Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Huis kopen, bouwen, appartement, grond..?? Voel me rot...

Man man man toch, 23 jaar en al zoveel zorgen.
    Men wil op 22, 23..., 26 jaar reeds alles hebben en bezitten.
    Goede raad: GENIET eens een beetje meer.

Toen ik zo oud was als jij kocht ik nen Trabant en reed ik Europa rond. Kon het mij veel schelen waar ik sliep de volgende nacht... En ik voelde mij ook "op mijn eigen benen".
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moi-online Bekijk bericht
      Met opmaken en zo ga ik niet beginnen, want dan ben je op de duur toch even veel geld kwijt...
      Tja, en dan klagen dat er geen mooie landschappen meer zijn omdat alles volgebouwd is zeker. Wij hebben bewust voor verbouwen gekozen, er staan huizen genoeg met karakter die te verkommeren staan, liever dat dan zo'n moderne koekedoos, of wonen in een eenheidsworststraat zoals in Nederland.
      En dat geld, ach, dat is nu het minste van alle zorgen, wacht maar tot jij of een dierbare ziekte of een ongeval of een andere calamiteit overkomt, dan zal je de relativiteit wel snel inzien.
      Hou van het leven en het leven zal van je houden.

Comment

Je zult toch 1 of 2 miljoen frank aan de kant moeten hebben voor je die stap kan zetten... niet?

Hangt ervan af natuurlijk.
        Je moet zien dat je ongeveer max. 1/3 van je inkomsten spendeert aan afbetalen (is zowat de regel bij de banken). Tegenwoordig kan je al lenen tot 115% dus in theorie kan je zonder spaarcentjes een huis kopen.

Als je je droomhuis ziet, zou dat een oplossing kunnen zijn mocht je op dat moment nog geen grote spaarpot hebben.

Aan de andere kant, hoe meer je al hebt, des te goedkoper, en dan bedoel ik niet alleen het geld dat je niet moet lenen, maar het feit dat je betere tarieven kan bekomen als je maar 80% of minder moet lenen. Die verhouding tussen de waarde en het ontleende bedrag noemen ze de quotiteit, des te lager die is, des te betere rentevoet.

Zeer belangrijk, ongeacht wanneer je de stap zet, vergelijk diverse banken met elkaar en zekers de schuldsaldo's (scheelt duizenden euros !)
        Vergeet niet te leven !

Comment

Dag Elien

bedankt voor je reactie...

Mn ouders hebben zelf niet genoeg geld om mij geld te lenen...

Als ik nu eens wist wat ongeveer een goed startkapitaal was kon ik werken tot ik dat sowieso bereikt had...

Tzal allemaal van mezelf moete komen.

Inderdaad is het met 2 makkelijker.
          Maar aan de bank betaal je het dubbel terug van wat je leent dus probeer ik zoveel mogelijk al zelf te hebben...

Weet het ook nie meer...
          aim low zou ik zo zeggen

appartementje of klein huisje voor jezelf zou toch al moeten lukken voor 100 000?

+200 000 lijkt me iets voor een klein gezin, nee?
          foto als spiegel of als venster?

Comment

ha ok nog maar 21 maar het bedrag op mijn rekening wil je echt niet weten :-p (nt veel dus),
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Prijzen van huizen zijn ook sterk afhankelijk van de woonplaats.

Een huis van gemiddeld 180.000 in Antwerpen, kost je in Zandvliet of Berendrecht nog zo'n 110.000 en dan spreken we over hetzelde huis meestal aangevuld met tuin.

Als je werk en prive niet locatiegebonden zijn, kan je verhuizen naar zo'n goedkope stad of gemeente.

Of zoals al eerder aangehaald, begin klein (maar fijn ) en verkoop over 10 jaar en ga verder.

Als je je nu al iets klein (lees goedkoop) kan bekomen, dan investeer je ipv te blijven huren

@Moi-online
              Zijde nog vrijgezel?
              Mijn vader zei altijd "Jongen, dat je ouders niet rijk zijn, daar kan je niets aan doen, maar je schoonouders ..."
              Last edited by James71; 7 juni 2007, 23:12. Reden: aanvulling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                Zeer belangrijk, ongeacht wanneer je de stap zet, vergelijk diverse banken met elkaar en zekers de schuldsaldo's (scheelt duizenden euros !)
                Dat hoef je zélf niet te doen, dat doet de Immotheker wel voor jou

Comment

Gast serieus. Ik ben er nu ook 21 en in die zaken maak ik me echt nog geen zorgen.

Jij werkt natuurlijk wel al 5 jaar. Als je nog geen kinderen hebt zie ik niet in waarom je nog geen klein bedrag bijeengespaard kan hebben.

