Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Begrijp de gevoelens wel, maar ook even een andere kant.

In 1990 ben ik van Noord nederland naar Amsterdam verhuisd voor m'n werk. Destijds dacht ik: eerst maar eens huren en dan later kopen....

Uiteindelijk heb ik pas 2 jaar geleden een huis gekocht omdat het eerder simpelweg niet kon. Ben 10 jaar geleden ernstig ziek geworden en heb al die jaren daardoor niets kunnen kopen! Geen hypotheekverstrekker die met mij in zee wou. Daardoor heb ik de markt gemist en moet nu veel opbrengen per maand.

Achteraf (is altijd makkelijk praten) had ik direct iets moeten kopen binnen mijn mogelijkheden. Dat had zich u al lang afbetaald.

Belangrijk is wel dat je het goed op kunt brengen. Ook bij tegenslag moet je niet direct je huis hoeven verkopen, maar als je dat kunt, koop dan direct en maak je geen zorgen over die hypotheek. Dat huis betaalt zich over 30 jaar toch wel terug. En uiteindelijk moet je toch wonen!

Zeker als je start met werken is het simpelweg onmogelijk een huis bij elkaar te sparen want ze worden net zo snel of sneller duurder dan jij kunt sparen.

Mijn advies: koop met beleid, maar wacht niet totdat het te laat is. geniet er nu van, je weet niet wat morgen brengt.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

huren is niet noodzakelijk "weggesmeten geld", zeker als je van je relatie nog niet zeker bent. Kijk naar deze voorbeelden uit mijn directe omgeving:
      - koppel woont samen in een bescheiden huurhuis, na een paar jaar gaat het niet meer, koppel gaat uit elkaar, één van de twee blijft in dat huurhuis wonen en kan de bescheiden huur zelf vlot betalen.
      - koppel is getrouwd en aan het bouwen aan een middelgrote woning (want je mag niet te klein bouwen hé). Het gaat niet meer, ze scheiden, één van de twee blijft in het huis wonen, zit met zware afbetalingen en moet die dan ook helemaal alleen gaan dragen.

Wie zit er nu met de meeste zorgen?

Bovendien: als je net begint te werken ben je meestal niet in de situatie dat je een grote lening kan aangaan. Dan kan je slechts twee dingen doen: ofwel thuis blijven wonen tot je dat wel kan (dat is allemaal goed zolang je niet liever wat "apart" bent met je vriendin), ofwel door iets goedkoops te huren.

Ikzelf huur een bescheiden woning die te klein zal zijn als er ooit nakomelingen komen (men is nog een internationaal rampenplan aan het opstellen voor dat geval), maar tot dan toe betaal ik vrij weinig (ca 350€) en heb ik als het ware geen zorgen. Ik vind dat zo 'n bedrag toch een zéér beperkte financiële last is tegenover een afbetaling, vooral daar ik veronderstel dat ik als ik mettertijd een huis koop of bouw, naar een groter "model" zal gaan dan datgene wat ik huur.

Ik herken wel het "wat komt er binnenkort"-gevoel van de topicstarter; zolang je niet werkt lijken al die duizenden euro's enorme bedragen. Een miljoen frank lijkt iets wat je nooit zal bezitten, laat staat tien miljoen. Laat staan een huis. Als je op deze leeftijd geen vaste vriendin hebt dan denk je: "ik ga te laat zijn". Dan begin je te tellen: ik ben nu zo oud, eerst een paar jaar samen en zo, dan zijn we dertig tegen dat we getrouwd zijn of kinderen hebben... Maar wees gerust, het kan allemaal snel gaan.

Trouwens, dat je ouders je niet financieel lanceren is zeker geen uitzonderlijke toestand, voel je niet verongelijkt. Tenandere, zelfs die fils-à-papa'tjes krijgen de miljoenen meestal niet zomaar in hun schoot geworpen.

