Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betalen voor opmaak bestek carroserieherstelling?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: betalen voor opmaak bestek carroserieherstelling?

De vraag naar een schriftelijk bestek komt meestal van de verzekeringsmaatschappij en niet van de klant zelf.
    De verzekeraar vraagt een becijferd bestek om te oordelen
    1/ of het wel de moeite loont om een expert aan te stellen.
    2/ om na te gaan of de schade wel groter is dan de vrijstelling in omnium.
    Waarom dan de bestekkosten niet terugvragen van de verzekering?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
      "Er is niets dat ik meer haat" dan een prijsbestek maken en klanten die dat blijven vragen interesseren mij niet meer (minder klanten = minder werk = goed meegenomen )

Er zijn teveel mensen die denken dat ge voor een job zo eens even binnen de 10 seconden een "ongeveer" prijs kunt geven, terwijl daar eigenlijk veel werk en mentale energie kan inkruipen.

Het hangt ook wat af van uw organisatie op dat vlak en of ge genoeg werk hebt. In het laatste geval moet ge ook minder energie steken in het berekenen v/e goede prijs. Je kan dan gewoon wat tabelkes aflezen (als ge die hebt) en voor de veiligheid goed doorrekenen en dat eventueel als maximumprijs benoemen.

Maw: ik vind het ook maar normaal, maar toch niet aan de goedkope kant...
      Ik weet niet in welke sector jij werkt, maar als jij daar mee wegkomt, goed voor jou (voor de klant weet ik het zo nog niet). Van het moment dat het over bedragen van 500 euro of meer gaat, wordt er hier niet gewerkt zonder een schriftelijke offerte. (Wellicht een gevolg van 16 jaar werken in een bouw-gelieerde sector.)

Er is trouwens absoluut niets mis met een schriftelijke offerte (met leverings- en betalingsvoorwaarden)! Dank zij dit "papiertje" weten zowel opdrachtgever als opdrachtnemer wat van hen verwacht wordt. Het sluit een hoop gezeur uit én je staat juridisch ook een stuk sterker!
      Bij ons worden er NOOIT kosten aangerekend om een offerte te maken. Soms win je, soms verlies je ... maar indien je een correcte "dienst" levert tegen een correcte prijs, dan moet je niet bang zijn om dat schriftelijk toe te lichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
        Er is trouwens absoluut niets mis met een schriftelijke offerte
        Nee, en ik heb er ook niets tegen, buiten dat ik het oervervelend vind en het mij in een aantal gevallen een gevoel van wantrouwen bezorgt, soms terecht, soms onterecht.

De klanten die ik overhoud moeten dit werk sowieso laten uitvoeren en weten reeds (na 1 of 2x) / betrouwen erop dat mijn prijs heel fair is. Het bespaart hen bovendien de hoge prijs van de calculatie, geef ik altijd als duidelijke hint

Een calculatie is sowieso onmogelijk en je moet dan bedragen met veiligheidsmarges gaan opgeven. Goed voor jou als je eronder blijft, maar zelf heb ik niet liever dat elke minuut werk eerlijk vergoed wordt, niet meer en niet minder.

Op deze wijze wordt voor de klant de kost van een calculatie bespaard alsook de veiligheidsmarge die ze elders mee(r)betalen.
        Als mijn arbeid dan uitloopt tot de ruwe maximumprijs die ik soms probeer aan te geven, dan zit ik meestal nog onder een bedrag waar calculatie en marges bij inzitten.

Ik begrijp wel dat dat niet in elke sector kan of slim is hoor

Comment

Ik weet niet of daar een wet rond bestaat. Maar men zou je op voorhand wel kunnen zeggen dat een bestek niet gratis is, als er documenten moeten worden opgemaakt en er bijgevolg administratief werk bij komt kijken.
          Al een 10-tal jaren geleden vroeg mijn zoon eens in zijn garage wat de prijs was voor het herstellen van een bluts. Hij vond de prijs die ze voorstelden te hoog en besloot naar een carrosserie te gaan waar het maar de helft van de prijs was. Ik kreeg nadien (de wagen stond op mijn naam) verschillende aanmaningen om een bedrag van ong. 3000 Bef. te betalen voor het opmaken van een bestek. Ik viel ook bijna omver maar heb dit bedrag echter nooit willen betalen. Tot twee jaar na de feiten kreeg ik aanmaningen maar die zijn er na verloop van tijd niet meer gekomen. Dus misschien even checken of er hier omtrent wettelijke bepalingen bestaan.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Kan jij, als bouwkundig ingenieur, mss een gratis bestek opmaken van mijn verbouwing die ik ga uitvoeren?

Wat denk je van die infos die men bij de locale fotoboer probeert te bekomen en dan uiteindelijk zijn aankoop gaat doen via het web?

Wat denk je van die telefonische raadgevingen die men bij de dokter tracht te bekomen en dan vlug naar de apotheek rent om een medicijn op te halen?

Henri
            Ik had geen zinvollere reactie van u verwacht, goed bezig

Greetz, RonnyE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
              "Er is niets dat ik meer haat" dan een prijsbestek maken en klanten die dat blijven vragen interesseren mij niet meer (minder klanten = minder werk = goed meegenomen )

Er zijn teveel mensen die denken dat ge voor een job zo eens even binnen de 10 seconden een "ongeveer" prijs kunt geven, terwijl daar eigenlijk veel werk en mentale energie kan inkruipen.
              Inderdaad binnen de 5 minuten hadden wij de prijs van de herstelling.

