun prijzen en omschrijvingen en kom nergens ook maar in de buurt van de macbook pro. als ik ze gelijk probeer te maken (wat niet echt lukt want er zijn enkele intressante dingen die niet kunnen bij dell) kom ik steeds duurder.
    Graag eens het adres en de details( welke toline dell?????), waar jij dit vindt, ben altijd wel te vinden voor beter prijzen. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
      Dit is nu iets waar ik nog nooit van heb gehoord, laat staan iets ken...... als ik originele cd in mjn computer steek en die via itunes op mijn computer zet komt die toch automatisch in mp3 formaat of heb ik het mis.

IK heb op mijn computer momenteel ongeveer 8.000 nummers staan en deze kwaliteit is super..... en ik spreek hier niet over downloads van internet maar van de originele cd.
      MP3's zijn weldegelijk gecomprimeerd. Bij windows heet het niet gecomprimeerd bestand .wav (dus aan 2x16 bit en 44100 sample/sec).
      MP3 halen voornamelijk de hoge tonen weg, omdat daar de meeste "bits" aan "verloren" gaan.
      Doe maar eens een frequentie-analyse op een wav en de MP3 ervan (lukt met elke audio editor, zelfs die van Nero). De meeste MP3's zijn alles kwijt boven de 15 kHz...
      Voor "draagbare" muziek volstaat MP3 ruimschoots (zeker als je bitrate groot genoeg neemt), maar voor de huiskamer smijt ik toch liever de originele CD in mijn CD-spelerke...

Om een CD te rippen gebruik ik nog altijd exact audio copy, en lame (kan je "aansturen" met EAC) om MP3's te maken. T'is misschien iets meer werk dan itunes, maar je bent tenminste 100% zeker van de kwaliteit.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

Om een CD te rippen gebruik ik nog altijd exact audio copy, en lame (kan je "aansturen" met EAC) om MP3's te maken. T'is misschien iets meer werk dan itunes, maar je bent tenminste 100% zeker van de kwaliteit.
        misschien kan je eens gaan kijken in de voorkeuren van itunes. nog zo gemakkelijk.

Comment

MP3's zijn weldegelijk gecomprimeerd. Bij windows heet het niet gecomprimeerd bestand .wav (dus aan 2x16 bit en 44100 sample/sec).
          MP3 halen voornamelijk de hoge tonen weg, omdat daar de meeste "bits" aan "verloren" gaan.
          Doe maar eens een frequentie-analyse op een wav en de MP3 ervan (lukt met elke audio editor, zelfs die van Nero). De meeste MP3's zijn alles kwijt boven de 15 kHz...
          Voor "draagbare" muziek volstaat MP3 ruimschoots (zeker als je bitrate groot genoeg neemt), maar voor de huiskamer smijt ik toch liever de originele CD in mijn CD-spelerke...

Wat scheelt dit dan in grootte per nummer op je schijf ?
          Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
          De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Comment

Ik vermoed dat EAC iets is als FLAC.

Wreed versimpeld komt het hierop neer:

- Stel dat je audio bestand (niet gecomprimeerd) er zo uitziet:
            11110010111110101001001
            - MP3 zal om te beginnen een aantal bits verwijderen (hoeveel hangt af van de bit-rate) die "nauwelijks waarneembaar" zijn (of die de gebruiker wel wil opofferen), je krijgt dan pakweg iets als
            11110010111110101001
            - Vervolgens zal er ook gekeken worden naar de inhoud van de bitstream (puur mathematisch) en krijg je iets als
            (4x1)0010(5x1)(3x01)001
            Het laatste gebeurt vele malen complexer

De laatste stap levert echter geen verlies op: encoderen en dan decoderen geeft terug de originele bitstream. Dit laatste kun je ook doen op je ongecomprimeerde bestanden. Je wint plaats maar verliest geen informatie. Dit is trouwens wat ook gebeurt in DNG bestanden: op een 6megapixel camera worden je bestanden toch geen 6MB groot: er wordt lossless compressie toegepast. De eerste stap bij MP3's is vergelijkbaar met JPEG: er wordt informatie genegeerd om te comprimeren: een gedecodeerde bitstream is ongeveer de originele bitstream. Dit is lossy compressie.