En wat geld betreft: de comfortabelste situatie is: als je niet moet gaan tellen of je toekomt. Maar daar moet je ook zelf voor zorgen door niet te veel "onnozele" kosten te maken (elk half jaar een nieuwe gsm, elke drie maand een andere laptop, ...) - maar probeer het een beetje te mikken dat je comfortabel kan leven, liefst nog wat kunt sparen (kinderen kosten later nogal wat geld, beter een beetje reserve), en zéker je vaste kosten kunt betalen. En meestal is er dan nog wel wat over voor een hobby hoor...

Maar nu maak je je allicht zorgen omdat je al die bedragen hoort die je zal moeten betalen (auto- en woningverzekering, eten, huur of afbetaling, ...), maar eens je wat geld begint te verdienen zal je wel merken dat het met een beetje inzicht wel zal lukken.

Nog één tip van een echte levensgenieter: luxe, en levensgenieterij, hoeven niet per se duur te zijn, maar je moet er een beetje oog voor hebben. Ik heb een vrij uitgebreide LP- en CD-collectie, waarvan de meeste aan een derde van de prijs gekocht bij de compact500 (je moet wel wat geduld hebben tot ze die cd hebben die je wil). Ik heb een pak leuke boeken, uit de kringloopwinkel en de ramsj... Ik heb een spiegelreflex met een aantal lenzen, maar die zijn bijna allemaal in occasie gekocht. En zeker niet het duurste model. Of een ander voorbeeld: als ik mijn verjaardag vier dan komen de vrienden bij mij thuis, en wordt er "champagne" gedronken - lees: schuimwijn, jacques cartier, 10€ voor een magnum (!), en zeer lekker. Daarbij maak ik dan zelf wat hapjes met gerookte vis en zo. Kostprijs voor een feestje met 20 man: minder dan 100€, en iedereen spreekt over een "champagnefeest", net alsof je het vijfdubbele gegeven hebt. (Trek daar in mijn geval nog de waarde van de flessen drank en bier af die de vrienden ten geschenke meebrengen en het wordt bijna een nuloperatie ). Je kan dat natuurlijk ook anders doen en op café een vat geven, dan kost het je véél meer en dan is nog niet iedereen tevreden want ze moesten hun zesde pint al zelf betalen

Waarmee ik wil zeggen: Gezond verstand is een grote rijkdom op zich.

Comment

Ik ga hier even mijn situatie neerpennen :

1989 : Ik stop met studeren (19 jaar) en ga bij mn gootmoeder inwonen.Heb een spaarboek van 12.000fr Ik doe nu en dan interims en de rest van de tijd stempel ik.Geniet van mijn jeugd,denk nog niet aan later

1993 : mijn eerste echt vast werk na jaren met oude auto's en motors te rijden koop ik op afbetaling mijn eerste 'deftige' auto.

1994 : Ik kan door omstandigheden niet meer bij grootmoeder wonen en ga in een appartement wonen aan 9000fr / maand.Denk nog steeds niet aan sparen,koop waar ik zin in heb.

1997 : Doordat mijn huurprijs wordt berekend adv mijn inkomen moet ik plots 13.000fr / maand betalen.Dus besluit een rijwoning te kopen van 1.350.000 fr is een totaal te renoveren rijhuis met een tuin totale oppervlakte 200m².Ga 20 jaar moeten afbetalen aan 9550 / maand

2000 : Ik besluit om samen te wonen maar vriendin vindt dat de renovatie niet snel genoeg vooruitgaat dus we lenen wat bij voor renovatie en komen aan 14.000fr /maand.

2003 : Ons huisje is af maar we wonen hier niet graag veel last van de buren.Dus huisje te koop en 50.000 euro over na aftrek van de lening.
        Nieuwe lening aangegaan voor alleenstaande woning op 600 m²(ook te renoveren).Nu betalen we ongeveer 580 euro / maand de komende 15 jaar.

2007 : Ons huis is bijna volledig gerenoveerd.

