Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Op mijn 23 zat ik nog op kot. 't Is nog veel te vroeg om je zorgen te maken.

En huren is niet noodzakelijk geld weggooien, ik heb na mijn afstuderen 9 jaar in een arbeidershuisje gewoond vooraleer we ons eigen huis gekocht & verbouwd hebben. Temeer daar je nu toch teveel betaald als je iets koopt.
    Last edited by hvr_oosterzele; 8 juni 2007, 10:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Temeer daar je nu toch teveel betaald als je iets koopt.
      Niet noodzakelijk, ik ben blij dat ik 5 jaar geleden de stap gezet heb om te kopen en niet nu!

10 jaar huren aan 400€ per maand, of 5 jaar afbetalen aan 800€ (wat tegenwoordig denk ik toch een goed gemiddelde is als je nu koopt of bouwt) ? Ik heb snel gekozen!
      Da's 25% van de afbetaling op 20jaar die betaald is door eerst niet 10 jaar te huren. Allez soit, da's mijn idee daarover.

Tja huren heeft misschien bepaalde voordelen, maar behalve minder miserie bij rampscenario's ben ik van geen enkele overtuigd.
      Dat uiteindelijk toch een huis kopen ipv een levenlang te huren toont aan dat ik toch ergens moet gelijk hebben
      Last edited by yowan-kenobi; 8 juni 2007, 11:50.

Comment

Tijd brengt raad. Op mijn 23ste ging ik zes dagen per week op de lappen en al mijn geld was op. Op mijn 25ste heb ik een huis gekocht nadat ik mijn vrouw leerde kennen. Ik heb me nooit zorgen gemaakt over de toekomst.
        Als je beseft dat jij als individu niks voorstelt in de geschiedenis en de toekomst van het heelal, dan wordt het al heel wat makkelijker.
        Mijn devies was en is: als er niemand van doodgaat en je komt er niet mee in de geschiedenisboeken, dan is 't niet belangrijk. Je hebt maar één leven, dus je zou er beter van genieten. Kijk niet naar wat je NIET hebt, maar naar wat je WEL hebt. Je bent véél te jong om je zoveel zorgen te maken. Alles komt altijd goed, let maar op.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Het probleem dat de meeste hier verzwijgen is dat de prijzen van huizen/appartementen gruwelijk zijn gestegen en alleszins onevenredig met indexatie van je loon. Met andere woorden: met een gemiddeld loon (naargelang je leeftijd) kan je steeds minder kopen en moet er een stap terug gezet worden tov. mensen die pakweg 10 jaar geleden een huis kochten. Die konden zich een mooi vrijstaand huis kopen met een mooi stukje tuin (1000m2), tegenwoordig zijn het kleine lapjes grond van 300m2 en is het meeste dat eraf kan een appartementje of rijhuisje met koertje of smalle lange tuin.
          Ik begrijp het ergens wel dat een 23-jarige zich al vragen begint te stellen... er zal veel langer moeten afbetaald worden en dat voor kleinere huizen of appartementen.

Vroeger kon je makkelijk een krot van een huis kopen voor 25.000-50.000 euro, knap dat wat op met 50.000 euro en je kan na een jaar of 5 tot 10 verkopen voor het dubbel dan wat je er zelf hebt in gestoken... Dat kan je nu wel vergeten, de prijzen van krotten en kleine appartementen zijn zo hoog geworden, zelfs onevenredig met prijzen van villa's waar je een redelijkere verhouding prijs/kwaliteit krijgt.

Ben je sinds een jaar of 5 of langer eigenaar van een huis dan heb je ferm geluk, je zal kunnen verkopen met een ferme winstmarge. Ben je nu zonder eigendom en je wil iets kopen, zeker als alleenstaande zonder hulp: echt problematisch om iets betaalbaars te vinden.
          Ik reken met een gemiddeld loon dat je per hoofd max. 100.000 euro kan lenen, daar heb je ten eerste niet veel voor en je gaat een lening aan voor de komende 25 tot 30 jaar want het is het uiterste... Nee, ik zou dat ook niet zien zitten...

Ze zeggen dat de prijzen gaan stabiliseren en zelfs dalen omdat er nog zeer veel nieuwbouwappartementen in bouw zijn en dat gaat zorgen voor een overaanbod... maar andere bronnen zeggen dat dat nog nooit gebeurd is en dat in vergelijking met het buitenland België nog altijd één van de goedkoopste landen is om een huis te kopen.