FLAC (en wschl EAC) zijn voorbeelden van lossless compressie (alsook lossless WMA). Dit zijn voor de fotografen de RAW bestanden.
            MP3, MP4(AAC), WMA zijn voorbeelden van lossy compressie. Dit zijn voor de fotografen de JPEG bestanden
            Last edited by Fieldmarshall; 1 september 2007, 15:13. Reden: emoticon verwijderd
            ---
            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

EAC: Exact Audio Copy: dit is een applicatie om cd's bit-perfect te rippen. Maw die probeert telkens opnieuw tot er zekerheid is dat de file op je pc de perfecte inhoud van de cd is. Heeft niets met compressie te maken. EAC haalt een .wav van je cd en kan die via Lame naar MP3 omzetten. Of evengoed via een flac coder naar het flac formaat of eender welk ander formaat waarvoor een coder bestaat.

iTunes is misschien gemakkelijk, maar kwalitatieve muziek is het niet.

Ongecomprimeerde bestanden zijn meestal met .wav aangeduid. Dit is gewoon de ruwe data die uit de convertors komt. Nadeel is dat er geen manier is om tags toe te voegen. (in princiepe kan het wel, het broadcast wave formaat .bwf voorziet dit wel evenals 64bit audio)

Flac, Shorten (.shn) en de andere vormen van lossless compressie verkleinen enkel de grootte van het bestand zonder de inhoud te wijzigen. Je kan ze vergelijken met ZIP voor andere bestanden. (maar zip werkt niet goed met typische audio bestanden)

Mp3, AAC etc zijn lossy compressie formaten. Ze doen een analyse van de frequenties en geluidsterktes en beslissen op die basis of je iets kan horen of niet. Van ze denken dat je niet kan horen wordt verwijderd en kan later nooit meer teruggehaald worden. Gevolg is dat als je die gaat mixen je eerst de 2 mp3's moet omzetten naar wav, dan mixen en terug omzetten naar mp3. Dit is zoiets als een overvloeien van 2 jpegs naar een nieuwe jpeg. Je vertrekt van files die al zaken missen en in het resultaat ga je opnieuw dingen wegsmijten.

Als je nu de typische song neemt, dan is dat in .wav +/- 30MB, in flac wordt dat +/- 10MB en in mp3 +/- 3MB.

Voor die dell mac toestand zal ik vanavond de vergelijking eens opnieuw maken.

Comment

itunes kan ook volledig compressieloos werken op volle kwaliteit. waar verlies jij dan je kwaliteit?????
                (probeer eerst eens alle gegevens deftig te bekijken voor je een oordeel velt.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                  misschien kan je eens gaan kijken in de voorkeuren van itunes. nog zo gemakkelijk.
                  Iedereen mag de software/hardware gebruiken die hij/zij wil hé. Van EAC/lame ben ik zeker van de kwaliteit. Ik heb dus nog nooit de behoefte gevoeld om iets anders te gebruiken...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Iedereen mag de software/hardware gebruiken die hij/zij wil hé. Van EAC/lame ben ik zeker van de kwaliteit. Ik heb dus nog nooit de behoefte gevoeld om iets anders te gebruiken...
                    mijn opmerking sloeg op de bewering elders dat er altijd kwaliteitsverlies is in itunes.
                    "iTunes is misschien gemakkelijk, maar kwalitatieve muziek is het niet."
                    Dit is onjuist.
                    en ja natuurlijk gebruik je de soft die je wil, maar geef geen verkeerde info over de andere.

Comment

Waar kan ik dergelijk programma kopen waarover je hier spreekt, Ik heb natuurlijk liever kwaliteit van muziek dan kwantiteit, dus zou ditwel eensde ideale oplossing kunnen zijn voor wat ik zoek.
                      Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
                      De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Comment

Waar kan ik dergelijk programma kopen waarover je hier spreekt,
                        EAC en Lame kan je zo downloaden.

ik kan me enkel baseren op de Dell website en hun prijzen en omschrijvingen en kom nergens ook maar in de buurt van de macbook pro. als ik ze gelijk probeer te maken (wat niet echt lukt want er zijn enkele intressante dingen die niet kunnen bij dell) kom ik steeds duurder.
                        Graag eens het adres en de details( welke toline dell?????), waar jij dit vindt, ben altijd wel te vinden voor beter prijzen. :-)
                        Voor mijn vergelijking tussen de mac en dell ben ik gewoon op de belgische webwinkels van beide merken gegaan.

