Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Als je vindt dat je met je dop toekomt, mij niet gelaten. Maar ik ken er veel die met afbetalingsplannen zitten bij het OCMW en die per dag nog maximaal 5€ mogen uitgeven, omdat ze met hun dopke niet toekomen voor de luxe die ze zich willen permitteren. 't Zijn ook meestal die mensen die afgunstig zijn omdat een ander zoveel meer heeft.

Iets wat ik me trouwens ook al afgevraagd heb: die marginalen, dat kweekt gelijk konijnen, ze hebben geen nagel om je-weet-wel-wat, maar toch maken die altijd nog maar koters bij. Zó winstgevend is dat kindergeld toch niet? Of is de pil te duur? Misschien dat iemand mij in deze een beetje kan verlichten?

Comment

't is niet omdat hem droomt van op den dop te staan, dat hij er ook op staat .

'k droom ook om vanop den dop te staan, af en toe zelf van op pensioen te zijn. Een mens moet iets hebben om naar uit te kijken..... Moest ik op den dop staan, zou ik wel dromen van te gaan werken ....'t gras is altijd groener aan de overkant
      To make your dreams come true, wake up

Comment

Daar is iets van. 'k Ben zelfstandig, sommige dagen loop ik fluitend van het ene naar het andere en ben ik blij met de variatie, sommige dagen wou ik dat ik van 9 tot 5 mijn uurkes kon kloppen aan één of andere band.
        Zoals in die industriële bakkerij waar ik onlangs aan het werk was, daar zijn mensen die godganse dagen drie sneetjes brood moeten aftellen om individueel te verpakken... of dat ovenfabriek dat ik eens bezocht waar iemand die frontplaten van de ene band neemt en aan de andere hangt, heelder dagen... Soms lijkt het wel leuk maar ik vrees dat ik bij zo 'n werk nog rapper zot(ter) zou worden...

Overigens zit ik nu vaak te kankeren dat ik wel eens wat tijd voor mezelf zou willen (ik werk 6 op 7 en nogal wat uren per dag), maar ik heb eens een héél kalme periode gehad een paar jaar geleden (wegens omstandigheden), en de eerste twee weken was dat heel tof maar na een maand of twee zou ik de muren opgelopen hebben. Gelukkig is het daarna alleen maar beter gegaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht

Overigens zit ik nu vaak te kankeren dat ik wel eens wat tijd voor mezelf zou willen (ik werk 6 op 7 en nogal wat uren per dag), maar ik heb eens een héél kalme periode gehad een paar jaar geleden (wegens omstandigheden), en de eerste twee weken was dat heel tof maar na een maand of twee zou ik de muren opgelopen hebben. Gelukkig is het daarna alleen maar beter gegaan.

Wacht tot je gaat kinderen hebben, dan ga je pas weten wat een full-time job is ... en 5 minuten voor jezelf pas meer dan leren apprecieren Oh boy, 'k heb hier juist zo een dagske achter de rug.... en haar tandjes moeten er nog beginnen doorkomen (en daar hebben ze me al voor gewaarschuwd ) .
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            Iets wat ik me trouwens ook al afgevraagd heb: die marginalen, dat kweekt gelijk konijnen, ze hebben geen nagel om je-weet-wel-wat, maar toch maken die altijd nog maar koters bij. Zó winstgevend is dat kindergeld toch niet? Of is de pil te duur? Misschien dat iemand mij in deze een beetje kan verlichten?
            na de 5de geen belastingen meer.

heb je er 10 dan krijgde 2.405,77€ per maand volgens de berekening .

EN

Comment

de meeste stoppen toch bij 5

Deze week heb ik ook een weekje gehad van om 7h beginnen op een werf zo tot een uur of 18, dan hopelijk wat eten en dan tweede shift tot te negenen, dus dat is ook wel vrij full-time Om dan nog maar te zwijgen van die weekjes standenbouw in januari, dat zijn meer dan 90-urige werkweken

Comment

Intussen zijn we de TS bijna vergeten.
                Kunnen we het terug 'ON-topic' houden aub.