Ik geloof niet dat prijzen gaan dalen of stabiliseren, ik denk dat het minder zal stijgen als de voorbije jaren maar stijgen zal het blijven doen... 10% per jaar stijging is het gemiddelde geweest de afgelopen jaren... Beseft iedereen dat wel die hier zit te zeggen 'toen ik 23 was dacht ik daar niet aan!'?
          Last edited by Wim; 8 juni 2007, 12:49.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
            of 5 jaar afbetalen aan 800€ (wat tegenwoordig denk ik toch een goed gemiddelde is als je nu koopt of bouwt) ?
            Bedoel je niet 15 of 20 jaar?

Als je te vroeg (lees met een te beperkt kapitaal) koopt zit je later wel vast aan een huis dat je goesting niet is. Soms zit je trouwens ook met langdurige verbouwingswerken, zeker als je veel zelf doet (heeft bij mij 3 jaar geduurd : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/our_house) en moet je ondertussen ook wonen hé. Soms is het écht beter om te wachten op de juiste gelegenheid.

Oh ja, ik zou uit principe ook nooit een nieuwbouw kopen - behalve als er reeds een oud huis opstond. Er gaat al groen genoeg verloren en er staat tevens genoeg te verkrotten.
            Last edited by hvr_oosterzele; 8 juni 2007, 12:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moi-online Bekijk bericht

Zit iemand in het zelfde schuitje? Zelfde denkwijze?
              ...
              Ik voel helemaal met je mee! Ben wel zo'n 10 jaar ouder dan jij, toen ik 23 was stond ik er nog niet bij stil, maar ik spaarde wel veel 'voor later'. Ik dacht op mijn 30ste toch wel een huisje te kunnen kopen, maar zoals het er nu uitziet... torenhoge huizenprijzen, mijn spaargeld is lang niet voldoende, en als alleenstaande een lening aangaan die groot genoeg is, vergeet het maar. Ik ben ook naar de immotheker geweest, die hebben berekend wat ik kan, dat zou een woning zijn van rond de 100 000 € Als je zelf niet kan renoveren heb je daar niets voor Trouwens, ondertussen is de rente weer gestegen, dus zal ik dat bedrag al mogen vergeten Het enige wat ik kan doen is verder sparen, maar de stijging van prijzen blijft duren, zodat je dat moeilijk kan bijhouden en zo lijkt het alsof je water naar de zee draagt
              'k Woon nog thuis omdat ik het ook vertik om mijn geld weg te geven aan een huurhuis als je evenveel kan geven voor een lening. Ik mag maar 1/3 van mijn loon aan een lening spenderen volgens de banken, maar ik moet wel een huur kunnen betalen die de helft van mijn loon bedraagt! Daar kan ik mij zo kwaad in maken hé!
              Ik weet dus perfect hoe jij je voelt, maar op jouw leeftijd kan er nog veel veranderen, je hebt nog alle tijd, voor mij daarentegen is de leeftijdgrens waarop ik nog kan lenen op 25 of 30 jaar dichterbij dan ooit.
              Als vrouw alleen voel ik me vaak benadeeld in onze samenleving, zeker op mijn leeftijd, velen kijken op me neer omdat ik nog thuis woon of zijn jaloers terwijl ze eigenlijk meer hebben (huis met tuin bv.) Ik kan ook geen huis opknappen, anders had ik al een krot kunnen kopen en niemand staat blijkbaar te springen om te helpen. 'Zoek een man' zeggen ze dan, maar koppig als ik ben wil ik eerst een eigen huis en dan zien we wel. Ik zie trouwens alleen maar miserie in mijn omgeving op gebied van relaties, ook ikzelf, dus waarom zou ik er mij nog aan wagen.
              Ze geven allerlei voordelen voor samenwonenden, gezinnen met kinderen, ouderschapsverlof, meer sociale woningen (voor gezinnen! want alleenstaanden moeten genoegen nemen met een appartementje!) en wat nog allemaal, maar een mens alleen raakt in de vergeethoek. Probeer maar eens voordelig op reis te gaan alleen
              'k zal maar stoppen zeker...

Comment

10 jaar huren aan 400€ per maand, of 5 jaar afbetalen aan 800€ (wat tegenwoordig denk ik toch een goed gemiddelde is als je nu koopt of bouwt)

800 euro afbetalen, is misschien goed als je met 2 bent, maar alleen valt dat toch niet op te brengen. En als je er met 2 aanbegint moet je al wat zeker zijn van elkaar, dus eerst een paar jaar gaan huren, om te testen, of je het wel samen kunt uithouden... want samenwonen, en met elkander wat foefelen is nog een groot verschil.