Voor Mac heb ik het volgende geselecteerd:
                        - macbook pro 17"
                        - hi-res glossy screen
                        - modem
                        totaal: 2854 euro
                        Voor Dell:
                        - inspiron XPS M1710
                        - vista ultimate (had ik in mijn originele vergelijking niet meegenomen)
                        - max cpu
                        - bluetooth module (had ik in mijn originele vergelijking niet meegenomen)
                        totaal: 2383 euro

Beiden incl btw en transport. In hoeverre de service en garantie details overeenkomen ben ik niet dieper ingegaan. Alle 2 is ook niet direct te vinden hoeveel en welke externe aansluitingen er zijn. Ook batterijen vergelijken zag ik niet direct. Dat kan natuurlijk nog verschillen geven en eventueel voor bepaalde toepassingen belangrijk zijn (of dan weer net niet).

Er zijn enkele kleine verschillen, maar die gaan geen brokken maken:
                        - cpu: dell 2.33GHz, mac 2.4GHz (70MHz voordeel mac)
                        - grafisch: dell 7950GTX 512MB, mac 8600GT 256MB (100MHz en dual channel voordeel dell)
                        - mac heeft een verlicht toetsenbord...voor wie die echt nodig heeft.

Als je naar de andere opties kijkt dan zijn er wel enkele grote verschillen:
                        - 2GB extra (4GB totaal) dell: +394, mac +670
                        - 7200rpm HD (nuttig als je muziek wil opnemen): dell +73, mac +140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          EAC en Lame kan je zo downloaden.

Voor mijn vergelijking tussen de mac en dell ben ik gewoon op de belgische webwinkels van beide merken gegaan.

Voor Mac heb ik het volgende geselecteerd:
                          - macbook pro 17"
                          - hi-res glossy screen
                          - modem
                          totaal: 2854 euro
                          Voor Dell:
                          - inspiron XPS M1710
                          - vista ultimate (had ik in mijn originele vergelijking niet meegenomen)
                          - max cpu
                          - bluetooth module (had ik in mijn originele vergelijking niet meegenomen)
                          totaal: 2383 euro

Beiden incl btw en transport. In hoeverre de service en garantie details overeenkomen ben ik niet dieper ingegaan. Alle 2 is ook niet direct te vinden hoeveel en welke externe aansluitingen er zijn. Ook batterijen vergelijken zag ik niet direct. Dat kan natuurlijk nog verschillen geven en eventueel voor bepaalde toepassingen belangrijk zijn (of dan weer net niet).

Er zijn enkele kleine verschillen, maar die gaan geen brokken maken:
                          - cpu: dell 2.33GHz, mac 2.4GHz (70MHz voordeel mac)
                          - grafisch: dell 7950GTX 512MB, mac 8600GT 256MB (100MHz en dual channel voordeel dell)
                          - mac heeft een verlicht toetsenbord...voor wie die echt nodig heeft.

Als je naar de andere opties kijkt dan zijn er wel enkele grote verschillen:
                          - 2GB extra (4GB totaal) dell: +394, mac +670
                          - 7200rpm HD (nuttig als je muziek wil opnemen): dell +73, mac +140
                          Mac gebruikers zullen dit verschil minimaliseren door te argumenteren dat de MacBook Pro mijlenver voorsprong heeft op design, ergonomie, en OS. Ook heeft de XPS 1710M geen ingebouwde camera, wat wel aanwezig is in de nieuwe Vostro lijn, waar je volgens mij trouwens nog goedkoper kunt gaan. Ook de XPS 1730M die eraan zit te komen, kan nog meer voordelen bieden.

Over smaak valt niet te twisten, over prijzen wel.