Zo zie je ik ben ook van niks begonnen,heb veel zelf gedaan in mijn woning met bloed zweet en tranen .Probeer eerst ergens iets goedkoop te lenen geniet nog van je jeugd en probeer al wat te sparen.
        Wil je toch al iets kopen zoek dan een huis waar wat werk aan is.Of koop een appartementje.Staar je niet blind op de VRAAGprijs.

mir
        Last edited by mir; 9 juni 2007, 10:06. Reden: typefoutjes
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          En huren is geld weggooien
          Dit is de echte waarheid. "Rijk" worden is vooral geen geld weggeven.

Ben je gehuwd ?
          Indien niet : als je huwt doe het dan met een huwelijkscontract met scheiding van goederen, aanwinsten enz. Klinkt hard, maar liefde en geld hebben niets met mekaar te maken. Als een koppel "voor elkaar gaat", voor altijd...... heeft zo'n "scheiding van" contract alleen maar voordelen. (Ook als het mis loopt...)
          Het klinkt niet mooi, maar het is realistisch.

Wil je een villa met zwembad?
          Dat is geen probleem. Bouw je vermogen op, beetje bij beetje.
          Huur NOOIT een woning. KOOP eerst een kleine studio of appartement.
          Betaal NOOIT huurgeld. Koop een kleine woning op afbetaling. Je geeft je geld van je lening eigenlijk aan jezelf. Het percentje aan de bank neem je erbij. En leen niet op een te lange termijn. ('t Ja.. die Mercedes moet een beetje wachten..... ).

Na een tijdje besef je dat het geld dat je afbetaalt voor je lening niet zo veel verschilt dan het geld dat je kwijt bent door te huren. Ondertussen wordt je eerste bescheiden woning helemaal van jou.

Als je dan, beetje bij beetje, gespaard hebt kan je er aan denken om een trapje hoger te gaan.
          Je koopt een grotere woning en verkoopt (of verhuurd) je vorige bescheiden woning. Volgens je budget.
          Zolang je je geld aan je afbetaling spendeert i.p.v. aan huishuur doe je winst.

Ben ik gek ?
          Een goede jeugdvriend van me was nog gekker. Hij was toen 21 jaar. Zonder diploma en uit een arbeidersgezin......
          Gehuwd met scheiding van..... en onmiddellijk een groot, heel groot, huis gekocht. Een huis met zes appartementen.
          Helemaal gek dus. (?)
          Eén appartement was voor hem (en zijn vrouw). En vijf appartementen die hem hielpen om zijn loodzware lening af te betalen.
          Die vriend had het helemaal begrepen : betaal geen huur, laat huur betalen.
          Je moet soms ook een beetje durven en de Mercedes of Jaguar een paar jaartjes laten wachten....

OF : je geniet nu van het leven en later zie je maar.......

Voor wat het waard is.
          Skitch
          Last edited by Skitch; 9 juni 2007, 02:16.
          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Velen zeggen wel 'vroeger dacht ik daar allemaal nog niet aan etc', maar velen vergeten ook wel dat vroeger nu niet is. Zeker niet op het vlak van vastgoed. Waar je pakweg 10 jaar geleden een redelijke villa bouwde voor 8 miljoen BEF, heb je nu voor datzelfde bedrag een gemiddelde rijwoning... en ik spreek uit ervaring.

Ik herken veel van de topicstarter in mezelf (leeftijdsgenoot), en ik merk dat het een vraag is die vele van de 'pas afgestudeerden' bezig houdt.
            Puur financieel gezien zou ik zeggen: koop vlug iets. Historisch gezien (long run) is vastgoed bijna altijd al de meest stabiele investering geweest ... Nu zal het wel niet anders zijn, gezien de huidige prijzen.

Hoeveel je moet aan de kant staan hebben: reken toch zowat een 10% - 12% van je aankoopbedrag, zodat je tenminste probleemloos je voorschot en 1e kosten (brandverzekering, etc) kan betalen. Je kan meestal tot 120% van je aankoopbedrag lenen, dus je kan dat wel 'recupereren'. Wil je weten hoeveel je kan lenen, doe dan eens een paar simulaties op de site van Fortisbank (trek +/- 0.60 - 0.75% af van de vooropgestelde tarieven) en je zal al een concreter beeld hebben.