Aan bouwen begin je de dag van vandaag zowiezo niet meer. Je betaalt nu evenveel voor de grond als men vroeger voor een huis betaalde. Het ideaal is een klein huisje opkopen dat al redelijk in orde is. Echter, als je nog maar 23 bent zou ik eigenlijk beginnen met een gezellig appartementje te kopen. En gelijk hoeveel geld je hebt IEDEREEN betaalt een lening af om te wonen. Als je alles in één keer afbetaalt zijn daar nogal wat financiële nadelen aan verbonden.
                  En momenteel staat er op mijn rekening ook niet teveel hoor. Van welke jonge twintiger eigenlijk wel? Die types die hele dagen thuis met hun neus in de boeken zitten en enkel buitenkomen om naar de hoorcolleges te gaan?
                  No thank you!

In mijn ogen zit je al héél goed als je enkel maar leent om een huis te kopen. Als je begint met wasmachines te kopen of afbetaling daarentegen..

Leef om te leven man, voor je het weet lig je met een 'gsm-mast-tumor' in de kliniek of wordt je overreden door een vrachtwagen. Hopelijk moet het niet zover komen voor je de relativiteit van de dingen inziet

En als je nu echt ongelukkig bent, dan komt dat denk ik eerder door het feit dat jij je zorgen maakt in de dingen dan door het feit dat je nog geen plek voor jezelf hebt op zich.
                  Birdwatching ... it's a way of life!

http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

Comment

Dag Elien

bedankt voor je reactie...

Mn ouders hebben zelf niet genoeg geld om mij geld te lenen...

Als ik nu eens wist wat ongeveer een goed startkapitaal was kon ik werken tot ik dat sowieso bereikt had...

Tzal allemaal van mezelf moete komen.

Inderdaad is het met 2 makkelijker.
                    Maar aan de bank betaal je het dubbel terug van wat je leent dus probeer ik zoveel mogelijk al zelf te hebben...

Weet het ook nie meer...
                    Blijf zolang mogelijk bij jouw ouders wonen.
                    Laat ze maar lachen (de omgeving he), moest dat het geval zijn.
                    Met een beetje geluk kan je thuis "gratis" wonen.

Als je "vast" werk hebt en je loon wordt op een bank gestort, ga
                    dan met die bank praten mocht je ooit geld gaan lenen.

Verder....
                    Nen otto van 700 à 800.000 frank heb je ook niet nodig he.
                    Geef geen geld uit aan nen "stomme" otto.
                    Das verloren kapitaal, altijd.
                    Toch voor een particulier.
                    Een auto is een zware hap in het budget.

En als die dingen die anderen hebben, je de ogen mochten uitsteken....
                    (dure auto, dure camera, gadgets, duur inrichting van een huis enz. enz.)
                    wees er maar zeker van dat de "banken" meestal de eigenaar zijn

Vroeger deden de mensen er vele jaren over om iets te "hebben",
                    tegenwoordig hoor ik mensen praten over huizen van 15 miljoen frank
                    en lonen van 3000 euro per maand.
                    Och, ik kon zo nog wel effe doorgaan...
                    Praat eens gewoon thuis met pa en ma over die zaken
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
                      Gast serieus. Ik ben er nu ook 21 en in die zaken maak ik me echt nog geen zorgen.

Jij werkt natuurlijk wel al 5 jaar. Als je nog geen kinderen hebt zie ik niet in waarom je nog geen klein bedrag bijeengespaard kan hebben.

Aan bouwen begin je de dag van vandaag zowiezo niet meer. Je betaalt nu evenveel voor de grond als men vroeger voor een huis betaalde. Het ideaal is een klein huisje opkopen dat al redelijk in orde is. Echter, als je nog maar 23 bent zou ik eigenlijk beginnen met een gezellig appartementje te kopen. En gelijk hoeveel geld je hebt IEDEREEN betaalt een lening af om te wonen. Als je alles in één keer afbetaalt zijn daar nogal wat financiële nadelen aan verbonden.
                      En momenteel staat er op mijn rekening ook niet teveel hoor. Van welke jonge twintiger eigenlijk wel? Die types die hele dagen thuis met hun neus in de boeken zitten en enkel buitenkomen om naar de hoorcolleges te gaan?
                      No thank you!

In mijn ogen zit je al héél goed als je enkel maar leent om een huis te kopen. Als je begint met wasmachines te kopen of afbetaling daarentegen..

Leef om te leven man, voor je het weet lig je met een 'gsm-mast-tumor' in de kliniek of wordt je overreden door een vrachtwagen. Hopelijk moet het niet zover komen voor je de relativiteit van de dingen inziet

En als je nu echt ongelukkig bent, dan komt dat denk ik eerder door het feit dat jij je zorgen maakt in de dingen dan door het feit dat je nog geen plek voor jezelf hebt op zich.
                      "Schone" gedachte
                      In theorie dan wel....
                      Zonder centen gaat het niet, nergens niet...
                      En als je op wat latere leeftijd niets achter de hand hebt...
                      dan krijg je 100% maagklachten of last van de zenuwen

Maar het is wel een feit dat er idd. meer jonge mensen zijn die zich
                      zorgen maken i.v.m. hun toekomst.
                      En er zijn ook jongeren of anderen die door het leven vliegen...
                      hoe hun dat lukt weet ik niet.