Dave
                          pixelpusher

Comment

@Spanik

allez daar gaan we dan.
                            Vooreerst moet ik stellen dat je wel erg selectief bent. Het is misschien wel een soepje om een dell samengesteld te krijgen en de uiteindelijke prijs te vinden, maar toch ben ik erin geslaagd een overzicht te vinden van het toestel om deftig te kunnen vergelijken.

Wat me het meeste is opgevallen is de beperktheid van het model dat je gekozen hebt. Het argument dat de andere dingen niet relevant zijn laat ik aan jouw over, ik vind er enkele heel belangrijke en zelf doorslaggevend.

Om te beginnen de prijs: de prijs die je geeft klopt niet, je bent vergeten daar waar het toch kon, nml de mogelijk van snel draadloos bij te voegen dit zit standaard in de mac en kan bijgevoegd worden in de dell. de prijs zou dus 2424,7 moeten zijn.

Dan even een overzichtje van een niet zo klein lijstje met verschillen die er toch zijn.

OS: Geen vista 64 bits beschikbaar, niet duidelijk of het toestel het al dan niet aan kan.
                            De Mac kan het zeker wel
                            Toetsenbord: Voor presenaties ( en die geef ik proffesioneel regelmatig) is het automatisch oplichten van het toetsenbord zalig. Niet beschikbaar op Dell
                            Touchpad: de scrollfunctie van het touchpad heeft me al uren tijd bespaard, niet beschikbaar op Dell
                            Grafische kaart: deze is niet minder op de mac in tegendeel zelf. De dell ondersteund extern maar tot 24” de Mac tot 30”. vergeet in je vergelijking niet dat de cijfers niet alles zeggen, dat je moet kijken naar de combinatie van de kracht die het OS vraagt in samenwerking met de kaart.
                            DVD drive: ik kon bij Dell nergens een DoubleLayer brander vinden. Standaard op de Mac.
                            Wireless, zie opmerking hoger
                            Verbruik, de Dell 80 Watt, de Mac 65 Watt
                            Netwerk, geen ondersteuning voor gigabite ethernet bij Dell
                            Firewire, wel een 4pins aansluiting voor 400 maaaaaaaar geen software bijgeleverd, te betalen maar geen prijs vermeld. Tevens geen aansluiting voor Firewire 800
                            Audio, Optical in en out bij Mac, niet op Dell.
                            Verder bij DEll geen ingebouwde camera, geen bijgeleverde afstandsbediening.

Een hoofdstukje van de geïntegreerde software (niet de tijdelijke demoversies) zou enkel de vergelijking nog meer scheef trekken.

Ik kan niet anders besluiten dan dat het een heel manke vergelijking is.
                            Moest ik nu de klasieke PCaanhangers truk gebruiken zou ik kunnen zeggen dat je beter vergelijkt met een Macbook + extra scherm (1049+599) 1648, ofte :meer dan 30% beterkoop dan de dell, tevens veel meer schermruimte en de rest is niet belangrijk.

Ter afsluiting, neen ik wordt niet door Apple betaald, ik vind enkel dat er teveel lulkoek verkocht wordt en dat er eerlijk moet vergeleken worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
                              Waar kan ik dergelijk programma kopen waarover je hier spreekt, Ik heb natuurlijk liever kwaliteit van muziek dan kwantiteit, dus zou ditwel eensde ideale oplossing kunnen zijn voor wat ik zoek.
                              EAC en Lame zijn inderdaad gratis programma's.
                              EAC vind je hier

Je zal merken dat het een "beta" is, maar dat is al jaren zo. Het enige wat telt is dat het goed werkt, en dat doet het. Na het opstarten wel zorgen dat je de "instellingen" wizard volledig doorloopt. Je kiest best de traagste manier van rippen (dus die zogenaamde "veilige" mode).

De home-page van Lame kan je hier vinden. De windows Exec vind je bv. hier.
                              Het zou wel kunnen dat er al een nieuwere versie van is. Dit is de 3.97.
                              Eigenlijk is het een soort commando-shell om MP3 te maken van .wav bestanden. Maar als je in EAC instelt dat je lame als externe compressie software wil gebruiken, dan ben je vertrokken.
                              Lame is zelfs beter dan de oorspronkelijke Fraunhofer encoder, en het is gratis...