En oh ja, het is niet omdat je bv. nu al eens begint rond te kijken en te informeren dat je binnen de maand een geschikt huis vindt hé...

Succes!
            mvg,
            Dieter

Comment

Als je geen spaargeld hebt, krijg je bij de bank ook geen geld.
              Ik werkte nog niet lang, toen in thuis weg moest (wegens omstandigheden werd het ouderlijk huis verkocht). Ik had niet veel geld, en het enige wat ik kon doen, was huren. Maar terwijl je huur moet betalen, kan je ook niet veel geld opzij leggen (toch niet als je een alleenstaande arbeider bent, die omdat hij alleen is ook nog eens heel veel belastingen moet betalen).

De woning waar ik nu de laatste 11 jaar woon (als huurder), werd vorig jaar weer eens te koop gezet. Dat hadden ze al een paar keer geprobeerd, maar ze vroegen er zoveel voor dat ze die niet verkocht kregen.
              Vorig jaar kwam die makelaar hier dan nog maar eens de boel opmeten, en toen hoorde ik dat ze de boel nu zeker verkocht moesten krijgen, tegen een veel lagere prijs.
              Ik heb toen gevraagd wat de vraagprijs was, heb daar zelf nog wat afgedaan, de makelaar is met dat voorstel naar de huisbaas gegaan, en nu is die (bescheiden) woning van mij (voor het grootste deel van de bank eigenlijk).
              Ik betaalde vroeger 320 euro per maand, nu betaal ik de volgende 15 jaar 416 euro per maand. Van die afbetaling zal ik elk jaar nog wat terugkrijgen via de belastingen.
              Er zijn wel kosten, ik heb pas nieuwe ramen en deuren laten steken, de elektriciteit moet vervangen worden, er moet een nieuwe badkamer in...
              Maar het grootste deel van die werken kan ik zelf ook zonder problemen uitvoeren, als koeltechnieker ben ik elektrieker en loodgieter tegelijk.

De jonge mensen die thuis kunnen blijven wonen terwijl ze al werken, kunnen op die manier een startkapitaal opbouwen dat noodzakelijk is om mee te beginnen. Kan dat niet, dan zijn de mogelijkheden achteraf heel wat beperkter. Dat is afhankelijk van het inkomen natuurlijk, als je meer verdient dan zou het gemakkelijker moeten zijn om alsnog dat startkapitaal op te bouwen terwijl je huurt.

De 416 euro per maand die ik nu moet betalen ligt heel wat lager dan de huurprijs voor een appartementje hier in de buurt. Daar beginnen de prijzen vanaf 500 euro, de nieuwe appartementjes kosten zelfs 560 euro per maand...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

[QUOTE=Moi-online;1433565]Dag allemaal

Ik ben 23jaar en ben constant aan mn toekomst aan het denken...
                Kwil later een huisje en een leuk gezinnetje, net zoals iedereen waarschijnlijk...

[QUOTE]

Heb deze thread gelezen, en je zult nu ondertussen al wel weten dat je meer moet genieten en nog niet zo serieus bezig zijn met je toekomst.

Wat ik mezelf toch wel afvraag is dat je niet TE serieus bezig bent. Ikzelf geloof niet in relaties die eeuwig duren, volgens mij is dat je kop in een wespennest steken. Oude mensen kunnen nog tot de dood hen scheid bij elkaar blijven maar de mensen van tegenwoordig....

Waarom wil je perse nu al alleen gaan wonen? Is het thuis niet goed genoeg?

Ikzelf ben er 22: nog nooit een lief gehad, en wil er ook nooit een hebben.

Werken doe ik maar halftijds en zoek dit zo lang mogelijk vol te houden en doordat ik thuis gratis leef kan ik minstens twee keer per jaar op reis gaan waar ik wil! Mooi toch, waarom dit nu al opgeven. en BTW ik kan zelfs nog sparen ook!