Comment

Zit iemand in het zelfde schuitje? Zelfde denkwijze?
                  Niet meer.
                  Het valt mij op dat er meer jonge mensen over zulke problemen nadenken
                  maar zich ook zorgen maken.

Wat is zo ongeveer het minimum wat je aan de kant zou moeten hebben voor je de stap zet?
                  Hoe meer hoe beter?
                  Mijn loon en mijn werk was voor de bank voldoende borg voor lening.
                  (plus wat spaarcentjes natuurlijk bij die bank)
                  Ik heb wel niet alles geleend en daar heb ik een beetje spijt van
                  Gezonde schrik gehad destijds? Of gezonde voorzichtigheid?

Wat heeft een 23jarige van jullie op zn rekening staan?
                  Geen idee.
                  Er zal wel een "verschil" zijn tussen de zoon van Karel De Gucht
                  of de zoon van Karel de facteur uit Nederoverheembeek

Ik ben geboren met een spaarboekje van de ALSK in de wieg.
                  Nu is dat met een gsm....

Zoon van een vriendin is student en die gaat elke zaterdag werken in GB.
                  Die is ook erg bezig met jouw vragen.

Epiloog.
                  Ga toch eens wat praten en info vragen op banken.
                  Dat kost niks.

Of je kan je te pletter werken, geld sparen en later uitgeven aan wat je maar wil.
                  Vergeet wel niet te leven he
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

@ de topicstarter :

wacht dan maar eens tot je halverwege de dertig zit, je de schaapjes op het droge hebt ( of je denkt dat toch ) en je eventuele partner je dan plots weet te zeggen dat het zo niet meer hoeft in het verdere leven, dan kan je helemaal weer van vooraf aan beginnen maak je daar maar eens gek over...

vriendelijke groeten, dimidub
                    ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
                    http://www.flickr.com/photos/dimidub/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter_vh Bekijk bericht
                      nu: universitair (A11) is ongeveer €1500 netto.
                      Gemiddeld kost een (klein) huis hier zowat €150 000, oftwel 100 maandlonen.

Puur uit interesse: hoeveel kostte een huis 'toen', in maandlonen?
                      ...100 maand lonen .

Edit:
                      Allez kom: 70 maandlonen MAAR de hypotheek leningen stonden toen wel aan 13% en meer!!! En niemand dacht er toen aan om zijn lening op 25, 30 of zelfs 40 jaar te nemen! 20 jaar vast was de regel.
                      Last edited by Nickon; 9 juni 2007, 20:30.
                      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                        ...100 maand lonen .

Edit:
                        Allez kom: 70 maandlonen MAAR de hypotheek leningen stonden toen wel aan 13% en meer!!! En niemand dacht er toen aan om zijn lening op 25, 30 of zelfs 40 jaar te nemen! 20 jaar vast was de regel.
                        Juist en ik heb er nog gekend van 5 à 6%.

Ik hoop dat mensen zich niet laten vangen aan die 40 jaar bijv. Nickon.
                        Banken willen dat mensen meer kapitaal lenen.
                        Het is ook perfect in de kaart gespeeld van grondbezitters en anderen
                        die in immo's doen.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DimiDub Bekijk bericht
                          @ de topicstarter :

wacht dan maar eens tot je halverwege de dertig zit, je de schaapjes op het droge hebt ( of je denkt dat toch ) en je eventuele partner je dan plots weet te zeggen dat het zo niet meer hoeft in het verdere leven, dan kan je helemaal weer van vooraf aan beginnen maak je daar maar eens gek over...

vriendelijke groeten, dimidub
                          Jammerlijk affaires Dimi, echt waar en ik meen het.
                          Vol vuur en vlam beginnen en dan zo moeten eindigen.

Zonder contracten gaat het blijkbaar niet meer.

Iedereen is vrijgevochten...en ik ben géén voorstander van de vrouw bij de haard.

