Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Ik denk dat dit typisch mannelijk is ...
    Technische snufjes, elektronica, werkmachines...

Mijn vrouwke geniet ervan om naar de kledingwinkels te gaan om mooie kleren te kopen en bekijken. Ik geniet evan om in de brico naar de boormachienen of in de fnac naar de computers te kijken...

We willen altijd beter, groter, mooier, duurder ...
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Het belangrijkste aan digitale fotografie is de vele extra mogelijkheden en zeker niet te vergeten: (bijna) geen kosten meer zodat je je kan wagen op domeinen waar in het verleden zelfs niet aan gedacht werd.
      Door de softwareprogramma's krijg je de kans om van je foto een heel ander (artistiek) werk te maken. In feite zijn er nu geen grenzen meer alleen ons eigen brein waarschijnlijk.
      Een goede foto maken heeft zeer weinig te maken met het toestel zelf want er zijn aan zeer betaalbare prijzen uitstekende resultaten te behalen.
      Dankzij de pc en internet ken ik nu heelwat mensen die een beetje dezelfde doelen nastreven als ik en dat is zeer boeiend want je leert altijd van mekaar.
      Als ik hier iets post en er zijn 2000 viewers dan ben ik daar zeer tevreden mee want je hebt een publiek gekregen. Anders verdwijnt je werk ergens in een map.
      Voor zover ik hier postings lees gaat het meestal over compo's en belichting en uitstraling enz. Natuurlijk als ik zoals zondag bvb een beetje teweinig licht heb met mijn zoomlens (3.5- - 5.6) dan bespreek ik dat wel eens met een collega die daar een lichtsterke lens heeft. Prettig is zeker dat ze dikwijls zomaar voorstellen om hun lenzen te gebruiken! Dat is een collegialiteit die toch leuk is.
      Mijn discussies met fotografen gaan meestal over concepten en composities en zeer zelden over toestellen zelf. Ook bij regelmatige bijeenkomsten gaat het volgens mij nooit over onze toestellen (ik weet zelfs niet goed welke toestellen de meeste hebben...)
      Bij mijn weten is dit forum ook een van de meest actieve die ik ken!
      Elke vraag die ik ergens gesteld heb heeft bijna onmiddellijk een antwoord gekregen en dan nog zeer snel. Men vergeet soms wel eens de immense leuke kanten aan onze fotografie!
      Last edited by axat; 26 juli 2007, 10:16.
      http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht

Mijn vrouwke geniet ervan om naar de kledingwinkels te gaan om mooie kleren te kopen en bekijken. Ik geniet evan om in de brico naar de boormachienen of in de fnac naar de computers te kijken...

Er zijn genoeg vrouwen en meisjes die aan fotografie doen en die er evenzeer als mannen aan verslaafd zijn, hoor. :-)

Dat is precies wat fotografie is: een verslaving.
        fotofarah
        Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
          Analoog of digitaal, het is en blijft nog altijd de man achter het toestel die bepalend is voor de kwaliteit van de foto.
          Een echte dooddoener waar ik maar in zeer beperkte mate mee kan akkoord gaan.

Een goede fotograaf maakt inderdaad betere fotos in vergelijking met een slechte, maar ... als je niet over het JUISTE materiaal beschikt ben je nergens.

Ik ben zeker geen topatleet, maar ik loop in mijn sportschoenen wel een stuk sneller dan Justin Gatlin op zwemvliezen.

Hoe je het ook draait of keert, het JUISTE materiaal is (en blijft) belangrijk.

Dat dit JUISTE materiaal niet noodzakelijk het allernieuwste en het allerbeste moet zijn, dat geef ik gerust toe, maar zeggen dat materiaal niet belangrijk is, gaat me toch (veel) te ver.

Mvg,
          TravelToy
          www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Bij al die analoge camera's verving je de sensor telkens een nieuw filmrolletje geladen werd. De kwaliteit van die film, de afwerkingsapparatuur en het fotopapier gingen er elk jaar op vooruit. Zonder dat je iets moest doen leverde je apparatuur betere resultaten.

Tegenwoordig zit de sensor van in het toestel en kan je alleen aan kwaliteit winnen door het toestel zelf te vervangen. Exit Agfa,.... terwijl Canon, Nikon en confraters zich in hun handen wrijven.

Ik denk dat veel van die 'nieuwste modellen' gekte hieraan te wijten is, net als aan het feit dat je via het internet nu de mogelijkheid hebt met honderden anderen je ervaringen te bespreken. Het is gewoon het oude 'voor of tegen Velvia' geleuter in de fotoclub in kwadraat.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Gelieve 'we' te vervangen door 'ik'.