Een huis kopen is volgens mij miserie, en zeker als je er met je vriendin in gaat wonen, na 10 of 15 jaar ga je uiteen en zit je daar met afbetalingen en misschien wel ne kleine die ge graag ziet maar door de rechter enkel nog in het weekend moogt zien, toch he?

Nen auto heb ik ook niet, kost teveel en met het openbaar vervoer geraakt ge toch overal!

Door mijn levenservaring weet ik welke twee dingen er het mooiste zijn in het leven: (en hier ga ik denk ik weer commentaar op krijgen )

DOPPEN en VRIJGEZEL zijn!

ik zou zeggen piekerniet en geniet

Greetz,
                StevenVH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                  ...(en hier ga ik denk ik weer commentaar op krijgen )
                  Jep

Ik hoop dat er snel een wet komt dat ervoor zorgt dat mensen die langer dan 2 jaar doppen op z'n minst 10 jaar hard moeten werken voor ze terug kunnen doppen.
                  Er zijn uitzonderingsgevallen, zoals alleenstaande ouders e.d., maar toch...
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter_vh Bekijk bericht
                    Velen zeggen wel 'vroeger dacht ik daar allemaal nog niet aan etc', maar velen vergeten ook wel dat vroeger nu niet is. Zeker niet op het vlak van vastgoed. Waar je pakweg 10 jaar geleden een redelijke villa bouwde voor 8 miljoen BEF, heb je nu voor datzelfde bedrag een gemiddelde rijwoning... en ik spreek uit ervaring.
                    Wat ook waarheid is: ik ben 'vroeger' als universitair begonnen met een salaris van 43,000 BEF net. Als ik nu zie aan welk salaris onze nieuw bakken universitairen beginnen .
                    Wij wilden ook na een aantal jaar een stuk grond kopen. Uiteindelijk vonden we er eentje dat via openbare verkoop van de hand werd gedaan (omgeving groot Brussel). De prijs werd uiteindelijk op 1,500,000BEF bepaald: ik heb het moeten laten gaan wegens te duur.
                    Om maar te zeggen, alles is relatief.

Wat wel waar is, is dat België volgebouwd raakt. We moeten af van het idee dat een 'normaal' stuk grond 25, 20, 10a groot is.... Vergeet dat maar. Die luxe is voorbij. In onze buurlanden moeten ze het ook doen met 5a of minder.
                    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                      [
                      Door mijn levenservaring weet ik welke twee dingen er het mooiste zijn in het leven: (en hier ga ik denk ik weer commentaar op krijgen )

Aaaaaahhhhhhhhhhhhh 't schoon leven *droom* *droom*
                      To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                        Aaaaaahhhhhhhhhhhhh 't schoon leven *droom* *droom*

spijtig genoeg werk ik lol

het tweede heb je beter in de hand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                          Jep

Ik hoop dat er snel een wet komt dat ervoor zorgt dat mensen die langer dan 2 jaar doppen op z'n minst 10 jaar hard moeten werken voor ze terug kunnen doppen.
                          Er zijn uitzonderingsgevallen, zoals alleenstaande ouders e.d., maar toch...
                          Tedere....
                          Dan pak je iedereen mee, ook de mensen die niet anders kunnen.
                          En als die stap gezet is, is die volgende stap wel heel gemakkelijk.

Voor mijn part mogen ze eerst het kindergeld afschaffen...

We leven in een maatschappij met een gedwongen solidariteit.
                          Mensen leven veel meer geïsoleerd om niet het woord egoïsme te gebruiken.
                          Mensen beseffen niet wat de feitelijke oorzaken zijn.
                          En het ergst van al is dat mensen zo apathisch zijn.
                          Behalve hier op BD

ps. Tedere, ik heb mijn tekst gereviseerd.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

[QUOTE=StevenVH;1435563][QUOTE=Moi-online;1433565]Dag allemaal

Ik ben 23jaar en ben constant aan mn toekomst aan het denken...
                            Kwil later een huisje en een leuk gezinnetje, net zoals iedereen waarschijnlijk...

Heb deze thread gelezen, en je zult nu ondertussen al wel weten dat je meer moet genieten en nog niet zo serieus bezig zijn met je toekomst.