Het is allemaal iets lastiger om te gebruiken dan I-tunes, maar je moet er geen download van 48 MB aan opofferen, de MP3 tags kan je evengoed automatisch laten invullen (met die freedb (wel een e-mail adres invullen), en het ding werkt 100% (bij mij toch).

Ik heb trouwens vandaag die I-tunes ook eens uitgetest. Het ziet er allemaal wel flashy uit, maar eigenlijk hoeft dat niet voor mij.
                              Wat ik helemaal vreemd vind, is dat je voor een I-tunes account je betalingsgegevens moet invullen !!!.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Dat ik er een paar vergeten ben kan best, de info op de apple site is enorm beperkt. Er staat op de pagina helemaal niks over de wireless bvb. De webcam moet je ook maar raden dat die er is. (en vermits ik helemaal geen webcamgebruiker ben denk ik daar ook niet automatisch aan) Enfin, om even het geval wat recht te trekken, want je neemt even snel nogal dingen aan.

OS: Geen vista 64 bits beschikbaar, niet duidelijk of het toestel het al dan niet aan kan.
                                De Mac kan het zeker wel
                                Toetsenbord: Voor presenaties ( en die geef ik proffesioneel regelmatig) is het automatisch oplichten van het toetsenbord zalig. Niet beschikbaar op Dell
                                Touchpad: de scrollfunctie van het touchpad heeft me al uren tijd bespaard, niet beschikbaar op Dell
                                Grafische kaart: deze is niet minder op de mac in tegendeel zelf. De dell ondersteund extern maar tot 24” de Mac tot 30”. vergeet in je vergelijking niet dat de cijfers niet alles zeggen, dat je moet kijken naar de combinatie van de kracht die het OS vraagt in samenwerking met de kaart.
                                DVD drive: ik kon bij Dell nergens een DoubleLayer brander vinden. Standaard op de Mac.
                                Wireless, zie opmerking hoger
                                Verbruik, de Dell 80 Watt, de Mac 65 Watt
                                Netwerk, geen ondersteuning voor gigabite ethernet bij Dell
                                Firewire, wel een 4pins aansluiting voor 400 maaaaaaaar geen software bijgeleverd, te betalen maar geen prijs vermeld. Tevens geen aansluiting voor Firewire 800
                                Audio, Optical in en out bij Mac, niet op Dell.
                                Verder bij DEll geen ingebouwde camera, geen bijgeleverde afstandsbediening.
                                - elke core 2 is 64bit. Ik dacht dat OSX ook nog niet volledig 64bit is?
                                - dat toetsenbord...nu ja
                                - scrollfunctie van het touchpad? Bedoel je daarmee dat als je aan de zijkant/onderkant wrijft dat je scrollt? Indien ja, standaard op de dell
                                - waar je die 24" en 30" vandaan haalt weet ik niet, maar de welk scherm je kan aansturen hangt enkel af van de resolutie en videogeheugen, niet hoe groot een scherm is
                                - dvd: dell is steeds dubbellayer staat gewoon in de eigenschappen
                                - wireless: de dell is 802.11a/b/g. Je kan een 802.11n bijvoegen, maar dat is nog geen standaard dus ben je niet zeker dat het gaat werken als het ooit zo ver is. Daar hebben er zich al aan verbrand.
                                - het is niet omdat er een 80W/h batterij inzit dat dat het verbruik is!
                                - inderdaad geen GbE, vind ik zelf ook spijtig.
                                - firewire heb je geen soft voor nodig Als je daar een schijf of zo aanhangt werkt die gewoon. Geen 800 inderdaad maar ik ben ook nog nooit zo'n toestellen tegengekomen.
                                - audio heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. Ook heel weinig info op beide sites
                                - geen ingebouwde camera omdat dat ook nergens vermeld stond bij de mac heb ik er niet naar gekeken.

Ze maken het ook niet gemakkelijk om te vergelijken door nergens een volledige lijst te geven van wat er nu inzit.

Is er een macbook met numerisch klavier? Heb ik ook nergens gezien.

En nu stop ik ermee want hier komt anders geen eide aan.

Comment

Working...
                                X