Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

invloed van luidspreker impedantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: invloed van luidspreker impedantie

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
    vage herinneringen aan lessen fieseka: als je nu aan elke uitgang 2 van je 4 ohm luidsprekers in serie zet zou je het equivalent moeten hebben van 2 8 ohm luidsprekers, nee? (NIET in parallel want dan heb je het equivalent van een 2 ohm luidspreker!)
    Neen

serieschakeling van weerstanden (R = R1 + R2) is voor gelijkstroom
    de impedantie van een luidspreker is de werking van een spoel als reactie op wisselstroom, hier gelden heel andere formules. (vb rekening houdende met fase-verschuiving tussen spanning en stroom, en met de frequentie van de wisselstroom) 8 ohm is dan ook de impedantie bij een zekere frequentie.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
      Neen

de impedantie van een luidspreker is de werking van een spoel als reactie op wisselstroom, hier gelden heel andere formules. (vb rekening houdende met fase-verschuiving tussen spanning en stroom, en met de frequentie van de wisselstroom) 8 ohm is dan ook de impedantie bij een zekere frequentie.
      Maar 2 in serie zal nog steeds +- het dubbel geven dan 1 alleen.
      Last edited by VerSeg; 11 mei 2007, 18:47.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Neen

oooo...

zie, da's nu het leuke van BD: hier zitten mensen die ook nog iets afweten van iets anders dan alleen fotokes
        'k heb dus weer iets bijgeleerd vandaag: mijn dag is goed.
        'k heb ook een macro-flitsset verworven vandaag: mijn dag is dubbel goed.
        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Maar 2 in serie zal nog steeds +- het dubbel geven dan 1 alleen.
          die "ongeveer" kan nogal schommelen hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            oooo...

zie, da's nu het leuke van BD: hier zitten mensen die ook nog iets afweten van iets anders dan alleen fotokes
            'k heb dus weer iets bijgeleerd vandaag: mijn dag is goed.
            'k heb ook een macro-flitsset verworven vandaag: mijn dag is dubbel goed.
            veel plezier met je nieuwe apparatuur

Comment

Neen

Ik dacht altijd geleerd te hebben dat het hier eigenlijk gaat over een wisselende gelijkspanning ??? Wat iets heel anders is dan wisselspanning. Maar dat is ondertussen ook al weer 25 jaar geleden

Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                Ik dacht altijd geleerd te hebben dat het hier eigenlijk gaat over een wisselende gelijkspanning ??? Wat iets heel anders is dan wisselspanning. Maar dat is ondertussen ook al weer 25 jaar geleden

Erwin
                Gelieve geen gelijkspanning op een luidspreker te zetten !
                Er zijn versterkerschakelingen waarbij een condensator in serie met de luidspreker geplaatst wordt (dit filtert gelijkspanning uit) om schade aan de luidsprekers te voorkomen.

Comment

Gelieve geen gelijkspanning op een luidspreker te zetten !
                  Er zijn versterkerschakelingen waarbij een condensator in serie met de luidspreker geplaatst wordt (dit filtert gelijkspanning uit) om schade aan de luidsprekers te voorkomen.
                  Ja, bij versterkers met een enkele voeding wordt er een condensator gebruikt. En dat is niet om schade te verkomen, maar gewoon omdat dit het concept van een versterker met een enkelvoudige voedingsspanning is. Stel dat de voedingsspanning 80 V is, dan zit de uitgang op gelijkspanningsniveau op 40 V. Geen enkele speaker zal dit leuk vinden. Daarom wordt er een dikke capaciteit in serie gezet met de speaker. Helaas is die capaciteit onderhevig aan veroudering, en verder is het ook nog een spoel. Niet echt de ideale oplossing dus. Ook heb je last van een plop bij inschakelen. Hiervoor worden dan anti-plop schakelingen gebruikt, die de speakers vertraagd op de uitgang aansluiten zodra de eindtrappen gestabiliseerd zijn.

Meestal wordt er echter een +/- voeding gebruikt (bv. +40 en -40 V). Hierdoor staat de uitgang kwestie gelijkspanning op 0 V als er geen sturing is en heb je al die rompslomp niet met condensatoren. Nadeel is natuurlijk dat je een dubbele voeding nodig hebt (duurder), maar ik denk niet dat er nog veel versterkers zijn die met een enkelvoudige voedingsspanning werken, behalve in draagbare apparaten. Maar daar worden dikwijls eindtrappen in brug gebruikt, waarbij de speaker niet aan de massa hangt met 1 kant.

Jos
                  Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                    Ja, bij versterkers met een enkele voeding wordt er een condensator gebruikt. En dat is niet om schade te verkomen, maar gewoon omdat dit het concept van een versterker met een enkelvoudige voedingsspanning is. Stel dat de voedingsspanning 80 V is, dan zit de uitgang op gelijkspanningsniveau op 40 V. Geen enkele speaker zal dit leuk vinden.
                    Jos,

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en moet je gelijk geven. (electronika is voor mij 17 jaar geleden ...)
                    Echter in bovenstaande quote bevestig je eveneens mijn stelling dat er geen gelijkstroomcomponent over een luidspreker mag staan. Dit heeft te maken met het feit dat de weerstand van een spoel juist toeneemt bij toename van frequentie (in tegenstelling tot de condensator)
                    groetjes

Comment

Ondertussen de luidsprekers eens goed getest op de Sony versterker.

Alles werkt naar behoren, ik ben dan ook tevreden over de geluidskwaliteit van deze 4 ohms luidsprekers.
                      De versterker schijnt er ook geen moeite mee te hebben, deze schakelt niet uit.

Peter.
                      www.dpix.nl event photography

Comment

Working...
                      X