Wat ik mezelf toch wel afvraag is dat je niet TE serieus bezig bent. Ikzelf geloof niet in relaties die eeuwig duren, volgens mij is dat je kop in een wespennest steken. Oude mensen kunnen nog tot de dood hen scheid bij elkaar blijven maar de mensen van tegenwoordig....

Waarom wil je perse nu al alleen gaan wonen? Is het thuis niet goed genoeg?

Ikzelf ben er 22: nog nooit een lief gehad, en wil er ook nooit een hebben.

Werken doe ik maar halftijds en zoek dit zo lang mogelijk vol te houden en doordat ik thuis gratis leef kan ik minstens twee keer per jaar op reis gaan waar ik wil! Mooi toch, waarom dit nu al opgeven. en BTW ik kan zelfs nog sparen ook!

Een huis kopen is volgens mij miserie, en zeker als je er met je vriendin in gaat wonen, na 10 of 15 jaar ga je uiteen en zit je daar met afbetalingen en misschien wel ne kleine die ge graag ziet maar door de rechter enkel nog in het weekend moogt zien, toch he?

Nen auto heb ik ook niet, kost teveel en met het openbaar vervoer geraakt ge toch overal!

ik zou zeggen piekerniet en geniet

Greetz,
                            StevenVH
                            Gij hebt wel chans dan dat gij ouders hebt, die ooit gewerkt hebben, en nu waarschijnlijk een eigen huis hebben, waar in jij, dan kan, en mag, de JAN uit hangen.
                            Wat jij hier verteld slaat wel nergens op he man.
                            Allee komaan, ge hebt chans dat ge de mijne niet zijt, want dan had ge al lang met al uw hebben en staan op de straat gelegen, ja op de straat ja.
                            En dan weet gij dadelijk voor wat, en wie, ge moet sparen en gaan werken om geld te verdienen. Foei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                              Wat ook waarheid is: ik ben 'vroeger' als universitair begonnen met een salaris van 43,000 BEF net. Als ik nu zie aan welk salaris onze nieuw bakken universitairen beginnen .
                              Wij wilden ook na een aantal jaar een stuk grond kopen. Uiteindelijk vonden we er eentje dat via openbare verkoop van de hand werd gedaan (omgeving groot Brussel). De prijs werd uiteindelijk op 1,500,000BEF bepaald: ik heb het moeten laten gaan wegens te duur.
                              Om maar te zeggen, alles is relatief.

Wat wel waar is, is dat België volgebouwd raakt. We moeten af van het idee dat een 'normaal' stuk grond 25, 20, 10a groot is.... Vergeet dat maar. Die luxe is voorbij. In onze buurlanden moeten ze het ook doen met 5a of minder.
                              nu: universitair (A11) is ongeveer €1500 netto.
                              Gemiddeld kost een (klein) huis hier zowat €150 000, oftwel 100 maandlonen.

Puur uit interesse: hoeveel kostte een huis 'toen', in maandlonen?
                              mvg,
                              Dieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter_vh Bekijk bericht
                                nu: universitair (A11) is ongeveer €1500 netto.
                                Gemiddeld kost een (klein) huis hier zowat €150 000, oftwel 100 maandlonen.

Puur uit interesse: hoeveel kostte een huis 'toen', in maandlonen?
                                Mijn ouders hebben "toen" kunnen bouwen en verbouwen via de
                                "Kleine Landeigendom".
                                De laatste jaren moesten ze "slechts" 700 frank afdragen
                                Vergelijken van lonen is praktisch niet mogelijk omdat de verhoudingen toch wel erg groot zijn.
                                Ik zou al die papieren nog eens moeten nazien.
                                (als ze bij de rest van de spulletjes zitten die ik nog heb).

"Toen" begon iedereen in het "klein" en met weinig of niks.
                                Er was nog geen sprake van banken zoals nu.
                                Krediet ook nog niet.
                                En dit laatste is de "dood" voor véél mensen, letterlijk en figuurlijk.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X