Als je iets willen hebben dan moet jouw portemonnee open...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Pa en ma zijn er nog zeker?????
                        Yepsie. Maar het enige wat zij betalen is mijn eten en mijn schoolgeld (zelfstandigen, dus geen studiebeurs). De Golf IV is van mij, en ik onderhoud die ook helemaal zelf. Ik heb nu eenmaal geleerd op mijn eigen pootjes te leren staan. Job bij stad, soms monitor spelen af en toe ook profiteren van ebay. En straks ga ik ook mijn D40 ook zelf kopen. Is niet het duurste wat hier rondloopt, maar men leeft naar zijn stand.

(Ben wel vergeten te zeggen dat er ook 100 € op paypal account staat )

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                        ha ok nog maar 21 maar het bedrag op mijn rekening wil je echt niet weten :-p (nt veel dus),
                        . gaan we een eigen club opstarten; De clochards der BD...

"Schone" gedachte
                        In theorie dan wel....
                        Zonder centen gaat het niet, nergens niet...
                        En als je op wat latere leeftijd niets achter de hand hebt...
                        dan krijg je 100% maagklachten of last van de zenuwen

Maar het is wel een feit dat er idd. meer jonge mensen zijn die zich
                        zorgen maken i.v.m. hun toekomst.
                        En er zijn ook jongeren of anderen die door het leven vliegen...
                        hoe hun dat lukt weet ik niet.

Als je iets willen hebben dan moet jouw portemonnee open...
                        de woorden van een ervaringsdeskundige... heb nu ook al geleerd dat het onbetaalbaar is... Raar maar waar, maar ze hebben altijd gelijk .

Ik kan me nu wel perimiteren om 2 weken even krap bij kas te zitten. Dan ga ik gewoon niet naar de cinema ofzo. Ligt natuurlijk anders als een persoon rekeningen moet betalen. In de toekomst gaat mijn visie sowieso veranderen waarschijnlijk. Verantwoordelijkheid noemen ze dat .

Maar aub moi. Sluit in geen geval een lening af die je niet kunt aflossen. Hoe verleidelijk het ook lijkt. Mijn ouders hebben lang hard gewerkt om nu te kunnen relaxen. En het eerste stekje was ook maar een klein appartementje.

Comment

20 à 25 jaar is de periode om jezelf te ontdekken in relaties en werk. Hier kan je al een basis creëeren voor later. Eens je door deze turbulente jaren komt (zo rond de 30) - heb je nog tijd om je meer met het materiële bezig te houden.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Zoals velen al zeiden:
                            - geniet nog wat van 't leven
                            - leef nog bij je ouders
                            - spaar ondertussen nog wat
                            - leen niet meer dan je kan
                            - als je 'n lening neemt, zorg dat je nog steeds wat kunt sparen elke maand, via 'n automatische opdracht

Ik ben aan m'n 27 alleen gaan wonen op 'n appartementje, heb mezelf wat leren kennen en heb ook m'n budget leren kennen (wat verdoe ik, wat hou ik over). Dat gaf me de kennis te weten wat m'n maximale leenbedrag zou zijn en gebaseerd daarop ben ik gaan rondkijken.
                            Aan m'n 30ste heb ik m'n huisje gekocht, groot genoeg voor 'n klein gezin (2 kinderen), maar ben nu nog steeds alleen. Geen probleem, ondertussen is 't volledig gerenoveerd en zijn de prijzen gestegen als gek. (heb gekocht aan 62500 )
                            Voordeel: 'k heb goedkoop kunnen kopen, als ik nu verkoop kan ik iets groters kopen in 't binnenland en kan ik opnieuw beginnen.
                            Ofwel: ik leer iemand kennen die al in 't binnenland woont en die zelf ook 'n huisje aan 't kopen is. Dan houden we beide huizen en 't ene verhuren of als weekendplaats gebruiken.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

En huren is geld weggooien
                              Héél wijze raad!
                              Ga niet huren, wat je huurt ben je kwijt. Een huur is haast een afbetaling, maar in't geval van een afbetaling heb je achteraf wel eigendom.

Comment

Sorry... maak er mezelf echt gek door...
                                Ah, stap #1 is gezet: herkenning van het probleem . Een mens lijdt dikwijls 't meest door 't lijden dat hij vreest. En hoe ging 't versje verder? Euh: "...doch dat nooit op komt dagen."

Wat ik maar zeggen wil: durf te leven! En bedenk dat je niet meteen een vrijstaand huis op een groot kavel kan kopen, maar beter klein kunt beginnen.

Comment

Working...
                                X