Hier stop ik
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

tja, 23 jaar is wel heel erg vroeg om reeds daarover te gaan piekeren, nu je werkt wel al enkele jaartjes natuurlijk, vraag is dan of je al wat hebt kunnen sparen... Zonder een startkapitaaltje is en blijft het moeilijk natuurlijk, uitkijken naar een klein rijwoninkje, wat renovatiewerk ( zoveel mogelijk zelf doen ? ) en als je dit binnen enkele jaren verkoopt verdien je hoogstwaarschijnlijk nog wat en heb je tenminste niet moeten huren ( ik noem dit een ander z'n huis afbetalen ).
                            Wat me wel opvalt is dat heel veel studenten die afstuderen geen nagel hebben om in hun *a* te krabben , toen ik afstudeerde had ik reeds van m'n 16 jaar iedere beschikbare vakantie die ik had deftig gewerkt bij een elektricien, uitgaan deed ik ook wees gerust maar ik heb nooit moeten zot doen om me te amuseren, op m'n 27'ste ben ik alleen begonnen aan de bouw van m'n huis ( alleenbouw woning ), ik had natuurlijk wel het geluk om thuis te kunnen blijven wonen wat op zich heel erg veel scheelt . Ik had een 5-tal jaartjes al kunnen werken en verdiende vrij goed m'n boterham, wagen van het werk enz... zo kun je dus ook wel iets opzij zetten natuurlijk.
                            Ik had mezelf voorgenomen om het eerste jaar alles water en winddicht te hebben en daarna telkens wat centjes verdienen en verder werken, wat ik wel nog weet is dat ik met m'n verdiende eurotjes van m'n vakantiejobs al m'n alu ramen - rolluiken en volledige dakbedekking heb gekocht en dat was best een aardig bedrag , ik vraag me af hoeveel studenten dat nu nog zouden kunnen zeggen...
                            Buiten de ruwbouw en het laten maken van alu ramen hebben we tot hiertoe alles zelf gedaan, nu vier jaar later hoop ik tegen eind dit jaar alles af te hebben en samen met m'n vriendin (waarmee ik intussen al enkele jaartjes samen ben) in onze woning in te trekken.
                            Na 4 jaar zullen we een ruime gezinswoning hebben en ik ga daar zeker geen biefstuk minder voor moeten eten dat weet ik zeker, maar ik heb er ook al heel veel vrije tijd ingestoken ook natuurlijk, of je dit er voor over hebt dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

enkele bedenkingen.

Bij ons in het dorp kost een 3-kamer woning in een sociale wijk en +/- 25 jaar oud: +/- 280.000€ à 300,000€
                              Een rijtjeshuis met 5m gevelbreedte huur je 800€ à 950€

Dus enkele goedbedoelde raad
                              • Ga eerst eens bij een paar banken langs en vraag wat je zou kunnen lenen met jouw inkomen.
                              • Ben je niet plaats gebonden, ga dan zoeken waar het goedkoper is maar waar je het toch fijn vindt;
                              • Koop je een huis waar renovatiewerken aan zijn, maak dan een realistische schatting en overschat je eigen capaciteiten niet.
                              • Eenmaal beslist van iets te kopen, ga er dan ook voor want de rente is terug ferm aan het stijgen. Het voordeel om nog verder te sparen zou wel eens kunnen verloren gaan door de rentestijging.
                              • Koop niet eender wat omdat je persé een huis wilt hebben.
                              • Heb nooit spijt dat een huis aan je neus voorbijgaat omdat het voor je budget te duur is
                              • Vergeet niet te leven maar bedenk dat, behalve als je rijk bent of rijke (schoon)ouders hebt, je steeds een stukje zal moeten derven. Zekers de eerste paar jaren.
                              Jo(han)
                              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                De jonge mensen die thuis kunnen blijven wonen terwijl ze al werken, kunnen op die manier een startkapitaal opbouwen dat noodzakelijk is om mee te beginnen. Kan dat niet, dan zijn de mogelijkheden achteraf heel wat beperkter. Dat is afhankelijk van het inkomen natuurlijk, als je meer verdient dan zou het gemakkelijker moeten zijn om alsnog dat startkapitaal op te bouwen terwijl je huurt...
                                Volledig mee akoord. Ik had die luxe niet en nu ik wel een start kapitaal heb vind ik het de moeite niet meer.
                                Groetjes Steco

Comment

Working...
                                X