Indien hij nu nog met de verzekeringsmaatschappij of een of andere expert de zaak regelde dan zou ik nog zeggen. Maar er is niets gepresteerd.

Greetz, RonnyE

Comment

Anderzijds heeft de garagist die het bestek heeft opgemaakt ook het risico dat hij in discutie moet gaan met de expert van de verzekering, wat niet op vijf minuten zal afgehandeld zijn.
                Ook zal hij de wagen kunnen herstellen aan de prijs die de expert overeenkomt met hem, ook al is deze lager dan het oorspronkelijk opgegeven plus het risico dat de klant ervoor zal kiezen het verzekeringsgeld op te strijken zonder herstelling (waardevermindering v.h. voertuig)... enz
                Groetjes,
                Snorreke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
                  Maar er is niets gepresteerd.
                  Jawel hé. Er is een offerte gemaakt. Het vraagt vakkennis en inzicht. En engagement om het voor de voorgestelde prijs te maken.

Om een voorbeeldje te geven: een klant van me laat voor een technisch probleem iemand komen. Die mens zit daar uren te sleutelen, maar krijgt het probleem maar ten dele opgelost. Voor de gepresteerde uren betaalt hij een kleine 200 euro. Omdat het probleem niet opgelost is, belt hij mij. Ik check een aantal dingen en krijg het probleem op een half uur tijd verholpen. Ik vraag ook 200 euro voor mijn know-how. Wiens 200 euro betaal je het liefst?

Ik wil maar zeggen dat een factuur niet altijd in relatie moet staan met de gespendeerde tijd, maar dat ook know-how, verantwoordelijkheid, risico, infrastructuur, ... bijkomende elementen kunnen zijn om een hogere prijs te verantwoorden. Zelfs als het over maar een offerte gaat.

Ik geloof dat men je wel verplicht is om offertekosten vooraf mee te delen. In een aantal gevallen vraagt men daar zelfs expliciet aanvaarding van de klant voor. Ik veronderstel dat het je vrij staat om dan zelf je carrossier uit te kiezen.

Anyway, ik begrijp je reactie wel hoor. Sommigen profiteren er wel een beetje van ook...
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
                    Maar er is niets gepresteerd.
                    Toch wel, hij heeft zijn ander werk moeten laten liggen voor U. Bovendien heeft hij bij U nog geen garantie dat je de herstelling bij hem zal laten uitvoeren. Het is niet ondenkbaar dat de man in kwestie jaarlijks tientallen bestekken moet opmaken voor de verzekering en er slechts een fractie van terugziet voor werkelijke herstelling in zijn garage.
                    Je weet ook bijvoorbeeld niet of de carossier in kwestie nadien bijkomend opzoekingwerk (telefoon, computer) heeft moeten verrichten om de prijs van de beschadigde onderdelen te weten te komen.
                    Je stelt het hier wat te eenzijdig voor, vind ik.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het gaat er niet om wat die man al dan niet heeft gepresteerd, maar wel op de manier hoe hij de klant laat betalen. Er is niets over de prijs gezegd, laat staan of ze een onderling akkoord hebben bereikt. Juridisch gezien, handelt die garagist -die een proffessioneel is- niet ter goeder trouw, tenzij jij wél het vermoeden had om te betalen voor zijn prestatie.

Comment

Even langs twee kanten bekijken ...

De garagist steekt er wel tijd in, dit keer misschien niet veel maar hij moet toch ook de moeite doen om de offerte te maken.

Maar langs de andere kant, een zelfstandige dat nooit een bestek maakt zal ook niet veel herstellingen doen want een werk volgt meestal op een offerte.

Volledig akkoord dat er een onkost aangerekend wordt als er een auto, toestel, ... gedemonteerd moet worden om een offerte te kunnen maken, ze zijn dan ook al deels bezig met de ontmanteling en moeten het terug ineen steken als je het niet laat herstellen. Maar alles wat "op zicht" vast te stellen is, dat is een ander punt.

Ik heb nooit moeten betalen voor een offerte van een loodgieter, electricien, garagist, chauffagist, ... ja enkel als ik een fototoestel binnen doe voor herstelling weet ik vooraf dat ik kosten heb als ik een offerte vraag voor een herstelling die niet uitgevoerd wordt maar dan nog als ze eerst het toestel binnen kregen want ik kan ook een forfaitaire prijs bekomen door eerst te bellen en de prijs te vragen.

Als je eerst info vraagt over 4 types wagens alvorens je er eentje aankoopt dan vraagt de verkoper toch ook geen kosten om een offerte te maken, en daar steekt hij soms uren tijd in.

Het is nu eenmaal zo dat een offerte net de aanleiding kan zijn een klant (werk) erbij te hebben.

Maar punt op de i zettende heeft hij wel het recht dit te vragen als dit vooraf vermeld werd en duidelijk zichtbaar ergens omhoog hangt.

Maar als ik zelf in deze situatie zou komen, dan zou ik elders gaan.

En het voorbeeld dat gegeven werd over info vragen bij een fotograaf en dan elders kopen ... dat hoort nu eenmaal bij het zaken doen ... als je de klant kunt overtuigen van uw goede service, dan zou die vermoedelijk toch bij u kopen. Als je 1 klant kunt overtuigen bij u te komen voor de aankoop of herstelling dan win je gemiddeld ook niet 1 maar 3 klanten doordat die ook anderen langsstuurt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Working...
                        X