Iedereen doet altijd maar alsof we overal steeds met alles hetzelfde bezig zijn.

Comment

Heeft het ook allemaal niet te maken met wat Raymond Van Het Groenewoud destijds zong ... http://www.waltertje.com/artist.php?...&lyric_id=4718
                Mvg Tim

Comment

Ik loop ook graag goed gekleed, maar aan dat soort shoppen beleef ik weinig plezier ... 't is van moeten!
                  Eerlijk gezegd, ik vind het véééél boeiender om rond te struinen in de Brico ... daar moet ge tenminste niet iedere keer met max. 7 stuks bij de paskotjes aanschuiven om te vergelijken!

Maar vrouwen en techniek ... het blijft natuurlijk niet de meest logische combinatie! (bij mij zal het beroepsmisvorming zijn)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                    Ik stam met mijn opleiding nog uit het analoge tijdperk...
                    Hier hetzelfde,... en ik vindt dit een voordeel.

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger
                    Je zegt dat EXIF's niet werden opgevraagd. Inderdaad, want dat bestond gewoon nog niet met die naam. Maar ik weet wel dat ik vaak met een papiertje onderweg was om van elke foto wat specificaties op te schrijven
                    En ook hier herken ik mezelf in. Het begrip "DOF" en het tot stand komen ervan zou en moest ik kennen.

Toen was het ook zo dat iedere "testsessie" geld kostte (film,labo, foto's etc...)

De aankoop van de analoge camera met lenzen was hetzelfde/duurder als nu.

Ik weet dat ik in 1978 ongeveer 60.000 Bf moest betalen voor een body met een paar lenzen.

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                    Analoog of digitaal, het is en blijft nog altijd de man achter het toestel die bepalend is voor de kwaliteit van de foto.
                    Gedeeltelijk waar.

Oorspronkelijk geplaatst door pagigoli Bekijk bericht

.... maar ik wil wel mooie foto's maken...
                    En dat kun je pas als je technische bagage hebt, als je weet wanneer je een f2.8 of ne f8 moet nemen, met ne groothoek of met ne tele.

Je kunt dan wel een mooie "compo" zien of een beeld dat je aanspreekt, maar als je het op een slechte manier vastlegd heb je er niks aan.

Dus technische bagage is zeer zeker vereist.

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                    Boeiende bedenking Purlut. ... dat ik de techniek van het fotograferen een noodzakelijk kwaad vind om mijn fotografische ideeën vorm te geven.
                    Veel mensen denken dat als ze een fototoestel kopen ze direct "topfoto's" kunnen maken.

Normaal doet men hier toch een hele tijd over om al die begrippen en toestanden onder de knie te hebben...en dan nog.

Ik leer nog elke dag bij ...meestal door mijn flaters die maak.

En materiaal......een beetje goed moet/mag het toch zijn niet?
                    Groetjes
                    ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
                      Het begrip gepassioneerd kan ik begrijpen in fotografie.
                      Verklaar me nu eens even wat jij verstaat onder 'een modale fotograaf' aub?
                      Iemand die vroeger met zijn kodakske op reis ging en pas na terug thuis te zijn kon zien of de foto's een beetje gelukt waren.

Comment

het vertelseltje gaat dat fotografen rustigjes de nationalgeographic doorbladeren maar pas helemaal wild worden bij de advertentie van nikon/canon/xxx
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          het vertelseltje gaat dat fotografen rustigjes de nationalgeographic doorbladeren maar pas helemaal wild worden bij de advertentie van nikon/canon/xxx
                          Parakiet ik begrijp goed wat je wilt aantonen... doch, jouw voorbeeld kan je
                          toepassen op bijna alles
                          Zoals auto's, horloges, tv's...noem maar op.

Stel je hebt die mooie dingen allemaal en je zit op een onbewoond eiland,
                          helemaal alleen....
                          Wat is dan de (gevoels-)waarde? > nul.

Er zijn nu eenmaal mensen die graag tonen wat ze hebben...
                          Laat je daar niet aan vangen.

Met opzet zwijg ik over de Playboy....die wordt ook "doorbladerd"...
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

nou heb je het toch gedaan
                            Fuji Digitaal fototoestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Maar dat is iets anders... Als ge daar aan het "laatste model" gepasseerd zijt begint ge terug met het eerste model

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cvcaelen Bekijk bericht
                                nou heb je het toch gedaan
                                Is juist maar ik maakte slechts een vergelijking
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X