Dus die investering om een paar jaar te gaan huren, alvorens aan een afbetaling te beginnen lijkt me toch niet slecht. Het komt duurder uit, als je binnen de 5 jaar terug moet verkopen
                To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Bedoel je niet 15 of 20 jaar?
                  Neen, je begreep me verkeerd vrees ik (alles lezen). Ik vergelijk wat ik met hetzelfde geld (10 jaar huren aan 400€) kan afbetalen, wat indien je 800€ afbetaald dus 5 jaar van je totale afbetaling bedraagt. Als je dan leent over 20 jaar heb je dus door niet te huren eerst al 25% van je lening betaald.
                  Last edited by yowan-kenobi; 8 juni 2007, 13:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                    800 euro afbetalen, is misschien goed als je met 2 bent, maar alleen valt dat toch niet op te brengen.
                    Volledig mee akkoord, ik ging er vanuit dat er met 2 wordt afbetaald, en vergat dit erbij te vermelden.

Comment

Als het nu niet gaat, dan MOET je wel wachten, dus waarom zou je ondertussen verdikke niet leven? Straks heb je op je 30ste een huis en heb je nog niks van de wereld gezien omdat je moet sparen! En op je 75ste leg je het loodje, en wat heb je dan van je leven gehad?
                      Wat is er belangrijker, leven of een hoop stenen? Zeker als je 23 bent, zou dat het minste van je zorgen moeten zijn.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Neen, je begreep me verkeerd vrees ik (alles lezen). Ik vergelijk wat ik met hetzelfde geld (10 jaar huren aan 400€) kan afbetalen, wat indien je 800€ afbetaald dus 5 jaar van je totale afbetaling bedraagt. Als je dan leent over 20 jaar heb je dus door niet te huren eerst al 25% van je lening betaald.
                        ok, nu begrijp ik je. Mijn fout.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dilbert Bekijk bericht
                          Ik mag maar 1/3 van mijn loon aan een lening spenderen volgens de banken, maar ik moet wel een huur kunnen betalen die de helft van mijn loon bedraagt! Daar kan ik mij zo kwaad in maken hé!
                          Waarom maak je je daar kwaad over, da's toch logisch?

Anyway, huren is geld weggooien. De huren stijgen en zullen dat voorlopig ook wel blijven doen. De huizenprijzen stijgen ook, maar nu gekocht met een goede hypotheek betekent dat je over 30 jaar, tegen de tijd dat je hypotheek afloopt, veel goedkoper uit bent. Sparen, zeker bij een normale bank, is zeer onvoordelig.

Kijk, als je nu een klein flatje koopt, kun je over 4 of 5 jaar heus wel wat beters kopen. De meerwaarde van dat appartement gaat waarschijnlijk voldoende zijn om tegen die tijd ook de verhoging van de gemiddelde koopprijs te kunnen dekken. Ga je huren, dan is het geld dat je in de huur gestoken hebt weg en je hebt er 0 overwaarde mee opgebouwd. Dan zit je dus over 5 jaar tegen een nog hogere lening aan te hikken. Daarom: nu kopen is beter dan ergens huren. En thuis blijven wonen? Daar moet je maar net zin in hebben en ook dan kun je je afvragen of je er wat mee opschiet in deze materie.

De moraal van dit verhaal: staar je niet blind op de toekomst maar neem een beslissing en durf daar mee te leven. Echt, 't komt wel goed!

Comment

Belgen zijn inderdaad toch geboren met een baksteen in hun maag hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moi-online Bekijk bericht
                              Je zult toch 1 of 2 miljoen frank aan de kant moeten hebben voor je die stap kan zetten... niet?

jongen op uw leeftijd U al zo zwaar zorgen maken, ge zijt klaar voor een hartinfact op uw veertigste
                              goeie raad:
                              werk, feest, geniet van het leven
                              spaar wat je kan zonder je pijn te doen (doe dit in samenspraak met je bank)
                              komt ge een schone madam tegen en blijft ge der aan plakken, goed dan heb je nog tijd om te beginnen rekenen
                              2, 4 of 6 boelekes???? als je dat weet kan je misschien aan bouwen denken
                              Staar U in elk geval niet dood op de huidige vraagprijzen, die worden nog héél zelden gehaald (kan het weten ben zelf op zoek naar een woning of grond)
                              En bedenk nog iets, als ge met die madam 4 boelekes wilt zal je een groot huis nodig hebben, maar als jij en die madam 60 zijn en de boelekes buiten zijn, zit je daar met je grote huis en al die lege kamers
                              Huren of kopen beiden hebben nadelen en voordelen, die moet je op het gepaste moment afwegen, niemand is helderziende.
                              Vooruit t'is weekend amuseer U
                              groetjes linda16093

Comment

Ve'el grote levenswijsheden kan ik je niet geven, maar ik weet 1 ding:
                                Wees realistisch.

En Belgen/Vlamingen zeggen niet wat ze op hun rekening hebben staan .
                                Vraag dan liever naar hun seksleven.
                                flickr

Comment

Working...
                                X